Hei
Olisin kiinnostunut tietämään hormoniarvoista, tai mistä yleensäkin löytää viitearvot??
Olen 44-vuotias ja epäilen esivaihdevuosien alkaneen,sen verran rajuja on fyysiset ja psyykkiset oireet. Minulle tehtiin hormonimittaus jonka tulokset saan noin viikon päästä. Mutta kun en tiedä asiasta mitään niin vaikea on vastauksia odotella.
Apuja kaivataan....mistä voi esim googlettaa tietoa ???
hormoniarvot
5
3300
Vastaukset
- Hormoonihurmio
En tutkinut tarkemmin, onko tässä palvelussa myös hormonimittausten viitearvot, mutta aika paljon erilaisia laboratoriokokeita sieltä löytyy, selityksineen mitä milläkin testillä mitataan:
http://www.poliklinikka.fi/tutkimukset/
Minulla on tapana pyytää labrakokeiden tulokset itselleni kotiin. Ainakin se laboratorio, jota työterveysasemani käyttää, lähettää sellaisen lapun, jossa on viitearvot mukana. Minusta on hyvä, jos mittaustulokset ovat kirjallisessa muodossa itsellä, koska lukuja voi tarvita joskus myöhemmin, tai kun siinä vastaanotolla on kuitenkin vähän hermostunut, ei muista, mitä lääkäri on sanonut, niin paperilla olevat arvot ovat muistin tukena.- nainen56v.
... viitearvo on 34-110.
- ja missäpäin
nainen56v. kirjoitti:
... viitearvo on 34-110.
Ainakin HUSlab käyttää seuraavia viitearvoja:
Naiset:
-Follikulaarivaihe 0.11 - 0.44 nmol/l
-Ennen ovulaatiota 0.55 - 1.29 nmol/l
-Luteaalivaihe 0.37 - 0.77 nmol/l
-Postmenopaussi 0 - 0.13 nmol/l
Miehet: ( 20-60v ) 0 - 0.13 nmol/l
HUS tekee ilmeisesti lähes kaikki pääkaupunkiseudun hormonitutkimukset. Naistenklinikka käyttää ilmeisesti hormonikorvaushoidon ohjerajana 0,20 nmol/l.
- eukko48
Mä sain just tietää hormonlarvon,11.
Vähän täs ymmälläni oon,ihan kuulemma normiarvo..- Normaalilta näyttää
Siis minkä hormoonin?
Vaihdevuosien alkamista tutkitaan yleensä S-FSH arvolla ja HUS-Labin viitearvot ovat:
Naiset:
-Follikulaarivaihe 3.5 - 12.5 IU/l
-Ovulaatiohuippu 4.7 - 21.5 IU/l
-Luteaalivaihe 1.7 - 7.7 IU/l
-Postmenopaussi 26 - 135 IU/l
Lapset ennen puberteettia: 0.5 - 3 IU/l
Nuo aiemmissa viesteissä mainitut viitearvot ovat estrogeenin arvoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 407003
- 323948
- 463347
- 402949
- 172726
- 372238
- 162196
- 412153
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482087- 402058