Ylibuukkaavat junansa niin täyteen,
että asiakkaat joutuivat istumaan useita satoja kilometrejä,
useamman tunnin ajan likaisilla lattioilla.
Toinen vaihtoehto oli seistä.
Käytävät ja eteiset olivat täyteen ahdattuja koko junan pituudelta,
jopa vessoissa istui väkeä, niin että ihmiset eivät päässeet tarpeilleen.
Ihmisten asiallisiin kysymyksiin junan ylitäytöstä konnarit vastailivat Todella epäasialliseen sävyyn.
Eräskin konnari kehoitti asiakasryhmäänsä avaamaan viimeisen vaunun oven, sieltä löytyisi tilaa(ulkoilma). Useaan otteeseen konnarit käyttäytyivät uskomattoman röyhkeästi matkustajia kohtaan.Jopa kuulutukset olivat epäasiallisia. Umpitäydessä ravintolavaunussa suuri osa matkustajista joutui syömään ja juomaan seisten epäinhimillisissä olosuhteissa, väentungoksen tönimänä.
Matkustajana ollessani istahdin lattialle laukkuni päälle, Siinä useamman tunnin istuskelun aikana sain lukemattoman monet ohikulkijoiden potkut, varpaille tallomiset ja käsilaukut silmilleni. Lisäksi rikoin vahingossa tuliterän matkapuhelimeni kun istuin hädissäni laukkuni päälle, jotta veisin omalta osaltani mahdollisimman
vähän tilaa.Kaiken kokemani painajaismaisen junamatkan jälkeen junamatkailu on kohdaltani ohi.
VR: n ahneudella ei mitään rajaa!
58
9004
Vastaukset
- matkamies
Samoilla linjoilla olen kyllä edellisen kirjoittajan kanssa. Todella surkeaa palvelua oli ainakin viimeksi. Sitä ennen olin melko usein matkustanut junassa, en sen jälkeen. Lisätään vielä, että olen joukkoliikenteellä pääasiassa kulkeva, joten siirtyminen Matkahuollon asiakkaaksi oli luontevaa.
Kokemukseni on viime elokuulta, päivänä jolloin Oikoradalla meni turvalaite rikki. Kyllä sen ymmärtää, että jos laitteet menee rikki, niin sille ei sitten voi mitään. Kyllähän laivatkin ajaa karille, bussit kolaroi ja lentokoneet menee rikki. On selvää että liikenteessä tulee viivytyksiä, se on selvää. Mutta ero näistä muista kulkuvälineistä VR:ään tulee tapaukseen liittyvästä asiakaspalvelusta. Sitä ei VR:llä ole, mikä paljastaa että mitään varautumissuunnitelmia ei ole käytännössä lainkaan.
Omalla kohdallamme oli matka tuona päivänä Jyväskylästä Pieksämäen ja Kouvolan kautta Imatralle. Matka sujui asiallisesti Kouvolaan asti, josta junan piti lähteä kaikesta huolimatta aikataulussa (tieto saatiin edellisessa junassa joka sai tiedon Pasilasta). Kouvolassa juna seisoi, eikä mitään kuulutuksia, aikaa meni yli 1,5 tuntia ja ihmisiä oli siten, että juna oli pikkuhiljaa ääriään myöden täynnä. Istuimme junan ravintolavaunussa, koska meillä ei ollut paikkalippuja ja näin ikkunasta laiturilla seisovan konduktöörin. Menin esittämään mielestäni täysin asiallisen kysymyksen että koska juna lähtee, johon sain todella vihaisen vastauksen että "selvitä itse aikasi Pasilasta". Kysyin, että miksi ei mitään kuulutusta ole tullut, eikö asiaa hoideta lainkaan, johon sain vihaisen tiuskaisun että just tulee kuulutus. Kuulutus tuli, siitä ei saanut mitään selvää ja sen selvän mitä sai, oli virheellistä tietoa. Hetken kuluttua tuli konduktööri tarkastamaan lippuja, ja pöydässämme eräs nainen kyseli, että saisiko jotain kahvilippuja tms hyvitykseksi tästä tuskaisesta odottelusta. Koko pitkä pöytä sai paitsi minä ja kaverini, eikä ne muutkaan olleet samaa seuruetta. Tästä suivaannuin konduktöörille ja kysyin että miksei me saatu, emme kuulemma olleet odottaneet riittävästi! Tämän myötä ilmoitin konduktöörille, että otan hänen nimen ylös ja tapaus käsitellään hänen työnantajan kanssa.
Näin sitten tapahtuikin. Laitoin oikein postitse kirjeen VR:lle. Ei vastausta. Koska niin suivaantunut tästä tapahtuneesta, jossa selkeästi oli tarkoitushakuinen lomani pilaamispyrkimys, soitin asiasta vastaaville henkilöille. Sitten tuli myös hyvitys ja ainakin luvattiin mainittua konnaria ojentaa.
Eli vastedes: aina kun tulee ongelmia junassa niin soitto suoraan VR:n vastuuhenkilöille ja palveluhenkilöstön nimillä varustettu ilmoitus, niin eiköhän ala palvelu paranemaan! Ja VR:n johdolle sellaiset terveiset, mitä jo liikenneministerikin taisi kysellä, missä on ne valmiussuunnitelmat kun jokin menee rikki? Kyse on laiskuudesta, huonosta logistiikkayrityksen johtamisesta sekä asiakkaiden aliarvioinnista. Herää kysymys, mistä johto valtiollisessa junayhtiössä saa palkkansa.- Matkalainen
Hyvä Matkamies, toimit oikein antaessasi palautetta tapahtuneesta heti tuoreeltaan.
Jokaisella matkansa maksaneella ja asiallisesti käyttäytyvällä asiakkaalla on oikeus välttyä konduktöörin tai muun junahenkilökunnan töykeästä kohtelusta. Heidän esimiehensä tulee reagoida tilanteeseen ja antaa palautetta niin asiakkaalle kuin alaiselleen.
Toivotan turvallista ja vastedes miellyttävämpää matkaa valitsemallasi liikennemuodolla! - nyt kuvittele
liikoja;"Koska niin suivaantunut tästä tapahtuneesta, jossa selkeästi oli tarkoitushakuinen lomani pilaamispyrkimys,".
Mahtoivatko edes tuntea sinua. - olemme
nyt kuvittele kirjoitti:
liikoja;"Koska niin suivaantunut tästä tapahtuneesta, jossa selkeästi oli tarkoitushakuinen lomani pilaamispyrkimys,".
Mahtoivatko edes tuntea sinua.tuttujeni kanssa päätyneet siihen tulokseen, ettei junalla enää kannata matkustaa.
Syy tähän on lippujen älyttömät hinnat!
