Tänään on Torstai

ja 25päivä. 10 kuukausi. 2007 vuosi ja 43 viikko tänä vuonna, Sointu viettää tänään nimipäiviään, häntä me onnittelemme ja onnittelemme myös kenellä on tänään syntymäpäivä.
Katsomme nyt millainen päivä tästä tuleekaan Suomussalmellaisille ja mitä sait aikaan.

16

848

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itsestään

      jo me-muodossa kuin monarkit... Onnittelemme Häntä jo vaikkapa kymmenestä kirjoitusvirheestä noinkin lyhyessä sepustuksessa...

    • varmaan

      huomenna kertoa meille, että on koittanut perjantai. Mistäs me tyhmät muuten tietäisimme?

    • illemmalla

      Kiitos tiedosta, päivät onkin minulla hukassa.
      Kerropa illalla, miten päiväsi meni tai ei tarvitsekaan, luultavasti istun koneen äärellä iltaan asti, joten aika turhauttavaa.

    • neuvova-Eero

      Viikonpäivät eivät ole, vastoin kuin yleisesti luullaan, erisnimiä. Siis, ei kirjoiteta isolla alkukirjaimella. Paitsi se Perjantai joka oli siellä autiolla saarella sen Robisonin kanssa

      • Ketkulainen

        Perjantai kirjoitetaan isolla myöskin silloin, kun se aloittaa lauseen.


      • sinullekin
        Ketkulainen kirjoitti:

        Perjantai kirjoitetaan isolla myöskin silloin, kun se aloittaa lauseen.

        Perjantai kirjoitetaan lauseenkin alussa pienellä, jos tuo lause ei ole virkkeen ensimmäisenä lauseena.

        Neuvosta on ihan turha kenenkään mennä neuvomaan kirjoitus- tai muissakaan asioissa. Oppi ei selvästikään lankea otolliseen maaperään.


      • kielioppimestari
        sinullekin kirjoitti:

        Perjantai kirjoitetaan lauseenkin alussa pienellä, jos tuo lause ei ole virkkeen ensimmäisenä lauseena.

        Neuvosta on ihan turha kenenkään mennä neuvomaan kirjoitus- tai muissakaan asioissa. Oppi ei selvästikään lankea otolliseen maaperään.

        sinä oikein olet? Vastauksestasi välittyy niin käsittämätön ylimielisyys, että oikein oksettaa! Takuuvarmasti hän tarkoitti virkkeen ensimmäistä lausetta, mutta sinulla piti päästä snobbailemaan! Haista pitkä vittu!!


      • aiheesta
        kielioppimestari kirjoitti:

        sinä oikein olet? Vastauksestasi välittyy niin käsittämätön ylimielisyys, että oikein oksettaa! Takuuvarmasti hän tarkoitti virkkeen ensimmäistä lausetta, mutta sinulla piti päästä snobbailemaan! Haista pitkä vittu!!

        Homma muuttui kirjoitustappeluksi. Ettekö te ihmiset huomaa, miten naurettavaa joku keskustelu on, tapella nyt, miten kirjoitetaan perjantai, isolla vai pienellä. Mulle on se on vitun hailee, kun vaan tietää, mitä se tarkoittaa ja eikö normaali suomalainen ymmärrä lukea tekstejä, etteikö niitöä ymmärtäisi.


      • neuvova-Eero
        Ketkulainen kirjoitti:

        Perjantai kirjoitetaan isolla myöskin silloin, kun se aloittaa lauseen.

        Suomen kielioppi on sen verran simmpeliä puuhaa, että luulisi sen jokaisen peruskoulun käyneen muistavan, että aloittipa lauseen mikä sana tahansa, se kirjoitetaan isolla alkukirjaimella. Itse asiassa, tämä niksi opetetaan jo alaluokilla.

        Siis esimerkiksi näin: Perjantaina tulee kuluneeksi vuosi siitä perjantaista, jolloin luin Robinsonin ja hänen ystävänsä Perjantain seikkailuista.


