enkkujen ja walesien luonne-eroja???

tyyteli

Olen tässä "rodunharkintavaiheessa", kirkkaassa kärjessä ovat englannin- ja walesinspringerit.

Teiltä jommastakummasta rodusta/molemmista käytännön kokemusta omaavilta haluaisin kokemuksia.

Paljon olemme tutustuneet kaikkeen saatavilla olevaan tietoon, joten "teoriatieto" em. roduista on hanskassa.

Erityisesti haluaisimme käytännön kokemuksia näiden koirien luonteesta/olemuksesta ihan arkielämässä.

Muutamissa oppaissa ja nettilähteissä on väitetty, että erityisesti enkut ovat alttiita eroahdistukseen...Millaisia kokemuksia teillä on???

7

892

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mevaa

      Moi!

      Minkaanlaista vertailua en voi tehdä, mutta jotain walesista ajattelin kertoa. Itse elin oikeastaan koko nuoruusiän walesin kanssa. Se kuoli, kun olin parikymppinen. Tässä muutamia asioita, joita on jäänyt mieleen ensimmäisestä koirastamme:

      - kamalan itsepäinen, tyyliin "luja tahto vie vaikka läpi harmaan kiven". Energia ei lopu kesken, vaikka mitä tekisit!
      - noin pieneksi koiraksi uskomattoman voimakas, sai kaadettua isänikin monet kerrat. Eli vaatii kunnon koulutuksen!
      - tuli hyvin toimeen lasten kanssa. Kiusattiin sitä paljon, mutta se vain "rähähti" kerran, ja sai sillä palautettua meidät ruotuun. Tosin murisi ensin, mutta eihän me lapset sitä uskottu! ;)
      - herkkä jopa loukkaantumaan tilanteen mukaan, vaikka sellaista ei koirasta uskoisikaan. Älä esim. erehdy kylässä ollessasi tarjoamaan koiranruokaa tai vettä kissankupista, jos et halua ongelmia...
      - myös aina mukaan pääseminen oli tärkeää. Yksin jäämisestä saattoi myös jonkin aikaa jälkeenpäin "murjottaa".
      - Ei ainakaan tietääksemme kärsinyt eroahdistuksesta, jos sai jäädä yksin asuntoomme ja omaan nojatuoliinsa. Myös kaupan ulkopuolella odotti kyllä, mutta ei kovin mielellään.
      - tarvitsi paljon liikuntaa, että rauhoittui. Popsi monet kengät pentuna, himona hiihtomonojen ja isäni kumisaappaiden pehmeät reunat.
      - rakasti uimista, mökillä sorsien kanssa pulikoivat tuntikausia putkeen (luuli saavansa sorsat uiden kiinni). Joskus luulimme koiran jo hukkuneen, kun ui ties monetta kertaa toiselle puolelle järveä!

      Paljon on muistoja rakkaasta koirasta, tässä vain pieni osa niistä. En tiedä, onko niistä mitään hyötyä. Mutta harkitsimme kyllä myös mieheni kanssa walesin hankkimista, kunnes totesimme haluavamme rauhallisemman ja helpommin koulutettavan koiran. Otettiin sitten kultainen noutaja, joka sekin on osoittautunut riittävän itsepäiseksi säheltäjäksi...

      Tsemppiä rodun valintaan! Muistathan, että tuollainen keskikokoinen on usein vaikein koulutettava. Vastaan myös mielelläni, jos on jotain kysyttävää.

    • ((""

      Enkusta minulla ei ole kokemusta, mutta käsittääkseni ovat suht samanluontoisia walesien kanssa.

      Meillä on kohta 9 kk walesineiti kotona ja kerrassaan mahtava pakkaus on tuo koiruus! Kuten edellinenkin kirjoittaja totesi, energiaa riittää kuin pienessä kylässä, rakastaa pitkiä lenkkejä ja uimista. Rotu on myös yltiösosiaalinen ja erittäin ihmisrakas. Tykkää lapsista - siskon ja miehen veljen muksut on pop, kertaakaan ei ole heille ärähtänyt, tykkää kovasti leikkiä heidän kanssaan. Tosin lapset kun ei aina tajua lopettaa, niin ollaan huomattu että kun pennun mielestä riehuminen riittää, se hakeutuu oma-alotteisesti pois lasten luota, menee pöydän alle "karkuun" tms.

      Lenkillä kaikki ihmiset pitäisi päästä moikkaamaan, samoin toiset koirat.... Tästä tavasta kannattaa yrittää kouluttaa pois, että ihan kaikkia ei aina tarvitse pysähtyä tervehtimään.