Helsinki-Jyväskylä maksaa 46,50e yksi suunta, menopaluu siis lähes 100e/hlö!
Tosin VR:llä on jokin "ryhmälippu 3-8 hengelle" jolla saa hinnaksi 119,10e. Mutta jos ajatellaan että esim. neljä henkilöä lähtee keikalle, niin lippuihin uppoaa 240e, niin sillä hinnalla vuokraa jo auton ja maksaa bensat.
Juna voi olla ympäristöystävällisempi, mutta autolla mukavampi ja vaivattomampi kulkea (ei tarvitse busseilla tmv. ensin mennä asemalle jne.)
Käyttäsimme junaa, jos hinnat olisivat ainakin puolet halvemmat. Opiskelijana sitä vielä käytti junaa, nykyään emme enää koskaan, ainakaan ennen kun hinnat laskevat! - Andropov
olemme kirjoitti:
tuttujeni kanssa päätyneet siihen tulokseen, ettei junalla enää kannata matkustaa.
Syy tähän on lippujen älyttömät hinnat!
Helsinki-Jyväskylä maksaa 46,50e yksi suunta, menopaluu siis lähes 100e/hlö!
Tosin VR:llä on jokin "ryhmälippu 3-8 hengelle" jolla saa hinnaksi 119,10e. Mutta jos ajatellaan että esim. neljä henkilöä lähtee keikalle, niin lippuihin uppoaa 240e, niin sillä hinnalla vuokraa jo auton ja maksaa bensat.
Juna voi olla ympäristöystävällisempi, mutta autolla mukavampi ja vaivattomampi kulkea (ei tarvitse busseilla tmv. ensin mennä asemalle jne.)
Käyttäsimme junaa, jos hinnat olisivat ainakin puolet halvemmat. Opiskelijana sitä vielä käytti junaa, nykyään emme enää koskaan, ainakaan ennen kun hinnat laskevat!Hyvä, että muutkin ovat huomanneet todella törkeän kalliit lippujen hinnat! Olen ensi viikolla matkustamassa päiväksi Kuopioon Helsingistä ja aikatauluihini sopiva matka tulee maksamaan 2.luokassa käsittämättömät 114 €!!!
Mielestäni verovaroin ylläpidetyn yrityksen palvelut pitäisi olla kansalaisilleen huomattavasti halvempia! Ennen junalla matkustaminen oli edullista, toisin kuin nykyään. - autolla,
Andropov kirjoitti:
Hyvä, että muutkin ovat huomanneet todella törkeän kalliit lippujen hinnat! Olen ensi viikolla matkustamassa päiväksi Kuopioon Helsingistä ja aikatauluihini sopiva matka tulee maksamaan 2.luokassa käsittämättömät 114 €!!!
Mielestäni verovaroin ylläpidetyn yrityksen palvelut pitäisi olla kansalaisilleen huomattavasti halvempia! Ennen junalla matkustaminen oli edullista, toisin kuin nykyään.pääset noin 80 eurolla.
- Matkalainen
autolla, kirjoitti:
pääset noin 80 eurolla.
OMALLA autolla et kulje senttiäkään 80 eurolla!
Mihin unohtui auton hankintahinta, jolle tulee laskea vuotuiset kuoletus- ja korkomenot? Lisäksi tulevat vakuutusmaksut, polttoaine- ja muut kulut.
Siinä lista menoja, joka ylittää 80 euron kirkkaasti heti kättelyssä! - eu01
Matkalainen kirjoitti:
OMALLA autolla et kulje senttiäkään 80 eurolla!
Mihin unohtui auton hankintahinta, jolle tulee laskea vuotuiset kuoletus- ja korkomenot? Lisäksi tulevat vakuutusmaksut, polttoaine- ja muut kulut.
Siinä lista menoja, joka ylittää 80 euron kirkkaasti heti kättelyssä!Niin, kysymys on kuitenkin myös siitä, että kaikkien muidenkin, jotka ovat autonsa hankkineet (suuri enemmistö) kannattaisi siitä huolimatta matkustaa silloin tällöin junalla (ei kukaan katso tällöin auton korkomenoja, vaan nimenomaan junalipun hintaa). VR ei osaa ehdottaa järkeviä hintatarjouksia.
Matkustan paljon Saksassa, jossa junaliput ovat kuulemma kalliita. Vai ovatko? Kyllä, normaalihintainen Intercitylippu pohjoisesta etelään maksaakin n. 100 euroa. Mutta jos asiakas ostaa etukäteen esim. netistä, on olemassa hintakatto 29 euroa (ns. Dauer-Spezial tarjous, nopeille). Lisäksi on esim. Schönes Wochenende lippu vuorokoausi viidelle koko maan Regional-junissa reilun 30 euron hintaan). Jne., jne. Joten voi matkustaa tosi edullisesti. - Matkalainen
eu01 kirjoitti:
Niin, kysymys on kuitenkin myös siitä, että kaikkien muidenkin, jotka ovat autonsa hankkineet (suuri enemmistö) kannattaisi siitä huolimatta matkustaa silloin tällöin junalla (ei kukaan katso tällöin auton korkomenoja, vaan nimenomaan junalipun hintaa). VR ei osaa ehdottaa järkeviä hintatarjouksia.
Matkustan paljon Saksassa, jossa junaliput ovat kuulemma kalliita. Vai ovatko? Kyllä, normaalihintainen Intercitylippu pohjoisesta etelään maksaakin n. 100 euroa. Mutta jos asiakas ostaa etukäteen esim. netistä, on olemassa hintakatto 29 euroa (ns. Dauer-Spezial tarjous, nopeille). Lisäksi on esim. Schönes Wochenende lippu vuorokoausi viidelle koko maan Regional-junissa reilun 30 euron hintaan). Jne., jne. Joten voi matkustaa tosi edullisesti.Omistusauton käyttökustannukset vääristyvät täysin, jos tehdään matkojen hintavertailua huomioimatta hankinta- ja ylläpitokustannuksia. Matkavertailut tulee ensisijaisesti tehdä vuokrausperiaatteella: auton käyttökustannukset ovat sitä, mitä taksikuski tai kimppakyydin järjestäjä vaatii.
Hintavertailussa on ensiarvoisen tärkeää huomioida matkustusajankohdan vaatimus: jos henkilön on tehtävä työ- tai muu matka esim. 1. päivänä perjantaina, ei hän voi säästää matkustamalla tuntuvalla alennuksella 5. päivänä tiistaina! Niin ikään alennus reitillä A-B ei auta henkilöä, jolla on tarve matkata reitillä C-D. - turisteille
Matkalainen kirjoitti:
Omistusauton käyttökustannukset vääristyvät täysin, jos tehdään matkojen hintavertailua huomioimatta hankinta- ja ylläpitokustannuksia. Matkavertailut tulee ensisijaisesti tehdä vuokrausperiaatteella: auton käyttökustannukset ovat sitä, mitä taksikuski tai kimppakyydin järjestäjä vaatii.
