Samalla muutakin.
Hirvikolareita on yritetty ehkäistä sekä Suomessa, että Ruotsissa teiden varsille pystytetyin aidoin.
Tietojen mukaan Ruotsissa on suurempi hirvikanta kuin Suomessa (suhteutettunakin), mutta vähemmän hirvikolareita kuin Suomessa.
Ruotsissa on enemmän hirviaitoja kuin Suomessa.
Suomessa ei hirviaidoilla ole saatu vähennettyä hirvikolareita, vaan niitä sattuu aidatuilla alueillakin entiseen tahtiin. Ilmeisesti siksi niitä ei enää rakenneta lisää kuin ehkä vain niille tieosuuksille, jotka muutenkin kunnostetaan.
Ruotsista en tiedä, mutta ainakin viime vuonna näin aitaamisen olevan käynnissä vanhalla tieosuudella.
Vertailun vuoksi kiinnitin huomiota Suomen ja Ruotsin "hiljattain" hirviaidoilla varustettuihin tieosuuksiin. Ruotsin puolella Haparanda-Luleå ja Suomessa Oulu-Raahe -väleillä.
Ruotsissa näyttäisi nykyään noiden vertailuteiden perusteella hirviaidat sijaitsevan lähempänä tietä kuin Suomessa: Ruotsi: http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=403
Suomi: http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=401
Kuvien ottohetkellä (viime viikolla) Suomessa on jo kyseisellä välillä talvirajoitus 80 km/h ja Ruotsissa, kuten kuvasta näkee, niin 110 km/h. Kannattaa muuten kiinnittää huomiota myös pientareiden leveyteen.
Lähelle tietä sijoitettu hirviaita auttaa myös niissä tilanteissa, jos hirvi jostain syystä pääsee eksymään aitojen sisäpuolelle. Hirvi on silloin helpommin näkökentässä pimeälläkin, Suomessa hirvi pääsee piileksimään aitojen sisäpuolilla puuston suojissa ja voi sitten yllättää autoilijan täysin syöksymällä pimennosta eteen.
Lähelle tietä vedetty aita ei tietenkään ole mitään komeaa katseltavaa. Revonlahden ja Raahen välillähän on sellaistakin näkyvissä, mutta sehän onkin sitä vanhempaa aidoitusta. Revonlahti-Liminka -väli edustanee sitten sitä uudempaa tyyliä? Siellä on hirvillekin niitä piilopaikkoja, kuten kuvasta näkee.
On tääkin aika karseen näköistä: http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=402
Siinä on keskikaide, reunakaide ja hirviaita, huhhuh, melkein vankila tulee mieleen, vaikken ole koskaan siellä ollutkaan. Ei aina kehumista Ruotsissakaan.
Mikähän näitä nykyajan liikennesuunnittelijoita estää toteuttamasta turvallista ja sujuvaa liikennettä Suomessa? Jos hirviaidatkaan eivät auta mitään, leveäkaistatiet ovat turvattomia, keskikaiteisiin ei ole varaa, teiden parannuksiin ei ole rahaa, uusia autoja ei suvaita, liikkumisesta halutaan verottaa... sakottaa...kyniä...nylkeä...rahastaa...imeä...kupata...lypsää...jne.?
Hirviaidat Suomi/Ruotsi
21
1360
Vastaukset
- lukkojen takana
No sinun juttujasi lukien ei mikään missään koskaan ole oikein ja hyvin. Pysy kotonasi jos ei mihinkään voi sopeutua. Ovet lukkoon ja älä poistu sieltä koskaan, niin maailma pelastuu.
- Meillä
Idiootti. Heti joku läski vinkumassa kun joku yrtittää avata keskustelua liikenteen turvallisuudesta.
Tämä on liikennepalsta, niin jos ei ole parempaa kirjoitettavaa, niin voi olla kommentoimatta.
Mutta itse asiaan. Minusta suomessa pitäisi lisätä hirviaitoja sekä leventää maanteiden kaistoja ehdottomasti.
Myös nelikaistateitä, joissa keskikaide sekä motareita ehdottomasti lisää. Joskus tuntuu, että noilla päättäjillä ei ole kokemusta juurikaan autolla ajamisesta, etenkin pitkää matkaa.
- umpiputki
Saman tien sitten voisivat laittaa umpiseinän ja katon teiden päälle, ja lämmityksen laittaa.. Ei tulisi hirviä eikä oravia tielle, eikä sataisi lunta, ei olisi liukasta, ei tarvitsisi aurata ja suolata, ei tarvittaisi nastarenkaita niin ei kuluisi tiet, jolloin säästyttäisin uudelleen asfaltoinnilta.jne.
- mieleen...
Sinne Oulun pohjoispuolelle Simoonhan tehtiin juuri tuollainen kapea kaiteiden reunustama ränni. Eipä siinä tarvi oravaa kummoisempi olla kun pienen väistöliikkeen tekee niin jo ollaan kaiteessa tai pöpelikössä ja ruumiita tulee.
Ei mitään rajaa kun tienteossa pitää säästää, vaan siinäpä sitten satoa kerätään... - keino olemassa
Aina sitä ollaan tienpitäjille "viisaita" neuvoja jakelemassa ja vaatimuksia esittämässä turvallisuuden nimissä, mutta jos samaa tarkoitusta varten pitäisi omaa ajokäyttäytymistä muuttaa esim. vauhdin vähentämisellä varsinkin hirvivaaran alueella, hämärän aikaan, niin ei tule kuuloonkaan. Vaikka se olisi se pätevin konsti, ja kaiken lisäksi halvin. Jopa omassa kukkarossa esim. polttoaineen kulutuksen vähenemisenä näkyisi. Muistelenpa esim. erään kairakettusenkin kovin marmattavan aiheesta ajoittain, nopeuksia pitäisi vaan nostaa. Mutta mitään helppoja, halpoja ja tehokkaita konstejahan ei voi käyttää, eikä ainakaan sellaista minkä voisi itse kukin tehdä heti ja siinä paikassa...
Enkä ole nopeuttani pudottanut, joten keinosi vaikuttaa aika hataralta. Hengestään pääsi eräs taksikuski ehdittyään ajaa 200 m päätietä talviliukkaalla uudella Avensiksella. Hirvivasa hyppäsi yllättäen eteen ja oikeastaan vain hipaisi autoa. Ei lauenneet tyynytkään.
