lopetus-ase?

äimänä

Mikä tämä ns lopetus-ase on?

Saako johonkin 22lr pist/revol luvan, kun käyttötarkoitus on lopetus?

Mikä ase/panos on paras esim jonkun loukkupyydetyn pienen eläimen tappamiseen?

Kysyn vaan koska en ole metsästäjä, mutta tällä palstalla usein esiintyy tämä kumma sana lopetusase.

Ja savolaispellet pitäkööt turpansa kiinni!

24

11707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietäjä ikuinen

      Sinulle on valehdeltu. Ei ole mitään lopettamista eikä metsästystä tai tappamista.
      Eläimet elävät pitkän onnellisen elämän ja kuolevat iloisina, hyvän elämän eläneinä sammalvuoteilleen.
      Se joka muuta väittää valehtelee. MINÄ tiedän nämä asiat.

    • isäukko

      Lopetusaseella tarkoitetaan lähinnä vanhoja, sotienaikaisia pistooleja, joita käytettiin rintamalla pikateloituksiin.

    • vömmelö savolaispelle

      Loukkupyynti vaatii ainakin vielä metsästyskortin, joten jos haet vaikka .22 lupaa ja perustelet sitä loukkukäytöllä, sulla pitää olla metsästyskortti.
      .22-pyssy ja lyhytkantainen paukku on aika hyvä yhdistelmä lopetusaseeksi. Paukku on sen verran pieni ettei riko loukkua, mutta elukalta saa hengen kiduttamatta pois.

    • naeene

      kiirus, billulle uon suatava jonninlaene naene, antakkee siält Savost ny joku sille vaik säälist, billu uon nii suatanan ärree et se toevottee kohta meijät kaikk hevovvittuu

    • ta kaekki tyhmeet

      ulkko suomelaaset:tiäll ei ennee salliito sitten minkoomost kirjookielt!!
      tiä oun nyttennii sawoloosten oma palste.

      kaaaapuuunniiinnnnpooooooke ja hiillebillu sawwooost ouvattii niun piätääneet.

      • lopettaja

        Onko mielessä käynyt haulikkoon sopiva .22 adapteri. Haulikon patruunan kokoinen, tarkasti sovitettu kappale, rihlattu reikä sivussa keskilinjalta jolloin iskuri lyö laitaan. Lyhyillä matkoilla jopa tarkkakin. Teho riittää mainiosti lopetukseen. Saa niitä tarvittaessa hiukan isompiakin.


      • Dirty Harri
        lopettaja kirjoitti:

        Onko mielessä käynyt haulikkoon sopiva .22 adapteri. Haulikon patruunan kokoinen, tarkasti sovitettu kappale, rihlattu reikä sivussa keskilinjalta jolloin iskuri lyö laitaan. Lyhyillä matkoilla jopa tarkkakin. Teho riittää mainiosti lopetukseen. Saa niitä tarvittaessa hiukan isompiakin.

        Ei pysy adapteri housunkauluksessa, pitää olla pistooli notta pysyy. Ennenkuin tuollaisen adapterin virittelee aseeseen on elukka ehtinyt kuolemaan.
        Pistoolilla olisi kerinnyt lopettamaan sen.


      • hillbergmounting
        Dirty Harri kirjoitti:

        Ei pysy adapteri housunkauluksessa, pitää olla pistooli notta pysyy. Ennenkuin tuollaisen adapterin virittelee aseeseen on elukka ehtinyt kuolemaan.
        Pistoolilla olisi kerinnyt lopettamaan sen.

        jotkut tyypit iha sekasi ja nii on lopetus- ja lookkuasetkii.


    • Chuck Norris

      Just remember, guns don't kill people, Chuck Norris does. Also Chuck Norris sleeps with a pillow under his gun.

    • äimänä

      Onko siis 22lr sopiva panos lopettamiseen?

      Mielestäni ei ole sopiva muuhun kuin kärpästen tappamiseen.

      Savon vääntäjät - turpa kiinni!

      • hillbergmounting

        aeka kova piä. .22LR-ase onnii sopiva pienpetoloetten lookkuun lopetus- elikkä lookkuase. Jokoha tua loksahti paekoelleen piässäs olevaa lokeroo. Pittää kertoo vieläe, jotta turpan ollii kiinni koko ajjan kun kirjotin.


      • äimänä
        hillbergmounting kirjoitti:

        aeka kova piä. .22LR-ase onnii sopiva pienpetoloetten lookkuun lopetus- elikkä lookkuase. Jokoha tua loksahti paekoelleen piässäs olevaa lokeroo. Pittää kertoo vieläe, jotta turpan ollii kiinni koko ajjan kun kirjotin.

        Mikä siitä 22lr tekee sopivan supin tappoon? Sekö että loukku ei mene rikki sillä ja että sitä on mukava kannella taskussa?

        Osaatko savolainen kirjoittaa suomea? Hermoni eivät nimittäin kestä savon viäntäjiä, olen tappanut paljain käsin kaksi savolaista ja lievemmin pahoinpidellyt useampia.


      • hillbergmounting
        äimänä kirjoitti:

        Mikä siitä 22lr tekee sopivan supin tappoon? Sekö että loukku ei mene rikki sillä ja että sitä on mukava kannella taskussa?

        Osaatko savolainen kirjoittaa suomea? Hermoni eivät nimittäin kestä savon viäntäjiä, olen tappanut paljain käsin kaksi savolaista ja lievemmin pahoinpidellyt useampia.

        Et viittis tulla raalle jouksuttammaa peoran kuvvoo ku myö ammutaa. Myö ollaa kaekki seehtemä savolaesija: Rietu, Pietu, Heke, Veke, Taano, Raano ja minä.


      • Tikke
        äimänä kirjoitti:

        Mikä siitä 22lr tekee sopivan supin tappoon? Sekö että loukku ei mene rikki sillä ja että sitä on mukava kannella taskussa?

        Osaatko savolainen kirjoittaa suomea? Hermoni eivät nimittäin kestä savon viäntäjiä, olen tappanut paljain käsin kaksi savolaista ja lievemmin pahoinpidellyt useampia.

        kertoo
        Yleiset ampuma-asevaatimukset
        Riistaeläimen ampumiseen käytettävän rihlatun luotiaseen luodin osumaenergian on piipun suusta mitattuna oltava vähintään 150 joulea (E 0 > 150 J).

        Sen lisäksi, mitä 1 momentissa säädetään, on:

        1) jos asetta käytetään ketun, tarhatun naalin, mäyrän, saukon, supikoiran, pesukarhun, rämemajavan, metsäjäniksen, rusakon, villikanin, metson, teeren tai hanhen ampumiseen, patruunan luodin painon oltava vähintään 2,5 grammaa ja osumaenergian 100 metrin päässä piipun suusta mitattuna vähintään 200 joulea (E 100 > 200 J); (19.7.2001/664)

        19 §
        Poikkeussäännös aseita koskevista kielloista
        Sen estämättä, mitä edellä säädetään, saa luolassa, loukussa tai muutoin vastaavissa olosuhteissa olevan eläimen sekä haavoittuneen tai loukkaantuneen eläimen ampumiseen käyttää tarkoitukseen sopivaa ampuma-asetta.

        Kyllä .22 on turhan pieni, onhan se laillinen loukkupyynnissä, mutta itse käyttäisin isompaa, jos saa luvan. Mutta toinen tykkää tyttärestä, toinen äidistä.


      • Anonyymi

        ku teet puukolla ristin luotiin niin kyllä lähtee vaikka hirvi.


    • Dick & co

      tuo kakskakkone, iha o mitätö kaliiperi. Ku ruvettoo lopettelemoo pittää olla paenetta putkessa siihe soppii vaekka 454 cassul paukku.

      • hillbergmounting

        Tässähä meellä onnii Dick & co kuka ee tiijjä asseesta hölökäse pölläästäkkää! Vilken lustig kurre var icke lilla Dick? Kukaha ossoo kertoo?


    • defv

      kyllä .22 riittää vallan mainiosti lopettamiseen, ollaanhan se jo tässä huomattu. Ja Adapteri haulikkoon on kerrassaan kykenevä vaihtoehto.

    • todettu on

      tuo kakskakkone, iha o mitätö kaliiperi.///hah-haa taysikasvuinen lehmä kyllä kuolee ohtaan sijoitetusta lähelta ammutusta naks/2 luodista,,kun ampuu ihan oikeassa kulmassa ..että savon poeka haostaa lehemän sontoo

    • arska_82

      Taitaa tulla nimitys paljolti siitä että niitä harvoja hyväksyttyjä syitä pistooli/revolveri luvan myöntämiseen on sellaisen aseen käyttäminen lopetus aseena loukku metsästyksessä.

    • Anonyymi

      Taas joku helvetin kekkula nosti 12 vuotta vanhan ketjun esiin. Kannattiko ?

      • Anonyymi00025

        Ei näitä ketjuja oo pakko lukea.


    • Anonyymi

      Heh
      Nostin kekkulana:)
      ja ostin 22lr kiväärin. käytän sitä lopetus aseena loukkukierroksella. Ennen oli ihan haulikko, mutte nyt kehtaa vaimentimen kera käydä iltamyöhään ja aamutuimaan naapurin häiriintymättä

    • Anonyymi00023

      Lopetusase on käsiase, jolla loukussa oleva pienpetoeläin ammutaan hengiltä. Pienpetojen lopetusaseeksi käy mm. kaliiperit 22 tai 22 wmr tai 6.35 tai 7.62x25 pistooli tai revolveri. Tuo 7.62x25 käy kyllä myös linnun metsästykseenkin. Suomessa ei tosin saa harjoittaa mitään metsästystä käsiaseella, sillä metsästykseen tarvitaan riistaa varten kivääri, jolla on tietylle riistalle tietyt joulet.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe