fiesta 1,1 moottorin voimakas nakutus

uusi fordisti

mistä voisi johtua i.i fiestan vm-90 voimakas nakutus moottorista. venttiilinvälykset näyttäisi olevan ok. kuuluu enempi venttiilikopasta jakopään puolelta

10

4170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tehnyt, silloin

      kun nakutus alkoi?
      Oletko varmasti säätänyt venttiilit oikein, ekakertaako säädit?
      1118cm2 moottorin venttiilit jakopään (laturin) päästä alkaen PIPIIPIP. Säädetään kylmänä P=pakoventtiilin välys 0,30-0,35. I=imuventtiilin välys 0,20-0,25. Välystä pitää olla. Kampiakselilta käännettäessä myötäpäivään sylinterin 1 venttiilit saksaa (P menee kiinni, I aukeaa) säädetään sylinterin 4 venttiilit. 2sa 3sä, 4sa 1 sä, 3sa 2sä.
      Jos olit irroittanut sylinterinkannen tai keinuvivuston, pultit pitää kiristää momenttiavaimella. Sitten tarkista, että jokaisen työntötangon yläpää on keinuvivun kuopassa. Sitten välysten säätö liuskamitalla keinuvivun ja venttiilin välistä.

      • uusi fordisti

        nakutus selvisi. nokka-akseli kulunut, jakopään puolelta 1. pakoventtiilin keinu ei liiku kuin 1/3 osan muihin verrattuna. taitaa olla nokiksen vaihto tai auton hävitys edessä. tuntuu tään 1,1 fiestan nokka-akseli olevan aika tyyris. ja kun katselin niin ei mikään kiva vaihdettava.


      • diplinssi
        uusi fordisti kirjoitti:

        nakutus selvisi. nokka-akseli kulunut, jakopään puolelta 1. pakoventtiilin keinu ei liiku kuin 1/3 osan muihin verrattuna. taitaa olla nokiksen vaihto tai auton hävitys edessä. tuntuu tään 1,1 fiestan nokka-akseli olevan aika tyyris. ja kun katselin niin ei mikään kiva vaihdettava.

        Luulenpa, että nyt työntötanko ei liiku normaalisti. En usko,että nokka-akseli olis niin kulunut. Vika-arvauksia:
        - Työntötangon alapäässä oleva seuraaja ei liiku koko ajan kiinni nokka-akselissa, jotain välissä
        - Venttiilinjousi poikki
        - Venttiili ei liiku, käyrä tai jumissa
        - Töyntötangon alapallopää ei oo seuraajan kupissa
        - Työntötangon yläpallopää ei oo keinuvivun kupissa.
        Tuo seuraamattomuudesta aiheutunut hakkaus on tietenkin voinut aikaa myöten tehdä jälkiä seka nokka-akseliin että seuraajaan.

        Jos nokka-akselissa on kulumaa, hyviä käytettyjä saa halvalla. Tai jos moottori muutenkin kulunut, ei ajettava käytetty moottorikaan paljon maksa.
        Vaihtotyö on tietenkin suuri. Moottori joudutaan irroittamaan, ottamaan keinuvivusto irti ja työntötangot ja seuraajat ylös, avaamaan jakopää ja vetämään nokka-akseli ulos. Jos vika oli venttiilin liikkumattomuus, joudut irroittamaan sylinterinkannen, silloin moottoria ei tarvitse irroittaa, uus venttiili hiottava istukkaansa (mieluimmin kaikkien venttiilien hionta samalla), uus kannentiiviste ja pulttien kiristys momenttiin, myös keinuvivuston pultit momenttiin.


      • uusi fordisti
        diplinssi kirjoitti:

        Luulenpa, että nyt työntötanko ei liiku normaalisti. En usko,että nokka-akseli olis niin kulunut. Vika-arvauksia:
        - Työntötangon alapäässä oleva seuraaja ei liiku koko ajan kiinni nokka-akselissa, jotain välissä
        - Venttiilinjousi poikki
        - Venttiili ei liiku, käyrä tai jumissa
        - Töyntötangon alapallopää ei oo seuraajan kupissa
        - Työntötangon yläpallopää ei oo keinuvivun kupissa.
        Tuo seuraamattomuudesta aiheutunut hakkaus on tietenkin voinut aikaa myöten tehdä jälkiä seka nokka-akseliin että seuraajaan.

        Jos nokka-akselissa on kulumaa, hyviä käytettyjä saa halvalla. Tai jos moottori muutenkin kulunut, ei ajettava käytetty moottorikaan paljon maksa.
        Vaihtotyö on tietenkin suuri. Moottori joudutaan irroittamaan, ottamaan keinuvivusto irti ja työntötangot ja seuraajat ylös, avaamaan jakopää ja vetämään nokka-akseli ulos. Jos vika oli venttiilin liikkumattomuus, joudut irroittamaan sylinterinkannen, silloin moottoria ei tarvitse irroittaa, uus venttiili hiottava istukkaansa (mieluimmin kaikkien venttiilien hionta samalla), uus kannentiiviste ja pulttien kiristys momenttiin, myös keinuvivuston pultit momenttiin.

        jos keinut ovat samalla korkeufella kun nokat pyllistää, ja kun venttiilin pitäisi aueta niin ei vaan aukene yhtäpaljon kuin muut,viitaten selitykseesi tylisi tahtipuikon joustaa


      • diplinssi
        uusi fordisti kirjoitti:

        jos keinut ovat samalla korkeufella kun nokat pyllistää, ja kun venttiilin pitäisi aueta niin ei vaan aukene yhtäpaljon kuin muut,viitaten selitykseesi tylisi tahtipuikon joustaa

        Saako tuota seuraajaa ylös yläkautta eli kannen ollessa irroitettuna? Jos ei, niin pitää ottaa moottori irti. Silloin näkee nokka-akselin kunnon.
        Uutta nokka-akselia ei kannata ostaa. Halvemmalla saa hyväkuntoisen moottorin.


      • FordPro
        uusi fordisti kirjoitti:

        jos keinut ovat samalla korkeufella kun nokat pyllistää, ja kun venttiilin pitäisi aueta niin ei vaan aukene yhtäpaljon kuin muut,viitaten selitykseesi tylisi tahtipuikon joustaa

        Karkaistun pinnan loppuunkulumisen jälkeen, nokka&nostaja kuluvat hetkessä ao.koneesta. Vika on todennäköisesti 3. syl pakonokassa. Toinen syy voi olla, että et ole säädössä huomannut koneen englantilaista sytytysjärjestystä joka on 1243


      • uusi fordisti
        diplinssi kirjoitti:

        Luulenpa, että nyt työntötanko ei liiku normaalisti. En usko,että nokka-akseli olis niin kulunut. Vika-arvauksia:
        - Työntötangon alapäässä oleva seuraaja ei liiku koko ajan kiinni nokka-akselissa, jotain välissä
        - Venttiilinjousi poikki
        - Venttiili ei liiku, käyrä tai jumissa
        - Töyntötangon alapallopää ei oo seuraajan kupissa
        - Työntötangon yläpallopää ei oo keinuvivun kupissa.
        Tuo seuraamattomuudesta aiheutunut hakkaus on tietenkin voinut aikaa myöten tehdä jälkiä seka nokka-akseliin että seuraajaan.

        Jos nokka-akselissa on kulumaa, hyviä käytettyjä saa halvalla. Tai jos moottori muutenkin kulunut, ei ajettava käytetty moottorikaan paljon maksa.
        Vaihtotyö on tietenkin suuri. Moottori joudutaan irroittamaan, ottamaan keinuvivusto irti ja työntötangot ja seuraajat ylös, avaamaan jakopää ja vetämään nokka-akseli ulos. Jos vika oli venttiilin liikkumattomuus, joudut irroittamaan sylinterinkannen, silloin moottoria ei tarvitse irroittaa, uus venttiili hiottava istukkaansa (mieluimmin kaikkien venttiilien hionta samalla), uus kannentiiviste ja pulttien kiristys momenttiin, myös keinuvivuston pultit momenttiin.

        mikä voisi estää seuraajan liikkumasta nokan mukana koska sehän on leveämpi nolan puolelta eikä tahtipuikomn puolelta. eli pääsee aina nojaamaan nokkaan eikä varmaankaan nouse ylöspäin pois lokhon reijästä ymmärtääkseni. näin olettaisin voin olla väärässä. mutta jos keksitte jotain loogista, niin kirjoitelkaa


      • pitkään.
        uusi fordisti kirjoitti:

        nakutus selvisi. nokka-akseli kulunut, jakopään puolelta 1. pakoventtiilin keinu ei liiku kuin 1/3 osan muihin verrattuna. taitaa olla nokiksen vaihto tai auton hävitys edessä. tuntuu tään 1,1 fiestan nokka-akseli olevan aika tyyris. ja kun katselin niin ei mikään kiva vaihdettava.

        Itsellä kolmas vastaava menossa ja "nakutellen" kilsoja tullut yhteen 199tkm:stä 281tkm:ään. Toisella meni 20 tkm ja katsotaan nyt tämä kolmas, jota oli ajettu hetken aika kuivana ja nakutus todella voimakasta.

        Kaikki mun fiestat on nakutellut (1.1 litraisia) enkä ole välyksiä jaksanut säädellä. Hyvin ne pelittää. Turhia huolit.


    • Sivusta seurannut

      -91 keppikone on jo vakio säädöillä melko äänekäs. Kestävä kone kunhan vaan jaksaa lisäillä / vaihtaa öljyt.

      • äänekäs!

        Jos venttiilinvälykset on oikein säädetty ja venttiilit ja sylinterin puolella kaikki kunnossa, ei nakutusta/naputusta kuulu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      92
      2017
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

      Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      167
      1490
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1279
    4. No ei sun asunto eikä mikään

      muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      72
      1127
    5. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      230
      1112
    6. Hyvin. Ikävää nainen,

      Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      87
      1054
    7. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      991
    8. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      237
      938
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

      Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      51
      906
    10. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

      Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      88
      881
    Aihe