Olen harkinnut muuttoa sinne vuodeksi eli kertokaa kokemuksistanne. Olin Lontoossa kerran viikonloppureisulla ja rakastuin siihen paikkaan totaalisesti. Eroaako se paljon Helsingistä esim. sään suhteen?
Millaista on asua
11
4601
Vastaukset
- lontoooooo
en varsinaisesti "asunut" lontoossa, mutta oli tyttöystävä siellä ja näin asumista lontoolaisessa flatissa ja työelämääkin, kun vierailin työpaikalla...
Lontoo on kallis kaupunki. Tyttöystäväni asui Southwarkissa asunnossa, jonka jakoi 5 henkilöä. Huone oli piene ja vuokra 325 puntaa, eli noin 500 euroa kuussa.... ja southwarking alue on "vähän normaalimpaa aluetta", mutta silti kuulin posiilin auton pillin puolen tunnin välein ja joku nainen oltiin ammuttu lähistöllä ollessani siellä...
Siis lontoo on turvallinen ja hieno ydinkeskustasta... mutta siellä ei asu muutakuin helvetin rikkaat. . . .lontoo on erikaupunki sieltä, missä normaalit ihmiset todella asuvat.
lisäksi viikon oyter cardi 27 puntaa. . 38 euroa.. jotta pääsee talosta ulos..
Lontoo on hieno kaupunki, mutta se on niin mahdottoman laaja, että aivot ei tajua.. siellä on niin monia kaupunkin osia ja ne eroavat toisistaan niin paljon, että ne luovat täysin toiset olosuhteen asumiselle. .. .
joten ei voida puhua asumisesta lontoossa. . .täytyy puhua, missä kaupungin osassa asuu..
Jotkut kaupunginosat ovat halvempia, mutta ne on sellaisia, että ihan oikeasti ei uskalla mennä ulos ovesta hämärän tultua..
ja sitten on vähän normaalempeja, mutta paljon kalliimpia verrattua suomen hinta / laatu tasoon.
Huonokin lontoossa on kallista. .. .
Supermarketteja on joka puolella ja hinnan ovat noin samaa tasoa kuin suomessa.. . löytyy tesco. . adli. . ties mitä. . ja tietenkin vanha kunnon LIDL :D
Tutustuin moneen lontoolaiseen siellä ja kyllä täytyy sanoa, että ne elävät niin isossa maailmassa, että heidän maailmankuvansa hieman rajoittuu lontooseen.... ja kun puhutaan lontoolaisista. . vain 60 % on syntyperältään perus brittejä... siis etnisyyttä on valtavasti katukuvassa.
Lontoossa, kun asuu. .se on sellainen oma maailmansa. Toisaalta, vaikka kaikki lontoolaiset valittivat kalleidesta ja huonosta asiakaspalvelusta. .. silti he näyttävät rakastavan lontoota, eikä voisi kuvitella asua muualla..
lisäksi lontoota voi kuvailla tapahtumalla, joka tapahtui mulle. .. menin tyttöystäväni kanssa yöbussissa 4:ltä aamulla... mutta kuski oli ihan hullu.. se ajoi niin rajusti, että matkustajat lenteli sisällä, mutta ne näyttivät sietävän ja tottuneen oitoisiin tilanteisiin.. ja ihmiset painoivat stop merkkiä, mutta kuski pysähtyi missä tykkäsi, väliin keskellä tietä. . ei ottanut kaikkia mukaan kyytiin. . se lontoosta, haha
Lontooseen ei koskaan oikein tule talvea. . mutta kylmä sade on aina. . jos kestät aamusumua ja kylmää sadetta, sinne vaan.... kesällä sitä ei ole niin paljoa, mutta "talvi" on pelkkää sadetta. - asuminen
on hienoa. Vuosi varmasti menoo äkkiä, mutta jos tuuri käy niin opit jotain kulttuuristakin. Lontoohan on kuin oma mansa Englannin sisällä, ja on erittäin vaikeata tavata Englntilaisia jos ei tiedä minne menee. Kuten edellinenkin kirjoittaja sanoi, asuminen on kallista, matkustaminen on kallista, kaikki maksaa. Kannattaa hankkia kämppä metroaseman läheisyydestä, tosin etelä Lontoota Claphamia lukuun ottamatta en voi suositella. Omaan kämppään mitä varmemmin sinulla ei siellä ole rahaa, kimppakämppiä voi katsoa osoitteesta www.gumtree.com. Parhaiten se tietenkin löytyy paikan päältä.
Se jos olet ihastunut Lontoosees lomalla ei tarkoita sitä että kaupunki olisi sinua varten. Mutta ehdottomasti kannattaa kokeilla. Viimeisinä talvina siellä on tullut luntakin ja olut kylmä ja se taas tarkoittaa liikennenkaaosta.
