AIR FINLAND FIF

maleh

Onko kokemusta tämän tyypin koneesta,ovatko pienemmät tilat kuin Finnairin koneessa Bangokin lennoilla.Kiva olisi kuulla muitakin kommenteja.

8

6140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fifyht

      Jalkatilaa on hiukan enempi kuin Finnairin 757 :ssä Koneet hiukan vanhempia, pysyvät ilmassa. Ruokailussa vesi ostettava erikseen.

      • tiedoista

        "Koneet hiukan vanhempia, pysyvät ilmassa."

        Ai jaa... Parempihan se olisi, että joskus laskeutuisivat. Spies-matkatoimiston kaikkitietävä virkailija vastasi uteluuni Spantax-lentoyhtiön luotettavuudesta seuraavasti: "Kaikki koneet ovat aina tulleet alas." :-)


      • ile
        tiedoista kirjoitti:

        "Koneet hiukan vanhempia, pysyvät ilmassa."

        Ai jaa... Parempihan se olisi, että joskus laskeutuisivat. Spies-matkatoimiston kaikkitietävä virkailija vastasi uteluuni Spantax-lentoyhtiön luotettavuudesta seuraavasti: "Kaikki koneet ovat aina tulleet alas." :-)

        EIKÄ NYT PARJATA EDESMENNYTTÄ SPANTAXIA,OLETKOS KOSKAAN EDES LENTÄNYT KYSEISELLÄ YHTIÖLLÄ??
        OLI ERITTÄIN HYVÄ JA ASIALLINEN FIRMA,JOSKIN VÄLILLÄ
        ERIKOISET TOIMINTATAVAT.
        JUU KYLLÄHÄN NE TULI ALAS JA SIISTISTI TULIKIN!
        EIPÄ SPIESIN VIRKAILIJAKAAN NÄKÖJÄÄN OLLUT TUTUSTUNU KYSEISEEN YKKÖSLUOKAN YHTIÖÖN!!
        JOS SPANTAX OLISI VIELÄ OLEMASSA,NIIN KÄYTTÄISIN SITÄ ENNEMMIN KU FINSKIÄ!!


      • toki on!
        ile kirjoitti:

        EIKÄ NYT PARJATA EDESMENNYTTÄ SPANTAXIA,OLETKOS KOSKAAN EDES LENTÄNYT KYSEISELLÄ YHTIÖLLÄ??
        OLI ERITTÄIN HYVÄ JA ASIALLINEN FIRMA,JOSKIN VÄLILLÄ
        ERIKOISET TOIMINTATAVAT.
        JUU KYLLÄHÄN NE TULI ALAS JA SIISTISTI TULIKIN!
        EIPÄ SPIESIN VIRKAILIJAKAAN NÄKÖJÄÄN OLLUT TUTUSTUNU KYSEISEEN YKKÖSLUOKAN YHTIÖÖN!!
        JOS SPANTAX OLISI VIELÄ OLEMASSA,NIIN KÄYTTÄISIN SITÄ ENNEMMIN KU FINSKIÄ!!

        Spantaxin koneita putoili tasaiseen tahtiin. Yhden kippari lensi heti nousun jälkeen vuoren seinään Teneriffalla, yhdestä räjähti huonosi pinnoitettu rengas Malagassa (DC 10) ja yksi putosi 27 asteen pakkasessa Tukholmassa heti nousun jälkeen.

        Kapteeni yritti lentää nelimoottorisen koneen kolmella moottorilla Sveitsiin korjattavaksi tyhjänä. Lennonjohdolta meni 20 minuuttia ennen kuin se alkoi ihmetellä, miksi vasta noussut kone ei näy tutkassa.

        Hupaisin oli Spantaxin lasku Stuttgarttiin ilman laskutelineitä. Lasku onnistui kuitenkin hyvin. Kiitoradalla laskutelineet sisällä olevasta koneesta oli valokuva Suomen Kuvalehdessä. Miten ihmeessä kippari oli kyennyt laskeutumaan ilman pyöriä? Hälytyslaitteidenhan pitäisi soida ohjaamossa kovaa tällaisessa tilanteessa!


      • rajaa
        toki on! kirjoitti:

        Spantaxin koneita putoili tasaiseen tahtiin. Yhden kippari lensi heti nousun jälkeen vuoren seinään Teneriffalla, yhdestä räjähti huonosi pinnoitettu rengas Malagassa (DC 10) ja yksi putosi 27 asteen pakkasessa Tukholmassa heti nousun jälkeen.

