Tekstissä ongelmia

Näkyykö muilla joskus teksti vain osittain?
Meillä jää joskus tekstin alkuosa vasempaan reunaan piiloon.
On kaksi tv:tä, toisessa halpa perusboxi, toisessa kallis tallentava ja vika on sama molemmissa. Useimmiten kolmosella.

Onko jotain mahdollisuutta kuvan säätöön, vai missä vika?

7

748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Digiton

      Lue manuaalit. Näillä lähtötiedoilla ei voi muuta sanoa.

      • Siis molemmissa televisioissa se tekstitys temppuilee yht'aikaa, ennen digiaikaa ei moista ollut.


      • Digiton
        Tellastiina kirjoitti:

        Siis molemmissa televisioissa se tekstitys temppuilee yht'aikaa, ennen digiaikaa ei moista ollut.

        Teillä on sitten molemmissa telkkareissa samalla tavalla asetukset pielessä. Perussääntönä voi sanoa, että telkkarin kuvasuhdeasetus pitää olla normaali tilassa. Eli telkkari ei saa venyttää eikä vanutta kuvaa mitenkään. Vanhoissa 4:3 telkkareissa ei tätä ongelmaa ole, mutta uudemmissa laajakuvatelkuissa on jos jonkinmoista kuvanvenytystoimintoa, joita ei pidä käyttää (ellei tykkää sitten väärästä kuvasuhteesta).

        Kaikkien boksien asetuksista löytyy kohta, jossa kerrotaan boksille minkälaiseen telkkuun (4:3/16:9) laite on kytketty. Vaihtoehtoja voi olla usempiakin (esim auto, letterbox, 4:3, jne). Kokeilemalla ainakin löytyy se oikea.


      • Digiton kirjoitti:

        Teillä on sitten molemmissa telkkareissa samalla tavalla asetukset pielessä. Perussääntönä voi sanoa, että telkkarin kuvasuhdeasetus pitää olla normaali tilassa. Eli telkkari ei saa venyttää eikä vanutta kuvaa mitenkään. Vanhoissa 4:3 telkkareissa ei tätä ongelmaa ole, mutta uudemmissa laajakuvatelkuissa on jos jonkinmoista kuvanvenytystoimintoa, joita ei pidä käyttää (ellei tykkää sitten väärästä kuvasuhteesta).

        Kaikkien boksien asetuksista löytyy kohta, jossa kerrotaan boksille minkälaiseen telkkuun (4:3/16:9) laite on kytketty. Vaihtoehtoja voi olla usempiakin (esim auto, letterbox, 4:3, jne). Kokeilemalla ainakin löytyy se oikea.

        Kiitos vastauksistasi. Ihmettelen vieläkin, että miksi se teksti sitten toisinaan on kohdallaan?
        Toinen tv on vanha ja toinen laajakulma, missä aina esim.ihmiset ovat aika tynnyreitä.
        Pitää hommata joku tekemään asetuksia, itse en niistä mitään ymmärrä - kyselen vaan tyhmiä kysymyksiä!


      • Digiton...
        Tellastiina kirjoitti:

        Kiitos vastauksistasi. Ihmettelen vieläkin, että miksi se teksti sitten toisinaan on kohdallaan?
        Toinen tv on vanha ja toinen laajakulma, missä aina esim.ihmiset ovat aika tynnyreitä.
        Pitää hommata joku tekemään asetuksia, itse en niistä mitään ymmärrä - kyselen vaan tyhmiä kysymyksiä!

        Lähetykset ovat erilaisia. Asetuksista riippuen jokin lähetys voi näkyä ihan oikein kun taas toisessa on jokin pielessä. Oikeilla asetuksilla kuvan pitäisi aina näkyä oikein.


      • Digiton... kirjoitti:

        Lähetykset ovat erilaisia. Asetuksista riippuen jokin lähetys voi näkyä ihan oikein kun taas toisessa on jokin pielessä. Oikeilla asetuksilla kuvan pitäisi aina näkyä oikein.

        uskotaan, koitan jostain löytää apua. Kiitos vielä kerran!


      • Tellastiina kirjoitti:

        Kiitos vastauksistasi. Ihmettelen vieläkin, että miksi se teksti sitten toisinaan on kohdallaan?
        Toinen tv on vanha ja toinen laajakulma, missä aina esim.ihmiset ovat aika tynnyreitä.
        Pitää hommata joku tekemään asetuksia, itse en niistä mitään ymmärrä - kyselen vaan tyhmiä kysymyksiä!

        Se on laajakuva, ei laajakulma. Laajakuva-TV:ssä boksi pitää asetaa 16:9 moodiin (tarkka nmike riippuu boksin merkistä esim. Medionissa Auto) ja TV 4:3 moodiin boksin ollessa pois päältä (tai 4:3 lähetyksen aikana). Oikein säädetyssä kuvassa ei ole vääristymiä vaan tarvittaess sivulla on palkit.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1087
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      860
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      825
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      68
      559
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Jos saisit olla

      Kaivattusi kanssa päivän niin mitä tekisit?
      Ikävä
      50
      463
    Aihe