Valmet 602 vs. Mf 265

kylmätilallinen

Sanokaapa joilla kokemusta, kumpaa suosittelisitte lumikoneeksi , eli lingon pyörittämiseen ja muuhun suhteelliseen kevyeen hommaan...halkomakoneen eteen ja satunnaiseen puunajoon...perunanviljelyyn. ( ei ammattimaiseen ) Valmetin 602 vaiko mf 265 ( tai Mf 590 )....vaiko jopa Valmetin 502? heikkoudet ja mitä tulisi em.konetta ostaessa huomioida.

14

3598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cummins 330

      Valmet 502-903.

      Etsi joku 702 tai 803 niin on hyvä kone pitkäksi aikaa.

      • sekin on

        demarikommarien tekele. Ajattele vähän.


    • maraani

      kai se vähän on mielpideasia, mistä kukin tykkääkin. Kumpaakaan ei saa uutena, joten käytetyistä pitää valita ne, joita saa ostettua.

      Valmeteissa taitaa olla kolmpyttyinen moottori, joten sen ääni on aika erikoinen. Massikassa taas vaihdekepit ovat jalkovälissä, Valmetissa sivulla. 502:ssa on vain 2x 3 1 vaihteisto, silläkin toki pärjää ja on pieni näppärä kone ainakin lumitöihin. Ja Valmstilla uskaltaa ehkä paremmin poiketa metsän puolelle. Muuta en oikein osaa sanoa.

    • mf...

      väliä jos noin vähäiseen käyttöön tarvitset .

      Mikäli ennakkoluulo antaa myötä , kannattaa ehkä harkita vaikka tällaista : http://www.nettikone.com ID= 628199

    • olla parikytkin

      Jos Vallu on vain yhdellä kytkimellä (= vain yksi jalkapoljin eikä käsivipua voimanoton kytkimelle), se on linkohommissa hankala, koska linko pysähtyy kytkintä painaessa samalla kuin traktorin kulku.

      Kannattaa olla kaksoiskytkimellä (= kaksi jalkapoljinta tai erillinen käsivipu voimanoton kytkimelle), jolloin linko ei pysähdy kun polkee kytkintä. Ainakin 702 ja siitä isommat oli vakiona kaksoiskytkimellä, myös 602:ssa saattoi olla vakiona kaksoiskytkin, mutta 502:een kaksoiskytkin oli ainakin alkupään vuosimalleissa lisävaruste. Ferguissa oli kaksoiskytkin (kaksiportainen poljin) tai hydraulinen voimanoton kytkin vakiona.

      Tuon ikäpolven Vallut ovat riviruiskutuspumpulla. Ne palaavat pakkasillakin hyvin. Fergut jakajapumpuilla, mitkä epävarmempia talvikäytössä jo uutena, saati sitten vanhana.

      Sen ikäluokan Valluissa kuivat levyjarrut, tarvitsevat huoltoa, mutta helppo huoltaa (raskain homma takapyörän irroitus). Ferguissa oli jo märät levyjarrut, paremmat niin kauan kuin kunnossa.

      Yleensä ottaen: Vallu rakenteeltaan helpompi ja yksinkertaisempi, silloin myös helpompi huoltaa ja remonteerata jos tulee tarvis. Vallut mukavampia ajaa (vaihdekeppien ym. sijoitus, ainakin osa vaihteista synkroja) ja hiljaisia sen ikäpolven vehkeiksi. Kaikissa Vallu 502 ja sitä uudemmissa ja isommissa on alkuperäisohjaamo. Saman ikäluokan Ferguissa on vielä paljon jälkiasennusohjaamoja, jotka aika sätöksiä lattioineen, hankaline polkimineen, akku kojetaulun sisässä jne.

      • kylmätilallinen

        Kiitos kattavasta vastauksesta! Tuo MF:n moottori tuntuu hyvältä, käy niin sievästi ( kaverilla em.kone )...mutta taas tuntuu öljyä tipahtelevan aina jostain. Hytti jotenki ihmeen tuntuinen...huomaa, että jälkiasennettu Palmun tekele.
        Valmetin hyttä todella paremman oloinen...Valluissa taas hirvittää se kun näkee 4000 h tuntia ajettuja koneita joihin on jo tehty koneremontti !! MF:LLÄ lienee sisäänajo suoritettu tuolloin?? ...Silti jotenki tuo Valmet kiinnostas enemmän....mun käyttöön riittäs varmaan tuo 502. Onko muuten 502:n ja 602:n ero käytännössä isokin??