        Kapteeni yritti lentää nelimoottorisen koneen kolmella moottorilla Sveitsiin korjattavaksi tyhjänä. Lennonjohdolta meni 20 minuuttia ennen kuin se alkoi ihmetellä, miksi vasta noussut kone ei näy tutkassa.

        Hupaisin oli Spantaxin lasku Stuttgarttiin ilman laskutelineitä. Lasku onnistui kuitenkin hyvin. Kiitoradalla laskutelineet sisällä olevasta koneesta oli valokuva Suomen Kuvalehdessä. Miten ihmeessä kippari oli kyennyt laskeutumaan ilman pyöriä? Hälytyslaitteidenhan pitäisi soida ohjaamossa kovaa tällaisessa tilanteessa!

        Ei se Spantax nyt niin kehno ollut kuin annat ymmärtää :)

        "Spantaxin koneita putoili tasaiseen tahtiin."

        Jaa, putoili vai? ASN:n tietokannasta löytyy kahdeksan merkintää vuosien 1959 - 1988 välisenä ajalta joista kuudessa on ollut kuolemantapauksia.

        Näistä yhden syyksi voidaan sanoa lennonjohto. Ranskan lennonjohtajat olivat lakossa vuonna 1973 ja valtio oli komentanut sotilaat johtamaan liikennettä ranskassa. Tämän seurauksena Iberian DC-9 ja Spantaxin Coronado törmäsivät Nantesin yllä. Spantaxin Coronado onnistui tekemään onnistuneen pakkolaskun Nantesiin, mutta Iberian DC-9 mätkähti tonttiin mukanaan 68 matkustajaa ja miehistön jäsentä. Iberian koneesta kukaan ei selvinnyt.
        Raportti ranskan onnettomuustutkinta lautakunnan saitilta:
        http://www.bea-fr.org/docspa/1973/ec-i730305/pdf/ec-i730305.pdf

        Sitten nämä kuolemaan johtaneet onnettomuudet.

        1965 DC-3 syöksykierteessä tonttiin Teneriffalla. 36 kuollutta.

        1970 Siirtolento Tukholmasta ilman matkustajia Zurichiin kolmella moottorilla. Lentoonlähdössä kone kampesi oikealle jota kompensoitiin vähentämällä tehoa uloimmasta vasemman puoleisesta moottorista. Tämä, pimeys ja huono sää johtivat siihen että pilotti menetti koneen hallinnan koneen noustua ilmaan. Turmassa kuoli viisi miehistön jäsentä. (Siirtolento kolmella moottorilla ei ole mikään erikoisen ihmeellinen proseduuri, vaikka tässä kävikin näin.)

        1972 koululennolla olleen DC-3 koneen oppilas veti koneen ilmaan Madridin kentällä liian jyrkästi jolloin kone sakkasi ja putosi kiitotielle. Koneessa olleista viidestä henkilöstä yksi sai surmansa.

        1972 Convair Coronado törmäsi vuoreen noustessaan Teneriffalta nolla näkyyvyydessä. Turmassa kuoli kaikki koneen 155 matkustajaa ja miehistön jäsentä.
        Teneriffan vanha kenttä Los Rodeos on kuuluisa sumuistaan. Samalla kentällä tapahtui vuonna 1977 maailman pahin lento-onnettomuus kun KLM:n lähtökiidossa ollut jumbo törmäsi Pan Amin kiitotiellä rullavaan jumboon. (Los Rodeosin kenttä on käytössä edelleen, mutta saarella on myös uusi kenttä Teneriffe Sur, mm. Finnair lentää molempiin.)

        1980 yhtiön Learjet 35 liikesuihku putosi lähestyessän Mallorcan vanhaa kenttää. Ilmeisesti kone ajautui lähestymisessä liian matalalle ja törmäsi kukkuloihin. Tästä on todella nihkeästi tietoa, mutta epäilen kyseessä olleen koululennon. Onnettomuudessa kuoli koneessa olleet neljä ihmistä.