"Jopa omassa kukkarossa esim. polttoaineen kulutuksen vähenemisenä näkyisi."
Kerro heti missä vaiheessa nopeuden alentaminen autollani vähentää polttoaineen kulutusta? Tiedätkö minkä nopeuden alittaessa kulutus lisääntyykin?
Kukkarossa alentunut kulutus nopeutta pudottamalla sensijaan ei näkyisi ollenkaan varojen lisääntymisellä, vaan kävisi päinvastoin. Polttoaineen kulutus on kuitenkin aika merkityksetöntä, 100 000 km/v bensalla. Dieselillä voisi jotain säästöä tullakin, mutta sillä ei ole minulle mitään väliä, poltan bensaa jatkossakin.Kairakettu kirjoitti:
Enkä ole nopeuttani pudottanut, joten keinosi vaikuttaa aika hataralta. Hengestään pääsi eräs taksikuski ehdittyään ajaa 200 m päätietä talviliukkaalla uudella Avensiksella. Hirvivasa hyppäsi yllättäen eteen ja oikeastaan vain hipaisi autoa. Ei lauenneet tyynytkään.
"Jopa omassa kukkarossa esim. polttoaineen kulutuksen vähenemisenä näkyisi."
Kerro heti missä vaiheessa nopeuden alentaminen autollani vähentää polttoaineen kulutusta? Tiedätkö minkä nopeuden alittaessa kulutus lisääntyykin?
Kukkarossa alentunut kulutus nopeutta pudottamalla sensijaan ei näkyisi ollenkaan varojen lisääntymisellä, vaan kävisi päinvastoin. Polttoaineen kulutus on kuitenkin aika merkityksetöntä, 100 000 km/v bensalla. Dieselillä voisi jotain säästöä tullakin, mutta sillä ei ole minulle mitään väliä, poltan bensaa jatkossakin.Ei pidä aina ja useinkaan paikkaansa. Liikennevaloissa kun joutuu pitämään hartaushetkiä, on vauhti =0, mutta kulutus EI!
- saapuvat
thatsit kirjoitti:
Ei pidä aina ja useinkaan paikkaansa. Liikennevaloissa kun joutuu pitämään hartaushetkiä, on vauhti =0, mutta kulutus EI!
Toki osasikin odottaa, että saivartelijat ilmestyy asialle....Mutta harvemmin niissä liikennevaloissa on hirviaitaakaan, saati hirvikolaria, joten ehkä asiayhteyksistä olisi voinut päätellä, millaisesta ajosta ja nopeuksista on kyse.
- kettusella
Kairakettu kirjoitti:
Enkä ole nopeuttani pudottanut, joten keinosi vaikuttaa aika hataralta. Hengestään pääsi eräs taksikuski ehdittyään ajaa 200 m päätietä talviliukkaalla uudella Avensiksella. Hirvivasa hyppäsi yllättäen eteen ja oikeastaan vain hipaisi autoa. Ei lauenneet tyynytkään.
"Jopa omassa kukkarossa esim. polttoaineen kulutuksen vähenemisenä näkyisi."
Kerro heti missä vaiheessa nopeuden alentaminen autollani vähentää polttoaineen kulutusta? Tiedätkö minkä nopeuden alittaessa kulutus lisääntyykin?
Kukkarossa alentunut kulutus nopeutta pudottamalla sensijaan ei näkyisi ollenkaan varojen lisääntymisellä, vaan kävisi päinvastoin. Polttoaineen kulutus on kuitenkin aika merkityksetöntä, 100 000 km/v bensalla. Dieselillä voisi jotain säästöä tullakin, mutta sillä ei ole minulle mitään väliä, poltan bensaa jatkossakin.Mahtava logiikka. En ole hirveen törmännyt enkä ole nopeuttani pudottanut, joten sen perusteella voidaan päätellä että ajonopeuden lasku on hatara konsti... Suurin osa suomalaisista ei ole hirveen törmännyt, eikä myöskään nopeuttaan pudottanut, mutta ne jotka on törmänneet, tietävät kyllä miksi on huomattavasti mukavampaa tehdä se pienemmällä nopeudella. Siis ne, joilla vielä henki kulkee kohtaamisen jälkeen.
Miksi sitten ylipäätään noista hirviaidoistakaan huolehtimaan, eihän asia koske suurinta osaa tiellä liikkujista laisinkaan. Vaikka aitoja ei olisi ollenkaan, niin vain hyvin pieni osa autoilijoista törmäisi hirveen, joten turhaanhan niitä oikeastaan tehdäänkään.
Mutta jos ihan tosiasioitakin puhutaan: Henkilöautolla ajetuista hirvikolareista, joissa kuolonuhreja, 75 %:ssa nopeus on ollut vähintään 100 km/h. Ajonopeuden laskeminen lisää mahdollisuuksia välttää uhkaava törmäys tai törmätä turvallisemmin. Valitettavan kylmä tosiasia, joka ei tietenkään päde kairaketun osalla, hänellähän se ajonopeuden laskeminen perinteisesti vain huonontaa turvallisuutta. Mutta muihin tiellä kulkijoihin pätee.
Polttoaineenkulutuksen pienenemisen huomaa hyvin helposti, kun siirrytään kesärajoituksista talvinopeuksiin. Itselläni on nyt neljäs ns. ylemmän keskiluokan auto menossa, kun tuolla työmatkallani n. 100 km päivässä on ollut noita talvirajoituksia. Koska ajot sinänsä eivät miksikään muutu, ainut asia on nopeuden pienentyminen tuon n. 20 km/h (käytännössä n.115 km/h => 95 km/h) niin aina ja kaikissa on polttoaineen kulutus laskenut talvinopeuksien tullen luokkaa 0.5 l/100 km. Ja seassa on kuitenkin paljon sitä ajoa, johon ei tuo talvirjoitus mitenkään vaikuta. No, ei se tee bensan nykyhinnoilla esim. 50 000 km vuodessa laskien kuin jotain 350 euroa säästöä. Sitä en taas tiedä, miten tuo vaatimaton säästö näkyisi kukkarossa jopa varojen vähentymisenä, niin kuin tuossa kairaketun jutussa asia ilmennettiin, melenkiintoinen ajatusmalli. Mutta samalla tavalla se polttoainenkulutus käyttäytyy, olipa syy nopeuden laskemiseen mikä hyvänsä, kun noissa normaaleissa maantienopeuksissa liikutaan.