      • erot moottorissa
        kylmätilallinen kirjoitti:

        Kiitos kattavasta vastauksesta! Tuo MF:n moottori tuntuu hyvältä, käy niin sievästi ( kaverilla em.kone )...mutta taas tuntuu öljyä tipahtelevan aina jostain. Hytti jotenki ihmeen tuntuinen...huomaa, että jälkiasennettu Palmun tekele.
        Valmetin hyttä todella paremman oloinen...Valluissa taas hirvittää se kun näkee 4000 h tuntia ajettuja koneita joihin on jo tehty koneremontti !! MF:LLÄ lienee sisäänajo suoritettu tuolloin?? ...Silti jotenki tuo Valmet kiinnostas enemmän....mun käyttöön riittäs varmaan tuo 502. Onko muuten 502:n ja 602:n ero käytännössä isokin??

        502:ssa 2,7 litran 3 pyttyinen kone, samaa sukua kuin 565, 500.

        602:ssa voimaa enempi, 3,3 litran 3 pyttyinen kone, samaa sukua kuin 4 pyttyiset 4,4 litraiset uudemmat 702 ja isommat. 602 on myös turboja, vastaava malli on 604.

        Vallun koneet kyllä kestää 10000 h ellei joitain erityistä häikkää.

        Jos tarvitset ajaa paljon tiellä, mene 702 tai vastaavaan, koska niissä 8 (tai 16) vaihdetta, kaikki synkroja, vaihteet pelaa helposti, ajaa kuin autoa tiellä. Tuon ajan Ferguissa ei ainuttakaan synkronoitua vaihdetta mutta välikaasun kyllä oppii ajan kanssa.

        502, 602, 604 6-vaihteisia, ykkönen ja nopea ykkönen ei ole synkro, tieajossa 5 - 6 -väli on pitkä ja vaihtaminen kuorman kanssa vaatii enempi taitoa kuin 702. Kaikissa Valluissa on hyvät peruutusvaihteet, mutta Fergujen hidas pakki on hirveän hidas ja nopea niin nopea ettei ehti rattia vispaamaan.


    • 702

      Kyllä 502 hyvä peli on mutta ovat hinnan kiroissa saisit 702:n jo samalla rahalla.

      • ja mitä niitä olikaan

        2,7 tai 3,3 litran koneella olevia pienemmän pään Valluja on myös 8-pykäläisellä vaihteistolla (4 vaihdetta, ja toisessa kepissa hidas/nopea/pakki). Se pelaa lähes henkilöautotasoisesti. Joka tapauksessa paljon mukavammin kuin 6-vaihteiset 502, 602, 604 ja vaihdekaava on näissä pienissä 8-vaihteisissa selvempi kuin 702-suvussa.

        Nämä tarkoittamani Vallut eivät ole yhteispohjoismaista isokoppista 505...905-sarjaa vaan 502...702-koppisuvun uudempaa päätä.


      • Kokemukset
        ja mitä niitä olikaan kirjoitti:

        2,7 tai 3,3 litran koneella olevia pienemmän pään Valluja on myös 8-pykäläisellä vaihteistolla (4 vaihdetta, ja toisessa kepissa hidas/nopea/pakki). Se pelaa lähes henkilöautotasoisesti. Joka tapauksessa paljon mukavammin kuin 6-vaihteiset 502, 602, 604 ja vaihdekaava on näissä pienissä 8-vaihteisissa selvempi kuin 702-suvussa.

        Nämä tarkoittamani Vallut eivät ole yhteispohjoismaista isokoppista 505...905-sarjaa vaan 502...702-koppisuvun uudempaa päätä.

        MF 265:
        - Jälkiasenteisessa hytissä lähes kaikki pielessä, vaikeuttaa käyttöä
        - Moottori pieniruokainen, sitkeä ja luja
        - huono käynnistymään kylmästä
        - kaksoiskytkin, ajovoimanotto
        - nostolaite erikoinen käyttää, mutta toimii
        - pitkä aks.väli raskas moottori hyvä käytellä jos raskaita koneita
        - Remontit lähinnä "palmun" tekeleitä: vivut, johdot, puhaltimet, lasit, yms. heikkotasoisia


        Valmet 602:
        - asiallinen, hyvä kokonaisuus
        - hyvät käyttö ominaisuudet
        - erinomainen nostolaite
        - lähtee hyvin käyntiin kylmästäkin
        - syö polttoainetta paljon, savuaa, aika "leini"
        - lyhyt päkyrä, pompottaa
        - kannentiivistettä, akseleita perään, kytkin, öljypumppu, laturi yms. pitänyt laittaa


      • kylmätilallinen
        Kokemukset kirjoitti:

        MF 265:
        - Jälkiasenteisessa hytissä lähes kaikki pielessä, vaikeuttaa käyttöä
        - Moottori pieniruokainen, sitkeä ja luja
        - huono käynnistymään kylmästä
        - kaksoiskytkin, ajovoimanotto
        - nostolaite erikoinen käyttää, mutta toimii
        - pitkä aks.väli raskas moottori hyvä käytellä jos raskaita koneita
        - Remontit lähinnä "palmun" tekeleitä: vivut, johdot, puhaltimet, lasit, yms. heikkotasoisia