        1982 Spantaxin kymppi oli tekemässä lähtöä Malagasta New Yorkiin kun hieman ennen V1 nopeutta (V1 - nopeus jonka jälkeen lentoonlähtöäö ei keskeytetä) kone alkoi täristää. Pilotti nosti koneen nokan ilmaan, mutta tärinä paheni niin että hän epäili ettei kone olisi hallittavissa jos sillä noustaisiin ilmaan. Pilotti päätti keskeyttää lentoonlähdön kun koneella oli vielä pääteline maassa ja nopeutta 184 solmua (V1 tällä lennolla 161 solmua). Yrittäessään jarruuttaa pyöräjarrujen ja spoilereiden lisäksi reversseillä (moottorijarrutus), hänen kätensä lipesi 3. moottorin (oikea) kaasukahvalta aiheuttaen epäsymmetrisen jarrutuksen (1. ja 2. mottori jarruuttaa 3. kiihdyttää) jolloin kone ajautui hieman vasemmalle kiitotien keskilinjasta. Kone syöksyi 110 solmun nopeudella kiitotien kynnyksen yli osuen kiitotien ILS-lähestymislaitteiston koppiin jolloin 3. moottori irtosi. Kone jatkoi matkaansa lentokentän aidan ja maantien ylitse ja samassa rytäkässä koneen oikesta siipi ja oikea takasiipi (korkeusvakaaja) irtosivat. kone pysähtyi 450 päähän kiitotiestä ja lähes täydet polttoainetankit syttyivät tuleen.

        Onnettomuuden syyksi varmistui nokkatelineen oikeanpuoleisen renkaan hajoaminen lähtökiidossa. Siitä johtunut tärinä oli niin kova että, se sai pilotin epäilemään koneessa olevan jotain muuta vikaa ja näin ollen hän päätti keskeyttää lentoonlähdön vaikka kone oli ylittänyt jo V1 nopeuden. Myös tutkijalautakunnan mielestä lennon keskyttäminen näissä olosuhteissä oli järkevää.

        Mutta tota Stuttgartin incidenttiä ei löydy mistään?? Oletko varma että kyseesä oli juuri Spantax? Sakemannit kun tykkäävät dokumentoida tällaiset tapoaukset hyvin tarkasti.

        Koneita siis putoili mielestäsi tasaiseen tahtiin.. Ei toi nyt mun mielestä niin tasaiselta tahdilta näytä. Paljon huonompiakin yhtiöitä on ollut/tulee olemaan.


      • lisäys
        rajaa kirjoitti:

        Ei se Spantax nyt niin kehno ollut kuin annat ymmärtää :)

        "Spantaxin koneita putoili tasaiseen tahtiin."

        Jaa, putoili vai? ASN:n tietokannasta löytyy kahdeksan merkintää vuosien 1959 - 1988 välisenä ajalta joista kuudessa on ollut kuolemantapauksia.

        Näistä yhden syyksi voidaan sanoa lennonjohto. Ranskan lennonjohtajat olivat lakossa vuonna 1973 ja valtio oli komentanut sotilaat johtamaan liikennettä ranskassa. Tämän seurauksena Iberian DC-9 ja Spantaxin Coronado törmäsivät Nantesin yllä. Spantaxin Coronado onnistui tekemään onnistuneen pakkolaskun Nantesiin, mutta Iberian DC-9 mätkähti tonttiin mukanaan 68 matkustajaa ja miehistön jäsentä. Iberian koneesta kukaan ei selvinnyt.
        Raportti ranskan onnettomuustutkinta lautakunnan saitilta:
        http://www.bea-fr.org/docspa/1973/ec-i730305/pdf/ec-i730305.pdf

        Sitten nämä kuolemaan johtaneet onnettomuudet.

        1965 DC-3 syöksykierteessä tonttiin Teneriffalla. 36 kuollutta.

        1970 Siirtolento Tukholmasta ilman matkustajia Zurichiin kolmella moottorilla. Lentoonlähdössä kone kampesi oikealle jota kompensoitiin vähentämällä tehoa uloimmasta vasemman puoleisesta moottorista. Tämä, pimeys ja huono sää johtivat siihen että pilotti menetti koneen hallinnan koneen noustua ilmaan. Turmassa kuoli viisi miehistön jäsentä. (Siirtolento kolmella moottorilla ei ole mikään erikoisen ihmeellinen proseduuri, vaikka tässä kävikin näin.)

        1972 koululennolla olleen DC-3 koneen oppilas veti koneen ilmaan Madridin kentällä liian jyrkästi jolloin kone sakkasi ja putosi kiitotielle. Koneessa olleista viidestä henkilöstä yksi sai surmansa.