Tuo siis aivan käytännön kokemuksilla normaaleilla maantienopeuksilla suhtkoht keskivertoautolla, ja pätee varmasti hyvin suureen osaan suomen autokantaa. Ei tietenkään kairaketun kohdalla ja ajokilla, mutta muilla. Ja sitten voi taas alkaa tuttuun tapaan saivartelemaan juuri noita, että jospa sitten lasketaan taas vähän nopeutta ja siinä alkaakin kulutus lisääntymään ja liikennevaloissakin on nopeus nolla mutta kulutus ei jne.
Sitten tuolla aivan tämän asian avauksessa oli kysymys:
"Mikähän näitä nykyajan liikennesuunnittelijoita estää toteuttamasta turvallista ja sujuvaa liikennettä Suomessa". Samalla tavalla voisi kysyä, että mikähän näissä suomalaisissa autoilijoissa estää toteuttamasta turvallista ja sujuvaa liikennettä Suomessa. Suuri osa asioista olisi kuitenkin siinä oman ratin ja penkin välissä tehtävissä, mutta kuitenkin sieltä aina osoitellaan jonnekin muualle, liikennesuunnittelijoihin, viranomaisiin jne, mutta itse ei voi tehdä mitään saman asian eteen. Ja sitten kun muualla jotain asioille tehdään, niin sitten alkaa marmatus että miksi noin on tehty. - kirjoitus
Kairakettu kirjoitti:
Enkä ole nopeuttani pudottanut, joten keinosi vaikuttaa aika hataralta. Hengestään pääsi eräs taksikuski ehdittyään ajaa 200 m päätietä talviliukkaalla uudella Avensiksella. Hirvivasa hyppäsi yllättäen eteen ja oikeastaan vain hipaisi autoa. Ei lauenneet tyynytkään.
"Jopa omassa kukkarossa esim. polttoaineen kulutuksen vähenemisenä näkyisi."
Kerro heti missä vaiheessa nopeuden alentaminen autollani vähentää polttoaineen kulutusta? Tiedätkö minkä nopeuden alittaessa kulutus lisääntyykin?
Kukkarossa alentunut kulutus nopeutta pudottamalla sensijaan ei näkyisi ollenkaan varojen lisääntymisellä, vaan kävisi päinvastoin. Polttoaineen kulutus on kuitenkin aika merkityksetöntä, 100 000 km/v bensalla. Dieselillä voisi jotain säästöä tullakin, mutta sillä ei ole minulle mitään väliä, poltan bensaa jatkossakin.Tässä energiansäästökirjoitus:
http://www.energianet.fi/?page=energiansaasto&osa=3 kettusella kirjoitti:
Mahtava logiikka. En ole hirveen törmännyt enkä ole nopeuttani pudottanut, joten sen perusteella voidaan päätellä että ajonopeuden lasku on hatara konsti... Suurin osa suomalaisista ei ole hirveen törmännyt, eikä myöskään nopeuttaan pudottanut, mutta ne jotka on törmänneet, tietävät kyllä miksi on huomattavasti mukavampaa tehdä se pienemmällä nopeudella. Siis ne, joilla vielä henki kulkee kohtaamisen jälkeen.
Miksi sitten ylipäätään noista hirviaidoistakaan huolehtimaan, eihän asia koske suurinta osaa tiellä liikkujista laisinkaan. Vaikka aitoja ei olisi ollenkaan, niin vain hyvin pieni osa autoilijoista törmäisi hirveen, joten turhaanhan niitä oikeastaan tehdäänkään.
Mutta jos ihan tosiasioitakin puhutaan: Henkilöautolla ajetuista hirvikolareista, joissa kuolonuhreja, 75 %:ssa nopeus on ollut vähintään 100 km/h. Ajonopeuden laskeminen lisää mahdollisuuksia välttää uhkaava törmäys tai törmätä turvallisemmin. Valitettavan kylmä tosiasia, joka ei tietenkään päde kairaketun osalla, hänellähän se ajonopeuden laskeminen perinteisesti vain huonontaa turvallisuutta. Mutta muihin tiellä kulkijoihin pätee.
Polttoaineenkulutuksen pienenemisen huomaa hyvin helposti, kun siirrytään kesärajoituksista talvinopeuksiin. Itselläni on nyt neljäs ns. ylemmän keskiluokan auto menossa, kun tuolla työmatkallani n. 100 km päivässä on ollut noita talvirajoituksia. Koska ajot sinänsä eivät miksikään muutu, ainut asia on nopeuden pienentyminen tuon n. 20 km/h (käytännössä n.115 km/h => 95 km/h) niin aina ja kaikissa on polttoaineen kulutus laskenut talvinopeuksien tullen luokkaa 0.5 l/100 km. Ja seassa on kuitenkin paljon sitä ajoa, johon ei tuo talvirjoitus mitenkään vaikuta. No, ei se tee bensan nykyhinnoilla esim. 50 000 km vuodessa laskien kuin jotain 350 euroa säästöä. Sitä en taas tiedä, miten tuo vaatimaton säästö näkyisi kukkarossa jopa varojen vähentymisenä, niin kuin tuossa kairaketun jutussa asia ilmennettiin, melenkiintoinen ajatusmalli. Mutta samalla tavalla se polttoainenkulutus käyttäytyy, olipa syy nopeuden laskemiseen mikä hyvänsä, kun noissa normaaleissa maantienopeuksissa liikutaan.
Tuo siis aivan käytännön kokemuksilla normaaleilla maantienopeuksilla suhtkoht keskivertoautolla, ja pätee varmasti hyvin suureen osaan suomen autokantaa. Ei tietenkään kairaketun kohdalla ja ajokilla, mutta muilla. Ja sitten voi taas alkaa tuttuun tapaan saivartelemaan juuri noita, että jospa sitten lasketaan taas vähän nopeutta ja siinä alkaakin kulutus lisääntymään ja liikennevaloissakin on nopeus nolla mutta kulutus ei jne.