Hintavertailussa on ensiarvoisen tärkeää huomioida matkustusajankohdan vaatimus: jos henkilön on tehtävä työ- tai muu matka esim. 1. päivänä perjantaina, ei hän voi säästää matkustamalla tuntuvalla alennuksella 5. päivänä tiistaina! Niin ikään alennus reitillä A-B ei auta henkilöä, jolla on tarve matkata reitillä C-D.Minäkin olen matkustanut Saksassa. Ensinnäkään, tarjoukset eivät ole liikematkustajille vaan turisteille. Jos sulla on vapaa viikonloppu esim. kolmen viikon päästä, tarjouslippu löytyy aina. Vain jos ei osaa suunnitella, maksaa täydet hinnat.
- usein junissa
Andropov kirjoitti:
Hyvä, että muutkin ovat huomanneet todella törkeän kalliit lippujen hinnat! Olen ensi viikolla matkustamassa päiväksi Kuopioon Helsingistä ja aikatauluihini sopiva matka tulee maksamaan 2.luokassa käsittämättömät 114 €!!!
Mielestäni verovaroin ylläpidetyn yrityksen palvelut pitäisi olla kansalaisilleen huomattavasti halvempia! Ennen junalla matkustaminen oli edullista, toisin kuin nykyään.vr on liikelaitos joka tuottaa voittoa jonka valtionvarainministeriö käyttää mihin milloinkin haluaa
- Matkalainen
turisteille kirjoitti:
Minäkin olen matkustanut Saksassa. Ensinnäkään, tarjoukset eivät ole liikematkustajille vaan turisteille. Jos sulla on vapaa viikonloppu esim. kolmen viikon päästä, tarjouslippu löytyy aina. Vain jos ei osaa suunnitella, maksaa täydet hinnat.
Suomalaisen junamatkailua Suomessa ei tee yhtään edullisemmaksi se, että tarjoukset ovat voimassa esimerkiksi Saksassa.
Minulle sopisi vallan mainiosti, että VR tarjoaisi Lomapassin tapaisen lipputuotteen käytettäväksi joka ainoana vuoden päivänä - tosin hieman paranneltuna versiona. - Matkamies
nyt kuvittele kirjoitti:
liikoja;"Koska niin suivaantunut tästä tapahtuneesta, jossa selkeästi oli tarkoitushakuinen lomani pilaamispyrkimys,".
Mahtoivatko edes tuntea sinua.Joo, myönnän hieman kärkevän sanamuodon. Mutta jos konduktööri näkee minulla olevan LomaPassi- nimisen matkalipun ja vittuilu senkuin jatkuu, niin kyllä tuota tarkoituksellisena loman pilaamispyrkimyksenä voi pitää, kärjistäen.
- alle
usein junissa kirjoitti:
vr on liikelaitos joka tuottaa voittoa jonka valtionvarainministeriö käyttää mihin milloinkin haluaa
ei voi pistää kaikkea niinkuin nyt tehdään.
Ei henkilökunnan ammattitaidottomuus ym. tökeryys selity tuolla. Ja VR voisi karsia runsaalla kädellä henkilökuntaa sieltä yläportaasta.
Liiketaloudellisesta kannattavuudesta hössöttäminen alkoi jo Panu Haapalan kaudella 1970-luvulla. Hänellä olivat kuitenkin realiteetit hallinnassa. Sen jälkeen yhä useampi kokonaisuutta hahmottamaton ekonomi ym. on sotkenut soppaa täysin itsekkäistä lähtökohdista ja urakehityksen toivossa. - .............
Olin itse avecralla töissä(siis junassa ravintolaemäntänä)ja voin sanoa ettei firman "isot herrat" ajattelet työntekijöitäänsä yhtään sen enempää kuin asiakkaitaankaan.
Työ vuorot ovat todella pitkiä pisimmillään yli 17 tuntia jota seuraa 3-4tunnin unet niin huonosti järjestetyissä olosuhteissa että on ihme jos joku siellä pystyy unensa hyvin nukkumaan.ja seuraavana aamuna työaika alkaa jo ennen kukon pierasua ja taas on edessä 20 tunnin työvuoro.Ja mm.tästä syystä palvelu ei ole aina sitä parhainta ja voin sanoa että vaikka kuinka pidänkin asiakaspalvelutyöstä kyllä tällaiset vuorot ovat väärin ihmisiä kohtaan.
Toinen asia johon huomasin todenteolla pettyväni oli se ettei kukaan tässä työpaikassa pidä yhtä.kaikki ajattelevat omaa napaansa ja yrittävät keinolla millä hyvänsä vetää mattoa toisen jalkojen alta.Ja se kaikki selän takana jauhaminen plus muu toisen maineen pilaaminen.Aivan käsittämätöntä. Pistää todellakin uskon koetukselle ihmisten hyvyyteen.
Ja johtotehtävissä olevien puolueellisuus(vaikka työpaikalla ehdoton nollaraja niin silti tästä huolimatta nämä ihmiset saavat olla töissä eikä asiasta saa ilmaista mielipidettään menettämättä työpaikkaansa)oiskohan sukulaissuhde syynä tähän puolueelisuuteen.Voin tarvittaessa nimetä henkilöt jos vr konserni/asiakkaat näin vaatii.
Johtuisikoha kaikki vr:n/avecran ongelmat vain ja ainoastaaan johtoportaassa olevien henkilöiden ammattitaidottomuudesta.
KIITOS!! - satunaainen matkusta
autolla, kirjoitti:
pääset noin 80 eurolla.
ei ole omaa autoa enkä kulje linja-autollakaan kovin usein,joten valitsen junan sen mukaanmikä sopii minulle parhaiten riipuen matkustusajakohdasta ja määränpäsä olevista paikoista ja siellä olevista asiaonneista.
- Anonyymi
Matkalainen kirjoitti:
OMALLA autolla et kulje senttiäkään 80 eurolla!
Mihin unohtui auton hankintahinta, jolle tulee laskea vuotuiset kuoletus- ja korkomenot? Lisäksi tulevat vakuutusmaksut, polttoaine- ja muut kulut.
Siinä lista menoja, joka ylittää 80 euron kirkkaasti heti kättelyssä!tuohon hintaan pitäisi saada koko junan vaunu omaan käyttöön. Hinta perustuu pelkästään ahneuteen!
- ei enää junaa
itse kuljin pari vuotta väliä hki-tku töitten takia. Jatkuvat myöhästelyt ja lippujen hintojen nousu on saanut mittani täyteen.