Kannattaa varautua pahimpaan niin et ainakaan tule pettymään. Kun varaudet että kaikki on kamalan kallista ja tuntuu ettei rahalla saa mitään niin et taatusti tule yllättyneeksi. Koskeintaa osasit odottaa sitä mitä se oli tai yllätyt positiivisesti. Kohtuuhintaista ja hyväkuntoista asuntoa saa hakea ja löytyykin, niitä vaan on harvassa. Mutta jos vain vuodeksi lähdet niin se aika menee nopeasti.- tonttu
Ai että Etelä-Lontoota ei voi susitella jotain Claphamia lukuunottamatta? Höpö höpö. Itse asun Brockleyssa, joka un kaunis, turvallinen ja viihtyisä paikka. myös esim Dulwich siinä zone kakkosella on kiva paikka. Siitä kun alemmas mennään, niin vaikkapa Wimbledon on todella mukava paikka asua. Että silleen. Kannattaa ihan hirveesti käydä aukomaan paikoista joissa ei itse ole edes käynyt.
- lontoossa asuja
Asuminen ja lomailu lontoossa ihan eri asia. Lontoo on kalliskaupunki asua suomen palkoilla. mikali saa hyvan tyon taalta parjaa kylla, mutta vuokrat ovat silti aika kalliita.Siksipa monet asuvat kimppakampissa, kun vuokran paalle maksetaan kaasulasku, vesilasku ja muut henk.koht. menot. Itse olen viihtynyt taalla todella hyvin. Kylla taalla parjaa, kun on aktiivinen ja hankkii heti alkuun ystavia joiden kanssa voi lahtea vapaa ajalla ulos shoppailemaan, kuntosalille,klubeille yms. Tekemista ja nakemista taalla riittaa.Oletko tulossa minkalaiseen tyohon tanne Lontooseen?Minne pain lontoota?Ai niin ja jos suomi ikava yllattaa niin Finn guildilta saa ruisleipaa ja kunnon fazer suklaata ja voi lukea suomalaisia sanomalehtia. Suosittelen Lontoota lampimasti, kunhan muistaa etta lomailu ja asuminen taalla ovat kaksi eri asiaa!
- londoner
Asuminen on tosissaan ihan eri asia kun vierailu. Todellisuus voi aika raakasti iskea muutamina ekoina kuukausina. Yleensa ottaen ensimmainen vuosi on kaikista vaikein, ja sen jalkeen asiat alkaa luistamaan.
Lontoossa kaikki on kallista. Vuokrat, matkustaminen, elokuvissa kaynti, syominen jne.. Parhaiten alkuun paasee kun etsii tyon johon kuulu majoitus, jotta voi samalla saastaa rahaa takuuvuokraan mahdollista muuttoa varten, ja saastyy alkuun pahimmalta stressilta.
Muuttoon tarvii noin 1000 puntaa huonetta varten jaetussa talossa. Kannattaa olla myos tarkkana takuuvuokrien ja vuokraisantien kanssa. ne eivat ole taalla samalla tavalla rehellisia kuin suomessa, vaan yrittavat monissa tapauksessa olla palauttamatta sun takuuvuokraa tuulesta temmattuihin syihin vedoten.
Parasta onkin siis valokuvata huone silloin kun muutat, ja vuokrasopimus kirjallisena.
Tosissaan itsella ensimmainen vuosi oli vaikein, ja monet kaveritkin(ympari maailmaa kotoisin olevat) ovat sanoneet samaa. Kaupungin kalleus ja toisinaan uskomattoman toykeat ihmset (olen palveluammatissa) saivat elon tuntumaan rankalta. Mutta taalla olen viela 4 vuoden jalkeen, ja rakastan ja vihaan lontoota yhta paljon. Juuri niinkuin intohimoisen suhteen kuuluu ollain.
Jotta ei yksinaisyys paase yllattamaan, pysyttele tiukasti saamiesi ystavien seurassa, ja lontoo alkaa tuntumaan mahtavalta paikalta. - ....
"Ai niin ja jos suomi ikava yllattaa niin Finn guildilta saa ruisleipaa ja kunnon fazer suklaata ja voi lukea suomalaisia sanomalehtia."
Ruisleipaa, Fazerin sinista jne. saa merimieskirkolta, jolla ei ole mitaan tekemista finn-guildin kanssa.
- iitu5
Lontoossa asuminen on ihanaa, "for in London there is all that life can afford".