Sitten tuolla aivan tämän asian avauksessa oli kysymys:
"Mikähän näitä nykyajan liikennesuunnittelijoita estää toteuttamasta turvallista ja sujuvaa liikennettä Suomessa". Samalla tavalla voisi kysyä, että mikähän näissä suomalaisissa autoilijoissa estää toteuttamasta turvallista ja sujuvaa liikennettä Suomessa. Suuri osa asioista olisi kuitenkin siinä oman ratin ja penkin välissä tehtävissä, mutta kuitenkin sieltä aina osoitellaan jonnekin muualle, liikennesuunnittelijoihin, viranomaisiin jne, mutta itse ei voi tehdä mitään saman asian eteen. Ja sitten kun muualla jotain asioille tehdään, niin sitten alkaa marmatus että miksi noin on tehty.Tiet pitää rakentaa turvallisesti liikuttavaan kuntoon, jotain vikaahan niissä suomalaisissa hirviaidoissa on, jos ne eivät toimi läheskään niin hyvin kuin ruotsalaiset.
On hölmöä laittaa alhaisin rajoituksin kaikki autoilijat varomaan jotain mitä ei ole. Hirvien varomisessa kuulostaisi olevan jotain samaa kuin noissa liittymien alhaisissa rajoituksissa, joissa tuhansien pitäisi pudottaa hetkeksi nopeutta vain sen vuoksi, että sieltä sivutieltä ehkä joskus joku saattaa tullakin.
Jos noudattaisin nollatoleranssilla 80:n talvirajoitusta, niin se pudottaisi autoni automaattivaihteiston pykälää pienemmälle. Siitä seuraisi moottorin käyntinopeuden kohoaminen ja 12 kpl mäntiä imisi kiivaampaan tahtiin ilmaa sisäänsä ja samalla ruiskutettua polttoainettakin (100 000 km/v, joten jokunen kilometri kertyy talvirajoitusten aikanakin).- tarvetta tajuta
Kairakettu kirjoitti:
Tiet pitää rakentaa turvallisesti liikuttavaan kuntoon, jotain vikaahan niissä suomalaisissa hirviaidoissa on, jos ne eivät toimi läheskään niin hyvin kuin ruotsalaiset.
On hölmöä laittaa alhaisin rajoituksin kaikki autoilijat varomaan jotain mitä ei ole. Hirvien varomisessa kuulostaisi olevan jotain samaa kuin noissa liittymien alhaisissa rajoituksissa, joissa tuhansien pitäisi pudottaa hetkeksi nopeutta vain sen vuoksi, että sieltä sivutieltä ehkä joskus joku saattaa tullakin.
Jos noudattaisin nollatoleranssilla 80:n talvirajoitusta, niin se pudottaisi autoni automaattivaihteiston pykälää pienemmälle. Siitä seuraisi moottorin käyntinopeuden kohoaminen ja 12 kpl mäntiä imisi kiivaampaan tahtiin ilmaa sisäänsä ja samalla ruiskutettua polttoainettakin (100 000 km/v, joten jokunen kilometri kertyy talvirajoitusten aikanakin).Mitähän muuta kuin kairaketun mutua on tarjolla tuohon suomalaisten hirviaitojen toimimattomuuteen muihin verrattuna?
Hän sanoo suuressa viisaudessaan: On hölmöä laittaa alhaisin rajoituksin kaikki autoilijat varomaan jotain mitä ei ole.
No kun niitä hirviä ei kerran ole, niin eipä niitä tarvitse sitten varoakkaan, eikä rakennella mitään aitojakaan... Mitäpä tästä suota enää kirjoittelemaan. Mutta kun niitä hirvikolareita kerran sattuu, niin ehkäpä niitä kuitenkin jokunen hirvikin on?
Mutta sitten hiukan asiaakin:
"Suhteutettuna Ruotsin asukasmäärään hirvieläinten aiheuttamia onnettomuuksia sattuu länsinaapurissa huomattavasti vähemmän kuin Suomessa. Tämä johtuu mm. Ruotsin hirviaitojen suurista määristä, ajotavoista ja ennen kaikkea maan tiukemmista nopeusrajoituksista."
"Ylivoimaisesti tappavin yksittäinen syy hirvikolareihin on liian suuri ajonopeus. Joka kolmannessa tapauksessa nopeusrajoitusta on rikottu selvästi. Kolmessa neljästä kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa kuljettaja on ajanut vähintään 100 kilometrin tuntinopeudella"
"Paras keino saada hirvet pysymään pois maanteiltä ovat olleet hirviaidat. Näitä aidattuja tieosuuksia on maanteillämme 500 kilometriä. Aitojen on laskettu vähentävän onnettomuuksia 15 - 80 prosentilla verrattuna aitaamattomiin tieosuuksiin. Parhaimmillaan ne ovat maaseudulla moottori- ja moottoriliikenneteillä, joissa aita voidaan rakentaa pitkältä matkaa yhtenäiseksi. Moottoriteiden ulkopuolisilla sekaliikenneteillä ei aitaaminen kannata, sillä aitaan jäisi lukuisten liittymien vuoksi paljon aukkoja.
Hirviaidatkaan eivät ole lopullinen ratkaisu. Eläin oppii nopeasti kiertämään ne. Täysikasvuinen hirvi voi rikkoa sen tai jopa hypätä 2,3 metriä korkean aidan yli."
Eli paitsi aidoilla, sillä omalla toiminnalla ja nopeudella on edelleenkin merkitystä hirvikolarien suhteenkin. Siis tavalliselle tiellä kulkijalle, ei tietenkään koske kairakettua. Häntä vartenhan muiden on tehtävä toimenpiteet, ja hän yrittää vain löytää virheitä muiden tekemästä.
Polttoaineen kulutuksesta olikin jo aiemmassa tekstissä valmiiksi sanottu, ettei koske kairakettua ja hänen ajokkiaan, vaan suurinta osaa suomen autokantaa. Ja tulihan sitä odotettua saivartelua tavalliseen tyyliin, jos noudattaisin nollatoleranssilla jne... tarvetta tajuta kirjoitti:
Mitähän muuta kuin kairaketun mutua on tarjolla tuohon suomalaisten hirviaitojen toimimattomuuteen muihin verrattuna?
Hän sanoo suuressa viisaudessaan: On hölmöä laittaa alhaisin rajoituksin kaikki autoilijat varomaan jotain mitä ei ole.
No kun niitä hirviä ei kerran ole, niin eipä niitä tarvitse sitten varoakkaan, eikä rakennella mitään aitojakaan... Mitäpä tästä suota enää kirjoittelemaan. Mutta kun niitä hirvikolareita kerran sattuu, niin ehkäpä niitä kuitenkin jokunen hirvikin on?