Ensi vuoden alusta aion siirtyä matkahuollon asiakkaaksi, junalla en tule enää kulkemaan.
VR-yksityiseksi yhtiöksi ja kilpailua alalle, valtion monopoli pitää sisällään kaiken mahdollisen huonosta asiakaspalveluksesta ylimieliseen matkustajien aliarvoimiseen. Radat kuntoon ja pari kolme junayhtiötä kilpailemaan asiakkaista. - hintojen kehitystä
200 kilometrin junamatka maksoi:
1997 18,55€
2001 46,92€
2007 49,60€
Luvut kuvaavat hyvin VR:n hintapolitiikkaa.
Erilaiset lisämaksut lisääntyvät. Vaikka pendolinoyhteydet tietyillä osuuksilla ovat yhtä hitaita / nopeita kuin muillakin junamuodoilla, hinnat ovat kohtuuttomat.
Aikataulut rukataan niin, että on pakko käyttää pendolinoa jos haluaa liikkua inhimilliseen aikaan.
Lippujärjestelmä ei tunne kaikkia yhteysvaihtoehtoja ja myyjät selittelevät järjestelmän heikkouksia.
Lisäksi konduktööriltä lipun ostaessasi saat olla tarkkana. He eivät osaa hinnoitella matkoja oikein, kun on vaihtoja ja käyttää eri junamuotoja eripituiset matkat. Tätä on jatkunut usean vuoden ajan eli pakollisiin paikkalippuihin siirtymisen jälkeen, siksi pidänkin yhtä oikeaa lippua aina mukana, jotta päästään yhteisymmärrykseen. Mutta eihän se olisi asiakkaan tehtävä.- faktaa..*******.
Kun haukutte täällä pelkästään VR.n ´ahneutta´ oletteko koskaan miettineet paljonko muut kustannukset ovat ko. aikana nousseet. Muistan esim, että maitoa sai tarjouksesta hintaan 2.95 Fim, joskus -90 luvun lopulla, euroissa alle 50 senttiä. nykyään taitaa lähennellä Euroa.
Bensaa olen saanut suomesta 2000 luvun alkupuolella alle Euron ja paljonkas se maksaakaan nyt, menee kesällä todennäköisesti yli 1.50.n. Jos Jatkamme vielä autoilun edullisuutta, herää kysymys siitä paljonko autojen hankintahinta on noussut, liikennevero, vakuutukset.
Loppupäätelmä, kaikki ei ole aina niin mustavalkoista kuin nämä provosoijat antavat ymmärtää. Tottahan toki hinnat voisivat olla edullisempia, herää vaan kysymys miten hoidettaisiin kaiken pyörittämisestä aiheutuvat kulut. Ei ainakaan henkilökunnan palkkoja alentamalla, nehän ovat jo melkoisen mitättömät tälläkin hetkellä.
- Lennu13
Olen käyttänyt VR palveluja 3 vuoden aikana Hki Mikkeli junat ei ole olleet aikataulussa kertaakaan.Suurin myöhästyminen 58 min.Busseilla myöhästyminen on ollut korkeintaan 5 min.Tarvitaanko VR konsernia jos se ei pysty matkustajaliikenteessä noudattamaan aikatauluja.Kaikilla muilla aloilla jos myyt tuotteen joka ei ole sitä mitä on sovittu.Saat rahasi takaisin.VR tarjoaa 10-20 prosentin hyvityksen.Onko niin että kun on tarpeeksi iso ei travii välittää asiakkaista.
- Penteleen Pentoliino
Mäpäs sanon sulle konduktöörinä yhden asian. Lipunmyynti myy paikat loppuun junasta jonka jälkeen se on loppuunmyyty. Sen jälkeen lippuja ostaville sanotaan että juna on täysi.
Se että juna on täysi, ei estä sua tai ketään muutakaan menemästä sisälle. Ja näinhän ne suurin osa ihmisistä tekee. Ajattelee että siellä on ravintolavaunussa vielä tilaa istua. Ei muutaku sinne vaan sellasella mentaliteetilla että "kyllä mä jaksan tarpeen tullen seistä vaikka Rovaniemelle asti".
Eli jos juna on täynnä, niin se on ihan asiakkaiden itsensä aiheuttamaa. Sitte valitetaan ku junat on täysiä, 100 ihmistä nykii konnaria hihasta "onko vapaita paikkoja, miks täällä on näinä täyttä, pysähtyykö tämä Riihimäellä, millon ja miltä raiteelta lähtee taajamajuna Lahteen, millon se on perillä?" siihen ku lisätään vielä jatkuva ihmismassan keskellä väistely ja pujottelu niin voihan se toki olla että voi vähän hermo kiristyä. Tosin, konnarin puheista ja kommenteista aika paljon on silkkaa huumoria, talon läppää, joka voi olla asiakkaalle vähän vaikea ymmärtää. :D
Itse en ainakaan tarkoituksella aiheuta mielipahaa matkustajille vaan olen rento, kiitosta on tullut.. Tosin tässä työssä ei voi miellyttää kaikkia. Sanomista ja haukkuja tulee melkein aina jos komentaa esim omien viinojen juojaa kaatamaan viinakset pois.
Lyhyesti:
Se että juna on täysi, johtuu ihan täysin siitä että ihmset vaan tulevat kyytiin vaikkei lippua olisikaan TAI ovat tehneet sen päätöksen että ostavat junalipun vaikka tietävät junan olevan täysi. Eli ei ole siis VR:n vika.
Lattiat ovat likaiset sillä ihmiset talsivat kengillään lattialla. Ylläri ylläri :D
Se että ruuhkajunassa vessassa istuu ihminen ei varmaankaan ole VR:n vika? (vai onko se konduktööri tai veturinkuljettaja joka siellä istuu?) Oisko tiettyjen matkustajien vika?
Ravintolavaunun ihmismäärästä/tarjoilusta vastaa Avecra, ei VR (eikä todellakaan konduktööri).
Se että joku potkii sua ohimennen junassa ei ole VR:n vika, vaan niiden ihmisten jotka sua potkii.
Se että matkapuhelimesi meni rikki ei ole VR:n vika vaan sun oma vika kun istuit päälle.
On se jännä miten paljon yritetään laittaa VR:n piikkiin vaikkei talolla ole osaa eikä arpaa asiassa, varsinkaan konduktöörillä. Kaikki on aina konnarien vika (mikä mun mielestä luo ihan hauskan aspektin kun asioita ruvetaan puimaan matkustajien kanssa).- Nakkijoonata
Herran jumala..älkää ihmiset jaksako stressata joka asiasta.
- tarjoukset käyttöön?
Nakkijoonata kirjoitti:
Herran jumala..älkää ihmiset jaksako stressata joka asiasta.