        1972 Convair Coronado törmäsi vuoreen noustessaan Teneriffalta nolla näkyyvyydessä. Turmassa kuoli kaikki koneen 155 matkustajaa ja miehistön jäsentä.
        Teneriffan vanha kenttä Los Rodeos on kuuluisa sumuistaan. Samalla kentällä tapahtui vuonna 1977 maailman pahin lento-onnettomuus kun KLM:n lähtökiidossa ollut jumbo törmäsi Pan Amin kiitotiellä rullavaan jumboon. (Los Rodeosin kenttä on käytössä edelleen, mutta saarella on myös uusi kenttä Teneriffe Sur, mm. Finnair lentää molempiin.)

        1980 yhtiön Learjet 35 liikesuihku putosi lähestyessän Mallorcan vanhaa kenttää. Ilmeisesti kone ajautui lähestymisessä liian matalalle ja törmäsi kukkuloihin. Tästä on todella nihkeästi tietoa, mutta epäilen kyseessä olleen koululennon. Onnettomuudessa kuoli koneessa olleet neljä ihmistä.

        1982 Spantaxin kymppi oli tekemässä lähtöä Malagasta New Yorkiin kun hieman ennen V1 nopeutta (V1 - nopeus jonka jälkeen lentoonlähtöäö ei keskeytetä) kone alkoi täristää. Pilotti nosti koneen nokan ilmaan, mutta tärinä paheni niin että hän epäili ettei kone olisi hallittavissa jos sillä noustaisiin ilmaan. Pilotti päätti keskeyttää lentoonlähdön kun koneella oli vielä pääteline maassa ja nopeutta 184 solmua (V1 tällä lennolla 161 solmua). Yrittäessään jarruuttaa pyöräjarrujen ja spoilereiden lisäksi reversseillä (moottorijarrutus), hänen kätensä lipesi 3. moottorin (oikea) kaasukahvalta aiheuttaen epäsymmetrisen jarrutuksen (1. ja 2. mottori jarruuttaa 3. kiihdyttää) jolloin kone ajautui hieman vasemmalle kiitotien keskilinjasta. Kone syöksyi 110 solmun nopeudella kiitotien kynnyksen yli osuen kiitotien ILS-lähestymislaitteiston koppiin jolloin 3. moottori irtosi. Kone jatkoi matkaansa lentokentän aidan ja maantien ylitse ja samassa rytäkässä koneen oikesta siipi ja oikea takasiipi (korkeusvakaaja) irtosivat. kone pysähtyi 450 päähän kiitotiestä ja lähes täydet polttoainetankit syttyivät tuleen.

        Onnettomuuden syyksi varmistui nokkatelineen oikeanpuoleisen renkaan hajoaminen lähtökiidossa. Siitä johtunut tärinä oli niin kova että, se sai pilotin epäilemään koneessa olevan jotain muuta vikaa ja näin ollen hän päätti keskeyttää lentoonlähdön vaikka kone oli ylittänyt jo V1 nopeuden. Myös tutkijalautakunnan mielestä lennon keskyttäminen näissä olosuhteissä oli järkevää.

        Mutta tota Stuttgartin incidenttiä ei löydy mistään?? Oletko varma että kyseesä oli juuri Spantax? Sakemannit kun tykkäävät dokumentoida tällaiset tapoaukset hyvin tarkasti.

        Koneita siis putoili mielestäsi tasaiseen tahtiin.. Ei toi nyt mun mielestä niin tasaiselta tahdilta näytä. Paljon huonompiakin yhtiöitä on ollut/tulee olemaan.

        Unohtui tosta vuoden 1982 Malagan DC-10 onnettomuudesta että koneessa oli kyydissä 394 matkustajaa ja miehistön jäsentä, joista 50 sai surmansa onnettomuudessa.


    • ..............................

      Ensiksikin opettele kirjoittamaan kaupunki oikein kahdella k:lla eli Bangkok!
      Toiseksi,Finnairin lento Bangkokiin on ns.reittilento, konetyyppinä MD-11,joka on tilavampi kuin Finnairin ns.lomalentokone eli 757.Air Finlandin koneet ovat vanhempia kuin Finnairin 757. Finnairilla ateria kuuluu hintaan myös lomalentokoneessa.Että silleen.

    • tilu

      Kyllä on ahtaat jalkatilat olen 163cm pitkä jalkoja ei saa ojennettua suoraksi,kiva istua 14 tuntia. Lennolla masaa kaikki juomat myös vesi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      73
      4486
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2541
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2374
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      21
      1835
    5. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1722
    6. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      82
      1573
    7. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1572
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1397
    9. Mietin tässä T....

      Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      23
      1267
    10. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1155
    Aihe