Kuntoutustuki

työkyky takaisin

Kuntoutustuki ja työkyvyttömyyseläke
Kun alle 63-vuotiaan henkilön sairaus alentaa hänen työkykyään vähintään vuoden ajan, hän voi saada työkyvyttömyyseläkkeen. Työkyvyn alenemaa arvioitaessa otetaan huomioon henkilön jäljellä oleva työkyky, johon vaikuttavat mm. ikä, koulutus ja työkokemukseen perustuva ammattitaito.

60 vuotta täyttäneelle työkyvyttömyyseläkettä myönnettäessä otetaan huomioon myös työssäolon pitkäaikaisuus ja työstä selviytyminen.

Kun sairaus alentaa työkykyä vähintään kolmella viidesosalla, myönnetään täysi työkyvyttömyyseläke. Jos työkyvyn alenema on vähäisempi, mutta vähintään kaksi viidesosaa, eläke myönnetään osaeläkkeenä. Eläkelaitos antaa hakemuksesta ennakkopäätöksen siitä, täyttääkö henkilö osatyökyvyttömyyseläkkeen saamisen edellytykset.

Jos henkilön työkyky voi palautua hoidon tai kuntoutuksen avulla, eläke myönnetään määräajaksi kuntoutustukena. Kun työhönpaluu on epätodennäköistä, eläke myönnetään toistaiseksi jatkuvana työkyvyttömyyseläkkeenä

34

2707

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ymmärtääkseni

kuntoutustukea ei myönnetä jos on tiedossa ettei työkyky palaa eli tuen tarkoitus on palauttaa tai auttaa tilannetta niin että työkyky palaisi. Se on tietenkin eri asia palaako työkyky. Mutta jos ei palaa, niin seuraava vaihe on toistaiseksi jatkuva työkyvyttömyyseläke ja jos täyttää kriteerit niin jatkossa pääsee eläkkeelle.
      Meneekö se oikeasti näin?
      Nyt en halua mitään omia oletuksia vaan jos jollakin on ihka oikeaa tietoa.

• homeahdistus1

käytännössä saattaa kuitenkin käydä niin, että määräaikainen päättyy ja uutta ei myönnetä sen enempää määräaikaisena kuin jatkuvanakaan, vaikka et olekaan kuntoutunut yhtään terveemmäksi. Näitä eläkejärjestelmän väliinputoajia tässä maassa riittää. Vakuutuslääketiede on niin ihmeellistä.

• Raksaweb
        homeahdistus1 kirjoitti:

käytännössä saattaa kuitenkin käydä niin, että määräaikainen päättyy ja uutta ei myönnetä sen enempää määräaikaisena kuin jatkuvanakaan, vaikka et olekaan kuntoutunut yhtään terveemmäksi. Näitä eläkejärjestelmän väliinputoajia tässä maassa riittää. Vakuutuslääketiede on niin ihmeellistä.

Näinhän se menee periaatteessa ... käytänössä (ainakin vajakuntoisena yrittäjänä), vaikka sv-päivärahakausi on tullut täyteen ja et ole työkykyinen, niin vakutusyhtiö voi päättää että olet kykenevä tekemään töitä yrittäjänä tai mikäli et ole hakeudu työnhakijaksi ...

• =)=)=)
        homeahdistus1 kirjoitti:

Vaihtoehtoina voisivat olla etätyö osakuntoutustuen turvin ellei sitten XX hanki tässä välissä (ennen XX siirtymistä) väliaikaisia muita toimitiloja joissa voisit toimi a (XX?).

Eli näyttääkö tuo kirjoitus siltä, että minä tarvitsisin tätä tukea? Enemmän tuo näyttää siltä, että työnantajani sitä tarvitsee tt-lääkärini mukaan! Eli jos ei ole puhtaita työtiloja niin sitten pitäisi kuntouttaa, mutta jos on puhtaita työtiloja, ei kuntoutusta edes ehdoteta! Joten uskoisin, että mikäli katsotaan että on rankempaa palata työelämään kotoa käsin, kun pitkä työmatka ja täysi työpäivä, on jossakin ajatuksissa jotakin vikaa!

Toki tuo kuntoutustuki on varmasti monelle tärkeä, minä nyt en katso sitä itselleni sopivaksi. En ainakaan kun sitä vielä näin tarjotaan, että jos työnantaja ei viitsi vuokrata puhtaita työtiloja, niin teet sitten kotoakäsin etätöitä ja olet kuntoutustuella! Jus joo. Eli näin sitä taas ajatellaan sairastuneen parasta!

• työkyky takaisin
        homeahdistus1 kirjoitti:

ole kuntoutustuen jatkona. Jos kuntoutustukea ei jatketa, niin silloin pitäisi olla joko terve tai työkyvytön ja työkyvyttömänä saada työkyvyttömyyseläkettä. Tämäkö on se rako mihin tiputaan?

Jos todetaan että olet kuntoutuksen jälkeen työkyvytön, onko silloin helpompi saada työkyvyttömyyseläkettä? vai onko sekin rako johon tiputaan?

en osaa tarkemmin selittää, mutta itseni kohdalla asia tulee ajankohtaiseksi kun kuntoutustuki loppuu. Sitä tosin en tässä vaiheessa vielä tiedä olenko silloin työkykyinen vaiko kyvytön.

• sinuntilanteesisinuntilanteesi
        =)=)=) kirjoitti:

Vaihtoehtoina voisivat olla etätyö osakuntoutustuen turvin ellei sitten XX hanki tässä välissä (ennen XX siirtymistä) väliaikaisia muita toimitiloja joissa voisit toimi a (XX?).

Eli näyttääkö tuo kirjoitus siltä, että minä tarvitsisin tätä tukea? Enemmän tuo näyttää siltä, että työnantajani sitä tarvitsee tt-lääkärini mukaan! Eli jos ei ole puhtaita työtiloja niin sitten pitäisi kuntouttaa, mutta jos on puhtaita työtiloja, ei kuntoutusta edes ehdoteta! Joten uskoisin, että mikäli katsotaan että on rankempaa palata työelämään kotoa käsin, kun pitkä työmatka ja täysi työpäivä, on jossakin ajatuksissa jotakin vikaa!

Toki tuo kuntoutustuki on varmasti monelle tärkeä, minä nyt en katso sitä itselleni sopivaksi. En ainakaan kun sitä vielä näin tarjotaan, että jos työnantaja ei viitsi vuokrata puhtaita työtiloja, niin teet sitten kotoakäsin etätöitä ja olet kuntoutustuella! Jus joo. Eli näin sitä taas ajatellaan sairastuneen parasta!

aloittaja ei kyllä ajatellut sinua ja sinun tilannettasi. muista ettei kaikki kirjoittelut koske sinua eikä sinun tarvitse vastata jokaiseen kirjoitteluun omalla tapahtumahistoriallasi.