Olisiko syytä ruveta aktiivisemmin myymään lippuja, kuten muualla Euroopassa rautateilla ja lentoyhtiöidenkin internet-myynnissä? Ostat kuukautta ennen lähtöä, maksat vain 29 euroa, ei kuitenkaan palautusoikeutta, jne. Kannattaisi!
- Hoijaa
Tyypillinen kommentti kun palveluammatissa toimimisesta ei ole harmaintakaan käsitystä. Ei ole yksilön vika. Valtion toimissa tai liiketoiminnoissa en ole vielä kohdannut ainuttakaan henkilöä, joka olisi oikeasti palveluhenkinen. Yksityisellä sektorilla tapaan näitä ihmisiä päivittäin!
- Satunainen mautkusta
mukavia nuo junat...mut älä koskaan astu Pendolinon sillä se voi jättää matkalle,näin kävi kerran matkalaiselle joka jäi ensin 15.05 lähteneestä junasta kun olin vielä tulossa Parkanosta Tampereelle 14.5.2010 perjantaina.
Nousin siinä uskossa Pendolinoon ja juna lähti tulemaan Jämsään ja voi ei...siihen jäi ja kansalaiset ulos junasta ja matka jatkui pikajunalla tuntia myöhemmin ja sitte kaks tuntia myöhässä tultiin Pieksämäelle sen 17.34 sijaan.
Ääs!Ei tarvihe vlkkaa joku muu juna millä voit myös mennä ja kyllä pääset ilman vinoilevia jäkittäviä Pendolinojakin sinne Rovikselle.
Niin ei tartte konarin tuimia selityksiä kuunnella.
Vihon viimenen se juna kyllä on ja vielä nostivat hintojakin,ettei varmasti matkustella niin usein junissa,varsinkin harvemmin junilla kulkevat matkustajat kuten minä satun olemaan. - Heitteellejättö
Satunainen mautkusta kirjoitti:
mukavia nuo junat...mut älä koskaan astu Pendolinon sillä se voi jättää matkalle,näin kävi kerran matkalaiselle joka jäi ensin 15.05 lähteneestä junasta kun olin vielä tulossa Parkanosta Tampereelle 14.5.2010 perjantaina.
Nousin siinä uskossa Pendolinoon ja juna lähti tulemaan Jämsään ja voi ei...siihen jäi ja kansalaiset ulos junasta ja matka jatkui pikajunalla tuntia myöhemmin ja sitte kaks tuntia myöhässä tultiin Pieksämäelle sen 17.34 sijaan.
Ääs!Ei tarvihe vlkkaa joku muu juna millä voit myös mennä ja kyllä pääset ilman vinoilevia jäkittäviä Pendolinojakin sinne Rovikselle.
Niin ei tartte konarin tuimia selityksiä kuunnella.
Vihon viimenen se juna kyllä on ja vielä nostivat hintojakin,ettei varmasti matkustella niin usein junissa,varsinkin harvemmin junilla kulkevat matkustajat kuten minä satun olemaan.Tyttären poikani piti mennä kotiin lääkriin Helsinkiin kesken loman. Annoin hänelle 20 euroa matkaa varten. Tyttäreni maksoi 15 euroa hänestä matkalla Oulunkylästä Myllykoskelle ilman ongelmia. Nyt kuitenkin junailija kieltäytyi myymästä hänelle paluulippua ilman henkilöllisyyspapereita. Niitä ei ole ennen kysytty 15 vuotiaalta, vaikka pituutta on yli 170 cm. Pojalle myytiin lippu Kouvolaan 3 eurolla ja paluumatka Myllykoskelle 6 eurolla. Onneksi en ehtinyt lähteä kalastamaan Kotkaan. Muutoin olisi lapsi tullut tyhjään taloon.
Nyt alaikisen tärkeä lääkärimatka jäi toteutumatta. Eikö junailijoita ole koulutettu mitä lapsi matkustajana merkitsee. Lasta ei saa poistaa kesken kotimatkan. Tämä täyttää heitteillejätön merkit. Eikä juniori enää halua matkustaa junalla ja minun on nyt vietävä hänet henkiöautolla lääkäriin. - tyyppi88
Heitteellejättö kirjoitti:
Tyttären poikani piti mennä kotiin lääkriin Helsinkiin kesken loman. Annoin hänelle 20 euroa matkaa varten. Tyttäreni maksoi 15 euroa hänestä matkalla Oulunkylästä Myllykoskelle ilman ongelmia. Nyt kuitenkin junailija kieltäytyi myymästä hänelle paluulippua ilman henkilöllisyyspapereita. Niitä ei ole ennen kysytty 15 vuotiaalta, vaikka pituutta on yli 170 cm. Pojalle myytiin lippu Kouvolaan 3 eurolla ja paluumatka Myllykoskelle 6 eurolla. Onneksi en ehtinyt lähteä kalastamaan Kotkaan. Muutoin olisi lapsi tullut tyhjään taloon.
Nyt alaikisen tärkeä lääkärimatka jäi toteutumatta. Eikö junailijoita ole koulutettu mitä lapsi matkustajana merkitsee. Lasta ei saa poistaa kesken kotimatkan. Tämä täyttää heitteillejätön merkit. Eikä juniori enää halua matkustaa junalla ja minun on nyt vietävä hänet henkiöautolla lääkäriin.Osa vanhoista konnareista on sellasia mulkvisteja ettei mitään rajaa. Tyypit ei tiedä olevansa asiakaspalvelu työssä. Juhannuksena konnari jäi seisomaan viereeni ja tuijottamaan lipun tarkistuksen jälkeen, kun kysyin oliko lipussa joku ongelma konnari tokaisi "ootsä opiskelija" "no olen juu" ... sitten tajusin että se haluaa kai sen kortin nähdä.. olisiko ollut vaikeaa avata suu ja pytää sitä korttia???
- tyhmäkö oot
tyyppi88 kirjoitti:
Osa vanhoista konnareista on sellasia mulkvisteja ettei mitään rajaa. Tyypit ei tiedä olevansa asiakaspalvelu työssä. Juhannuksena konnari jäi seisomaan viereeni ja tuijottamaan lipun tarkistuksen jälkeen, kun kysyin oliko lipussa joku ongelma konnari tokaisi "ootsä opiskelija" "no olen juu" ... sitten tajusin että se haluaa kai sen kortin nähdä.. olisiko ollut vaikeaa avata suu ja pytää sitä korttia???
Olisiko todellakin ollut vaikea näyttää sitä opiskelija lippua samalla kun näytät lippusi. Miksi ihmeessä, sitä pitää pyytää erikseen.
Vähänkin fiksummat näyttävät sekä lipun että opiskelikortin yhdellä kertaa. - tyyppi88
tyhmäkö oot kirjoitti:
Olisiko todellakin ollut vaikea näyttää sitä opiskelija lippua samalla kun näytät lippusi. Miksi ihmeessä, sitä pitää pyytää erikseen.