      • neuvova-Eero
        aiheesta kirjoitti:

        Homma muuttui kirjoitustappeluksi. Ettekö te ihmiset huomaa, miten naurettavaa joku keskustelu on, tapella nyt, miten kirjoitetaan perjantai, isolla vai pienellä. Mulle on se on vitun hailee, kun vaan tietää, mitä se tarkoittaa ja eikö normaali suomalainen ymmärrä lukea tekstejä, etteikö niitöä ymmärtäisi.

        Tämmöinen, sanoisinko jopa alkukantainen, raivoaminen on hyvin tyypillistä matala- ja luiskaotsaisilla kaksijalkaisilla. Yleensä heidän ääneen pukemansa ajatukset ovat lyhyitä ja ytimekkäitä, lähinnä yksi ja kaksitavuisia "urahduksia": haista vittu, homo, runkku jne.

        Esimerkkilauseesta: "Mulle on se on vitun hailee, kun vaan tietää, mitä se tarkoittaa ja eikö normaali suomalainen ymmärrä lukea tekstejä, etteikö niitöä ymmärtäisi." saadaan selville jopa lajille ominainen tapa pitää kämmeniään taaksepäin liikkuessaan kadulla.
        Kuten huomaamme, esimerkkilauseessa on paljon sanoja, mutta kun tekstiä silmäilee ajatuksen kanssa, niin huomaa sen olevan melko tyhjän sisällöltään.


      • sinullekin 
        neuvova-Eero kirjoitti:

        Suomen kielioppi on sen verran simmpeliä puuhaa, että luulisi sen jokaisen peruskoulun käyneen muistavan, että aloittipa lauseen mikä sana tahansa, se kirjoitetaan isolla alkukirjaimella. Itse asiassa, tämä niksi opetetaan jo alaluokilla.

        Siis esimerkiksi näin: Perjantaina tulee kuluneeksi vuosi siitä perjantaista, jolloin luin Robinsonin ja hänen ystävänsä Perjantain seikkailuista.

        Kun nyt kerran tuon neuvojan roolin olet ottanut, olisi sinunkin hyvä muistaa virkkeen ja lauseen ero.

        Virkkeen ensimmäinen sana kirjoitetaan isolla alkukirjaimella. Virkkeessä voi kuitenkin olla useampia lauseita, joista ne muut kuin se ensimmäinen aloitetaan pienellä.

        Niin "simmpeliä" peliä sitä pelataan tänäkin perjantaina!


      • neuvova -Eero
        sinullekin  kirjoitti:

        Kun nyt kerran tuon neuvojan roolin olet ottanut, olisi sinunkin hyvä muistaa virkkeen ja lauseen ero.

        Virkkeen ensimmäinen sana kirjoitetaan isolla alkukirjaimella. Virkkeessä voi kuitenkin olla useampia lauseita, joista ne muut kuin se ensimmäinen aloitetaan pienellä.

        Niin "simmpeliä" peliä sitä pelataan tänäkin perjantaina!

        "Virkkeessä voi kuitenkin olla useampia lauseita, joista ne muut kuin se ensimmäinen aloitetaan pienellä."
        Juuri näin, saat plussan vihkoon.
        Mutta pitää ottaa huomioon , että jos esimerkiksi se toinen lause alkaa erisnimellä (esim. Robisonin kaveri Perjantai) niin silloin sekin lause alkaa isolla alkukirjaimella


    • Lauantai..

      Neuvos aloittaa viestiketjun kertomalla meille, että on torstai,
      pian viestit muuttuvat väittelyksi siitä millaisella alkukirjaimella perjantai kirjoitetaan.
      Hyvää viikonloppua !

      • neuvova-Eero

        Lauantaina mennään tansseihin ellei katsota Ylen Elävästä arkistosta vanhaa televisio-ohjelmaa, nimeltään Lauantaitanssit.
        Sitä samaa!!


      • heijaanko
        neuvova-Eero kirjoitti:

        Lauantaina mennään tansseihin ellei katsota Ylen Elävästä arkistosta vanhaa televisio-ohjelmaa, nimeltään Lauantaitanssit.
        Sitä samaa!!

        Lauantaitanssit kirjoitetaan muuten pienellä, se on erisnimi.


    • farth33

      onnea!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1715
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      87
      834
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      663
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe