Mulle jäi hemmetin epäselväksi tuo puunajon taksa. Toinen puhuu 48 epoa kilsa kuormalla ja yksi väittää euron. Viimeinen on tietenkin paksaa! Onko sopimusviidakko sielläkin?
Auran ABC:llä tänää kysyin pöytyäläisen rengiltä, joka tuli puukuormalla paikalle asiasta. Väitti olevansa tietämätön, mitä isäntä saa. mutta oman tuntiliksansa sanoi olevan 12 ensimmäiset kahdeksan ja levon jälkeen ajetut 16 epoa. Mitä sekin tarkoittaa?
Re: tie
5
1235
Vastaukset
- sopimuksia
niillä on. Tarkkaan eritelty miten taksat määräytyy missäki tilanteessa. 48epoa ei tod. pidä paikkaansa normaalissa pöllinajossa. Noi euron kilsa-jutut voi jossain ajoissa pitää paikkansa mut niissäkin taksa mahtaa olla paljonki päälle euron jos kilsahinnoista puhutaan.
- mutta näin
Keväällä ainakin UPM ajoissa maksettiin tonneista. Oli 60 tonnia katto. Vain kuorma päällä pyöri mittari. Kilsa oli 33 euroa.
- Mikset sinä?
Mistähän te täällä puhutte? Johan puoli euroa saa henkilöautolla työnantajaltakin kilometri. Meillä ajaa 5 pakua pitkin Etelä-Suomea 4,90 € nettokilsa. Repikää siitä hauskuutta kun vähennätte polttoaineet, palkat, huollot, vakuutukset, lyhennykset ja sossut pois. Ei kannata kademieleen vaipua. Joskus tulee niitä päiviä, joista kirjoitetaan 130-140 kilsaa päivä (637€).
- maansiirrossa
...urakat käsittääkseni tonnikilometrien mukaan. Tonnikilometrin hinta tippuu sitä mukaa, kun kuljetettava matka pitenee. Lyhyellä matkalla tonnikilometrin hinta on siksi isompi, että kuormien ottamisiin ja kippauksiin menee suhteellisesti enemmän aikaa. Usein sopimuksiin on vielä kirjattu jokin takuutuntihinta. Eiköhän nää puunajossakin samaan tapaan mene.
maansiirrossa kirjoitti:
...urakat käsittääkseni tonnikilometrien mukaan. Tonnikilometrin hinta tippuu sitä mukaa, kun kuljetettava matka pitenee. Lyhyellä matkalla tonnikilometrin hinta on siksi isompi, että kuormien ottamisiin ja kippauksiin menee suhteellisesti enemmän aikaa. Usein sopimuksiin on vielä kirjattu jokin takuutuntihinta. Eiköhän nää puunajossakin samaan tapaan mene.
Tarkoista taksoista ei ole tietoa, mutta joku tonnikilometrisysteemi se lienee puunajossakin. Tässä käsityksessä olen. Jos tonneja ei saada purkupaikalta, niin kuutioita muutetaan tonneiksi iänikuisten taulukoiden perusteella - ainakin joissakin tilanteissa. Eli aiemmin kun keppimitta oli vielä voimissaan ja auto toi kuorman laitokselle, niin se tietenkin mitattiin / laskettiin kuorman koko, ja sitten aikanaan metsäfirman tilitysvaiheessa katsottiin tuodut kuutiot ja jostain taulukosta katsottiin "aina paikkansa pitävät" kuutiopainot. Näin saatiin muutettua kuutiot tonneiksi.
Nykyään homma on sen suhteen helpottunut kun monesta paikasta saa todelliset kuormakohtaiset tonnit tietoonsa. Tosin nyttemminhän monet firmat ovat rajoittaneet tätä painorajoituksilla, esim. 65 tonnin säännöllä.
Tonnikilometrin hinta on kai kannattavimmillaan keskimatkalle saakka, eli mitä kauemmas keskimatkasta mennään, niin sen huonompi on korvaus. Tämän takia monesti kuuleekin ettei pitkän matkan ajo kannata, mutta hiljaisempana aikana se on kumminkin parempaa ajoa kuin ei ajoa ollenkaan.
Joissakin aikaa vievissä ajoissa (jos vaikka puutavaralajeja tai -mittoja pitää erotella) on olemassa myös tuntiveloitus. Tuntihommat sinällään ovat ilmeisen kannattavia, eli tuntiveloitus lienee vähintään kohtuullinen.
Omalla nosturilla tapahtuvasta kuorman purusta tulee myös erillinen korvaus, kuten myös muutamasta muusta hommasta, esim. junavaunuun purusta vaikka sekin tehdään omalla nosturilla.
Jotkut, tai ehkä kaikki, metsäfirmat kusettavat autoilijoita ajattamalla tiettyinä aikoina esim. mäntykuitua puolikuivan puun painoilla. Autoilija saa tässä reilusti takkiinsa. Samoin joillakin erikoispuutavaralajeilla on erikoisia kuutiopainoja lähinnä alakanttiin, jotka ovat yhtä lähellä totuutta kuin kuu on tähtiä - siis kuusta katottuna. En sitten tiedä oikaisevatko metsäfirman herrat jossain myöhemmässä vaiheessa nämä väärät kuutiopainot vaiko eivät. Saattavat oikaistakin. Mäntykuitu ainakin menee välillä puolikuivana joten miksei ne muutamat erikoispuutavaralajitkin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai898203Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki424708Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.414371Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?
Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit442566Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.961438- 401286
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress401227Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota391140Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?641122Kannattaa toimia yleisesti ottaen
Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo1661070