Miksi Suomessa syyllistetään naisia, jotka eivät imetä, vaan antavat vauvoillensa korviketta pullosta?
Itse olisin halunnut imettää ja ensimmäisen kuukauden ajan maitoa tuli erittäin runsaasti. Sitten, en tiedä johtuiko hormooneistani vai mistä, maidon tulo "loppui kuin seinään", en saanut määrää lisääntymään vaikka kaikki keinot yritin ja loppujen lopuksi vauvakin alkoi vaan saamaan hirveitä rintaraivareita, joita en saanut loppumaan millään. Jouduin luovuttamaan. Olen nyt antanut lapselleni korviketta ja aina kun luen tai kuulen jotain vauvojen syömisestä, minulle tulee hirveän syyllinen olo, kuin olisin mielettömän huono äiti joka tahtoo vain pahinta lapselleen. Imettää olisin halunnut siksi, että koin sen olevan minun ja vauvan välinen "juttu", jota kukaan muu ei kokisi meidän suhteessa.
Miten päästä eroon tästä syyllisyyden ja huonommuuden tunteesta? Sillä niissä fiiliksissä ei ole kiva elää...
korvikemaito
23
5736
Vastaukset
- minääääääää
"Miten päästä eroon tästä syyllisyyden ja huonommuuden tunteesta? Sillä niissä fiiliksissä ei ole kiva elää..." kokemuksesta voin sanoa että kestää hetki, mutta älä ajattele olevasi huono äiti korvikkeen takia!!!!!!!!!! on ne lapset ennenkin kasvanut korvikkeella. se että maito loppuu ei ole omaa syytäsi koska kuten kerroit, olet kaikkesi tehnyt sen eteen ettei se loppuisi. et voi asialle mitään.
olet ihan yhtä hyvä äiti kuin joku joka imettää!!!! muista se!!!
tässä sivustolinkki mistä saat tukea:
http://www.phpbbplanet.com/forum/korvikemutsit.html- koe olevasi huono
Herran jestas sentään älä nyt vaan syyllistä itseäsi. Itse kuulun siihen kategoriaan naisia jotka haluavat lapsen parasta eli ajattelutapani on mikäli äiti tuntee itsensä hyvinvoivaksi heijastuu se lapseen. Otan asenteen ja olen ottanutkin kun lapsi syntyy että annan korvikkeita jos siltä tuntuu ja jos imettäminen ei suju tai muita vaikeuksia. Olisi kiva kuulla kumpi korvikkeista on parempi Nan vai Tutteli tai jokin muu ? olen jostain lukenut että jompi kumpi toisi ilmavaivoja enemmän...kertokaa
- Ronja1983
koe olevasi huono kirjoitti:
Herran jestas sentään älä nyt vaan syyllistä itseäsi. Itse kuulun siihen kategoriaan naisia jotka haluavat lapsen parasta eli ajattelutapani on mikäli äiti tuntee itsensä hyvinvoivaksi heijastuu se lapseen. Otan asenteen ja olen ottanutkin kun lapsi syntyy että annan korvikkeita jos siltä tuntuu ja jos imettäminen ei suju tai muita vaikeuksia. Olisi kiva kuulla kumpi korvikkeista on parempi Nan vai Tutteli tai jokin muu ? olen jostain lukenut että jompi kumpi toisi ilmavaivoja enemmän...kertokaa
Baby semp sopi meille parhaiten, nan ja tutteli olivat kuin myrkkyä juottais.
- minäääääääääääääää
"Olisi kiva kuulla kumpi korvikkeista on parempi Nan vai Tutteli tai jokin muu ? olen jostain lukenut että jompi kumpi toisi ilmavaivoja enemmän...kertokaa" se riippuu aikalailla lapsesta, ite ostin varalle tuttelia ku päästiin tytön kanssa sairaalasta(onneksi ostin. imetys loppui henk.koht. syystä)ja sitä annoin ja tuli hirveet masuvaivat ja sitten kokeiltiin nania ja se taas meillä sopii tytölle hyvin. kokeilemalla selviää. jos aiot ostaa valmiiksi korviketta varalle niin osta muutamia eri merkkisiä niin voi testailla. eikä tartte keskellä yötä tarpeentullen lähtee huoltikselta ostaan toista merkkiä jos ei kotona oleva sovikkaan.
ja tuosta alkuosasta tekstiäsi: olin ihan samoilla linjoilla ennen tytön syntymää! eikä kannata todellakaan syyllistää itseään jos imetys ei onnistu! - mistä saa
Ronja1983 kirjoitti:
Baby semp sopi meille parhaiten, nan ja tutteli olivat kuin myrkkyä juottais.
hei ystävällisesti voisitko kertoa mistä tätä baby semp saa ? citymarketissa näin ainoastaan tuttelia ja nannia...tuntematon minulle tämä baby semp. Pitääkö aina lämmittää näitä korvikkeita. Kiitos sinulle jos viitsit vastata sillä esikoisemme syntyy just ja pitäisi kaikkea tietää...äläkä tunne syyllisyyttä turhaan:)
- kaupoista
mistä saa kirjoitti:
hei ystävällisesti voisitko kertoa mistä tätä baby semp saa ? citymarketissa näin ainoastaan tuttelia ja nannia...tuntematon minulle tämä baby semp. Pitääkö aina lämmittää näitä korvikkeita. Kiitos sinulle jos viitsit vastata sillä esikoisemme syntyy just ja pitäisi kaikkea tietää...äläkä tunne syyllisyyttä turhaan:)
saa tuota korviketta.
http://www.semper.fi/StartBarn.aspx?id=2615
Mutta, jos haluat koettaa imetystä, lue tuolta:
http://www.imetystukilista.net/faq/faq.php#alku
http://www.imetystukilista.net/faq/faq.php - Ronja1983
mistä saa kirjoitti:
Korvikkeet voi tarjota huoneenlämpöisinä tai lämpimänä.
Vinkki: Tarjoa huoneenlämpöistä päivällä ja lämmintä yöllä niin vuorokausirytmi löytyy helpommin.
Olen kyllä itse nähnyt ihan sittarissa baby semppiä, mutta ainakin s-marketissa ja salessa sitä on sekä prismassa. - korvike
on ollut meillä ihan ehdottomasti paras!!!
Tuttelilla tuli niin kamalat mahavaivat, että itsekkin väännettiin itkua miehen kanssa sitä katsellessa.
Vaihdettiin Nan-merkkiin ja mahavaivat hävisi päivässä! Koputan puuta, että pysyvätkin poissa! Nyt on mennyt viikko hienosti :)
Tyttö saa siis korviketta sen verran, mitä oman maidon lisäksi tarvii (nyt onneksi tuntuu lähtevän käyntiin maidontulo jo paremmin, alku oli toooosi vaikeaa!
Sanovat sairaalassa ja neuvolassakin, että tuo Nan-merkki on jostain syystä selvästi parempaa mahavaivojen kannalta. - ai jaa
korvike kirjoitti:
on ollut meillä ihan ehdottomasti paras!!!
Tuttelilla tuli niin kamalat mahavaivat, että itsekkin väännettiin itkua miehen kanssa sitä katsellessa.
Vaihdettiin Nan-merkkiin ja mahavaivat hävisi päivässä! Koputan puuta, että pysyvätkin poissa! Nyt on mennyt viikko hienosti :)
Tyttö saa siis korviketta sen verran, mitä oman maidon lisäksi tarvii (nyt onneksi tuntuu lähtevän käyntiin maidontulo jo paremmin, alku oli toooosi vaikeaa!
Sanovat sairaalassa ja neuvolassakin, että tuo Nan-merkki on jostain syystä selvästi parempaa mahavaivojen kannalta.Ai, meillä NAN oli pahempaa kuin tutteli. Se laittoi oikein vauvan kouristelemaan.
- hrk
Terve!
Oli pakko vastata tähän sillä tunne oli myös minulle tuttu n. kuukausi sitten. Minun "riesana" oli/on edelleen myös rintakumit, millä imetystä teen. Alkuun meni varmasti 3 viikkoa, ennenkuin maitoa alkoi tulla edes kohtuudella( nännit aivan olemattomat..ja vauva ei saanut otetta). Vauva tottui korvikkeeseen ja pulloruokintaan, koin tämän hyvin stressaavana vaikka kaikki sanoikin että korvikkeella pärjää varmasti. No, kun annoin itselleni luvan, että näin mennään=osaimtyksellä, melkein heti alkoi maitoa kertyä ja imetys hieman paremmin sujua, rintakumeilla mennään ja niistä en ota lainkaan enää harmaita hiuksia, vauva voi entistä paremmin, kasvaa ja voi hyvin joten tuo alun "omasyyllistäminen" vei minulta hyvin paljon voimia. Joten ÄLÄ pidä itseäsi huonona äitinä, anna hellyyttä ja lämpöä, niin vauvasi voi ihan yhtä hyvin kuin muutkin vauvat.
PS. en tiedä oliko tästä apua maidon tuloon, mutta aloin juomaan päivisin 2-3 dl perheolutta...niin alkoi maitoa tulemaan :)
VOImia sinulle ja muista nauttia jokaisesta hetkestä!
Jos haluat lisää kirjoitella, laita tarkempi @-osoite - mä vaan täältä
Äidinmaidonkorvike ei aina ole pahinta.
Ystäväni lapsella todettiin reikä sydämessä. Lapsi jaksoi juoda vain 20ml kahden tunnin välein. Hän huomasi määrän pumpattuaan maitoa ristiäisiin kun siellä ei halunnut imettää. Maidon imeminen rinnasta vei valtavasti energiaa ja vauva oli väsynyt ja koko ajan nälkäinen. Siltikään ei sitten voitu siirtyä pulloruokintaan äidin itsekkäiden syiden takia, imettäminen kun on hänestä niin ihanaa vaikka vauva kärsi vieressä. JOulukuussa on sydänleikkaus saa nähdä jaksaako vauva sinne asti.
Eli minusta teit oikean tempun. Nyt lapsesi saa syödäkseen ja eikös se muka ole hyvän äidinmerkki? Minusta ainakin on.
Lisäksi sinä pidät huolta lapsestasi seuraavat 18 vuotta ainakin ja suositeltu imetys on 6kk-2vuotta. Mikäköhän mahtaa eniten vaikuttaa äitiyteesi? Imetys varsin vähän. Se vaikuttaa eniten miten käyttäydyt lapsesi kanssa, oletko väkivaltainen vai hellä, kannustava vai loukkaava ja niin edelleen.
Terv. toinen korviketar - suurperheen äiti
Siitähän se sitten lähtee... Äitiys ja syyllisyys, käsi kädessä... Ensin tunnet syyllisyyttä kun et imettänyt. Sitten tunnet syyllisyyttä kun tulit pitäneeksi yökoulun... Sitten podet syyllisyyttä et ulkoile lapsesi kanssa tarpeeksi. Sitten koet syyllisyyttä kun lapsen pikkusisarus vie kaiken aikasi. Sitten viet lapsesi hoitoon, ja - syyllisyyttä. Huudat lapselle, syyllisyyttä. Sitten et ehdi istua lapsesi vieressä kun hän tekee läksyjä, koulu muistaa muikkareilla - syyllisyyttä. Tappelet murrosikäisen kanssa, syyllisyyttä. Lapsi jää kiinni viinanjuonnista, syyllisyyttä. Tervetuloa syyllisyyttä potevien joukkoon! ;)
Mutta oikeesti: Mitään vahinkoa ei ole tapahtunut, vaikka et ole imettänyt. Vaikka olen imetyksen kannattaja, jouduin itsekin lopettamaan lääkityseni vuoksi yhden lapseni imetyksen ihan pienenä. Terve on ollut ja hyvin on kasvanut ja kehittynyt! Mielestäni imettäminen on luonnollinen ja helppo ja hygieennen tapa ruokkia lasta, mutta jos se ei jostain syystä onnistu, ei siitä syyllisyyttä kannata potea. Tulee niin monta muuta asiaa tulevaisuudessa mistä saat potea syyllisyyttä...- imettäjä
Asia vain taitaa yleensä olla niin, että se syyllisyys kehitetään ihan omassa päässä. Se ei läheskään aina tule ympäristöstä, vaikka sellainen olo helposti tuleekin, kun on itse asian suhteen herkkänä. On surullista, jos äidit ovat niin yliherkkiä, että kokevat jo pelkän joistakin aiheista puhumisen syyllistävänä.
Jos parhaansa yrittää (niin kuin lähes jokainen äiti yrittää!) on varmasti aivan turha kokea syyllisyyttä yhtään mistään. Jos itsetunto on terve, sallii kuitenkin muille asiasta ja sen tärkeydestä keskustelemisen! Itsensä kanssa sinut oleva ei myöskään koe tarvettä vähätellä jotain asiaa, mitä ei syystä tai toisesta ole itse voinut tai jaksanut tehdä.
Kukaan ei onnistu kaikessa eikä kukaan saa elämässä kaikkea. Voi todeta menetyksen, tehdä surutyötä tarvittaessa, ja lohduttautua sillä, että kenties jokin muu juttu on mennyt paremmin. Tämä pätee meidän kaikkien elämään! Kukaan ei ole sen paremmin täydellinen äiti kuin ihminenkään. - lukemassa
imettäjä kirjoitti:
Asia vain taitaa yleensä olla niin, että se syyllisyys kehitetään ihan omassa päässä. Se ei läheskään aina tule ympäristöstä, vaikka sellainen olo helposti tuleekin, kun on itse asian suhteen herkkänä. On surullista, jos äidit ovat niin yliherkkiä, että kokevat jo pelkän joistakin aiheista puhumisen syyllistävänä.
Jos parhaansa yrittää (niin kuin lähes jokainen äiti yrittää!) on varmasti aivan turha kokea syyllisyyttä yhtään mistään. Jos itsetunto on terve, sallii kuitenkin muille asiasta ja sen tärkeydestä keskustelemisen! Itsensä kanssa sinut oleva ei myöskään koe tarvettä vähätellä jotain asiaa, mitä ei syystä tai toisesta ole itse voinut tai jaksanut tehdä.
Kukaan ei onnistu kaikessa eikä kukaan saa elämässä kaikkea. Voi todeta menetyksen, tehdä surutyötä tarvittaessa, ja lohduttautua sillä, että kenties jokin muu juttu on mennyt paremmin. Tämä pätee meidän kaikkien elämään! Kukaan ei ole sen paremmin täydellinen äiti kuin ihminenkään.tuolta polku joka alkoi otsakkeella : maito määrä 3viikkoisella.
Samaan aikaan voit miettiä sitä että alkaako se syyllistäminen ihan syyttä, vai mahtavatkohan tämän palstan imettäjät kuitenkin olla aika paljon syyllisiä käytökseltään.
En toki odota että huomaisit malkaa silmässäsi, johan tekstisi sen osoitti että vastuuta ei ole.
Alkuperäisen teksti on hyvä ja erittäin aiheellinen. Ja se ansaitsee tulla kohdelluksi sellaisena, eikä ylimielisesti ja ongelmaa väistellen kuitattuna. - imettäjä
lukemassa kirjoitti:
tuolta polku joka alkoi otsakkeella : maito määrä 3viikkoisella.
Samaan aikaan voit miettiä sitä että alkaako se syyllistäminen ihan syyttä, vai mahtavatkohan tämän palstan imettäjät kuitenkin olla aika paljon syyllisiä käytökseltään.
En toki odota että huomaisit malkaa silmässäsi, johan tekstisi sen osoitti että vastuuta ei ole.