Mutta sitten hiukan asiaakin:
"Suhteutettuna Ruotsin asukasmäärään hirvieläinten aiheuttamia onnettomuuksia sattuu länsinaapurissa huomattavasti vähemmän kuin Suomessa. Tämä johtuu mm. Ruotsin hirviaitojen suurista määristä, ajotavoista ja ennen kaikkea maan tiukemmista nopeusrajoituksista."
"Ylivoimaisesti tappavin yksittäinen syy hirvikolareihin on liian suuri ajonopeus. Joka kolmannessa tapauksessa nopeusrajoitusta on rikottu selvästi. Kolmessa neljästä kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa kuljettaja on ajanut vähintään 100 kilometrin tuntinopeudella"
"Paras keino saada hirvet pysymään pois maanteiltä ovat olleet hirviaidat. Näitä aidattuja tieosuuksia on maanteillämme 500 kilometriä. Aitojen on laskettu vähentävän onnettomuuksia 15 - 80 prosentilla verrattuna aitaamattomiin tieosuuksiin. Parhaimmillaan ne ovat maaseudulla moottori- ja moottoriliikenneteillä, joissa aita voidaan rakentaa pitkältä matkaa yhtenäiseksi. Moottoriteiden ulkopuolisilla sekaliikenneteillä ei aitaaminen kannata, sillä aitaan jäisi lukuisten liittymien vuoksi paljon aukkoja.
Hirviaidatkaan eivät ole lopullinen ratkaisu. Eläin oppii nopeasti kiertämään ne. Täysikasvuinen hirvi voi rikkoa sen tai jopa hypätä 2,3 metriä korkean aidan yli."
Eli paitsi aidoilla, sillä omalla toiminnalla ja nopeudella on edelleenkin merkitystä hirvikolarien suhteenkin. Siis tavalliselle tiellä kulkijalle, ei tietenkään koske kairakettua. Häntä vartenhan muiden on tehtävä toimenpiteet, ja hän yrittää vain löytää virheitä muiden tekemästä.
Polttoaineen kulutuksesta olikin jo aiemmassa tekstissä valmiiksi sanottu, ettei koske kairakettua ja hänen ajokkiaan, vaan suurinta osaa suomen autokantaa. Ja tulihan sitä odotettua saivartelua tavalliseen tyyliin, jos noudattaisin nollatoleranssilla jne...Kyllä se on ollut kenen tahansa luettavissa, että hirviaidat Suomessa eivät olekaan toimineet toivotulla tavalla. Jotain vikaahan niissä silloin on ruotsalaisiin verrattuna.
"Hän sanoo suuressa viisaudessaan: On hölmöä laittaa alhaisin rajoituksin kaikki autoilijat varomaan jotain mitä ei ole.
No kun niitä hirviä ei kerran ole, niin..."
Arvasin kyllä, että et tajua tuota ja puutut siihen. Siis kyllähän niitä hirviä on, en ole väittänytkään, etteikö olisi. Eivät ne jokaisen auton eteen sieltä metsistä kuitenkaan kompuroi. Siksi on typerää laittaa kaikki varomaan, pitäisi tehdä toimiva hirviaita ja hirvillekin oma reitti, jotta kenenkään ei tarvitsisi niitä turhaan varoa.
"Suhteutettuna Ruotsin asukasmäärään hirvieläinten aiheuttamia onnettomuuksia sattuu länsinaapurissa huomattavasti vähemmän kuin Suomessa. Tämä johtuu mm. Ruotsin hirviaitojen suurista määristä, ajotavoista ja ennen kaikkea maan tiukemmista nopeusrajoituksista."
Mistähän olet tuon lainannut? Tuossa on totta se, että onnettomuuksia sattuu vähemmän ja aitoja on enemmän, muu on sitten mutua, tai puppua. Eipä Ruotsissa ole tiukemmat nopeusrajoituksetkaan, missä Suomessa saat talvella ajaa 110 km/h? Et edes moottoritiellä ja Ruotsissa saa ajaa tavallisella kaksikaistaisellakin. Ruotsissa on myös näkyvyys aivan toista luokkaa kuin Suomen teillä ja leveiden pientareiden jälkeenkään metsä ei ala heti ojan toiselta puolelta, eli puustoa on raivattu näkyvyyden parantamiseksi. Ei muuten tarvita sitten juuri sulkuviivojakaan, toisin kuin Suomessa.
http://www1.karjalainen.fi/Karjalainen/Mielipiteet/on_aika_myöntää_että_tiemme_ovat_kuolemanvaarallisia_3551015.html
"Kun ajaa viikon Ruotsin pääteillä, on paluu Suomeen karmea. Jokainen vastaantulija tuntuu potentiaaliselta päälleajajalta, ja tien reunakin tuntuu koko ajan olevan uhkaavan lähellä."
Tuohon vielä lisäisin, että sieltä Suomen tien reunalta hirvellä on lyhyt matka auton eteen. Hirvihän usein pysähtyy aukealle paikalle tullessaan, se aukea paikka on Suomessa metsän jälkeen keskellä tietä, Ruotsissa jo tien reunalla.- svea-mamma
Kairakettu kirjoitti:
Kyllä se on ollut kenen tahansa luettavissa, että hirviaidat Suomessa eivät olekaan toimineet toivotulla tavalla. Jotain vikaahan niissä silloin on ruotsalaisiin verrattuna.
"Hän sanoo suuressa viisaudessaan: On hölmöä laittaa alhaisin rajoituksin kaikki autoilijat varomaan jotain mitä ei ole.
No kun niitä hirviä ei kerran ole, niin..."
Arvasin kyllä, että et tajua tuota ja puutut siihen. Siis kyllähän niitä hirviä on, en ole väittänytkään, etteikö olisi. Eivät ne jokaisen auton eteen sieltä metsistä kuitenkaan kompuroi. Siksi on typerää laittaa kaikki varomaan, pitäisi tehdä toimiva hirviaita ja hirvillekin oma reitti, jotta kenenkään ei tarvitsisi niitä turhaan varoa.
"Suhteutettuna Ruotsin asukasmäärään hirvieläinten aiheuttamia onnettomuuksia sattuu länsinaapurissa huomattavasti vähemmän kuin Suomessa. Tämä johtuu mm. Ruotsin hirviaitojen suurista määristä, ajotavoista ja ennen kaikkea maan tiukemmista nopeusrajoituksista."
