siis mitä tarkoittaa jos jokin asia on yksiviivaistunut??
mitä tarkoittaa!!!??
10
1773
Vastaukset
- tietenkin helpompi
vastata jos olisit myös kertonut mistä asiayhteydestä olet tuon irrottanut, mutta
asia on muuttunut "yksioikoisemmaksi", "suoraviivaisemmaksi", "yksinkertaisemmaksi", "monotoniseksi"..? - äitiparta
tarkoittaa käsittääkseni YKSITOTINEN (jolloin painotus on negatiivinen, esimerkiksi "se on niin yksitotinen tyyppi") tai YKSINKERTAINEN - ehkä myös, yksinkertaisesti: SELKEÄ.
:-)
Asiayhteys olisi hyvä tietää.
"Yksiviivaistunut" voi siis tarkoittaa esimerkiksi että asia on yksinkertaistunut, selkiytynyt niin että turhat rönsyt jää pois ja jäljellä on se mihin nyt keskitytään, olennainen.
= Asia on selkiytynyt.
Synonyymi vois olla vaikkapa "yksiselitteinen".
= Asia on tullut yksiselitteisemmäksi, helpommaksi ymmärtää.
Ehkä myös SUORAVIIVAINEN.
Negatiiviseen painotukseen - kuten yksitotinen - liittyen esim. YKSIOIKOINEN tai YKSISELITTEINEN (johonkin asiaan liittyvänä voi olla neutraali tai jopa positiivinen ilmaus, että onpas kiistattoman selkeä homma, yksiselitteinen juttu; mutta henkilöön liittyen yleensä negatiivinen, synonyymi mahdollisesti PÖLVÄSTI) tai VÄRITÖN.
Yksiviivainen puhe tai kirjoitus on (liian) vivahteetonta, väritöntä, suppealla sanavarastolla ja/tai taitamattomasti esitettyä.
Henkilö on yksiviivaistunut.
= Oppinut erottamaan olennaisen epäolennaisesta, viisastunut? Tullut huumorintajuttomaksi, kyynistynyt? Menettänyt kykynsä hahmottaa kokonaisuuksia ja ymmärtää vivahteita, tyhmistynyt?
Yksiviivaistuminen positiivisena ilmauksena kuvaisi siis lähinnä selkiytymistä ja olennaisen tulemista esiin, negatiivisena ilmauksena asian muuttumista vivahteettomaksi, mielenkiinnottomaksi.
Asiaa voidaan lähestyä vastakohdan kautta. Yksiviivaisen vastakohtia, asiasta riippuen:
monimutkainen, mutkikas, runsas, vivahteikas? - äitiparta
tuli pieni lipsahdus ainakin yhdessä kohdin. YKSISELITTEINEN lienee aina positiivinen ilmaus. Joten
> Negatiiviseen painotukseen - kuten yksitotinen - liittyen esim. YKSIOIKOINEN tai YKSISELITTEINEN (johonkin asiaan liittyvänä voi olla neutraali tai jopa positiivinen ilmaus, että onpas kiistattoman selkeä homma, yksiselitteinen juttu; mutta henkilöön liittyen yleensä negatiivinen, synonyymi mahdollisesti PÖLVÄSTI) tai VÄRITÖN. <
pitäisi olla:
Negatiiviseen painotukseen - kuten yksitotinen - liittyen esim. YKSIOIKOINEN (johonkin asiaan liittyvänä voi olla neutraali tai jopa positiivinen ilmaus, että onpas kiistattoman selkeä homma, YKSISELITTEINEN juttu; mutta henkilöön liittyen yleensä negatiivinen, synonyymi mahdollisesti PÖLVÄSTI) tai VÄRITÖN.
nonni, näin sitä pittää, nyt miul tuli nälkä - äitiparta
Olin jo menos keittiöön kun puolessa välissä tuli mieleen ja palasin tähä, ja sitten vielä uh, tuli yks puhelukin väliin mutta olin siis sanomassa, että se vois tarkoittaa myös YKSITUUMAISTUNUT. Että asiaan liittyvät henkilöt on tulleet yksimielisiksi?
Asia on yksiviivaistunut = helpottunut, tullut helpommaksi käsitellä. Tavallaan tää on siis sama kuin selkitynyt. Juu. Asiathan selkityy kun heput löytää yhteisen sävelen.
Yksituumaisesta vielä...
YKSITUUMAISTUNUT = istahtanut penkin reunalle, istuu aivan laidalla?
Tai jopa!
YKS ITU U-MAISTUNUT = söi hyviä ituja takapenkillä auton tehdessä uukkaria.
Mutta nyt taidetaan eksyä sivuraiteille?
Eipä siinä mitään. Parta lähtee keittelemään teetä.
KAIKKEA HYVÄÄ. Moiks. - äitiparta
yksiviivaistunut =
a! aa-mutka auta! (holistin lausahdus)
tai ehkä sittenkin, hmmm...
aaaa!! tutka mua - äitiparta
> Yksituumaisesta vielä...
YKSITUUMAISTUNUT = istahtanut penkin reunalle, istuu aivan laidalla? <
pitäisi tietysti olla:
YKSITUUMAISTUUTUNUT = istahtanut penkin reunalle, istuu aivan laidalla!
Kuinka suomenkieli voikin olla näin vaikeaa. * hörps *
Teetä mie vuan juan, ei kun huan nuan... äh, juon juon.
Kohta.
Kunhan tästä yksiviivaistun ( = SELVIÄN ) keittiöön asti.
no more demonstrations, mamabeard - sieltä saat
asiallisen tiedon lisäksi runsaasti puujalkavitsejä, jotka ovat liittyvinään kysymääsi sanaan.
- on kielipalsta?
Kysyy eräs keskustelun ulkopuolinen tarkkailija.
- jotka ette löydä
on kielipalsta? kirjoitti:
Kysyy eräs keskustelun ulkopuolinen tarkkailija.
- tarkkailija...
jotka ette löydä kirjoitti:
kiittää!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista897627- 1055522
- 2664738
- 484662
- 653382
- 502768
- 582447
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222408Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292372- 412244