Sanokaapa joilla kokemusta, kumpaa suosittelisitte lumikoneeksi , eli lingon pyörittämiseen ja muuhun suhteelliseen kevyeen hommaan...halkomakoneen eteen ja satunnaiseen puunajoon...perunanviljelyyn. ( ei ammattimaiseen ) Valmetin 602 vaiko mf 265 ( tai Mf 590 )....vaiko jopa Valmetin 502? heikkoudet ja mitä tulisi em.konetta ostaessa huomioida.
Valmet 602 vs. Mf 265
14
3598
Vastaukset
- Cummins 330
Valmet 502-903.
Etsi joku 702 tai 803 niin on hyvä kone pitkäksi aikaa.- sekin on
demarikommarien tekele. Ajattele vähän.
- maraani
kai se vähän on mielpideasia, mistä kukin tykkääkin. Kumpaakaan ei saa uutena, joten käytetyistä pitää valita ne, joita saa ostettua.
Valmeteissa taitaa olla kolmpyttyinen moottori, joten sen ääni on aika erikoinen. Massikassa taas vaihdekepit ovat jalkovälissä, Valmetissa sivulla. 502:ssa on vain 2x 3 1 vaihteisto, silläkin toki pärjää ja on pieni näppärä kone ainakin lumitöihin. Ja Valmstilla uskaltaa ehkä paremmin poiketa metsän puolelle. Muuta en oikein osaa sanoa. - mf...
väliä jos noin vähäiseen käyttöön tarvitset .
Mikäli ennakkoluulo antaa myötä , kannattaa ehkä harkita vaikka tällaista : http://www.nettikone.com ID= 628199 - olla parikytkin
Jos Vallu on vain yhdellä kytkimellä (= vain yksi jalkapoljin eikä käsivipua voimanoton kytkimelle), se on linkohommissa hankala, koska linko pysähtyy kytkintä painaessa samalla kuin traktorin kulku.
Kannattaa olla kaksoiskytkimellä (= kaksi jalkapoljinta tai erillinen käsivipu voimanoton kytkimelle), jolloin linko ei pysähdy kun polkee kytkintä. Ainakin 702 ja siitä isommat oli vakiona kaksoiskytkimellä, myös 602:ssa saattoi olla vakiona kaksoiskytkin, mutta 502:een kaksoiskytkin oli ainakin alkupään vuosimalleissa lisävaruste. Ferguissa oli kaksoiskytkin (kaksiportainen poljin) tai hydraulinen voimanoton kytkin vakiona.
Tuon ikäpolven Vallut ovat riviruiskutuspumpulla. Ne palaavat pakkasillakin hyvin. Fergut jakajapumpuilla, mitkä epävarmempia talvikäytössä jo uutena, saati sitten vanhana.
Sen ikäluokan Valluissa kuivat levyjarrut, tarvitsevat huoltoa, mutta helppo huoltaa (raskain homma takapyörän irroitus). Ferguissa oli jo märät levyjarrut, paremmat niin kauan kuin kunnossa.
Yleensä ottaen: Vallu rakenteeltaan helpompi ja yksinkertaisempi, silloin myös helpompi huoltaa ja remonteerata jos tulee tarvis. Vallut mukavampia ajaa (vaihdekeppien ym. sijoitus, ainakin osa vaihteista synkroja) ja hiljaisia sen ikäpolven vehkeiksi. Kaikissa Vallu 502 ja sitä uudemmissa ja isommissa on alkuperäisohjaamo. Saman ikäluokan Ferguissa on vielä paljon jälkiasennusohjaamoja, jotka aika sätöksiä lattioineen, hankaline polkimineen, akku kojetaulun sisässä jne.- kylmätilallinen
Kiitos kattavasta vastauksesta! Tuo MF:n moottori tuntuu hyvältä, käy niin sievästi ( kaverilla em.kone )...mutta taas tuntuu öljyä tipahtelevan aina jostain. Hytti jotenki ihmeen tuntuinen...huomaa, että jälkiasennettu Palmun tekele.
Valmetin hyttä todella paremman oloinen...Valluissa taas hirvittää se kun näkee 4000 h tuntia ajettuja koneita joihin on jo tehty koneremontti !! MF:LLÄ lienee sisäänajo suoritettu tuolloin?? ...Silti jotenki tuo Valmet kiinnostas enemmän....mun käyttöön riittäs varmaan tuo 502. Onko muuten 502:n ja 602:n ero käytännössä isokin?? - erot moottorissa
kylmätilallinen kirjoitti:
Kiitos kattavasta vastauksesta! Tuo MF:n moottori tuntuu hyvältä, käy niin sievästi ( kaverilla em.kone )...mutta taas tuntuu öljyä tipahtelevan aina jostain. Hytti jotenki ihmeen tuntuinen...huomaa, että jälkiasennettu Palmun tekele.
Valmetin hyttä todella paremman oloinen...Valluissa taas hirvittää se kun näkee 4000 h tuntia ajettuja koneita joihin on jo tehty koneremontti !! MF:LLÄ lienee sisäänajo suoritettu tuolloin?? ...Silti jotenki tuo Valmet kiinnostas enemmän....mun käyttöön riittäs varmaan tuo 502. Onko muuten 502:n ja 602:n ero käytännössä isokin??502:ssa 2,7 litran 3 pyttyinen kone, samaa sukua kuin 565, 500.
602:ssa voimaa enempi, 3,3 litran 3 pyttyinen kone, samaa sukua kuin 4 pyttyiset 4,4 litraiset uudemmat 702 ja isommat. 602 on myös turboja, vastaava malli on 604.
Vallun koneet kyllä kestää 10000 h ellei joitain erityistä häikkää.
Jos tarvitset ajaa paljon tiellä, mene 702 tai vastaavaan, koska niissä 8 (tai 16) vaihdetta, kaikki synkroja, vaihteet pelaa helposti, ajaa kuin autoa tiellä. Tuon ajan Ferguissa ei ainuttakaan synkronoitua vaihdetta mutta välikaasun kyllä oppii ajan kanssa.
502, 602, 604 6-vaihteisia, ykkönen ja nopea ykkönen ei ole synkro, tieajossa 5 - 6 -väli on pitkä ja vaihtaminen kuorman kanssa vaatii enempi taitoa kuin 702. Kaikissa Valluissa on hyvät peruutusvaihteet, mutta Fergujen hidas pakki on hirveän hidas ja nopea niin nopea ettei ehti rattia vispaamaan.
- 702
Kyllä 502 hyvä peli on mutta ovat hinnan kiroissa saisit 702:n jo samalla rahalla.
- ja mitä niitä olikaan
2,7 tai 3,3 litran koneella olevia pienemmän pään Valluja on myös 8-pykäläisellä vaihteistolla (4 vaihdetta, ja toisessa kepissa hidas/nopea/pakki). Se pelaa lähes henkilöautotasoisesti. Joka tapauksessa paljon mukavammin kuin 6-vaihteiset 502, 602, 604 ja vaihdekaava on näissä pienissä 8-vaihteisissa selvempi kuin 702-suvussa.
Nämä tarkoittamani Vallut eivät ole yhteispohjoismaista isokoppista 505...905-sarjaa vaan 502...702-koppisuvun uudempaa päätä. - Kokemukset
ja mitä niitä olikaan kirjoitti:
2,7 tai 3,3 litran koneella olevia pienemmän pään Valluja on myös 8-pykäläisellä vaihteistolla (4 vaihdetta, ja toisessa kepissa hidas/nopea/pakki). Se pelaa lähes henkilöautotasoisesti. Joka tapauksessa paljon mukavammin kuin 6-vaihteiset 502, 602, 604 ja vaihdekaava on näissä pienissä 8-vaihteisissa selvempi kuin 702-suvussa.
Nämä tarkoittamani Vallut eivät ole yhteispohjoismaista isokoppista 505...905-sarjaa vaan 502...702-koppisuvun uudempaa päätä.MF 265:
- Jälkiasenteisessa hytissä lähes kaikki pielessä, vaikeuttaa käyttöä
- Moottori pieniruokainen, sitkeä ja luja
- huono käynnistymään kylmästä
- kaksoiskytkin, ajovoimanotto
- nostolaite erikoinen käyttää, mutta toimii
- pitkä aks.väli raskas moottori hyvä käytellä jos raskaita koneita
- Remontit lähinnä "palmun" tekeleitä: vivut, johdot, puhaltimet, lasit, yms. heikkotasoisia
Valmet 602:
- asiallinen, hyvä kokonaisuus
- hyvät käyttö ominaisuudet
- erinomainen nostolaite
- lähtee hyvin käyntiin kylmästäkin
- syö polttoainetta paljon, savuaa, aika "leini"
- lyhyt päkyrä, pompottaa
- kannentiivistettä, akseleita perään, kytkin, öljypumppu, laturi yms. pitänyt laittaa - kylmätilallinen
Kokemukset kirjoitti:
MF 265:
- Jälkiasenteisessa hytissä lähes kaikki pielessä, vaikeuttaa käyttöä
- Moottori pieniruokainen, sitkeä ja luja
- huono käynnistymään kylmästä
- kaksoiskytkin, ajovoimanotto
- nostolaite erikoinen käyttää, mutta toimii
- pitkä aks.väli raskas moottori hyvä käytellä jos raskaita koneita
- Remontit lähinnä "palmun" tekeleitä: vivut, johdot, puhaltimet, lasit, yms. heikkotasoisia
Valmet 602:
- asiallinen, hyvä kokonaisuus
- hyvät käyttö ominaisuudet
- erinomainen nostolaite
- lähtee hyvin käyntiin kylmästäkin
- syö polttoainetta paljon, savuaa, aika "leini"
- lyhyt päkyrä, pompottaa
- kannentiivistettä, akseleita perään, kytkin, öljypumppu, laturi yms. pitänyt laittaaKiitos tästäkin erittäin hyvästä ja kattavasta vastauksesta! tuo MF 590:n sitten olisi MF:n omalla hytillä...joskin sekin melkosen epäkäytännöllinen..ainakin jos juttuihin uskomista (ovet irtoilee ym..ahdas kulkea jne )...mutta tuo MF 590 taitaa olla turhankin järeä näihin meikäläisen hommiin. Tosin liekkö liiasta voimasta haittaakaan.
Nykyisellä FORD 2000:lla pärjään toki ( HYTÄLLINEN vm. 1971 ), mutta kun tarvis vaihtaa ( osittain vaihtamisen ilosta ) lähinnä ohjaustehostimen sekä lämpiävän hytän vuoksi...ehkä hiukan lisätehokin olis tarpeen...ehkä vain tekosyy vaihtoon. Tämä traktori on mulle vähän niinku harrastuskin...en omista moottoripyörää mutta tykkään näistä rattoreista sitäkin enemmän. Tämä siksi jos joku ihmettelee vaihtamista ylipäätään..:-) - kokemukset II
Kokemukset kirjoitti:
MF 265:
- Jälkiasenteisessa hytissä lähes kaikki pielessä, vaikeuttaa käyttöä
- Moottori pieniruokainen, sitkeä ja luja
- huono käynnistymään kylmästä
- kaksoiskytkin, ajovoimanotto
- nostolaite erikoinen käyttää, mutta toimii
- pitkä aks.väli raskas moottori hyvä käytellä jos raskaita koneita
- Remontit lähinnä "palmun" tekeleitä: vivut, johdot, puhaltimet, lasit, yms. heikkotasoisia
Valmet 602:
- asiallinen, hyvä kokonaisuus
- hyvät käyttö ominaisuudet
- erinomainen nostolaite
- lähtee hyvin käyntiin kylmästäkin
- syö polttoainetta paljon, savuaa, aika "leini"
- lyhyt päkyrä, pompottaa
- kannentiivistettä, akseleita perään, kytkin, öljypumppu, laturi yms. pitänyt laittaavarsin oikeaan osuneita kommentteja mutta toi ferkun nostolaitteen haukkuminen on minusta ihmeellistä: fergusonhan sen nostolaitteen alunalkaen kehitteli kun valtion betonimyllytehdas viritteli vielä jousikeventeisiä vivustoja. Jos fergusonin nostolaitetta haukkuu niin mielestäni silloin sitä ei ko henkilö kyllä osaa käyttää. Pari sanaa vielä valmeteista: jos suunnittelee 02- 03- sarjalaista vallua niin nelivetoihin ei ko mallistoissa pidä sekaantua, ovat nimittäin melkoisia virityksiä.
- pravda
vanhan 502 vallun niin ääntä ainakin saa
enemmän kuin muista merkeistä. Ja laiska kuin
mikä. Käyntiääni tieajossa on kuin laakerit ja
öljyt olisiva ajat sitten jo loppuneet. Karmeaa
vinkumista ja kolkutusta vähän joka suunnalta.
Hytissä kylläkin parempi ergonomia kuin Fergussa
mutta vaihteita liian vähän. Vanhojen vallujen
vaihteisto ja perärempat aika yleisiä ja
kalliita. Moottorit ovat aika kestäviä mutta
isoruokaisia.
Kyllä -70ja- 80 luvulla vallun ostajat usein
olivat koekaniinina. 803 ja 903 olivat varsinaisia
suomipommeja joissa remppaa riitti
Perän ja vaihteiston laakeritkin saattoivat olla
kiinalaisia. Ne oli hyviä kotimaisia. - ghjknöäxcvvbhgg
Ei ainakkaa verkun nostolaite jaksana tuohon aikaan nostoo taka kuupallista paskoo maan tasalta että kehuu kuka kehuu. Piti tilalle ottaa valmet 565 ni alko tapahtua eri tahtiin. Vallu nostaa vaikka keulan ilimaan muttei nostoteho heti lopu...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881567
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla121440- 981390
- 691250
- 1161150
- 951137
- 69961
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n256958Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18925- 37897