Mistähän olet tuon lainannut? Tuossa on totta se, että onnettomuuksia sattuu vähemmän ja aitoja on enemmän, muu on sitten mutua, tai puppua. Eipä Ruotsissa ole tiukemmat nopeusrajoituksetkaan, missä Suomessa saat talvella ajaa 110 km/h? Et edes moottoritiellä ja Ruotsissa saa ajaa tavallisella kaksikaistaisellakin. Ruotsissa on myös näkyvyys aivan toista luokkaa kuin Suomen teillä ja leveiden pientareiden jälkeenkään metsä ei ala heti ojan toiselta puolelta, eli puustoa on raivattu näkyvyyden parantamiseksi. Ei muuten tarvita sitten juuri sulkuviivojakaan, toisin kuin Suomessa.
http://www1.karjalainen.fi/Karjalainen/Mielipiteet/on_aika_myöntää_että_tiemme_ovat_kuolemanvaarallisia_3551015.html
"Kun ajaa viikon Ruotsin pääteillä, on paluu Suomeen karmea. Jokainen vastaantulija tuntuu potentiaaliselta päälleajajalta, ja tien reunakin tuntuu koko ajan olevan uhkaavan lähellä."
Tuohon vielä lisäisin, että sieltä Suomen tien reunalta hirvellä on lyhyt matka auton eteen. Hirvihän usein pysähtyy aukealle paikalle tullessaan, se aukea paikka on Suomessa metsän jälkeen keskellä tietä, Ruotsissa jo tien reunalla.-Niin, eli on luettavissa hänen mielipiteestään, että hirviaidat Suomessa eivät ole toimineet. Mikään muu ei sitten tuekkaan sitä.
-Päätä jo, onko niitä hirviä vai ei. Jos on, niin ne ovat riski jota voi ja pitää varoa. Hirviaitoja ei voida joka tien laitaan vetää eikä joka tielle tunneleita niitä varten. Ja jos sinusta hirvien varominen on turhaan, niin älä toki varo. Jokainen, joka on sen hirven konepellilleen saanut, tietää kyllä että varominen kannattaa...
-Ruotsin rajoitukset 50/70/90/110, Suomen yleiset 50/80/100/120. Synkintä aikaa hirvionnettomuuksien suhteen on loppukesän ja syksyn hämärillä, jolloin ei noilla talvinopeusrajoituksillakaan ole mitään tekemistä asiassa. Talvella hirvienkin liikennöinti on huomattavasti vähäisempää.
-Ajotavat ovat Ruotsissa erilaiset, eli liikennekulttuuri kaikenkaikkiaan on enemmän muita ja olosuhteita huomioon ottavaa (se tuntuu olevan vaikea eräälle käsittää..), lisäksi toleranssit rangaistavuudelle ovat pienempiä ja rangaistukset kovempia pienemmissä rikkeissä, joka osaltaan myös vaikuttaa.
-Ja edelleen, sitä tien laidassa tai keskellä tietä olevaa hirveä on helpompi väistää, jos myös ihan itse tekee jotain ennakoivaa siellä ratin ja penkin välissä sen mahdollistamiseksi (mikä myös on näköjään ylitsepääsemättömän vaikeaa), eikä aina lykkää kaikkea yhteiskunnan tehtäväksi.
Toki voi vaatia vaikka moottoritietä pienimpäänkin kylään, ja tieverkkoa parantaa. Ei ne Ruotsinkaan tiet lähellekkään kaikki ole niin mahtavan upeita kuin tuossa annetaan ymmärtää, paljon on samantasoisia kuin Suomessakin. Mutta on tässä yhteiskunnassa kummasti näköjään muitakin rahareikiä kuin tiet, ja osa jopa tarpeellisempiinkin kohteisiin. svea-mamma kirjoitti:
-Niin, eli on luettavissa hänen mielipiteestään, että hirviaidat Suomessa eivät ole toimineet. Mikään muu ei sitten tuekkaan sitä.
-Päätä jo, onko niitä hirviä vai ei. Jos on, niin ne ovat riski jota voi ja pitää varoa. Hirviaitoja ei voida joka tien laitaan vetää eikä joka tielle tunneleita niitä varten. Ja jos sinusta hirvien varominen on turhaan, niin älä toki varo. Jokainen, joka on sen hirven konepellilleen saanut, tietää kyllä että varominen kannattaa...
-Ruotsin rajoitukset 50/70/90/110, Suomen yleiset 50/80/100/120. Synkintä aikaa hirvionnettomuuksien suhteen on loppukesän ja syksyn hämärillä, jolloin ei noilla talvinopeusrajoituksillakaan ole mitään tekemistä asiassa. Talvella hirvienkin liikennöinti on huomattavasti vähäisempää.
-Ajotavat ovat Ruotsissa erilaiset, eli liikennekulttuuri kaikenkaikkiaan on enemmän muita ja olosuhteita huomioon ottavaa (se tuntuu olevan vaikea eräälle käsittää..), lisäksi toleranssit rangaistavuudelle ovat pienempiä ja rangaistukset kovempia pienemmissä rikkeissä, joka osaltaan myös vaikuttaa.
-Ja edelleen, sitä tien laidassa tai keskellä tietä olevaa hirveä on helpompi väistää, jos myös ihan itse tekee jotain ennakoivaa siellä ratin ja penkin välissä sen mahdollistamiseksi (mikä myös on näköjään ylitsepääsemättömän vaikeaa), eikä aina lykkää kaikkea yhteiskunnan tehtäväksi.
Toki voi vaatia vaikka moottoritietä pienimpäänkin kylään, ja tieverkkoa parantaa. Ei ne Ruotsinkaan tiet lähellekkään kaikki ole niin mahtavan upeita kuin tuossa annetaan ymmärtää, paljon on samantasoisia kuin Suomessakin. Mutta on tässä yhteiskunnassa kummasti näköjään muitakin rahareikiä kuin tiet, ja osa jopa tarpeellisempiinkin kohteisiin.Tässä yksi aiheesta: http://lotta.yle.fi/rswebkla.nsf/sivut/uutiset-langaton?opendocument&pageid=ContentA6D94
Etsi itse lisää.
"-Päätä jo, onko niitä hirviä vai ei. Jos on, niin ne ovat riski jota voi ja pitää varoa. Hirviaitoja ei voida joka tien laitaan vetää eikä joka tielle tunneleita niitä varten."