Vähänkin fiksummat näyttävät sekä lipun että opiskelikortin yhdellä kertaa.Ei olisi ollut vaikeaa, mutta sitä vaan ei aina muista näyttää.. Kyseisen konnarin käytös sen sijaan oli asiakasta kohtaan ala-arvoista... Mutta kun kilpailua ei juuri ole niin mitäs niistä asiakkaista..
- 16+20
tyyppi88 kirjoitti:
Ei olisi ollut vaikeaa, mutta sitä vaan ei aina muista näyttää.. Kyseisen konnarin käytös sen sijaan oli asiakasta kohtaan ala-arvoista... Mutta kun kilpailua ei juuri ole niin mitäs niistä asiakkaista..
Pitäs vissii kirjottaa siihen lippuun kissan kokosilla kirjaimilla "opiskelija kortti esitettävä" että urpoimmatkin tajuavat sen esittää lipuntarkastuksen yhteydessä. Vai lukeekos siinä lipussa "opiskelijakortti ETSITTÄVÄ" ? Konnari pyytää/käskee näyttämään kortin niin sitten ruvetaan repimään 30kg painavaa matkalaukkua hattuhyllyltä mihin se opiskelijakortti on piilotettu. Kaikki muu tarpeellinen kyllä löytyy lompakosta/taskuista mutta opiskelijakortin kaivamiseen menee 5min.
Lisäksi nämä urpot tulevat junaan todistuksen kanssa, aina syksyisin, joka oikeuttaa opiskelijakorttiin. Luulevat että sillä saa alennuksen. Pää punasena sitte haukutaan konnaria suomi24 palstalla mulkuksi joka ei tajua mistään mitään. Todistuksessa lukee kyllä "ei kelpaa alennustodistuksena", pitäs seki kait printata kissan kokosilla kirjaimilla ku jotku on niin helvetin urpoja. - tyhmäkö siis
tyyppi88 kirjoitti:
Ei olisi ollut vaikeaa, mutta sitä vaan ei aina muista näyttää.. Kyseisen konnarin käytös sen sijaan oli asiakasta kohtaan ala-arvoista... Mutta kun kilpailua ei juuri ole niin mitäs niistä asiakkaista..
en mnä mutta ne muut, kyllä se on yksiselitteistä, se on sinun asiasi näyttää se kortti, ei muiden tarvitse pyytää. Jos ei näin yksinkertaiseen asiaan kykene, on parempi olla ostamatta opiskelijalippuja.
Tällaiste teini pissis opiskelijoiden ymmärrys on vaan niin heikkoa. - Rupikonnari
Heitteellejättö kirjoitti:
Tyttären poikani piti mennä kotiin lääkriin Helsinkiin kesken loman. Annoin hänelle 20 euroa matkaa varten. Tyttäreni maksoi 15 euroa hänestä matkalla Oulunkylästä Myllykoskelle ilman ongelmia. Nyt kuitenkin junailija kieltäytyi myymästä hänelle paluulippua ilman henkilöllisyyspapereita. Niitä ei ole ennen kysytty 15 vuotiaalta, vaikka pituutta on yli 170 cm. Pojalle myytiin lippu Kouvolaan 3 eurolla ja paluumatka Myllykoskelle 6 eurolla. Onneksi en ehtinyt lähteä kalastamaan Kotkaan. Muutoin olisi lapsi tullut tyhjään taloon.
Nyt alaikisen tärkeä lääkärimatka jäi toteutumatta. Eikö junailijoita ole koulutettu mitä lapsi matkustajana merkitsee. Lasta ei saa poistaa kesken kotimatkan. Tämä täyttää heitteillejätön merkit. Eikä juniori enää halua matkustaa junalla ja minun on nyt vietävä hänet henkiöautolla lääkäriin.Kuljetusehdoissa on selvästi mainittu, että alaikäisen on pystyttävä pyydettäessä todistamaan henkilöllisyytensä.
Jos ei pysty, niin silloin poistetaan junasta liputtomana matkustajana.
Luuletko, että konnarit pystyvät povaamaan matkustajien syntymäajat?!
Ehkä on parempikin, ettet sinä käytä kakarasi kanssa jatkossa junaa.. - Anonyymi
16+20 kirjoitti:
Pitäs vissii kirjottaa siihen lippuun kissan kokosilla kirjaimilla "opiskelija kortti esitettävä" että urpoimmatkin tajuavat sen esittää lipuntarkastuksen yhteydessä. Vai lukeekos siinä lipussa "opiskelijakortti ETSITTÄVÄ" ? Konnari pyytää/käskee näyttämään kortin niin sitten ruvetaan repimään 30kg painavaa matkalaukkua hattuhyllyltä mihin se opiskelijakortti on piilotettu. Kaikki muu tarpeellinen kyllä löytyy lompakosta/taskuista mutta opiskelijakortin kaivamiseen menee 5min.
Lisäksi nämä urpot tulevat junaan todistuksen kanssa, aina syksyisin, joka oikeuttaa opiskelijakorttiin. Luulevat että sillä saa alennuksen. Pää punasena sitte haukutaan konnaria suomi24 palstalla mulkuksi joka ei tajua mistään mitään. Todistuksessa lukee kyllä "ei kelpaa alennustodistuksena", pitäs seki kait printata kissan kokosilla kirjaimilla ku jotku on niin helvetin urpoja.oikeasti se 15˚ sekuntia konnarista tuntuu 5 minuutilta. Asiakaspalvelutyössä asiakas on aina oikeassa.
- VRkele
www.VRkele.fi
- fxccvxcx
aina joka kerta joudun pc paikalle ja tuntemattomat töllää koko matkan ja mua ahistaa niin paljon että seison mielummin jopa ulko oven lähellä...
- Ehdotan seuraavaa
fxccvxcx kirjoitti:
aina joka kerta joudun pc paikalle ja tuntemattomat töllää koko matkan ja mua ahistaa niin paljon että seison mielummin jopa ulko oven lähellä...
Osta netistä niin et taatusti pääse sille paikalle.
- Wille-Waltteri
On ollut jolla kulla hieman vapaa-aikaa. Hupinsa kullakin.
- henri555
Ymmärrän kyllä että ei ole mukavaa matkustaa tuolla tavoin, mutta minkä junan henkilökunta voi sille että matkan varrelta tulee väkeä kyytiin? Ei juna ole mikään lentokone. Junaan voi kävellä sisään kuka vaan, vaikka ei olisi lippua. Ajatellaan että kyllä sinne ravintolavaunuun mahtuu.
Hommahan on niin että lipunmyynti myy junan täyteen, mutta kuinka paljon ylimääräistä porukkaa matkan varrelta tulee sitä ei voi kukaan tietää. - VR:ää karttava
Menkääpä ostamaan opiskelijakorttia Turun rautatieasemalta, jos olette ulkomailla opiskelevia. Vaikeaa on. Lisäksi parkkipaikkaa vahtii joku TUR3. Ei sattunut olemaan riittävästi kolikoita (maksettava vähintään euro, vaikka vain pysähdyt kahdeksi minuutiksi), kun menimme hankkimaan VR:n vaatimaa suomalaista opiskelijakorttia. Tultuamme autolle meillä ei ollut Suomen VR:n vaatimaa opiskelijakorttia, mutta kylläkin parkkisakko ikkunassa. Viisi minuuttia riitti parkkisakon saamiseen. Tyytyväisyys sen kun kasvaa VR:n palvelua kohtaan:).
- Reidar raider
NO VOI VITTU! Ei kait se sun parkkisakko VR:n vika ole, vaan sun! Ja totta helvetissä sen opiskelijakortin pitää olla suomalainen. Meinaatko, että jonkun intialaisen "opiskelija" kortin perusteella pitäisi antaa 50% alennus?????
Se että sä oot jälkeenjäänyt on varmaan myöskin VR:n vika?
- Tyytyväinen opiskelija
Hmm... Olen opiskelija. Liikun junalla sinne sun tänne n.4-5 krt kuukaudessa. Olen huomannut että lipuntarkastajilla junissa kielitaito on hyvin heikkoa. Olen suurimmaksi osaksi ollut tyytyväinen vr:n toimintaan.. Junat ovat omalla kohdallani aina oikeassa ajassa lähdössä/perillä.. Lukuunottamatta yleisiä 5-10 min myöhästelyjä. Lehdissä ja netissä on PALJON ivaa vr ää kohtaan.. Mutta MIKSI?! siis.. Kuljen junalla suunnilleen kerran/kaks viikossa ja olen aina ollut matkoihin tyytyväinen! Paitsi.. Vessojen ovissa on melkein aina "suljettu" lappu.. Se on ärsyttävää.. !
- peräreinohoi!
Kyllä VR osaa jotain oikein tehdäkkin vaikka nykyjohto saneeraa palveluita katastrofaalista tahtia. Vanha vihreä ryssän veturi uudella vihreällä värillä ja helmikuussa tulevat henkilökunnan uudet työvaatteet ei paranna palvelua, kiillottaa vain julkisuuskuvaa, jos sitäkään. Suurimmaksi yhtiön ongelmaksi koenkin johdon toiminnan joka on kaikilta osin romahduttanut koko firman tason.
Työntekijät ovat epämotivoituneita töihinsä jatkuvan ylikuormittamisen ja pakkojoustamisen takia, kaluston huolto on surkealla tasolla, työntekijöitä saneerataan pihalle, ei korvata luonnollista poistumaa, ja jos korvataan niin esim konduktöörejä korvataan junamyyjillä. Lipun hinnat ovat kallistuneet ihan törkeästi (jonka kyllä pystyy tietyiltä osin perustelemaan yleisellä kustannusten nousuilla). Matka-ajat ovat pidentyneet ja pendoliinon kyydistä on tullut ihan helvetin epätasaista ja epämukavaa koska kallistusjärjestelmät on otettu pois käytöstä talven ajaksi.
Ainoat hyvät puolet: Ennakkolippu, Extra-luokka halventunut
Nyt en yhtäkkiä keksi enempää hyviä puolia matkustajan näkökulmasta.
Työntekijän näkökulmasta en keksi ainoatakaan hyvää asiaa. Vain työkaverit ja suurin osa matkustajista.
Kaikinpuolin tässä ottaa selkäsaunaa sekä henkilökunta että matkustajat ihan vain sen takia että Aro paskoo tätä firmaa miljoonabonusten takia. Että, sillälailla. Kyllä kannattaa laittaa 150 -vuotias, yhteiskuntavastuullinen ja merkittävän kansallisen statuksen omaava, firma ihan kuralle.
Eiköhän anneta aploodit VR:n johdolle. *tap tap* - Opiskelija taas(:
peräreinohoi! kirjoitti:
Kyllä VR osaa jotain oikein tehdäkkin vaikka nykyjohto saneeraa palveluita katastrofaalista tahtia. Vanha vihreä ryssän veturi uudella vihreällä värillä ja helmikuussa tulevat henkilökunnan uudet työvaatteet ei paranna palvelua, kiillottaa vain julkisuuskuvaa, jos sitäkään. Suurimmaksi yhtiön ongelmaksi koenkin johdon toiminnan joka on kaikilta osin romahduttanut koko firman tason.
Työntekijät ovat epämotivoituneita töihinsä jatkuvan ylikuormittamisen ja pakkojoustamisen takia, kaluston huolto on surkealla tasolla, työntekijöitä saneerataan pihalle, ei korvata luonnollista poistumaa, ja jos korvataan niin esim konduktöörejä korvataan junamyyjillä. Lipun hinnat ovat kallistuneet ihan törkeästi (jonka kyllä pystyy tietyiltä osin perustelemaan yleisellä kustannusten nousuilla). Matka-ajat ovat pidentyneet ja pendoliinon kyydistä on tullut ihan helvetin epätasaista ja epämukavaa koska kallistusjärjestelmät on otettu pois käytöstä talven ajaksi.
Ainoat hyvät puolet: Ennakkolippu, Extra-luokka halventunut
Nyt en yhtäkkiä keksi enempää hyviä puolia matkustajan näkökulmasta.
Työntekijän näkökulmasta en keksi ainoatakaan hyvää asiaa. Vain työkaverit ja suurin osa matkustajista.
Kaikinpuolin tässä ottaa selkäsaunaa sekä henkilökunta että matkustajat ihan vain sen takia että Aro paskoo tätä firmaa miljoonabonusten takia. Että, sillälailla. Kyllä kannattaa laittaa 150 -vuotias, yhteiskuntavastuullinen ja merkittävän kansallisen statuksen omaava, firma ihan kuralle.
Eiköhän anneta aploodit VR:n johdolle. *tap tap*Matkustaminen oulusta helsinkiin kestää junalla 6-8 tuntia, laajempi kahvilassa oleva valikoima olisi mukava(:
- Köyhä opiskelija
Olen erittäin pettynyt VR:n toimintaan!
Saavuimme hyvissä ajoin juna-asemalle, ostimme liput ja jäimme odottamaan junaliikenteen korvaavan bussin saapumista. Lähtöaikaan ei konduktööriä vieläkään näkynyt ja bussi ei voinut lähteä ilman häntä. 20min jälkeen hermot alkoivat kiristyä ja marssimme bussikuskin juttusille. Bussikuski yritti tavoittaa VR:ää tuloksetta. Kuski teki päätöksen lähteä ilman konduktööriä ja useat kymment ihmiset saivat ilmaisen kyydin. En varmaan koskaan saa rahojani takaisin. Rahoitetaanko verovaroilla konduktöörien juhannuksenvietto????- Hah!!
Eli toisin sanoen olet kateellinen..
- eimithyo
Narinaketju vuodelta 2007.
- Veeärrään pettynyt
Ennakkolippua ei kannata ostaa, sitä ei voi peruuttaa eikä matkustusaikaa voi muuttaa. Todella huonoa palvelua VR:ltä. Olen pettynyt.
- S89 Matkustaja
Viimeksi kävin Jyväskylässä. Huomasin vasta kun olin ostokset tehnyt ja ei multa niihin koko päivää mennyt.
Katsahdin lippuun ja voi saatanan saatana ei voi vaihtaa maksaa 5e aiemman junan piletti joka olisi Jyväskylästä lähtenyt 16.45. Joten joutui notkumaan vielä tunnin seuraava juna lähti vasta 17.45 Perkele.
Ei mitään rajaa nykyiten lippujen kohdalla.
Asemalla sain kykkiä viis tuntia mokoman Perkeleen Pendolinon takia kun aiempaan junaan vaihtaminen olisi maksanut tuon 10e koska se oli peruslippu.- Oletko vajaa?
Niin, eikös tuo nyt kuitenkin ollut sinun omaa tyhmyyttä? Olisit ottanut asiasta selvää etukäteen, idiootti.
- Mielummin_autolla
Huh huh, mitä hintoja tosiaan. Ei ole paljon tullut Suomessa junalla liikuttua kun esim LPR - Hki väli paljon halvempia omalla autolla ajaa. Pitkästä aikaa meinasin junalla mennä mutta 37€ suunta. Kai joku virhe. Eihän se nyt voi niin paljon millään maksaa! Tulin just Berliinin reissulta ja 35,50 sai ajella viikon S, U ja Trameilla niin paljon kun sielu sietää. Maksoi muuten Tegel-Hki lentolippu 69€ Sillä pääsisi jo melkein Lpr-Hki-Lpr junalla.
Eipä ihme ettei oikein kukaan enää moista ryöstöfirmaa käytä kun pakon uhalla- MokasitItse
Osta ajoissa halvemmasta vuorosta, niin näyttää saavan 16€lla.
Helsingissä 1 vrk lippu maksaa 8€, sillä voit kulkea myös paikallisjunilla (S), Metrolla (U) ja ratikalla niin paljon kuin haluat.
- Anonyymi
Ulkomaat viisaita ei aukene ovet FI pääte
Lääkärin todistus, kulkee itsestään taas nimi listaus.
Merja Liikanen todistus jako. Talous - Anonyymi
Ihmettelen kyllä, kun nykyään VR:n junissa kulkee paikkaliputtomia matkustajia kyselemässä vapaata paikkaa vaikka se sisältyy lippuun. Jos myydään täyteen junaan lippu, on se muiden matkustajien terrorisointia.
- Anonyymi
Vähän vanha keskustelu, mutta aina ajankohtainen, joten pistettään nyt näistä paikkalipuista vähän kun oli hiljattain juttua, eikä kaikille selvää...
Mutta esim. kausilippulaiset voi kai selittää osan tosta ylibuukkausongelmasta, niissä kun ei paikkavaraus pakollinen...? Onko edes kellonaika täsmälleen joku tietty?
Juuri tuon ylibuukkauksen vuoksi on ihan ymmärrettävää, että pyritään myydään vain paikkalippuja. Moni kun on tätäkin kritisoinut.
Miettikääpä nyt junaa, missä olis kymmenittäin porukkaa istumassa/seisomassa käytävällä, oviaukolla, ravintolavaunussa yms... siinähän vois syntyä pahimmillaan käsirysyä - osa kun on hyvin heikkopäisiä eli helposti suuttuvia. Oma lukunsa on myös huonojalkaiset, tasapaino-ongelmaiset, jotka voisi kompuroida ja teloa itseään seistessään junan liikkuessa. On aivan eri seistä pidempikin hetki laiturilla kuin pidempään liikkuvassa, heiluvassa junassa!
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähän vanha keskustelu, mutta aina ajankohtainen, joten pistettään nyt näistä paikkalipuista vähän kun oli hiljattain juttua, eikä kaikille selvää...
Mutta esim. kausilippulaiset voi kai selittää osan tosta ylibuukkausongelmasta, niissä kun ei paikkavaraus pakollinen...? Onko edes kellonaika täsmälleen joku tietty?
Juuri tuon ylibuukkauksen vuoksi on ihan ymmärrettävää, että pyritään myydään vain paikkalippuja. Moni kun on tätäkin kritisoinut.
Miettikääpä nyt junaa, missä olis kymmenittäin porukkaa istumassa/seisomassa käytävällä, oviaukolla, ravintolavaunussa yms... siinähän vois syntyä pahimmillaan käsirysyä - osa kun on hyvin heikkopäisiä eli helposti suuttuvia. Oma lukunsa on myös huonojalkaiset, tasapaino-ongelmaiset, jotka voisi kompuroida ja teloa itseään seistessään junan liikkuessa. On aivan eri seistä pidempikin hetki laiturilla kuin pidempään liikkuvassa, heiluvassa junassa!
lajijasurisMulla oli joskus pieni sarjalippu, niin siinä oli muistaakseni aivan sama milloin meni eikä tiettyä paikkaa, vaan riitti kunhan oli sama luokka ja junatyyppi sekä tietenkin yhteysväli 😁
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla oli joskus pieni sarjalippu, niin siinä oli muistaakseni aivan sama milloin meni eikä tiettyä paikkaa, vaan riitti kunhan oli sama luokka ja junatyyppi sekä tietenkin yhteysväli 😁
lajijasurisJahas se on nyt niin, että sarjalipussa on paikkapakko. Kausilipussa ei, tosin ovat he laskennallisia kiintöpaikkoja varanneet, mutta näitä ei ole pakko käyttää.
Periaatteessa ei siis pitäisi ollaa suuria ylibuukkausongelmia olla kuin lähijunissa missä ei paikkavarauksia
lajijasuris
- Anonyymi
VR SIPPIKIOSKI JOS EI JUNAT AJASSA NE ON PASILAN PAJASSA. MILLON OPASTEET SÖKÖ MILLON SÄHKÖT POIKKI LUULEEKO VR ETTÄ ASIAKKAAT VUODEN UI SYRJÄSALMEN YLI KUN SILTA REMPASSA MELKOSTA KÖYHÄILYÄ VR ltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387705Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381925Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251900- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49920
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4859Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 33793