• meidän ilona
        sinuntilanteesisinuntilanteesi kirjoitti:

aloittaja ei kyllä ajatellut sinua ja sinun tilannettasi. muista ettei kaikki kirjoittelut koske sinua eikä sinun tarvitse vastata jokaiseen kirjoitteluun omalla tapahtumahistoriallasi.

meidän oma pikku pikku myrkky sumakki. Voi nyt oikein hyvin ja varo tukahtumasta myrkkyysi!

• sairastellut

miksi omaa tilannettaan vastaavasta asiasta ei keskusteluun toisi? Sehän tämän palstan idea juuri onkin. Ei nuo sinun tyhmääkin tyhmemmät viestisi.

• homeahdistus1
        =)=)=) kirjoitti:

siltä että hylkypäätös tulee, jos tekstissä on vaihtoehtona kuntoutustuki tai työ uusissa työtiloissa! Joko on työkyvytön tai sitten ei ole ja jos on työkykyinen uusissa tiloissa, niin sitten on työkykyinen kokonaan. Tosiasia on, että vakuutuslääkärit hylkäävät myös eläkehakemuksia, joissa erikoislääkärit ovat todenneet työkyvyttömäksi kaikkeen työhön.

Oireettomaksi et varmaan tule, mutta jos työ on istumatyötä sisätiloissa, niin siitä voi selvitä heikommassakin kunnossa oleva. Vammaisiakin on työelämässä, pyörätuolissa istuvia joilla on kotona henkilökohtainen avustaja ym. syöpäpotilaita, sydänsairaita, copd-potilaita; työssä käyvät.

Minä saan myös oireita sisäilmasta ja ulkoilmasta, yskää, astmaoireita, nuhaa, refluksi vaivaa ym. Silti olen toistaiseksi työkykyinen, ei tämmöinen lääkehoitoon reagoiva astma mikään eläkesairaus ole. Hometiloissa en pärjää pitkään mutta nykyinen työtilani on riittävän puhdas, kun pidän oven kiinni ja puhdistimen päällä.

Minähän voisin eläkkeelle lähteäkin, mutta ei ole mitään mahdollisuuksia tässä iässä eikä rahaakaan ennen kuin lainat on maksettu. Kokoamalla kaikki diagnoosit yhteen saattaisi osaeläke olla joskus mahdollinen ja pitkän tähtäimen suunnitelmissani se onkin. Vuorotteluvapaan käytän vielä ensin.

• =)=)=)
        homeahdistus1 kirjoitti:

siltä että hylkypäätös tulee, jos tekstissä on vaihtoehtona kuntoutustuki tai työ uusissa työtiloissa! Joko on työkyvytön tai sitten ei ole ja jos on työkykyinen uusissa tiloissa, niin sitten on työkykyinen kokonaan. Tosiasia on, että vakuutuslääkärit hylkäävät myös eläkehakemuksia, joissa erikoislääkärit ovat todenneet työkyvyttömäksi kaikkeen työhön.

Oireettomaksi et varmaan tule, mutta jos työ on istumatyötä sisätiloissa, niin siitä voi selvitä heikommassakin kunnossa oleva. Vammaisiakin on työelämässä, pyörätuolissa istuvia joilla on kotona henkilökohtainen avustaja ym. syöpäpotilaita, sydänsairaita, copd-potilaita; työssä käyvät.

Minä saan myös oireita sisäilmasta ja ulkoilmasta, yskää, astmaoireita, nuhaa, refluksi vaivaa ym. Silti olen toistaiseksi työkykyinen, ei tämmöinen lääkehoitoon reagoiva astma mikään eläkesairaus ole. Hometiloissa en pärjää pitkään mutta nykyinen työtilani on riittävän puhdas, kun pidän oven kiinni ja puhdistimen päällä.

Minähän voisin eläkkeelle lähteäkin, mutta ei ole mitään mahdollisuuksia tässä iässä eikä rahaakaan ennen kuin lainat on maksettu. Kokoamalla kaikki diagnoosit yhteen saattaisi osaeläke olla joskus mahdollinen ja pitkän tähtäimen suunnitelmissani se onkin. Vuorotteluvapaan käytän vielä ensin.

tuntuu että tosiaan hakkaa päätään seinään, kun kaikki tilanteet muuttuvat ääntänopeammin. Eikä näissä lääkäreiden lausunnoissa ole sitä punaista lankaa nimeksikään. Koko ajan olen ihmetellyt sitä, miksi he ylipäätään ovat niin saakutin huolissaan terveydestäni? Keuhkolääkärit, joilla nyt on varmastikin tosi vaikeita keuhkosairauksia potevia potilaita ja sitten minä astmasairas! Joskus miettii sitä, miksi ylipäätään minun astmani nyt on niin erilainen kuin muiden työpaikallani sairastuneiden, että se vaatii keuhkolääkäreiden hoitoa? Kun muut käyvät sitten tavanlääkäreillä tai astmahoitajilla, tosin yksi pitää sinnikkäästi kiinni sairaalan hoitosuhteestaan, eikä suostu siirtymään sieltä pois ja hyvä niin.

Mutta kyllä maailma on mallillaan,kun astma on suuri huolenaihe keuhkolääkäreillekin. Siksi olen yrittänyt kysellä perusteita tähän huoleen, mutta diagnoosit sen kun vähentyyvät ja huoli lisääntyy.

Mutta samaa mieltä olen kanssasi, ettei tämä mikään eläkesairaus ole. Olen yrittänyt opetella nauttimaan siitä, että olen sairaslomalla ja voin tehdäkin nyt parempikuntoisena jotakin, mutta ei minusta vain ole tähän. Minä kaipaan hitosti töihin, siis oikeasti herätykset klo 5 ja töihin kimppakyydillä 6.15 satoi tai paistoi. Vaikka olen kuullut kuinka työyhteisö on muuttunut, kuinka ihmiset kaipaavat pois ja kadehtivat minua, joka saan vain olla sairaslomilla. Minä nyt kaipaan töihin. Sitä kiirettä ja uusia asioita... ja sitä tunnetta, että voi kun tulisi jo perjantai. Nyt viikonpäivillä ei ole mitään merkitystä.

• homeahdistus1
        =)=)=) kirjoitti:

tuntuu että tosiaan hakkaa päätään seinään, kun kaikki tilanteet muuttuvat ääntänopeammin. Eikä näissä lääkäreiden lausunnoissa ole sitä punaista lankaa nimeksikään. Koko ajan olen ihmetellyt sitä, miksi he ylipäätään ovat niin saakutin huolissaan terveydestäni? Keuhkolääkärit, joilla nyt on varmastikin tosi vaikeita keuhkosairauksia potevia potilaita ja sitten minä astmasairas! Joskus miettii sitä, miksi ylipäätään minun astmani nyt on niin erilainen kuin muiden työpaikallani sairastuneiden, että se vaatii keuhkolääkäreiden hoitoa? Kun muut käyvät sitten tavanlääkäreillä tai astmahoitajilla, tosin yksi pitää sinnikkäästi kiinni sairaalan hoitosuhteestaan, eikä suostu siirtymään sieltä pois ja hyvä niin.

