Olen käyttänyt piilolinssejä jo joskus 80-luvulla kun samoja pehmeitä linssejä käytettiin vielä puoli vuotta kerrallaan. Sitten siirryin kuukausilinsseihin, joita siis pidettiin 30vrk (tietty aina yöksi otettiin pois).
Viime aikoina en paljoa piilareita ole käyttänyt kun on hajataitteisuutta ja moniteholinssivaatimuksia mutta urheilussa olisi kiva jättää silmälasit pukukaappiin ja käyttää piilareita, siispä hommasin hajataittoa korjaavat kertakäyttöpiilarit.
Näähän on ihan kauheat, eivät ollenkaan niin pehmet kuin entiset kuukausilinssit, jotka tuntuivat lähes vesitipoilta. Eihän näitä kertakäyttömuovipalasia saa edes pois silmistä kun nuo vanhemmat lähtivät aivan tuosta vaan.
Siis onko noissa kertakäyttölinsseissä eroa eri merkkien välilä vai ovatko kaikki tuollaisia silmämunaan tarran lailla tarttuvia muoviläpysköitä?
Piilolinssien erot
2
435
Vastaukset
- kokeile
Pidennetty käyttö kuukausilinssit parhaat. Paras hapenläpäiseväisyys. Niitä kostutustipat ni voin käyttää, kaikki muut tarttuu kiinni.
- Piilolinssejä 22 vuotta käy...
Minä olen myös käyttänyt piilolinssejä vuodesta -85 lähtien. Alkuun käytin noin vuoden välein vaihdettavia pehmeitä linssejä, sen jälkeen kk-linssejä (toistaiseksi vain päiväkäyttöisiä). Nesteiden kanssa mulla oli ongelmia jo alkuvuosina, kun useamman nesteen järjestelmä ei sopinut, joten siirryin kuumadesinfiointiin, kunnes nämä yksinestesysteemit keksittiin. Niidenkin kanssa saan olla tarkkana, sillä ReNu aiheutti myös allergiaoireita. BioSoak sopii ja puhdistaa linssit hyvin - en siis vaihda merkkiä ellei ole pakko. :) Muutoin en ole mitenkään allergikko, mutta silmät ovat nähtävästi mun heikko kohtani.
Käyttämäni piilolinssit ovat muistaakseni olleet aina B&L:n valmistamia. Tarkempaan merkkiin en aiemmin edes kiinnittänyt huomiota, kun ovat sopineet aina niin hyvin: eivät ole tuntuneet silmissä miltään ja laittaminen/pois ottaminen on ollut lastenleikkiä.
Viitisen vuotta sitten mulla oli n. vuoden tauko piilareiden käytössä, ja kun läksin hankkimaan uusia piilareita uudelta optikolta, niin tuttua merkkiä (SeeQuence) ei sieltä löytynytkään. En silloin vielä tajunnut, miten erilaisia eri merkit voivat olla... Sain jotkut ihan hirveät piilolinssit: juurikin tuollaiset paksut, huonosti istuvat, hiertävät muoviläpyskät, jotka tarraavat silmään kiinni kuin imukupit, eikä niitä meinaa saada silmästä irti sitten millään! En edes nähnyt niillä yhtä hyvin kuin aiemmilla.
Marssin vanhalle optikolleni, ja sieltä löysin aikaisemmin käyttämääni merkkiä, ja ne olivat yhtä ihanat kuin ennenkin. Tilasin sen jälkeen netistäkin ison satsin kyseistä merkkiä, etteivät ihan heti loppuisi. Mutta nyt ovat loppuneet, eikä samaa merkkiä enää löydy.
Suurin odotuksin läksin vihdoin optikolle sovittelemaan näitä kehuttuja yötäpäivää-linssejä. Pettymys oli suuri, kun PureVision-linssit tuntuivat ihan yhtä kauheilta kuin edellisetkin virhevalintani. Paria päivää kauempaa en voinut käyttää, ja tänä aamuna laitoin silmääni vanhat linssini (viimeinen pari, jota en heitä menemään ennenkuin löydän samanarvoisen seuraajan!). Ihana tunne pariin edelliseen päivään verrattuna!
Salapoliisityön tuloksena olen selvittänyt, että B&L:n SofLens 38 olisivat vastaavat linssit kuin entiset SeeQuencet (samoja on ilmeisesti myyty myös nimellä Optima FW). Niistä sanotaan, että ovat ULTRAohuet ja sopivat hyvin kuiville silmille alhaisen nestepitoisuuden ansiosta (38,6 %), kai mulla sitten on kuivat silmät. Niitä tilasin nyt nettikaupasta, kun optikolta ei löytynyt. En tosin ole vielä saanut niitä. Haluaisin kyllä vielä kokeilla noita toisia markkinoilta löytyviä yötäpäivää-linssejä, eli Night&Day. Uutuutta Biofinity ei vielä löydy mun vahvuuksilla.
Eli eroja siis löytyy ja paljon! Ja hienot ominaisuudet (hapenläpäisykyky ym.) eivät takaa hyvää käyttömukavuutta.
Kauhea homma käydä kaikki tarjolla olevat läpi, mutta minä sanoin heti optikolle mennessäni, että huonompiin en tyydy, kuin mihin olen tottunut! Ja optikko kehui silmiäni tosi hyväkuntoisiksi siitä huolimatta, että olen käyttänyt piilareita enemmän kuin saisi (aamusta iltaan) ja yhtä paria usein pidempään kuin kuukauden (vaihtanut uuteen heti kun ovat ruvenneet vähänkin "tuntumaan" silmissä, kun normaalisti ei siis ole mitään tunnetta).
Suosittelen, että kokeilet eri merkkisiä piilareita optikolla, niin että sinäkin löydät sellaisen, joka tuntuu siltä vesitipalta! Vaikka olisi kuinka hyvät tekniset ominaisuudet, niin minun kokemukseni mukaan silmälle ei ole hyväksi, jos linssit tuntuvat epämukavilta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.546129Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli652733Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️181854- 1461816
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1341702Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä181660Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?281460- 1021457
Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411196Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141163