fiesta 1,1 moottorin voimakas nakutus

uusi fordisti

mistä voisi johtua i.i fiestan vm-90 voimakas nakutus moottorista. venttiilinvälykset näyttäisi olevan ok. kuuluu enempi venttiilikopasta jakopään puolelta

10

4212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tehnyt, silloin

      kun nakutus alkoi?
      Oletko varmasti säätänyt venttiilit oikein, ekakertaako säädit?
      1118cm2 moottorin venttiilit jakopään (laturin) päästä alkaen PIPIIPIP. Säädetään kylmänä P=pakoventtiilin välys 0,30-0,35. I=imuventtiilin välys 0,20-0,25. Välystä pitää olla. Kampiakselilta käännettäessä myötäpäivään sylinterin 1 venttiilit saksaa (P menee kiinni, I aukeaa) säädetään sylinterin 4 venttiilit. 2sa 3sä, 4sa 1 sä, 3sa 2sä.
      Jos olit irroittanut sylinterinkannen tai keinuvivuston, pultit pitää kiristää momenttiavaimella. Sitten tarkista, että jokaisen työntötangon yläpää on keinuvivun kuopassa. Sitten välysten säätö liuskamitalla keinuvivun ja venttiilin välistä.

      • uusi fordisti

        nakutus selvisi. nokka-akseli kulunut, jakopään puolelta 1. pakoventtiilin keinu ei liiku kuin 1/3 osan muihin verrattuna. taitaa olla nokiksen vaihto tai auton hävitys edessä. tuntuu tään 1,1 fiestan nokka-akseli olevan aika tyyris. ja kun katselin niin ei mikään kiva vaihdettava.


      • diplinssi
        uusi fordisti kirjoitti:

        nakutus selvisi. nokka-akseli kulunut, jakopään puolelta 1. pakoventtiilin keinu ei liiku kuin 1/3 osan muihin verrattuna. taitaa olla nokiksen vaihto tai auton hävitys edessä. tuntuu tään 1,1 fiestan nokka-akseli olevan aika tyyris. ja kun katselin niin ei mikään kiva vaihdettava.

        Luulenpa, että nyt työntötanko ei liiku normaalisti. En usko,että nokka-akseli olis niin kulunut. Vika-arvauksia:
        - Työntötangon alapäässä oleva seuraaja ei liiku koko ajan kiinni nokka-akselissa, jotain välissä
        - Venttiilinjousi poikki
        - Venttiili ei liiku, käyrä tai jumissa
        - Töyntötangon alapallopää ei oo seuraajan kupissa
        - Työntötangon yläpallopää ei oo keinuvivun kupissa.
        Tuo seuraamattomuudesta aiheutunut hakkaus on tietenkin voinut aikaa myöten tehdä jälkiä seka nokka-akseliin että seuraajaan.

        Jos nokka-akselissa on kulumaa, hyviä käytettyjä saa halvalla. Tai jos moottori muutenkin kulunut, ei ajettava käytetty moottorikaan paljon maksa.
        Vaihtotyö on tietenkin suuri. Moottori joudutaan irroittamaan, ottamaan keinuvivusto irti ja työntötangot ja seuraajat ylös, avaamaan jakopää ja vetämään nokka-akseli ulos. Jos vika oli venttiilin liikkumattomuus, joudut irroittamaan sylinterinkannen, silloin moottoria ei tarvitse irroittaa, uus venttiili hiottava istukkaansa (mieluimmin kaikkien venttiilien hionta samalla), uus kannentiiviste ja pulttien kiristys momenttiin, myös keinuvivuston pultit momenttiin.


      • uusi fordisti
        diplinssi kirjoitti:

        Luulenpa, että nyt työntötanko ei liiku normaalisti. En usko,että nokka-akseli olis niin kulunut. Vika-arvauksia:
        - Työntötangon alapäässä oleva seuraaja ei liiku koko ajan kiinni nokka-akselissa, jotain välissä
        - Venttiilinjousi poikki
        - Venttiili ei liiku, käyrä tai jumissa
        - Töyntötangon alapallopää ei oo seuraajan kupissa
        - Työntötangon yläpallopää ei oo keinuvivun kupissa.
        Tuo seuraamattomuudesta aiheutunut hakkaus on tietenkin voinut aikaa myöten tehdä jälkiä seka nokka-akseliin että seuraajaan.