Etkö taaskaan tajua mitään? Jos niitä hirviaitoja ei osata kunnollisiksi rakentaa, niin kannattaako niitä silloin rakentaa ollenkaan? Jos aidat kuitenkin toimivat ja estävät hirvikolareita, niin tarviiko siellä aidatulla alueella sitten hirviä varoa?
"-Ruotsin rajoitukset 50/70/90/110, Suomen yleiset 50/80/100/120."
Suomessa on suuremmat rajoitukset vain moottoriteillä ja niilläkin vain kesäisin.
"-Ajotavat ovat Ruotsissa erilaiset, eli liikennekulttuuri kaikenkaikkiaan on enemmän muita ja olosuhteita huomioon ottavaa"
Tuo on totta, en ole muuta väittänytkään. Toisaalta ylinopeudetkin ovat hyvissä olosuhteissa suuremmilla rajoitusalueilla aika kovia, mutta pienempiä rajoituksia noudatetaan aika hyvin. Johtunee siitä, että sitä valvontaakin on enemmän niillä alhaisemmilla rajoitusalueilla.- sinäkin
Kairakettu kirjoitti:
Tässä yksi aiheesta: http://lotta.yle.fi/rswebkla.nsf/sivut/uutiset-langaton?opendocument&pageid=ContentA6D94
Etsi itse lisää.
"-Päätä jo, onko niitä hirviä vai ei. Jos on, niin ne ovat riski jota voi ja pitää varoa. Hirviaitoja ei voida joka tien laitaan vetää eikä joka tielle tunneleita niitä varten."
Etkö taaskaan tajua mitään? Jos niitä hirviaitoja ei osata kunnollisiksi rakentaa, niin kannattaako niitä silloin rakentaa ollenkaan? Jos aidat kuitenkin toimivat ja estävät hirvikolareita, niin tarviiko siellä aidatulla alueella sitten hirviä varoa?
"-Ruotsin rajoitukset 50/70/90/110, Suomen yleiset 50/80/100/120."
Suomessa on suuremmat rajoitukset vain moottoriteillä ja niilläkin vain kesäisin.
"-Ajotavat ovat Ruotsissa erilaiset, eli liikennekulttuuri kaikenkaikkiaan on enemmän muita ja olosuhteita huomioon ottavaa"
Tuo on totta, en ole muuta väittänytkään. Toisaalta ylinopeudetkin ovat hyvissä olosuhteissa suuremmilla rajoitusalueilla aika kovia, mutta pienempiä rajoituksia noudatetaan aika hyvin. Johtunee siitä, että sitä valvontaakin on enemmän niillä alhaisemmilla rajoitusalueilla.Niin, ja tuossakaan jutussa ei mitenkään ilmene, että olisivat väärin rakennettuja tai että ruotsalaiset hirviaidat olisivat millään lailla parempia tai tehokkaampia, niinkuin alunperin aloitit. Sen enempää kuin että Ruotsissa olisi niiden aitojen ansiosta niitä kolareita vähemmän kuin Suomessa. Muuten kuin että jos ne poistavat osankin kolareista, ja niitä on naapurimaassa enemmän tien varsilla, niin silloin ne toki estävät määrällisesti useamman kolarinkin. Eli olet niin häikäistynyt omasta kuningasajatuksestasi, että tajuntasi on näköjään sumentunut kaikelta tosiasialta.
Mutta edelleenkin:
Paras keino saada hirvet pysymään pois maanteiltä ovat olleet hirviaidat. Näitä aidattuja tieosuuksia on maanteillämme 500 kilometriä. Aitojen on laskettu vähentävän onnettomuuksia 15 - 80 prosentilla verrattuna aitaamattomiin tieosuuksiin. Parhaimmillaan ne ovat maaseudulla moottori- ja moottoriliikenneteillä, joissa aita voidaan rakentaa pitkältä matkaa yhtenäiseksi. Moottoriteiden ulkopuolisilla sekaliikenneteillä ei aitaaminen kannata, sillä aitaan jäisi lukuisten liittymien vuoksi paljon aukkoja.
Hirviaidatkaan eivät ole lopullinen ratkaisu. Eläin oppii nopeasti kiertämään ne. Täysikasvuinen hirvi voi rikkoa sen tai jopa hypätä 2,3 metriä korkean aidan yli.
Siis: Pitkän seurannan mukaan aidat vähentävät vahvasti hirvionnettomuuksia, mutta hirvet oppivat löytämään aidan heikot kohdat, ja onnettomuusmäärät nousevat vähitellen entiselle tasolle. Lisäksi koska aita ei ole koskaan aukoton, niin syytä varomiseen on sielläkin. Toki sinua varten pitäisi tehdä umpiputkia, ettei tarvitse itsensä ottaa minkäänlaista vastuuta mistään, vaan voi vyöryttää kaiken edelleen muiden tehtäväksi ja vastattavaksi.
Suomessa on suuremmat rajoitukset moottoriteillä, mutta kas kummaa hirvet kulkevat sinnekin, kolareita sattuu sielläkin ja vieläpä enemmän kesäaikaan kuin talvirajoitusten aikaan.
Voi toki edelleen haihatella siitä, miten yhteiskunnan pitäisi tehdä sitä ja tätä, mutta kun realistisesti ajatellen tietää, että tieverkko ei tule kuitenkaan kovin nopeasti tuosta paranemaan, niin edelleen se paras konsti on ottaa myös itse vastuuta asiasta, ja sopeuttaamaan ajotapansa vallitseviin olosuhteisiin.
Toki ruoho on vihreämpää aidan toisella puolen, ja ruotsalainen aitakin näyttää paremmalta. sinäkin kirjoitti:
Niin, ja tuossakaan jutussa ei mitenkään ilmene, että olisivat väärin rakennettuja tai että ruotsalaiset hirviaidat olisivat millään lailla parempia tai tehokkaampia, niinkuin alunperin aloitit. Sen enempää kuin että Ruotsissa olisi niiden aitojen ansiosta niitä kolareita vähemmän kuin Suomessa. Muuten kuin että jos ne poistavat osankin kolareista, ja niitä on naapurimaassa enemmän tien varsilla, niin silloin ne toki estävät määrällisesti useamman kolarinkin. Eli olet niin häikäistynyt omasta kuningasajatuksestasi, että tajuntasi on näköjään sumentunut kaikelta tosiasialta.