Alkuperäisen teksti on hyvä ja erittäin aiheellinen. Ja se ansaitsee tulla kohdelluksi sellaisena, eikä ylimielisesti ja ongelmaa väistellen kuitattuna.Ai tarkoitatko tuota ketjua, jossa mm. todetaan, että täysimettäjät ovat idiootteja? Ja jossa korvikeäiti sanoo pulloruokinnan olevan itse asiassa imettämistä? Minusta korvikemaitomäärät kuuluvat kyllä eri palstalle ihan käytännön syistä eikä tällä ole mitään tekemistä syyllistämisen kanssa.
Mutta jos ylimielisyydestä puhutaan, niin sopii katsoa peiliin siinäkin suunnassa. Onko todellakin niin, että keskustelussa on vain yksi ainoa sallittu näkökulma? Viestini ei ollut vähäisessäkään määrin herjaava tai syyllistävä tai asiaton. Toinpahan vain keskusteluun toisen näkökulman. Onko sinusta hedelmällistä käydä keskustelua, jossa vastapelurin ainoa kontribuutio on, että joo näin ja näin todellakin on ja joo samaa mieltä?
Eikö todellakaan ole mahdollista, että ihmisen päänsisäinen tilanne vaikuttaa hänen kokemaansa syyllisyyteen? Tässäkään ketjussa ei ole kukaan syyllistänyt ap:ta. Maitomääräkeskustelussakin annettiin vain vinkki, että kannattaa laittaa kysymys sopivampaan paikkaan (ihan jo siitäkin syystä, että voi siellä saada asiantuntevampia vastauksia) eli sielläkään kukaan ei ryhtynyt kommentoimaan ap:n ratkaisua.
Jos nämä keskustelut ovat tosiaan esimerkkejä tästä kaameasta syyllistämisestä, niin jo sitä ollaan herkkiä. Ilmeisesti todisteeksi syyllistämisestä riittää tosiaan se ihan oma olo ja on aivan sama, mitä ympärillä de facto tapahtuu.
Suomessa muuten suurin osa äideistä ei juuri imetä. Miten ihmeessä sitten on niin, että täys- ja taaperoimettäjien todella pieni vähemmistö onnistuu syyllistämään tämän huikean enemmistön?
Miksi ihmeessä kukaan haluaa velloa tässä syyllisyydessään? Kannattaisi ehkä päästä moisesta irti ja jatkaa sitä omaa elämäänsä. Mielestäni ihmisen tunnetiloista ja asioihin suhtautumisesta vastaa lähinnä (aikuinen) ihminen ihan itse. Ei kai kukaan voi pakottaa ketään kokemaan syyllisyyttä?
Pitäisikö imetyskeskustelu, -tuki ja -neuvonta lopettaa, koska joku huonolla itsetunnolla varustettu korvikeäiti saattaa kokea sen syyllistävänä? - pitäisi lopettaa
imettäjä kirjoitti:
Ai tarkoitatko tuota ketjua, jossa mm. todetaan, että täysimettäjät ovat idiootteja? Ja jossa korvikeäiti sanoo pulloruokinnan olevan itse asiassa imettämistä? Minusta korvikemaitomäärät kuuluvat kyllä eri palstalle ihan käytännön syistä eikä tällä ole mitään tekemistä syyllistämisen kanssa.
Mutta jos ylimielisyydestä puhutaan, niin sopii katsoa peiliin siinäkin suunnassa. Onko todellakin niin, että keskustelussa on vain yksi ainoa sallittu näkökulma? Viestini ei ollut vähäisessäkään määrin herjaava tai syyllistävä tai asiaton. Toinpahan vain keskusteluun toisen näkökulman. Onko sinusta hedelmällistä käydä keskustelua, jossa vastapelurin ainoa kontribuutio on, että joo näin ja näin todellakin on ja joo samaa mieltä?
Eikö todellakaan ole mahdollista, että ihmisen päänsisäinen tilanne vaikuttaa hänen kokemaansa syyllisyyteen? Tässäkään ketjussa ei ole kukaan syyllistänyt ap:ta. Maitomääräkeskustelussakin annettiin vain vinkki, että kannattaa laittaa kysymys sopivampaan paikkaan (ihan jo siitäkin syystä, että voi siellä saada asiantuntevampia vastauksia) eli sielläkään kukaan ei ryhtynyt kommentoimaan ap:n ratkaisua.
Jos nämä keskustelut ovat tosiaan esimerkkejä tästä kaameasta syyllistämisestä, niin jo sitä ollaan herkkiä. Ilmeisesti todisteeksi syyllistämisestä riittää tosiaan se ihan oma olo ja on aivan sama, mitä ympärillä de facto tapahtuu.
Suomessa muuten suurin osa äideistä ei juuri imetä. Miten ihmeessä sitten on niin, että täys- ja taaperoimettäjien todella pieni vähemmistö onnistuu syyllistämään tämän huikean enemmistön?
Miksi ihmeessä kukaan haluaa velloa tässä syyllisyydessään? Kannattaisi ehkä päästä moisesta irti ja jatkaa sitä omaa elämäänsä. Mielestäni ihmisen tunnetiloista ja asioihin suhtautumisesta vastaa lähinnä (aikuinen) ihminen ihan itse. Ei kai kukaan voi pakottaa ketään kokemaan syyllisyyttä?
Pitäisikö imetyskeskustelu, -tuki ja -neuvonta lopettaa, koska joku huonolla itsetunnolla varustettu korvikeäiti saattaa kokea sen syyllistävänä?koskapa se kasvattaa noin kieroon kasvaneita toisten ihmisten parjaajia. Arvasin toki ettet ole lukutaitoinen/myönnä selvää asiaa. HAH. Sulla kun ei itsetunto riitä. Ja oikeudenmukaisuus on täysin vieras käsite.
Mutta muut jotka tän lukevat kykenevät tietty näkemään, että missä täällä mennään.
Surkeata kiemurtelua, totuutta kartellen oli koko sun tekstis. Eihän siinä mitään. Sääli sun lapsias. - imettäjä
pitäisi lopettaa kirjoitti:
koskapa se kasvattaa noin kieroon kasvaneita toisten ihmisten parjaajia. Arvasin toki ettet ole lukutaitoinen/myönnä selvää asiaa. HAH. Sulla kun ei itsetunto riitä. Ja oikeudenmukaisuus on täysin vieras käsite.
Mutta muut jotka tän lukevat kykenevät tietty näkemään, että missä täällä mennään.
Surkeata kiemurtelua, totuutta kartellen oli koko sun tekstis. Eihän siinä mitään. Sääli sun lapsias.Onneksi voin vilpittömästi sanoa, etten ole täällä koskaan haukkunut ketään esimerkiksi kieroon kasvaneeksi tai käyttänyt muutenkaan asiatonta tyyliä tai kieltä. En ole myöskään koskaan sanonut ketään huonoksi äidiksi, jonka lapsia pitäisi sääliä, riippumatta siitä, miten he lapsiaan ruokkivat. Sinä ressukka sen sijaan yrität keskustelun sijaan herjata ja epätoivoisesti iskeä kuvittelemaasi heikkoon kohtaan. Ilmeisesti asia-argumentit loppuivat.
Mutta kuten sanoin, ei terveellä itsetunnolla varustetulle ihmiselle merkitse mitään jonkun tuntemattoman ihmisen herjat tai syyllistämisyritykset. Jos itse tietää, missä mennään, ei muiden todellisilla tai kuvitelluilla käsityksillä ole mitään merkitystä.
Samaa itsevarmuutta ja -luottamusta toivon myös ap:lle. Ja sinulle ja lapsillesi, joille varmasti yrität parhaasi mukaan olla hyvä äiti, toivon kaikkea parasta:)
- IMETTÄJÄ
Kun tämän ketjun lukee, muistakaa ihmiset että kaikki imettäjät eivät ole hyökkääviä ja toisten tuntoja halventavia, vaan on meitä ihan tavallisia ihmisiä.