        Valmet 602:
        - asiallinen, hyvä kokonaisuus
        - hyvät käyttö ominaisuudet
        - erinomainen nostolaite
        - lähtee hyvin käyntiin kylmästäkin
        - syö polttoainetta paljon, savuaa, aika "leini"
        - lyhyt päkyrä, pompottaa
        - kannentiivistettä, akseleita perään, kytkin, öljypumppu, laturi yms. pitänyt laittaa

        Kiitos tästäkin erittäin hyvästä ja kattavasta vastauksesta! tuo MF 590:n sitten olisi MF:n omalla hytillä...joskin sekin melkosen epäkäytännöllinen..ainakin jos juttuihin uskomista (ovet irtoilee ym..ahdas kulkea jne )...mutta tuo MF 590 taitaa olla turhankin järeä näihin meikäläisen hommiin. Tosin liekkö liiasta voimasta haittaakaan.
        Nykyisellä FORD 2000:lla pärjään toki ( HYTÄLLINEN vm. 1971 ), mutta kun tarvis vaihtaa ( osittain vaihtamisen ilosta ) lähinnä ohjaustehostimen sekä lämpiävän hytän vuoksi...ehkä hiukan lisätehokin olis tarpeen...ehkä vain tekosyy vaihtoon. Tämä traktori on mulle vähän niinku harrastuskin...en omista moottoripyörää mutta tykkään näistä rattoreista sitäkin enemmän. Tämä siksi jos joku ihmettelee vaihtamista ylipäätään..:-)


      • kokemukset II
        Kokemukset kirjoitti:

        MF 265:
        - Jälkiasenteisessa hytissä lähes kaikki pielessä, vaikeuttaa käyttöä
        - Moottori pieniruokainen, sitkeä ja luja
        - huono käynnistymään kylmästä
        - kaksoiskytkin, ajovoimanotto
        - nostolaite erikoinen käyttää, mutta toimii
        - pitkä aks.väli raskas moottori hyvä käytellä jos raskaita koneita
        - Remontit lähinnä "palmun" tekeleitä: vivut, johdot, puhaltimet, lasit, yms. heikkotasoisia


        Valmet 602:
        - asiallinen, hyvä kokonaisuus
        - hyvät käyttö ominaisuudet
        - erinomainen nostolaite
        - lähtee hyvin käyntiin kylmästäkin
        - syö polttoainetta paljon, savuaa, aika "leini"
        - lyhyt päkyrä, pompottaa
        - kannentiivistettä, akseleita perään, kytkin, öljypumppu, laturi yms. pitänyt laittaa

        varsin oikeaan osuneita kommentteja mutta toi ferkun nostolaitteen haukkuminen on minusta ihmeellistä: fergusonhan sen nostolaitteen alunalkaen kehitteli kun valtion betonimyllytehdas viritteli vielä jousikeventeisiä vivustoja. Jos fergusonin nostolaitetta haukkuu niin mielestäni silloin sitä ei ko henkilö kyllä osaa käyttää. Pari sanaa vielä valmeteista: jos suunnittelee 02- 03- sarjalaista vallua niin nelivetoihin ei ko mallistoissa pidä sekaantua, ovat nimittäin melkoisia virityksiä.


    • pravda

      vanhan 502 vallun niin ääntä ainakin saa
      enemmän kuin muista merkeistä. Ja laiska kuin
      mikä. Käyntiääni tieajossa on kuin laakerit ja
      öljyt olisiva ajat sitten jo loppuneet. Karmeaa
      vinkumista ja kolkutusta vähän joka suunnalta.
      Hytissä kylläkin parempi ergonomia kuin Fergussa
      mutta vaihteita liian vähän. Vanhojen vallujen
      vaihteisto ja perärempat aika yleisiä ja
      kalliita. Moottorit ovat aika kestäviä mutta
      isoruokaisia.
      Kyllä -70ja- 80 luvulla vallun ostajat usein
      olivat koekaniinina. 803 ja 903 olivat varsinaisia
      suomipommeja joissa remppaa riitti
      Perän ja vaihteiston laakeritkin saattoivat olla
      kiinalaisia. Ne oli hyviä kotimaisia.

    • ghjknöäxcvvbhgg

      Ei ainakkaa verkun nostolaite jaksana tuohon aikaan nostoo taka kuupallista paskoo maan tasalta että kehuu kuka kehuu. Piti tilalle ottaa valmet 565 ni alko tapahtua eri tahtiin. Vallu nostaa vaikka keulan ilimaan muttei nostoteho heti lopu...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1440
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    6. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      95
      1137
    7. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      256
      958
    9. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

      Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe