mistä voisi johtua i.i fiestan vm-90 voimakas nakutus moottorista. venttiilinvälykset näyttäisi olevan ok. kuuluu enempi venttiilikopasta jakopään puolelta
fiesta 1,1 moottorin voimakas nakutus
10
4212
Vastaukset
- tehnyt, silloin
kun nakutus alkoi?
Oletko varmasti säätänyt venttiilit oikein, ekakertaako säädit?
1118cm2 moottorin venttiilit jakopään (laturin) päästä alkaen PIPIIPIP. Säädetään kylmänä P=pakoventtiilin välys 0,30-0,35. I=imuventtiilin välys 0,20-0,25. Välystä pitää olla. Kampiakselilta käännettäessä myötäpäivään sylinterin 1 venttiilit saksaa (P menee kiinni, I aukeaa) säädetään sylinterin 4 venttiilit. 2sa 3sä, 4sa 1 sä, 3sa 2sä.
Jos olit irroittanut sylinterinkannen tai keinuvivuston, pultit pitää kiristää momenttiavaimella. Sitten tarkista, että jokaisen työntötangon yläpää on keinuvivun kuopassa. Sitten välysten säätö liuskamitalla keinuvivun ja venttiilin välistä.- uusi fordisti
nakutus selvisi. nokka-akseli kulunut, jakopään puolelta 1. pakoventtiilin keinu ei liiku kuin 1/3 osan muihin verrattuna. taitaa olla nokiksen vaihto tai auton hävitys edessä. tuntuu tään 1,1 fiestan nokka-akseli olevan aika tyyris. ja kun katselin niin ei mikään kiva vaihdettava.
- diplinssi
uusi fordisti kirjoitti:
nakutus selvisi. nokka-akseli kulunut, jakopään puolelta 1. pakoventtiilin keinu ei liiku kuin 1/3 osan muihin verrattuna. taitaa olla nokiksen vaihto tai auton hävitys edessä. tuntuu tään 1,1 fiestan nokka-akseli olevan aika tyyris. ja kun katselin niin ei mikään kiva vaihdettava.
Luulenpa, että nyt työntötanko ei liiku normaalisti. En usko,että nokka-akseli olis niin kulunut. Vika-arvauksia:
- Työntötangon alapäässä oleva seuraaja ei liiku koko ajan kiinni nokka-akselissa, jotain välissä
- Venttiilinjousi poikki
- Venttiili ei liiku, käyrä tai jumissa
- Töyntötangon alapallopää ei oo seuraajan kupissa
- Työntötangon yläpallopää ei oo keinuvivun kupissa.
Tuo seuraamattomuudesta aiheutunut hakkaus on tietenkin voinut aikaa myöten tehdä jälkiä seka nokka-akseliin että seuraajaan.
Jos nokka-akselissa on kulumaa, hyviä käytettyjä saa halvalla. Tai jos moottori muutenkin kulunut, ei ajettava käytetty moottorikaan paljon maksa.
Vaihtotyö on tietenkin suuri. Moottori joudutaan irroittamaan, ottamaan keinuvivusto irti ja työntötangot ja seuraajat ylös, avaamaan jakopää ja vetämään nokka-akseli ulos. Jos vika oli venttiilin liikkumattomuus, joudut irroittamaan sylinterinkannen, silloin moottoria ei tarvitse irroittaa, uus venttiili hiottava istukkaansa (mieluimmin kaikkien venttiilien hionta samalla), uus kannentiiviste ja pulttien kiristys momenttiin, myös keinuvivuston pultit momenttiin. - uusi fordisti
diplinssi kirjoitti:
Luulenpa, että nyt työntötanko ei liiku normaalisti. En usko,että nokka-akseli olis niin kulunut. Vika-arvauksia:
- Työntötangon alapäässä oleva seuraaja ei liiku koko ajan kiinni nokka-akselissa, jotain välissä
- Venttiilinjousi poikki
- Venttiili ei liiku, käyrä tai jumissa
- Töyntötangon alapallopää ei oo seuraajan kupissa
- Työntötangon yläpallopää ei oo keinuvivun kupissa.
Tuo seuraamattomuudesta aiheutunut hakkaus on tietenkin voinut aikaa myöten tehdä jälkiä seka nokka-akseliin että seuraajaan.
Jos nokka-akselissa on kulumaa, hyviä käytettyjä saa halvalla. Tai jos moottori muutenkin kulunut, ei ajettava käytetty moottorikaan paljon maksa.
Vaihtotyö on tietenkin suuri. Moottori joudutaan irroittamaan, ottamaan keinuvivusto irti ja työntötangot ja seuraajat ylös, avaamaan jakopää ja vetämään nokka-akseli ulos. Jos vika oli venttiilin liikkumattomuus, joudut irroittamaan sylinterinkannen, silloin moottoria ei tarvitse irroittaa, uus venttiili hiottava istukkaansa (mieluimmin kaikkien venttiilien hionta samalla), uus kannentiiviste ja pulttien kiristys momenttiin, myös keinuvivuston pultit momenttiin.jos keinut ovat samalla korkeufella kun nokat pyllistää, ja kun venttiilin pitäisi aueta niin ei vaan aukene yhtäpaljon kuin muut,viitaten selitykseesi tylisi tahtipuikon joustaa
- diplinssi
uusi fordisti kirjoitti:
jos keinut ovat samalla korkeufella kun nokat pyllistää, ja kun venttiilin pitäisi aueta niin ei vaan aukene yhtäpaljon kuin muut,viitaten selitykseesi tylisi tahtipuikon joustaa
Saako tuota seuraajaa ylös yläkautta eli kannen ollessa irroitettuna? Jos ei, niin pitää ottaa moottori irti. Silloin näkee nokka-akselin kunnon.
Uutta nokka-akselia ei kannata ostaa. Halvemmalla saa hyväkuntoisen moottorin. - FordPro
uusi fordisti kirjoitti:
jos keinut ovat samalla korkeufella kun nokat pyllistää, ja kun venttiilin pitäisi aueta niin ei vaan aukene yhtäpaljon kuin muut,viitaten selitykseesi tylisi tahtipuikon joustaa
Karkaistun pinnan loppuunkulumisen jälkeen, nokka&nostaja kuluvat hetkessä ao.koneesta. Vika on todennäköisesti 3. syl pakonokassa. Toinen syy voi olla, että et ole säädössä huomannut koneen englantilaista sytytysjärjestystä joka on 1243
- uusi fordisti
diplinssi kirjoitti:
Luulenpa, että nyt työntötanko ei liiku normaalisti. En usko,että nokka-akseli olis niin kulunut. Vika-arvauksia:
- Työntötangon alapäässä oleva seuraaja ei liiku koko ajan kiinni nokka-akselissa, jotain välissä
- Venttiilinjousi poikki
- Venttiili ei liiku, käyrä tai jumissa
- Töyntötangon alapallopää ei oo seuraajan kupissa
- Työntötangon yläpallopää ei oo keinuvivun kupissa.
Tuo seuraamattomuudesta aiheutunut hakkaus on tietenkin voinut aikaa myöten tehdä jälkiä seka nokka-akseliin että seuraajaan.
Jos nokka-akselissa on kulumaa, hyviä käytettyjä saa halvalla. Tai jos moottori muutenkin kulunut, ei ajettava käytetty moottorikaan paljon maksa.
Vaihtotyö on tietenkin suuri. Moottori joudutaan irroittamaan, ottamaan keinuvivusto irti ja työntötangot ja seuraajat ylös, avaamaan jakopää ja vetämään nokka-akseli ulos. Jos vika oli venttiilin liikkumattomuus, joudut irroittamaan sylinterinkannen, silloin moottoria ei tarvitse irroittaa, uus venttiili hiottava istukkaansa (mieluimmin kaikkien venttiilien hionta samalla), uus kannentiiviste ja pulttien kiristys momenttiin, myös keinuvivuston pultit momenttiin.mikä voisi estää seuraajan liikkumasta nokan mukana koska sehän on leveämpi nolan puolelta eikä tahtipuikomn puolelta. eli pääsee aina nojaamaan nokkaan eikä varmaankaan nouse ylöspäin pois lokhon reijästä ymmärtääkseni. näin olettaisin voin olla väärässä. mutta jos keksitte jotain loogista, niin kirjoitelkaa
- pitkään.
uusi fordisti kirjoitti:
nakutus selvisi. nokka-akseli kulunut, jakopään puolelta 1. pakoventtiilin keinu ei liiku kuin 1/3 osan muihin verrattuna. taitaa olla nokiksen vaihto tai auton hävitys edessä. tuntuu tään 1,1 fiestan nokka-akseli olevan aika tyyris. ja kun katselin niin ei mikään kiva vaihdettava.
Itsellä kolmas vastaava menossa ja "nakutellen" kilsoja tullut yhteen 199tkm:stä 281tkm:ään. Toisella meni 20 tkm ja katsotaan nyt tämä kolmas, jota oli ajettu hetken aika kuivana ja nakutus todella voimakasta.
Kaikki mun fiestat on nakutellut (1.1 litraisia) enkä ole välyksiä jaksanut säädellä. Hyvin ne pelittää. Turhia huolit.
- Sivusta seurannut
-91 keppikone on jo vakio säädöillä melko äänekäs. Kestävä kone kunhan vaan jaksaa lisäillä / vaihtaa öljyt.
- äänekäs!
Jos venttiilinvälykset on oikein säädetty ja venttiilit ja sylinterin puolella kaikki kunnossa, ei nakutusta/naputusta kuulu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun433054Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko5081897Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei171870Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia
jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si751571- 171474
Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo431358- 251300
Millainen kaivattusi luonne on?
Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?901289UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa
Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa1041086Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.
Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.1031083