Taitaa kuitenkin olla niin että tänne nettiin on kasautunut, varsinkin tälle palstalle tietty pohjasakka fanaatikkoja, jotka näkevät ja kuulevat vain oman tahtonsa ja etunsa mukaan.- Mitä ihmettä?
Kaikki ovat tässä ketjussa vaan yrittäneet tukea ei-imettäviä äitejä,
mutta sinä et taida ymmärtää sitä?
Vai onko tämä viimeinen yrityksesi mustamaalata nimimerkki Imettäjää? - imettäjä
Mitä ihmettä? kirjoitti:
Vai onko tämä viimeinen yrityksesi mustamaalata nimimerkki Imettäjää?...olen täällä saanut tämmöisen ihailijakerhon, joille tuntuu asia olevan sivuseikka, kunhan pääsevät minulle kettuilemaan. Siinä ei paljoa paina, mitä olen oikeasti sanonut tai tarkoittanut. Lähinnä huvittavaa:) Mutta niin se on, että koirat haukkuu mutta karavaani kulkee. Heh, ainahan voin vaihtaa vaikka nimimerkkiä, jos nämä kaunaiset ahdistuksen purkajat yllättäen saavat minut vallan murenemaan:D Sitä odotellessa...
- mustamaalaa
Mitä ihmettä? kirjoitti:
Vai onko tämä viimeinen yrityksesi mustamaalata nimimerkki Imettäjää?koko imettäjä kunnan. Sitä mieltä minäkin olen.
- korviketar
Kiitos kaikille kommentoimisesta.
Ehkä kyse on omalla kohdallanikin ollut jonkin asteisen vertaistuen puute ja siitä johtuva oman itsensä arvostuksen lasku.
Tosin tuosta syyllistämisestä vielä, että olen saanut tuon kuvan syyllistämisestä siitä, että muutaman lehtijutun luetuani, minulle jäi tämä käsitys, sekä neuvolassa ei olla oltu minulle kovin kannustavia, sen jälkeen kun luovutin ja siirryin korvikkeeseen.
Mutta kyllä se tästä. Onneksi pikkuisen kanssa on paljon hyviä hetkiä ja kuten joku totesikin, on tämä vauva-aika kuitenkin niin lyhyt, että ei kannata jäädä surkuttelemaan.- imettäjä
Arvaas mitä. Eipä tuota imetystäkään aina neuvolassa tueta, pikemminkin päinvastoin. Monet äidit päätyvät neuvolan kommenttien jälkeen pohtimaan, tekevätkö väärin jatkaessaan yöimetystä tai täysimetystä tai taaperoimetystä. Hyvää itsetuntoa tuntuu vaativan tosiaan äitiys ylipäänsä tekee sitten mitä ratkaisuja tahansa!
Älkäämme antako ajattelemattomille kommenteille turhan paljon painoarvoa. Jokin taaperoimetyksen päivittely tai imettämättömyydestä kysyminen saattaa äidin päässä saada valtavat mittasuhteet, vaikka kommentoijalle asia on ehkä ollut pikkujuttu, joka nyt on vain tullut möläytettyä.
En oikeastaan usko, että montaakaan ulkopuolista kovin paljon jaksaa kiinnostaa meidän henkilökohtainen imetyksemme tai imettämättömyytemme. Turha on siis vatvoa mielessään ainakaan muiden mielipiteitä. Minuakaan ei todellakaan kiinnosta kenenkään äitiyksilön ratkaisujen arvioiminen vaan imetyksestä keskusteleminen, neuvominen jne. Yleisellä tasolla voi tietysti olla huolissaan alhaisista imetysluvuista, mutta jokaisella äidillä on kuitenkin oma tarinansa, josta ei voi ulkopuolinen tietää.
Hyvää jatkoa sinulle ja perheellesi:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053161Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803