- surrey
Itse asuin vuoden Epsomissa, Surreyssä, joka on n. 30,000 ihmisen kaupunki. Sieltä on n. 20 mailia Lontooseen, ja koska alue kuuluu London commuter belttiin, sieltä on äärimmäisen hyvät juna- ja bussiyhteydet Lontooseen. Matka kestää n. 15 min ja usein tein niin että päivän jälkeen jäin Lontooseen ja tulin vasta illalla kotiin.
Hinnat eivät läheskään yhtä kovia kuin Lontoossa, hyvän kämpän itselleen saa sillä hinnalla millä saa Lontoosta jonkun surkean kimppakämpän, eikä tarvinnut pelätä ryöstäjä/raiskaajia. Jos oli nyt aivan välttämätöntä jäädä Lontooseen yöksi (junia siis menee todella tiuhaan myös yöllä) menin johonkin halpaan hostelliin nukkumaan.
Lontoo on ihana. Et saa sellaista kokemusta mistään Suomesta, se on tosiaan kuin oma maailmansa Britannian sisällä ja kaiken lisäksi kaupunki koostuu itse kaupungeista. Aina löytyy tekemistä, myös mahdollisuus vain olla, nauttia piknik Parkissa tai mennä katsomaan kuusipeuroja Richmon Parkiin. Aina menee elokuvaa, näytäntöä, musikaalia, syömään milloin tahansa. Rakastin Lontoossa erityisesti sitä, että se elää koko ajan. Kallishan se on, mutta halvallakin kykenee elämään, kunhan vain oppii ns. omat niksinsä.
Joskus britit ärsyttivät minua, osa heistä elää vieläkin ''Britannia, maailman mahtavin maa'', aikaa. Paljolti vallitsee käytäntö, ''it's my way or high way''. Silti kaipaan takaisin Lontooseen ja olenkin ajatellut, että kunhan saan lekuriopinnot päätökseen, muutan takaisin. Ehkä palkallani joskus saisin asunnon vaikka Notting Hillistä ;)- susan844
Hei!
Olen matkustanut lapsesta asti Lontooseen, olen asunut serkuilla ja mummilani kesät, talvet ja kerran 2005 puoli vuotta kerralla. Tänä vuonna 2010 olen matkustanut Lontooseen 3 kertaa sillä seurustelen nykyään siellä asuvan miehen kanssa. Olen muuttamassa Lontooseen 2011, ajankohta on vielä hiukan avoinna koiranpennun takia. Tarkoitus olisi muuttaa poikaystävän luokse mutta olen harkinnut myös muitaa vaihtoehtoja jos nyt ennen muuttoa meille tulisikin ero.. Sanotaan, että Lontoo on kallis paikka asua. Haluaisin nyt tietää mitä tarkalleen tarkoitatte tällä?
Omistan Suomessa pk-seudulla asunnon 2h k 57neliötä ja siihen kuuluu siis vaatehuone, sauna ja parveke. Maksoin aluksi asuntolainaa yhtiövastiketta per kk 1100e. Se tuntui paljolta, nyt on korot tippuneet joten maksan 750e kuukaudesta asunnosta yhtiövastike. Tietenkin päälle tulee vakuutus,sähkö jne.
Olen katsonut asuntoja Lontoosta, todella hienot ja tilavat asunnot maksavat 1500.-2000e mutta sellaisesta en haaveile. Mulla riittää alkuun studio tai 1 bedroom flat ja löysinkin sellasiai n. 800e kk ... Olenko nyt jotenkin unohtaqnut huomioida jotain oleellista? Katsokaa alla oleva linkki...
http://www.primelocation.com/uk-property-to-rent/details/id/WDWD6676507
Jos muutan Lontooseen niin en arvosta siinä niinkään kokoa .. asunnon kunto ja sijainti ratkaisevat kaiken. - the right move
susan844 kirjoitti:
Hei!
Olen matkustanut lapsesta asti Lontooseen, olen asunut serkuilla ja mummilani kesät, talvet ja kerran 2005 puoli vuotta kerralla. Tänä vuonna 2010 olen matkustanut Lontooseen 3 kertaa sillä seurustelen nykyään siellä asuvan miehen kanssa. Olen muuttamassa Lontooseen 2011, ajankohta on vielä hiukan avoinna koiranpennun takia. Tarkoitus olisi muuttaa poikaystävän luokse mutta olen harkinnut myös muitaa vaihtoehtoja jos nyt ennen muuttoa meille tulisikin ero.. Sanotaan, että Lontoo on kallis paikka asua. Haluaisin nyt tietää mitä tarkalleen tarkoitatte tällä?
Omistan Suomessa pk-seudulla asunnon 2h k 57neliötä ja siihen kuuluu siis vaatehuone, sauna ja parveke. Maksoin aluksi asuntolainaa yhtiövastiketta per kk 1100e. Se tuntui paljolta, nyt on korot tippuneet joten maksan 750e kuukaudesta asunnosta yhtiövastike. Tietenkin päälle tulee vakuutus,sähkö jne.
Olen katsonut asuntoja Lontoosta, todella hienot ja tilavat asunnot maksavat 1500.-2000e mutta sellaisesta en haaveile. Mulla riittää alkuun studio tai 1 bedroom flat ja löysinkin sellasiai n. 800e kk ... Olenko nyt jotenkin unohtaqnut huomioida jotain oleellista? Katsokaa alla oleva linkki...
http://www.primelocation.com/uk-property-to-rent/details/id/WDWD6676507
Jos muutan Lontooseen niin en arvosta siinä niinkään kokoa .. asunnon kunto ja sijainti ratkaisevat kaiken.Joo, saat varautua maksamaan vähintään tuon 800e/kk, jos haluat hyväkuntoisen asunnon hyvällä sijainnilla. Lontoossa asuntojen suhteen huonokin maksaa usein maltaita.
- kokemusta..
the right move kirjoitti:
Joo, saat varautua maksamaan vähintään tuon 800e/kk, jos haluat hyväkuntoisen asunnon hyvällä sijainnilla. Lontoossa asuntojen suhteen huonokin maksaa usein maltaita.
Hyväkuntoista asuntoa hyvällä sijainnilla ei 800 e/kk saa tai sitten käsitys hyvästä on erilainen. Joka tapauksessa Lontoossa "hyvä" on melko varmasti paljon huonompi kuin Suomessa. Kun muutimme tänne kävimme vaimoni kanssa katsomassa hyviltä alueilta noin 15 asuntoa ja niistä oli asumiskelpoisia ehkä 3. Kaikki muut olivat uskomattoman likaisia ja homeisia, silti todella kalliita. Yleisenä huomiona kyllä, että useimmat ovat neliöiltään isompia kuin vastaavin speksein saatavat asunnot Suomessa.
Lopulta vaihtoehtoja jäi kaksi, joista toinen oli pieni kalustettu kaksio missä oli juuri valmistunut täydellinen remontti. Kaikki hohti uutuuttaan, mutta sijainti talon 4. kerroksessa, jossa ei ollut hissiä vaan pelkät kapeat portaat, ei houkutellut kun tiesimme Suomesta tulevan perässä toistakymmentä isoa ja painavaa muuttolaatikkoa. Tiukka hinta oli 1950 puntaa/kk.
Muutimme sitten toiseen vaihtoehtoomme Marylebonen alueelle, joka on yksi ns. hyvistä alueista. Sijainti on lähellä tuota ekaa vaihtoehtoa. Sieltä löysimme kalustetun kaksion, joka on erittäin tilava ja jossa on myös todella tilava keittiö ja kylpyhuone. Remontti on tehty kohtuullisen hiljattain, mutta ei mitenkään vedä vertoja tuolle toiselle vaihtoehdolle jossa kaikki oli uutta.
Tässä asunnossa oli kuitenkin asennettu uusi, täysin oma lämminvesivaraaja/-poltin, joten kuuma vesi ei lopu meillä koskaan ja lämpötilaa asunnossa voi säätää napin painalluksella. Saimme tingittyä kämpän 1850 puntaan/kk (=tällä hetkellä noin 2200 euroa/kk). Kokolattiamatot arveluttivat aluksi minua parkettiin tottuneena ja allergiaan taipuvaisena henkilönä, mutta nyt niihin on tottunut kun imuroi tarpeeksi usein.
Susan8444:lle vinkkinä, että pidä se Suomen kaksiosi vaikka muuttaisitkin Lontooseen. Saat siitä varmasti vuokratuloina tuon 750 e/kk, joten yhtiövastiketta lukuunottamatta vuokratulot suurinpiirtein kuittaavat lainasi. Sähköt, vakuutukset ym. siirtyvät myös vuokralaisen harteille. Sillä välin kun itse asut Lontoossa, lainasi lyhenee "automaattisesti" Suomessa.
Itsellä hieman samantyyppinen tilanne, tosin minulla sen verran isompi laina Suomen asunnosta, että joutuu vielä vuokratulon jälkeen pari sataa laittaa väliin omaakin rahaa, mutta se on lopulta aika vähän siitä, että saa asunnon omaksi ja on aina paikka minne palata tarvittaessa. Jos en palaakaan, niin sitten ainakin joskus tulevaisuudessa Suomesta alkaa tulla puhdasta vuokratuloa palkan päälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324631Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152618Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252435Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su642433- 321817
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321631Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731496Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?501315- 661294
- 821241