      Rakastaa meuhkata ja juosta koirapuistossa toisten koirien kanssa, tulee kaikkien kanssa toimeen (ainakin vielä), oli iso tai pieni kaveri kyseessä. Tuo toisten koirien kanssa touhuaminen väsyttää enemmän kuin pitkä lenkki; on koirapuistovierailun jälkeen kotona todella rauhallinen. Muutenkin ollaan huomattu, että kun miehen kanssa ollaan hissukseen ja rauhallisesti kotona (meillä ei ole lapsia), ei koirakaan jaksa/viitsi meuhkata. Mitä nyt silloin tällöin saa "kohtauksen", jolle ei voi kuin nauraa, kun neiti painaa pitkin kämppää ja saa hetkessä matot rullalle ja yrittää haastaa kisaamaan.

      Kuten joku on hyvin kirjoittanut, että Walesin omistajalla täytyy olla roppakaupalla huumorintajua, niin se tosiaankin pitää paikkansa! Meidän neidille on saanut monet naurut nauraa (välillä "piilossa" ettei neiti vaan loukkaannu) ja varmasti näin on jatkossakin.

      Eroahdistusta meillä ei olla havaittu. Koiruus jää kiltisti aamulla istumaan pedilleen kun lähdetään töihin, eikä naapuri (työskentelee kotona) ole kertonut että mitään haukkumista tai ulinaa päivän mittaan kuuluisi. Jätämme pienen "puuhapaketin" pennulle päiväksi ja luultavimmin suurimman osan päivää se kylläkin nukkuu. Walesi haukkuu muutenkin todella vähän. Jos haukkuu niin sitten syystä. Voisi sanoa että "puhuu" vähän mutta asiaa.

      Meidän koiruus rakastaa autoilua! ;) Kiskoo pää punaisena parkkihallille päin kun tajuaa että nyt mennään autolle. Hyppää innokkaasti takapenkille ja istuu ikkunan viereen katselemaan maisemia. Usein sitten alkuhuuman jälkeen nukahtaa ja matkat sujuvat tosi leppoisasti.

      Luonnekuvauksessa se pitää todellakin paikkansa, että rakastaa omistajiaan yli kaiken ja haluaa olla kaikessa mukana mitä tapahtuu, seuraa kuin hai laivaa. Se kannattaa opettaa heti pienestä pennusta, että esim.suihkuun/vessaan menee yksin, muuten sinulla ei ole sinne tulevaisuudessa mitään asiaa yksin. ;) Pentumme tulisi varmasti saunaankin kanssamme, jos vaan sinne sen päästäisimme. Paljon olen kuullut että walesit istuvat löylyssä lauteilla ihmisten kanssa ihan muina miehinä.

      Koulutettavuus on meidän mielestä tähän saakka ollut suht helppoa, vaikkakin luonteenomaisena piirteenä on se, että keskittymiskyky ei ole sieltä parhaimmasta päästä. Tässä kohtaa kaivataan juuri sitä omistajan huumorintajua.... ;) Todella hyvin neitimme on oppinut käskyjä ja koko ajan yritetään opettaa lisää, mutta välillä tuntuu että korvat katoavat täysin. Mutta se lienee ominaista lähes kaikille roduille?!

      Mutta siis yhteenvetona voin todeta, että kerrassaan mainio rotu tuo walesi!! Parempaa lenkkikaveria ja uskollisempaa ystävää saa hakea. Suosittelen!

      • enkku ja walesi

        Täyttä asiaa puhuvat nuo walesin omistajat.
        Walesin omistajalla täytyy olla huumorintajua ja tilannekomiikka hallussa. Niin paljon hauskoja hetkiä se on meille järjestänyt!

        Rotujärjestön keskustelupalstalla on aiheesta käyty keskustelua, käyppäs kurkkaamassa!

        http://springerspanielit.personal.fi/viewtopic.php?t=1489


    • todellakaan...

      ...ole enkut alttiita eroahdistuksiin!
      tottakai se riippuu KOULUTUKSESTA! ei mistään muusta.! idioottien kirjotuksia tommoset!
      Henk.koht Enkut ihanempia=)

    • (/)(/)

      on enkkuneiti ja mitään ongelmia ei ole yksinolossa. Ovelle tulee unisen oloisena vastaan kun tullaan kotiin.
      Luonteeltaan seurallinen. Älykäs. Sisällä makoilee ja on hyvin rauhallinen. Ulkona kulkee hihnassa ihan nätisti. Rakastaa vapaana olemista, vauhtia riittää, mutta pysyy näköetäisyydellä ja tulee luokse pyydettäessä. Iloinen, rakastettava, hyvä metätyskaveri(jaksaa ja jaksaa), ruuan perään aivan mahdoton...(ei kuitenkaan pöydiltä vie.
      Aina valmis ulos, mutta ei ole mikään katastrofi jos joku päivä jää vähemmälle, ei hypi seinille.