Mutta edelleenkin:
Paras keino saada hirvet pysymään pois maanteiltä ovat olleet hirviaidat. Näitä aidattuja tieosuuksia on maanteillämme 500 kilometriä. Aitojen on laskettu vähentävän onnettomuuksia 15 - 80 prosentilla verrattuna aitaamattomiin tieosuuksiin. Parhaimmillaan ne ovat maaseudulla moottori- ja moottoriliikenneteillä, joissa aita voidaan rakentaa pitkältä matkaa yhtenäiseksi. Moottoriteiden ulkopuolisilla sekaliikenneteillä ei aitaaminen kannata, sillä aitaan jäisi lukuisten liittymien vuoksi paljon aukkoja.
Hirviaidatkaan eivät ole lopullinen ratkaisu. Eläin oppii nopeasti kiertämään ne. Täysikasvuinen hirvi voi rikkoa sen tai jopa hypätä 2,3 metriä korkean aidan yli.
Siis: Pitkän seurannan mukaan aidat vähentävät vahvasti hirvionnettomuuksia, mutta hirvet oppivat löytämään aidan heikot kohdat, ja onnettomuusmäärät nousevat vähitellen entiselle tasolle. Lisäksi koska aita ei ole koskaan aukoton, niin syytä varomiseen on sielläkin. Toki sinua varten pitäisi tehdä umpiputkia, ettei tarvitse itsensä ottaa minkäänlaista vastuuta mistään, vaan voi vyöryttää kaiken edelleen muiden tehtäväksi ja vastattavaksi.
Suomessa on suuremmat rajoitukset moottoriteillä, mutta kas kummaa hirvet kulkevat sinnekin, kolareita sattuu sielläkin ja vieläpä enemmän kesäaikaan kuin talvirajoitusten aikaan.
Voi toki edelleen haihatella siitä, miten yhteiskunnan pitäisi tehdä sitä ja tätä, mutta kun realistisesti ajatellen tietää, että tieverkko ei tule kuitenkaan kovin nopeasti tuosta paranemaan, niin edelleen se paras konsti on ottaa myös itse vastuuta asiasta, ja sopeuttaamaan ajotapansa vallitseviin olosuhteisiin.
Toki ruoho on vihreämpää aidan toisella puolen, ja ruotsalainen aitakin näyttää paremmalta.Eihän ne mahdolliset väärin rakentamiset missään ilmenekään. En ole väittänytkään, että sellaista tietoa olisi jostain löydettävissä. Taisi olla tiehallinnon sivuilla?, kun kerrottiin jostakin tieosuudesta, että hirvikolareita oli sattunut sama määrä aitojen rakentamisen jälkeen samalla osuudella. Samansuuntaista on ollut muillakin aidatuilla teillä, joten siksi niitä ei ilmeisesti juurikaan rakenneta. Jos Ruotsissa olisi kokemukset samanlaisia, niin ei niitä silloin olisi niin paljon rakennettu, eikä rakennettaisi lisää.
Jos siis aitojen tienpuolisella osalla on hirville piilopaikoiksi jätetty puita ja pensaita ja aidat ovat kaukana tien viereltä, niin helppoa pitäisi olla ymmärtää, että aitojen sisäpuolelle eksynyt hirvi yllättää helpommin autoilijan kuin sellaisella tiellä, jossa aidat ovat lähellä tien reunaa.
- maaottelua
Ruotsissa on noita järviäkin siinä missä Suomessakin. Ja porukkaahan naapurimaassa asuu enemmän kuin Suomessa. Kesät ei ainakaan sen huonompia ole, eteläosissa pitempiä ja lämpimämpiäkin kuin Suomessa.
Silti Ruotsissa hukkuu huomattavasti vähemmän ihmisiä kuin Suomessa.
Pitäisiköhän siinäkin ottaa jotain mallia Ruotsista. Onkohan siellä veneissä korkeammat laidat, vai järvissä rannat lähempänä veneilijää tai uimaria, vai onko ruotsalaisten housuissa käytetyt vetoketjut paremmin kiinni pysyvää mallia? Oliskohan syytä osoittaa suunnittelijoita tai viranomaisia syyttävällä sormella, miksi asiat ovat huonommin kuin Ruotsissa?
Vai voisikohan kyseessä olla jokaisen ihmisen omista toiminnoista ja asenteista, joita korjaamalla saavutettaisiin parempia tuloksia, kuin mitä virallisten tahojen tekemillä toimenpiteillä, jotka valitettavasti usein myös jotain rajoittavaa aiheuttavat yksilön vapauteen. Ja siitähän seuraa taas sanomista ja uhmaakin.
Mutta valitettavasti useimmiten se helpoin konsti on vaatia jotain muuta tahoa tekemään asioille jotain ja etsiä virheitä toisten toiminnasta, edistämättä ko. asiaa omilla toimilla millään tavoin. Toki paras tulos tulisi, jos kaikki toimisivat asiaa edistävin toimenpitein. Meillä tuo liikennekulttuuri tuppaa olemaan enemmän tuolta itäiseltä puolelta mallia ottavaa, kuin lännestä. Niinkuin moni muukin toimintatapa.Eihän ne ruotsalaiset ole sellaisia harrastelijoita kuin suomalaiset. Eivät käy laskettelemassa, eikä tuolla Ruotsin teillä tule vastaan rullasuksihiihtäjiä, tai muita kuntoiluhulluja. Kesämökkeily ja mökkien vuokrailu on sekin enemmän suomalaisten kuin ruotsalaisten harrastelua. Suomalainenhan se lähtee kesämökille ahdistukseltaan rentoutumaan ja viinaa juomaan, samalla pitää kännipäissään päästä veneilemäänkin tunnetuin seurauksin.
- kolarittomuudenkin
Kairakettu kirjoitti:
Eihän ne ruotsalaiset ole sellaisia harrastelijoita kuin suomalaiset. Eivät käy laskettelemassa, eikä tuolla Ruotsin teillä tule vastaan rullasuksihiihtäjiä, tai muita kuntoiluhulluja. Kesämökkeily ja mökkien vuokrailu on sekin enemmän suomalaisten kuin ruotsalaisten harrastelua. Suomalainenhan se lähtee kesämökille ahdistukseltaan rentoutumaan ja viinaa juomaan, samalla pitää kännipäissään päästä veneilemäänkin tunnetuin seurauksin.
Ei ihme etteivät sitten aja hirvikolareitakaan, kun eivät mitään tee ja missään liiku.
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .984781Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403203Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503145Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4132264Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2361392Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111233- 761207
- 711151
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311118Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1181028