Mutta kyllä maailma on mallillaan,kun astma on suuri huolenaihe keuhkolääkäreillekin. Siksi olen yrittänyt kysellä perusteita tähän huoleen, mutta diagnoosit sen kun vähentyyvät ja huoli lisääntyy.

Mutta samaa mieltä olen kanssasi, ettei tämä mikään eläkesairaus ole. Olen yrittänyt opetella nauttimaan siitä, että olen sairaslomalla ja voin tehdäkin nyt parempikuntoisena jotakin, mutta ei minusta vain ole tähän. Minä kaipaan hitosti töihin, siis oikeasti herätykset klo 5 ja töihin kimppakyydillä 6.15 satoi tai paistoi. Vaikka olen kuullut kuinka työyhteisö on muuttunut, kuinka ihmiset kaipaavat pois ja kadehtivat minua, joka saan vain olla sairaslomilla. Minä nyt kaipaan töihin. Sitä kiirettä ja uusia asioita... ja sitä tunnetta, että voi kun tulisi jo perjantai. Nyt viikonpäivillä ei ole mitään merkitystä.

tietävät, hakevat ja pohtivat muidenkin sairauksien mahdollisuuksia kuin astman... Terveyskeskuslääkäri arvasi papereistani että alveoliittia on haettu, vaikka diagnoosina oli astma. Tt-lääkärin mukaan sydänoireet johtuvat hapenpuutteesta rasituksessa. Allergiasairaalassa painokkaasti muistutettiin, että hometta on vältettävä niin tarkkaan kuin mahdollista tai sairaus(mikä?) etenee. Hämmästelivät, miten nopeasti homealtistus aiheuttaa minulle oireita eri elimiin ympäri kehoa.

Ehkä joskus saadaan tälle taudille muukin diagnoosi, ehkä. Pikkusen muutakin ongelmaa on ollut kuin että henkeen ottaa.

• kaltaisiasi on paljon
        =)=)=) kirjoitti:

lukumäärää en tiedä mutta varmasti paljon.
        Kyllä viikonpäivillä on merkitystä. Rytmin säilyttäminen on tärkeää, siitä pidän itsekin kiinni. Jokainen haluaa kuulua johonkin ryhmään ja kotona et tunne kuuluvasi mihinkään. Mutta jos menettää toivonsa, menettää paljon. Minäkin yritän saada päiviini jotain tekemistä josta saan edes pisaran verran iloa. Ilon tunne ja tunne siitä että olet yhtä arvokas kuin jokainen pallontallaaja, pidä siitä kiinni.

t. mekin olemme arvokkaita

• eläkkeelle
        homeahdistus1 kirjoitti:

telkkarista tuli hiljattain että masennuksen vuoksi jää nykyään enemmän eläkkeelle kuin aikaisemmin.

Kuinka se oikein onnistuu masennuksen kanssa saada eläkepäätös?

vaikuttaako siihen se että

a. masennuksia on nykyään enemmän
        b. masennuksia diagnosoidaan nykyään helpommin
        c. masennusta tai masennuksen loppumista ei ole vakuutuslääkäreidenkään helppo selvittää jos "huijaat"

vai mikä?

• =)=)=)=)
        kaltaisiasi on paljon kirjoitti:

lukumäärää en tiedä mutta varmasti paljon.
        Kyllä viikonpäivillä on merkitystä. Rytmin säilyttäminen on tärkeää, siitä pidän itsekin kiinni. Jokainen haluaa kuulua johonkin ryhmään ja kotona et tunne kuuluvasi mihinkään. Mutta jos menettää toivonsa, menettää paljon. Minäkin yritän saada päiviini jotain tekemistä josta saan edes pisaran verran iloa. Ilon tunne ja tunne siitä että olet yhtä arvokas kuin jokainen pallontallaaja, pidä siitä kiinni.

t. mekin olemme arvokkaita

kun mieheni kertoo milloin mistäkin työpaikan yhteisestä jutusta tai vain työkavereistaan joita voi tavata ilman mitään pelkoa sairastumisesta, olen kyllä aikaste kateellinen. Kun on sairaslomalla, on ulkopuolella siitä mitä työpaikalla tapahtuu. No toivoani en vielä ole menettänyt, mutta kyllä toivo selkeästi inhimillisestä ratkaisusta tuntuu olevan työn takana.

Ja toki, jos tilanne sitten menisi siihen, että mikään ei enää auta, niin pakkohan se olisi ottaa lusikka kauniiseen käteen. Mutta niin kauan kun ei ole pakko, niin penään oikeuksiani ammattitautiasairastavana puhtaaseen sisäilmaan työpaikalla. Itseni ja muidenkin vuoksi ei voi antaa periksi vaan tie on kuljettava ihan viimeiseen tiimaan asti.

http://www.youtube.com/watch?v=OOCQr7o2nnI

• lääkkeitä tarjotaan
        eläkkeelle kirjoitti:

telkkarista tuli hiljattain että masennuksen vuoksi jää nykyään enemmän eläkkeelle kuin aikaisemmin.

Kuinka se oikein onnistuu masennuksen kanssa saada eläkepäätös?

vaikuttaako siihen se että

a. masennuksia on nykyään enemmän
        b. masennuksia diagnosoidaan nykyään helpommin
        c. masennusta tai masennuksen loppumista ei ole vakuutuslääkäreidenkään helppo selvittää jos "huijaat"

vai mikä?

ihan ensimmäisenä, jos haet apua sairastumiseesi. Että siitä se sitten lähtee. Ja sitä tarjotaan vähän väliä ja kysellään miltä nyt tuntuu? Oletko masentunut, miten helposti kaikki laitetaan henkisiksi oireiksi. On varmasti se helpoin keskustelun aihe lääkäreille, kun siitä niin mieluusti puhuuvat ja jankkaavat. Ja jos kerrot, ettei masenna, niin sekin on sitten masennusta.

• etsin Neljän Ruusun
        =)=)=)=) kirjoitti:

kun mieheni kertoo milloin mistäkin työpaikan yhteisestä jutusta tai vain työkavereistaan joita voi tavata ilman mitään pelkoa sairastumisesta, olen kyllä aikaste kateellinen. Kun on sairaslomalla, on ulkopuolella siitä mitä työpaikalla tapahtuu. No toivoani en vielä ole menettänyt, mutta kyllä toivo selkeästi inhimillisestä ratkaisusta tuntuu olevan työn takana.

Ja toki, jos tilanne sitten menisi siihen, että mikään ei enää auta, niin pakkohan se olisi ottaa lusikka kauniiseen käteen. Mutta niin kauan kun ei ole pakko, niin penään oikeuksiani ammattitautiasairastavana puhtaaseen sisäilmaan työpaikalla. Itseni ja muidenkin vuoksi ei voi antaa periksi vaan tie on kuljettava ihan viimeiseen tiimaan asti.

lemppariani sinulle mutta en löytänyt. Laitan kun löytyy. Nyt laitan stereot täysille ja nautin hyvästä musiikista. Kiitos että muistutit siitä!