      • vain ess

        En tiedä oletko jo valintasi tehnyt, mutta hurjilta kuulosti mielestäni nuo samankaltaisuuden julistukset walesien ja enkkujen suhteen.

        Totaalisen erilaisia ovat!!!!!!!!!!

        Itsellä on ollut yli kymmenen vuotta jatkuvasti n. 5 enkkua kotosalla. Luonteeltaan ne ovat kotona rauhallisia, eivät intoile kuin ruokaillessa, jos ei niin itse halua. Harrastaa niillä voi ihan mitä vaan. Kun oven avaa, niillä löytyy intoa ja taitoa tehdä mitä vaan.

        Erot walesiin on hurjan suuret!

        En koskaan ottaisi talooni walesia. (Tämä siis minun mielipide, kun olen enkun luonteeseen mieltynyt!) Vaikka minulla olisi 10 enkkua, ei mielenkiinto ja tarmo riittäisi pitää yhtä walesia tyytyväisenä.
        Saattaa olla kärjistettyä...

        Mutta oman käsitykseni mukaan walesit on tosi hyviä agilityssä, missä vaaditaan vauhtia ja yhteistyötä... muuta hyvää en keksikään.
        Omissa lajeissani (rodunomaisia:metsästys ja mejä), ei ole käytännössä ollut yhtään lajiin edes kiinnostunutta walesia.

        Hauskoja seurakoiria walesit siis ovat varmasti! Energialtaan ihan eri tasoa kuin enkut. Kotioloissa enkut ovat rauhallisia ja helppoja ja toimivat vasta, kun ihminen haluaa. Walesi ymmärtääkseni on virtaa täynnä aina.

        ...tai ainakin aina, kun minä nään niitä livenä...


      • jorppo
        vain ess kirjoitti:

        En tiedä oletko jo valintasi tehnyt, mutta hurjilta kuulosti mielestäni nuo samankaltaisuuden julistukset walesien ja enkkujen suhteen.

        Totaalisen erilaisia ovat!!!!!!!!!!

        Itsellä on ollut yli kymmenen vuotta jatkuvasti n. 5 enkkua kotosalla. Luonteeltaan ne ovat kotona rauhallisia, eivät intoile kuin ruokaillessa, jos ei niin itse halua. Harrastaa niillä voi ihan mitä vaan. Kun oven avaa, niillä löytyy intoa ja taitoa tehdä mitä vaan.

        Erot walesiin on hurjan suuret!

        En koskaan ottaisi talooni walesia. (Tämä siis minun mielipide, kun olen enkun luonteeseen mieltynyt!) Vaikka minulla olisi 10 enkkua, ei mielenkiinto ja tarmo riittäisi pitää yhtä walesia tyytyväisenä.
        Saattaa olla kärjistettyä...

        Mutta oman käsitykseni mukaan walesit on tosi hyviä agilityssä, missä vaaditaan vauhtia ja yhteistyötä... muuta hyvää en keksikään.
        Omissa lajeissani (rodunomaisia:metsästys ja mejä), ei ole käytännössä ollut yhtään lajiin edes kiinnostunutta walesia.

        Hauskoja seurakoiria walesit siis ovat varmasti! Energialtaan ihan eri tasoa kuin enkut. Kotioloissa enkut ovat rauhallisia ja helppoja ja toimivat vasta, kun ihminen haluaa. Walesi ymmärtääkseni on virtaa täynnä aina.

        ...tai ainakin aina, kun minä nään niitä livenä...

        Olipas oikea putkinäön &puusilmän sekä vielä suppean maailmankuvan omaavan henkilön kannanotto.Olen kyllä tavannut molemmissa roduissa niin erilaisia persoonia ettö em. yleistys ei pidä paikkaansa.Väitätkö tosissasi ettei ees:n käyttöpuolen koirissa ole sellaisia turboja että kissoiltakin lähtee henki ja että tällaiset yksilöt sitten kotioloissa aivan rauhallisia eivätkä hauku yksinollessaan kerrostalossa naapureita mielipuolisuuden partaalle.Molemmat rodut tosi mukavia mutta yksilöitä löytyy tietenkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1669
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1458
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1154
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1143
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1141
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1096
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1091
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      5
      1062
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1050
    Aihe