        Jos nokka-akselissa on kulumaa, hyviä käytettyjä saa halvalla. Tai jos moottori muutenkin kulunut, ei ajettava käytetty moottorikaan paljon maksa.
        Vaihtotyö on tietenkin suuri. Moottori joudutaan irroittamaan, ottamaan keinuvivusto irti ja työntötangot ja seuraajat ylös, avaamaan jakopää ja vetämään nokka-akseli ulos. Jos vika oli venttiilin liikkumattomuus, joudut irroittamaan sylinterinkannen, silloin moottoria ei tarvitse irroittaa, uus venttiili hiottava istukkaansa (mieluimmin kaikkien venttiilien hionta samalla), uus kannentiiviste ja pulttien kiristys momenttiin, myös keinuvivuston pultit momenttiin.

        jos keinut ovat samalla korkeufella kun nokat pyllistää, ja kun venttiilin pitäisi aueta niin ei vaan aukene yhtäpaljon kuin muut,viitaten selitykseesi tylisi tahtipuikon joustaa


      • diplinssi
        uusi fordisti kirjoitti:

        jos keinut ovat samalla korkeufella kun nokat pyllistää, ja kun venttiilin pitäisi aueta niin ei vaan aukene yhtäpaljon kuin muut,viitaten selitykseesi tylisi tahtipuikon joustaa

        Saako tuota seuraajaa ylös yläkautta eli kannen ollessa irroitettuna? Jos ei, niin pitää ottaa moottori irti. Silloin näkee nokka-akselin kunnon.
        Uutta nokka-akselia ei kannata ostaa. Halvemmalla saa hyväkuntoisen moottorin.


      • FordPro
        uusi fordisti kirjoitti:

        jos keinut ovat samalla korkeufella kun nokat pyllistää, ja kun venttiilin pitäisi aueta niin ei vaan aukene yhtäpaljon kuin muut,viitaten selitykseesi tylisi tahtipuikon joustaa

        Karkaistun pinnan loppuunkulumisen jälkeen, nokka&nostaja kuluvat hetkessä ao.koneesta. Vika on todennäköisesti 3. syl pakonokassa. Toinen syy voi olla, että et ole säädössä huomannut koneen englantilaista sytytysjärjestystä joka on 1243


      • uusi fordisti
        diplinssi kirjoitti:

        Luulenpa, että nyt työntötanko ei liiku normaalisti. En usko,että nokka-akseli olis niin kulunut. Vika-arvauksia:
        - Työntötangon alapäässä oleva seuraaja ei liiku koko ajan kiinni nokka-akselissa, jotain välissä
        - Venttiilinjousi poikki
        - Venttiili ei liiku, käyrä tai jumissa
        - Töyntötangon alapallopää ei oo seuraajan kupissa
        - Työntötangon yläpallopää ei oo keinuvivun kupissa.
        Tuo seuraamattomuudesta aiheutunut hakkaus on tietenkin voinut aikaa myöten tehdä jälkiä seka nokka-akseliin että seuraajaan.

        Jos nokka-akselissa on kulumaa, hyviä käytettyjä saa halvalla. Tai jos moottori muutenkin kulunut, ei ajettava käytetty moottorikaan paljon maksa.
        Vaihtotyö on tietenkin suuri. Moottori joudutaan irroittamaan, ottamaan keinuvivusto irti ja työntötangot ja seuraajat ylös, avaamaan jakopää ja vetämään nokka-akseli ulos. Jos vika oli venttiilin liikkumattomuus, joudut irroittamaan sylinterinkannen, silloin moottoria ei tarvitse irroittaa, uus venttiili hiottava istukkaansa (mieluimmin kaikkien venttiilien hionta samalla), uus kannentiiviste ja pulttien kiristys momenttiin, myös keinuvivuston pultit momenttiin.

        mikä voisi estää seuraajan liikkumasta nokan mukana koska sehän on leveämpi nolan puolelta eikä tahtipuikomn puolelta. eli pääsee aina nojaamaan nokkaan eikä varmaankaan nouse ylöspäin pois lokhon reijästä ymmärtääkseni. näin olettaisin voin olla väärässä. mutta jos keksitte jotain loogista, niin kirjoitelkaa


      • pitkään.
        uusi fordisti kirjoitti:

        nakutus selvisi. nokka-akseli kulunut, jakopään puolelta 1. pakoventtiilin keinu ei liiku kuin 1/3 osan muihin verrattuna. taitaa olla nokiksen vaihto tai auton hävitys edessä. tuntuu tään 1,1 fiestan nokka-akseli olevan aika tyyris. ja kun katselin niin ei mikään kiva vaihdettava.

        Itsellä kolmas vastaava menossa ja "nakutellen" kilsoja tullut yhteen 199tkm:stä 281tkm:ään. Toisella meni 20 tkm ja katsotaan nyt tämä kolmas, jota oli ajettu hetken aika kuivana ja nakutus todella voimakasta.

        Kaikki mun fiestat on nakutellut (1.1 litraisia) enkä ole välyksiä jaksanut säädellä. Hyvin ne pelittää. Turhia huolit.


    • Sivusta seurannut

      -91 keppikone on jo vakio säädöillä melko äänekäs. Kestävä kone kunhan vaan jaksaa lisäillä / vaihtaa öljyt.

      • äänekäs!

        Jos venttiilinvälykset on oikein säädetty ja venttiilit ja sylinterin puolella kaikki kunnossa, ei nakutusta/naputusta kuulu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      43
      3054
    2. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      508
      1897
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1870
    4. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

      jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      75
      1571
    5. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1474
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1358
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      25
      1300
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

      Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      90
      1289
    9. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

      Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      104
      1086
    10. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

      Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      103
      1083
    Aihe