• tässä lempparini
        =)=)=)=) kirjoitti:

joka monella tavalla tilanteitamme kuvaava.
        Tällä rytmillä minä irroittelen kun tulee levoton olo. Tänään tein ananaskakkua ja eikun Rea soimaan:):):):):)

http://www.youtube.com/watch?v=060hM-JVClg

• =)=)=)=)
        tässä lempparini kirjoitti:

joka monella tavalla tilanteitamme kuvaava.
        Tällä rytmillä minä irroittelen kun tulee levoton olo. Tänään tein ananaskakkua ja eikun Rea soimaan:):):):):)

http://www.youtube.com/watch?v=060hM-JVClg

Hienoa musiikkia molemmilla. Minulle ehdoton ykkönen on Apulanta. Valitettavasti tätä Karman lainaa en löytänyt tähän musiikkina. Suosittelen ostamaan Apulannan cd:n Eikä vieläkään ole ilta (tai cd:n Eikä vielä ole edes ilta) Sanoitukset ovat loistavia.

Karman laina

Katsoessa ulkopuolelta
        itseään ja mitä on tekemässä
        ja minne se on menossa
        pitäisikö jotenkin reagoida

Olotilanormina
        Tila joka määritelmän mukaan
        voi kestää jopa vuosia
        jos siinäkään ehtii parantua

Karman laina korkoineen
        siirretty perintään
        Oppii minkä hintaiseen
        lähdettiin me kyytiin

Unohtuneessa vaiheessa se
        kaikki tuhlattiin
        Mut jotain voi kai tulkita
        aukoista katseen valossa

Ravistettu hereille
        unen silti katkeamatta siihen
        Tai edes muuttumatta
        tai usvan katoamatta tuuleen

Selviytymiskeinoja
        välinpitämättömyydestä
        Korostettuun itseironiaan
        Todellisuutta puskuroituna

Leikkaamalla valon määrää
        varjotkaan ei enää näytä
        niin syvän tummilta tai
        yhtä selkeiltä

Karman laina korkoineen
        siirretty perintään
        Oppii minkä hintaiseen
        lähdettiin me kyytiin

kaikki tuhlattiin
        aukoista katseessa

Syväintensiivikurssina
        psykiatrisia toimia
        jotka oman kokemuksen kautta
        täysin aukee

Onnellisten jakojäännökseen
        soveltumattomien sirkukseen
        siivilöityneiden keskuuteen
        yllättäen pääsee

Karman laina korkoineen
        siirretty perintään
        Oppii minkä hintaiseen
        lähdettiin me kyytiin

kaikki tuhlattiin
        aukoista katseen valossa

http://www.apulanta.fi/

• tarvitse lukea

näitä jos ei kiinnosta. Minä ainakin haluan lukea muiden kokemuksista ja oppia itsekin pitämään puoleni.

• Samma här
        =)=)=)=) kirjoitti:

oletko saanut apua liitosta ?
        Minulla sama tilanne, olisin kyllä työkykyinen, jos saisin puhtaat tilat. Työnantaja vain ei tunnu ymmärtävän vastuutaan siinä asiassa. Yritin ehdottaa kaikenlaisia ratkaisuja, mutta mikään ei tuntunut sopivan. Sairasloma jatkuu vielä. Pitäisi kai lähteä vuorotteluvapaalle, niin olisin pois huolesta. Haluaisin kuitenkin töihin ensisijaisesti.

• =)=)=)=)
        Samma här kirjoitti:

oletko saanut apua liitosta ?
        Minulla sama tilanne, olisin kyllä työkykyinen, jos saisin puhtaat tilat. Työnantaja vain ei tunnu ymmärtävän vastuutaan siinä asiassa. Yritin ehdottaa kaikenlaisia ratkaisuja, mutta mikään ei tuntunut sopivan. Sairasloma jatkuu vielä. Pitäisi kai lähteä vuorotteluvapaalle, niin olisin pois huolesta. Haluaisin kuitenkin töihin ensisijaisesti.

liittoon. Nyt laitoin viestiä luottamushenkilölle, koko asiaani käsittelevän ryhmäsähköpostin mukana, toivomuksena laitoin tuon puhtaan työtilan tai 100% etätyön. Ja mikäli näistä asioista ei tapaamisessamme henkilöt suostu keskustelemaan, pyysin luottamushenkilöä tässä viestissä ottamaan yhteyttä liittoni juridiseen edustajaan neuvoa kysyen, jotta kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu saataisiin sovinnolla aikaan. Luottamushenkilö ei ole ollut viestini suhteen yhteydessä. Mutta kun nämä yhteydenotot tulisi näin tehdä. Ensin paikallaistasolla ja vasta sitten mennä eteenpäin ja vielä edustajan kautta. Niin laitoin viestiä nyt näin eteenpäin. Aikaisemminhan luottamushenkilö pyysi ottamaan yhteyttä toiseen sairastuneeseen, koska hänen aviopuoliso on juristi. Kirjoitti ettei osaa muuta neuvoa.

Toivon sopuratkaisua, ilman mitään sen ihmeellisempää sekoilua. Minun piti sopeutua krooniseen sairauteeni. Nyt kun olen sopeutunut ja pidän ongelmiani terveyteni puolesta pysyvään krooniseen sairauteeni liittyvinä siten, että ei tämä tästä nyt mihinkään enää muutu, mutta näinkin voi elää. Niin pitäisikin sopeutua siihen, että sairaus on eläkkeitä vaativaa laatua. Eli normaalia kroonisesti sairastuneen elämää vain, ylä ja alamäkineen. Eihän minua enää kivuttomaksi tai oireettomaksi saada mitenkään. Ei voi tietää mitä edessä on, mutta minkäs teet. Tuntuu, että aina teen väärin ja syy on ihan satavarmasti aina sairastuneen. Milloin ei sopeudu, milloin sopeutuu liiankin kanssa, eikä ymmärrä sairautensa vakavuutta. Että revi siitä sitten.

Kerron kyllä miten menee. Sillä tämä oman tarinan kertominen rehellisesti on se millä toivon voivani muita vastaavassa tilanteessa olevia auttaa. Ainakin tieto siitä, että samaa taistelua se on joka puolella leviää ja ehkä joku osaa ennakoida jonkun ongelman ja väistääkin sitä.

• Samma här
        =)=)=)=) kirjoitti:

liittoon. Nyt laitoin viestiä luottamushenkilölle, koko asiaani käsittelevän ryhmäsähköpostin mukana, toivomuksena laitoin tuon puhtaan työtilan tai 100% etätyön. Ja mikäli näistä asioista ei tapaamisessamme henkilöt suostu keskustelemaan, pyysin luottamushenkilöä tässä viestissä ottamaan yhteyttä liittoni juridiseen edustajaan neuvoa kysyen, jotta kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu saataisiin sovinnolla aikaan. Luottamushenkilö ei ole ollut viestini suhteen yhteydessä. Mutta kun nämä yhteydenotot tulisi näin tehdä. Ensin paikallaistasolla ja vasta sitten mennä eteenpäin ja vielä edustajan kautta. Niin laitoin viestiä nyt näin eteenpäin. Aikaisemminhan luottamushenkilö pyysi ottamaan yhteyttä toiseen sairastuneeseen, koska hänen aviopuoliso on juristi. Kirjoitti ettei osaa muuta neuvoa.

Toivon sopuratkaisua, ilman mitään sen ihmeellisempää sekoilua. Minun piti sopeutua krooniseen sairauteeni. Nyt kun olen sopeutunut ja pidän ongelmiani terveyteni puolesta pysyvään krooniseen sairauteeni liittyvinä siten, että ei tämä tästä nyt mihinkään enää muutu, mutta näinkin voi elää. Niin pitäisikin sopeutua siihen, että sairaus on eläkkeitä vaativaa laatua. Eli normaalia kroonisesti sairastuneen elämää vain, ylä ja alamäkineen. Eihän minua enää kivuttomaksi tai oireettomaksi saada mitenkään. Ei voi tietää mitä edessä on, mutta minkäs teet. Tuntuu, että aina teen väärin ja syy on ihan satavarmasti aina sairastuneen. Milloin ei sopeudu, milloin sopeutuu liiankin kanssa, eikä ymmärrä sairautensa vakavuutta. Että revi siitä sitten.

Kerron kyllä miten menee. Sillä tämä oman tarinan kertominen rehellisesti on se millä toivon voivani muita vastaavassa tilanteessa olevia auttaa. Ainakin tieto siitä, että samaa taistelua se on joka puolella leviää ja ehkä joku osaa ennakoida jonkun ongelman ja väistääkin sitä.

Itse oli jo aikaisemmin yhteydessä liittooni. Sieltä kerrottiin, että jos on näyttöä, että työpaikalla on jotain hometta tms., niin työnantajan velvollisuus on kyllä järjestää vaihtoehtoisia tiloja.
        Täytyy kai itsekin ruveta laittamaan kirjallisesti viestiä työnantajalle.

• näytöistä?
        Samma här kirjoitti:

Itse oli jo aikaisemmin yhteydessä liittooni. Sieltä kerrottiin, että jos on näyttöä, että työpaikalla on jotain hometta tms., niin työnantajan velvollisuus on kyllä järjestää vaihtoehtoisia tiloja.
        Täytyy kai itsekin ruveta laittamaan kirjallisesti viestiä työnantajalle.

Kerrottiinko tarkemmin, mitä tarkoittaa? Onko näyttöä se, että moninaisissa sisäilmatutkimuksissa on löytynyt kaikenlaista Aspergilluksesta sädesieneen? Kun noita tutkimuksia vaan vähätellään ja ei anneta niitä mitenkään sairastuneelle. Onko sairastuneella yleensä oikeus nähdä kaikki rakennuksesta teetetyt tutkimukset?

• =)=)=)
        näytöistä? kirjoitti:

Kerrottiinko tarkemmin, mitä tarkoittaa? Onko näyttöä se, että moninaisissa sisäilmatutkimuksissa on löytynyt kaikenlaista Aspergilluksesta sädesieneen? Kun noita tutkimuksia vaan vähätellään ja ei anneta niitä mitenkään sairastuneelle. Onko sairastuneella yleensä oikeus nähdä kaikki rakennuksesta teetetyt tutkimukset?

ovat julkista tietoa. Kysy raporteista tsp tai valuttutetulta. Esimiehesi tietäneen asioita myös. Mutta meillä raportit kerättiin mappiin ja sitä sai kyllä käydä lukemassa, sisäilmatyöryhmän raportit ovat julkisia. Tosin silloin kun itse sairastuin, en näistä asioista tiennyt mitään. Monilla päättäjillä on käsitys, että hysteria leviää jos tietokin leviää. Näin oli käsittääkseni meillä ja siksi sisäilmaongelmista oltiin hyvin hiljaisia. Niistä tiesivät harvat ja valitut. Nyt tietää sitten koko talo ja tosi moni tuntee nuo ongelmat myös nahoissaan. Joten eihän sitä tietoa pysty salassa pitämään loputtomiin.

Kysele työsuojelupuolelta, julkista tietoa on. Ja työpaikkasi lääkäri tietäneen asioista myös. Vähättelyyn saat kyllä tottua. Meillä tsp kertoi, että tuollainen vaurio voi olla vaikka kenellä ihan kotona tiskipöydän takana, ei se ole mitenkään vaarallinen. Tämä vaurio tuli korjata asbestikorjaussäännöin. Tämänkin jälkeen tsp kertoili jatkuvasti, että mitään ongelmia ei ole ollut, eikä kukaan ole sairastunut vuosiin... Vaikka olin juuri saanut ammattitaudistani diagnoosin ja siitä heti esimiehelle ja tsp kertonutkin. Mutta kun se dementia iskee, niin sisäilmaongelmat muutesin, ne unohtuu sit ihan ekana.

• ehdottomasti
        =)=)=) kirjoitti:

ovat julkista tietoa. Kysy raporteista tsp tai valuttutetulta. Esimiehesi tietäneen asioita myös. Mutta meillä raportit kerättiin mappiin ja sitä sai kyllä käydä lukemassa, sisäilmatyöryhmän raportit ovat julkisia. Tosin silloin kun itse sairastuin, en näistä asioista tiennyt mitään. Monilla päättäjillä on käsitys, että hysteria leviää jos tietokin leviää. Näin oli käsittääkseni meillä ja siksi sisäilmaongelmista oltiin hyvin hiljaisia. Niistä tiesivät harvat ja valitut. Nyt tietää sitten koko talo ja tosi moni tuntee nuo ongelmat myös nahoissaan. Joten eihän sitä tietoa pysty salassa pitämään loputtomiin.

Kysele työsuojelupuolelta, julkista tietoa on. Ja työpaikkasi lääkäri tietäneen asioista myös. Vähättelyyn saat kyllä tottua. Meillä tsp kertoi, että tuollainen vaurio voi olla vaikka kenellä ihan kotona tiskipöydän takana, ei se ole mitenkään vaarallinen. Tämä vaurio tuli korjata asbestikorjaussäännöin. Tämänkin jälkeen tsp kertoili jatkuvasti, että mitään ongelmia ei ole ollut, eikä kukaan ole sairastunut vuosiin... Vaikka olin juuri saanut ammattitaudistani diagnoosin ja siitä heti esimiehelle ja tsp kertonutkin. Mutta kun se dementia iskee, niin sisäilmaongelmat muutesin, ne unohtuu sit ihan ekana.

pyytää nähtäväksi tutkimukset. Ne ovat julkista tietoa. Jos sädesieniä on, niin silloin on aina vakavampi juttu. Niinhän se tuntuu olevan joka paikassa, että ongelmaa vähätellään. Mutta kun kokee olevansa oikealla asialla, niin kannattaa ottaa asioista selvää ja yrittää kuitenkin tuoda niitä tosiasioita esille, ei saisi masentua vähättelijöistä (helpommin sanottu kuin tehty). Luulosairaaksihan sitä on leimautunut jo kuitenkin, antaa palaa vain. Ei anneta aivan helpolla periksi.
        Jos tutkimukset on kunnolla tehty, niin niissä on kyllä merkitty mikrobilajit ja määrät, niin kuin täytyy olla.

• tarkemmin.
        näytöistä? kirjoitti:

Minusta näyttää aika selvältä, jos aspergillusta ja sädesientä on löydetty, että ongelma on ilmeinen.
        En ole tutkinut suosituksia raja-arvoista vielä, kun itsellänikään ei ole tutkimustuloksia käytettävissä, mutta allaolevassa osoitteessa on jotain tietoa. Sen mukaan mm. "Suositellaan toimenpiteitä riippumatta kasvuston määrästä, jos näytteessä on Streptomyces-bakteeri eli sädesieni" ja myös Aspergillus fumingatus kuuluu tähän joukkoon.

http://www.pkgroup.se/finska/fprov/fprov.htm

• näytä.....

kuntotustuki
      Kirjoittanut: kyke 26.2.2007 klo 10.36

Itse olen hakenut kuntotustukea marraskuussa ja hylättynä tuli. Tammikuussa tein valituksen ja jälleen tuli hylättynä, että tälleen. Pitää olla työkkäriin ilmoittautunut ja sit liitosta saa päivärahan ja mikäli sitä kuntoutustukea jossain vaiheessa myönnetään, niin se sit tasataan. Älä missään tapauksessa sano itseäsi irti siitä työpaikasta.Kuntoutustuki on yleensä määräaikainen ja, jos ei sittenkään pysty töihin se voi muuttua työkyvyttömyyseläkkeeksi, mutta se on pitkä prosessi.Luulen,että sinulla tulee se 3kk karenssi, kun itse jäät pois töistä.En tiedä miten ne lasketaan, mut soita omaan työeläketoimistoon tai kelalle.

Keskustelua kuntoutustuesta...

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=1500000000000112&posting=22000000010244715

• =)=)=)

sain omalääkärilleni terveyskeskukseen työkykykartoitukseen ajan. Joten näin saan täysin puolueettoman näkökulman siitä, onko sairauteni esteenä kokopäiväiseen työskentelyyn. Enkä usko, että mitään sellaista ongelmaa terveydestäni näillä lääkityksillä löytyy, mikä estäisi työskentelyni.

Mutta katsotaan nyt, toki astmani oireilee aika ajoin, mutta minkäs minä sille teen. Olen herkkä sisäilmaongelmille, pölylle, hajuille yms. Minulla on muitakin kroonisia ongelmia, tulossa ja menossa autoimmuunipuoleltakin ongelmia jne. mutta miksi niitä nyt odottelisi. Mikäli kuljen työmatkat omalla autolla, niin pärjään kyllä. Kyllä sairauteni on puhtaissa olosuhteissa vain krooninen pysyvä sairaus, muistutus siitä, että sisäilman pitäisi työpaikoillamme olla puhdasta myös aikuisten oikeesti, ei ihan vain leikisti!

• rauhoitu hetkeksi

niin näet ehkä oman tilanteesi paremmin.
        Taidat käydä aika kovilla kierroksilla asiasi suhteen ja silloin menee puurot ja vellit helposti sekaisin.

Sinulla ja sinusta on niin monta lausuntoa tt-lääkäriltä,keuhkolääkäriltä jne. Nyt pyydät "puolueetonta" näkökulmaa tk-lääkäriltä.
        Jotta hän sellaisen ensinnäkin pystyisi tekemään, hänen pitäisi tutustua KOKO HISTORIAASI työpaikka altistumisen ajoilta.

Mieti -- ei niin puhdasta tilaa olekaan ettetkö tulisi tuolla sairaus ja oirekirjollasi reagoimaan työpaikalla, vaikka se olisikin puhdas. Aina on työpaikoissa joko vetoa,liian kuuma,liian kylmä tai huono ilmastointi, vaikkei sitä hometta olisikaan.
        Nyt sinulla on oireileva astma, herkistynyt pölylle,hajuille ja sisäilmaongelmille kaikki muut vaivat joita täällä olet luetellut.
        Ei sinusta saa niin tervettä enää, ettetkö oireilisi. Kuten itsekin kirjoitit "Kyllä sairauteni on puhtaissa olosuhteissa vain krooninen pysyvä sairaus".

Kuka pystyy osoittamaan sinulle niiiin puhtaat työskentelytilat, että voisit oireiluitta tehdä töitä????? Tuskin kukaan.

Nämä ovat realiteetteja sen vaikutelman mukaan jonka sinusta olen saanut sinun omien kirjoitustesi perusteella. Älä ota tätä minään haukkumisena kuten täällä helposti näemmä tehdään jos on asioista eri mieltä. Joskus on nostettava se kissa pöydälle ja katsottava totuutta silmiin sellaisena kuin se on ja tehtävä uusia suunnitelmia.

• =)=)=))
        rauhoitu hetkeksi kirjoitti:

Taidat käydä aika kovilla kierroksilla asiasi suhteen ja silloin menee puurot ja vellit helposti sekaisin.

Sinulla ja sinusta on niin monta lausuntoa tt-lääkäriltä,keuhkolääkäriltä jne. Nyt pyydät "puolueetonta" näkökulmaa tk-lääkäriltä.
        Jotta hän sellaisen ensinnäkin pystyisi tekemään, hänen pitäisi tutustua KOKO HISTORIAASI työpaikka altistumisen ajoilta.

Mieti -- ei niin puhdasta tilaa olekaan ettetkö tulisi tuolla sairaus ja oirekirjollasi reagoimaan työpaikalla, vaikka se olisikin puhdas. Aina on työpaikoissa joko vetoa,liian kuuma,liian kylmä tai huono ilmastointi, vaikkei sitä hometta olisikaan.
        Nyt sinulla on oireileva astma, herkistynyt pölylle,hajuille ja sisäilmaongelmille kaikki muut vaivat joita täällä olet luetellut.
        Ei sinusta saa niin tervettä enää, ettetkö oireilisi. Kuten itsekin kirjoitit "Kyllä sairauteni on puhtaissa olosuhteissa vain krooninen pysyvä sairaus".

Kuka pystyy osoittamaan sinulle niiiin puhtaat työskentelytilat, että voisit oireiluitta tehdä töitä????? Tuskin kukaan.

Nämä ovat realiteetteja sen vaikutelman mukaan jonka sinusta olen saanut sinun omien kirjoitustesi perusteella. Älä ota tätä minään haukkumisena kuten täällä helposti näemmä tehdään jos on asioista eri mieltä. Joskus on nostettava se kissa pöydälle ja katsottava totuutta silmiin sellaisena kuin se on ja tehtävä uusia suunnitelmia.

kädet ristissä, kun luvatut tilanteet jatkuvasti muutuvatkin. Hommahan oli jo ihan kasassa, mutta nyt ei sitten esimieheni tiedä uusista vuokrattavista tiloista mitään. Ja niitä oli luottamusmiehen mukaan jo käyty katsomassakin. Että ei taida ihan pitää nuo esimiehen tiedot paikkaansa. Ainahan työpaikalla on mukavampi pitää niitä terveitä, kun jo sairastuneita. Eikä tuo sairastelu nyt ihan noin ongelmallista ole, mitä kuvaat. Kyllä työtilaksi riittää normaalitasoinen työtila, veto yms. vedätykset ovat nyt ihan tuulesta temmattua. Kunhan ei ole sisäilmaongelmia, niin työtila toimii.

Tuntuu, että monille on suurin ongelma se, että en suostu menemään tähän "eläke" halpaan. Sillä siihen ovat monet kyllä uskoneet. Sen uskon jälkeen ongelma on vain ja ainoastaan sairastuneen. Ai kuinka ikävää, että eivät hyväksykään eläkettäsi tai kuntoutustukea, tai osakuntoutustukea. Nää työt nyt on näin järjestetty, eikä tätä enää voi muuttaa suuntaan tai toiseen. Koko höpinä näistä eläkkeistä tms. on pelkää puhetta. Siteeksi ei ole mitään faktaa. Kaikki tietävät miten vaikea on erittäin sairaidenkaan päästä millekään eläkkeelle ja nyt sitten astma olisikin sairaus, joka edellyttää eläkkeitä. Naurettavaahan se on.

Joten mielestäni on ihan järkevää selvitellä ne faktat millä sitä eläkettä pitäisi sitten hakea. Ei hakemiseen riitä koskaan mikää muu kuin lääkäreiden todetut faktat, nyt sitä faktatietoa ei ole. On vain suulliset jaarittelut ja teksteissä sitten lukee että eläke olisi nyt oikea ratkaisu, mutta ei mitään syytä miksi näin olisi. Lisäksi on tuo, että sama lääkäri väittää sairauttani haitattomaksi ja niin vaikeaksi, että pitää eläkkeitä parhaina vaihtoehtoina. No haloo, olisiko vähän linjauksissa vikaa!

Mutta muutoin, ihan ok tuo kirjoituksesi. Mutta miksi istuisin kotona ja odottelisin, että työpaikkani päättäjät tekevät puolestani päätöksiä ja saavat siihen mukaan vielä tt-lääkärin. Eihän tuo hänenkään viestinsä minulle kertonut minun ongelmistani, vaan työpaikan. Jotenkin sitä luulisi, että lääkäri miettii enemmän potilaita kun työnantajaa, mutta ei kait se aina sitten niin mene. Tuli mieleen, että nyt työtilat ovat minulle sopimattomia, ja niistä on jo tehty uusi lausuntokin. Ja vuosia on istuttu samassa sisäilmatyöryhmässä, ja selvisi vasta nyt tämä ongelma, juurihan kaikki ongelmani työpaikan sisäilmasta oli tt-lääkärin ja tsp mukaan vain henkistä. Nyt sitten olisikin eläke, kun sairauteni on niin vaikea. Mikähän sairaus olisi nyt kyseessä?

• Diva

miten sairastunut vouhkaa jokapuolelle? Hän on ollut yhteydessä työnantajaan, lääkäreihinsä ja nyt menossa omalääkärille? Mikä näistä on vouhkausta? Asioita nyt hoidetaan selvittämällä niitä, ei alistumalla.

• muuten

lääkäri2.
        Vähän näyttää siltä tuo asenteesi.

• TherapiaFennica

Pitkäaikainen työkyvyttömyys
      TherapiaFennica

Sisällysluettelo
      1 Työkyvyttömyyseläke
      2 Lakisääteisen tapaturmavakuutuksen tapaturmaeläke
      3 Liikennevakuutuksen työkyvyttömyyseläke
      4 Sotilasvammat
      5 Sotilastapaturmat
      6 Yksityisvakuutus

Työkyvyttömyyseläke
      Sakari Tola ja Timo Aro

Kansaneläkelain mukainen työkyvyttömyyseläke voidaan myöntää yleensä sen jälkeen, kun henkilö on saanut ensin sairausvakuutuslain mukaisen päivärahan enimmäissuoritusajalta eli 300 arkipäivältä. Työkyvyttömyyseläkettä voivat saada 16-64-vuotiaat. Se voidaan myöntää määräaikaisesti, lyhyimmillään yhdeksi kuukaudeksi tai toistaiseksi eli 65 vuoden ikään asti. Kansaneläkettä työkyvyttömyyseläkkeenä voivat saada myös ne, jotka eivät ole koskaan olleet työelämässä. Eläke myönnetään, mikäli vakuutettu ei sairauden vuoksi pysty kohtuullisen toimeentulon turvaavaan työhön. Kansaneläke on työeläkevähenteinen. Se myönnetään vain, mikäli työeläke jää alle laissa säädetyn tason.

Työeläkelakien mukainen työkyvyttömyyseläke voidaan myöntää työntekijälle, jonka työkyky on yhtäjaksoisesti vähintään yhden vuoden ajan sairauden, vian tai vamman takia heikentynyt vähintään 2/5. Tällöin voidaan myöntää osaeläke. Jos työkyky on heikentynyt vähintään 3/5, voidaan myöntää täysi työkyvyttömyyseläke. Nämä murtoluvut eivät tarkoita lääketieteellistä invaliditeettiprosenttia, vaan arviota henkilön jäljellä olevasta kyvystä ansaita toimeentulonsa työllä. Vaikka lääketieteellisillä löydöksillä on keskeinen merkitys tässä arviossa, otetaan huomioon myös sosioekonomisia seikkoja. Useimmissa tapauksissa tarvitaan monipuolista kokonaisharkintaa, jossa lääketieteellisillä löydöksillä on oma tärkeä osuutensa. Julkisen sektorin työeläkeratkaisuissa työkyvyttömyyden määrittely on tiukemmin omaan työhön sidottu kuin muiden työeläkelakien mukaan.

Työkyvyttömyyseläkkeen voi työeläkejärjestelmässä saada suhteellisen lyhyenkin työssäolon (yhteensä vähintään vuoden vakuutettuja työsuhteita) jälkeen. Mitään ikärajaa työkyvyttömyyseläkkeen saamiselle ei myöskään ole, vaan esim. ensimmäisessä työpaikassaan vakavasti sairastunut nuori ihminen voi saada työkyvyttömyyseläkkeen.

Mikäli henkilö tulee työkyvyttömäksi työsuhteen aikana tai noin vuoden sisällä työsuhteen päättymisestä, hänellä on oikeus ns. tulevaan aikaan. Tämä tarkoittaa sitä, että eläkkeen suuruutta laskettaessa otetaan huomioon myös vuodet työkyvyttömyyden alkamisesta varsinaiseen vanhuuseläkeikään asti. Mikäli työkyvyttömyys alkaa yli vuoden kuluttua työsuhteen päättymisestä, voidaan myöntää ns. vapaakirjaeläke. Tällöin henkilö saa siihen mennessä ansaitsemansa eläkkeen mutta ei tulevan ajan osuutta. Työkyvyttömyyden alkamishetkellä saattaa siis olla hyvinkin suuri taloudellinen merkitys.

Lääkärin antamien tietojen perusteella pyritään selvittämään henkilön jäljellä oleva suorituskyky ja kuntoutusedellytykset. Sitä varten tarvitaan lääketieteelliset diagnoosit ja niiden perusteet, ja kaikkein tärkeintä on lääketieteellisen tilan yksityiskohtainen kuvaaminen. Mikäli suorituskykyä on mahdollista mitata, mittaustulokset on esitettävä lausunnossa. Esimerkiksi keuhkosairautta potevan henkilön keuhkojen toimintakokeet tai sydänsairaan kliininen rasituskoe antavat usein varsin hyvän kuvan jäljellä olevasta toimintakyvystä.

Lääkärille ei ole asetettu muodollisia rajoituksia sen suhteen, mihin hän voi lausunnossa ottaa kantaa. Hän voi siis vapaasti ilmaista käsityksensä siitä, missä määrin sairaus, vika tai vamma huonontaa työkykyä ja mihin hakija mahdollisesti vielä pystyy.

Lääkärinlausunto työkyvyttömyyseläkettä ja yksilöllistä varhaiseläkettä varten laaditaan SV B-lomakkeelle. Suositeltavaa on käyttää SV B2-lomaketta, joka laajempana lomakkeena mahdollistaa tiedoiltaan yksityiskohtaisemman lausunnon laatimisen.

Lääkärinlausunnon tarkoitus on välittää hoitavalta lääkäriltä työkyvyttömyyttä koskevan etuusratkaisun kannalta olennainen tieto hakijasta, hänen sairaudestaan, annetuista hoidoista ja suoritetuista kuntoutustoimenpiteistä sekä jäljellä olevasta työkyvystä vakuutuslaitoksen lääkärin käyttöön.

Työkyvyn arviointiin liittyvä lääkärinlausunto on itsenäinen asiakirja ja asiantuntijalausunto, jonka tietojen on sellaisenaan riitettävä lääketieteellisten seikkojen perusteella tehtävään toimintakyvyn ja työkyvyn arvioon.

Lausuntoa laatiessaan lääkäri siirtyy potilasta hoitavan lääkärin roolista eläkkeenhakijan jäljellä olevaa työkykyä arvioivan puolueettoman asiantuntijan rooliin. Asiantuntijan rooli edellyttää, että lääkäri pitäytyy lausunnossaan asiakirjamaisessa kirjoitustyylissä ja välttää käyttämästä asenteellisia ilmaisuja. Lausunto voi sisältää liitteitä, mutta ei ole hyvän lausuntokäytännön mukaista viitata vain valokopioihin potilasasiakirjoista tai suuremmalta osalta aikaisempiin lausuntoihin. Lausunnon rakenteella on työkyvyn arvioinnissa selvä merkitys - saman rakenteen noudattaminen auttaa lausunnon laatijaa huomioimaan kaikki tarvittavat seikat ja lausunnon tulkitsijaa arvioimaan eläkkeen myöntämisen edellytyksenä olevia lääketieteellisiä perusteita.

Hoidon, kuntoutuksen ja jäljellä olevan työkyvyn arviointia varten laadittu lääkärinlausunto B jakautuu toiminnallisesti kolmeen osaan: sairaustiedot, hoito- tai kuntoutussuunnitelma sekä työkyvyn arvio.

Lausunto alkaa johdannolla, joka sisältää arvioitavan henkilötiedot ja henkilöllisyyden toteamistavan. Henkilötietoihin sisältyvän ammattinimikkeen sijasta olisi johdanto-osassa pyrittävä käyttämään mahdollisimman hyvin hakijan tekemää työtä kuvaavaa nimikettä.

Lausunnon ensimmäinen osa alkaa luettelolla työkykyyn vaikuttavista sairauksista, jotka tulisi esittää tärkeysjärjestyksessä ja ICD-tautiluokituskoodein. Ensimmäiseen osaan tulee liittää myös hakijan kertoma sairaushistoria (anamneesi), joka tulee kirjata sellaisena, kuin tutkittava sen kertoo, ja selvästi erillään kliinisistä tutkimushavainnoista ja aiempia sairauskertomuksia koskevista viittauksista. Esitietoihin on myös syytä lyhyesti kirjata tutkittavan oma arvio merkittävimmin toiminta- ja työkykyyn vaikuttavasta sairaudesta. Laajoja kuvauksia hakijan kuvaamista kivuista ja säryistä on kuitenkin vältettävä. Ei ole myöskään tarpeellista kuvata niitä aikaisempia sairauksia, joilla ei ole hakijan nykyisen toimintakyvyn tai kuntoutuksen kannalta olennaista merkitystä.

Esitietojen tulee sisältää myös kuvaus sairauden kehitysvaiheista, annetuista hoidoista ja etenkin hoitojen vaikutuksista sairauden kulkuun sekä toimintakyvyn kehittymiseen. Näillä on suuri merkitys arvioitaessa hoito- tai kuntoutussuunnitelman toteuttamisella mahdollisesti saavutettavia tuloksia.

Tutkimushavainnot sisältävät tilankuvauksen (status praesens) ja tilanteen mukaan esimerkiksi laboratoriotutkimusten ja kuvantamistutkimusten tuloksia sekä fyysisten (esimerkiksi keuhkojen toimintakokeet tai kliininen rasituskoe) tai esimerkiksi neuropsykologisten tutkimusten tuloksia.

Tilankuvaus on merkitykseltään lausunnon tärkein osa, jonka tulee sisältää vain selviä tosiasioita tehdyistä havainnoista. Ilman esitettyjä kliinisiä tutkimushavaintoja ei työkykyä voida useinkaan arvioida. Laboratoriotutkimusten ja kuvantamistutkimusten tuloksista riittävät ne, joilla on merkitystä työkyvyn arvioinnissa. Röntgenkuvia ei ole tarpeen toimittaa vakuutuslaitokseen, ellei niitä erikseen pyydetä. Erityisen tärkeitä ovat suorituskykytutkimukset ja mahdolliset toimintakykytutkimukset, joilla voidaan mitata objektiivisesti hakijan suoritus- ja toimintakykyä. Laajoja lausuntoja erikoistutkimuksista ei ole tarpeen suoraan lainata lääkärinlausuntoon, vaan ne voidaan hyvin liittää lausunnon osaksi liitteinä.

Tutkimushavaintojen esittämisen jälkeen lausunnon laatijan tulee arvioida hakijan jäljellä oleva toimintakyky ja ne mahdolliset sairauden aiheuttamat rajoitteet, jotka alentavat tutkittavan toimintakykyä jokapäiväisessä elämässä. Toimintakykyä on hyvä verrata samanikäisen terveen henkilön toimintakykyyn. Sitä kuvattaessa otetaan huomioon vamman tai sairauden laatu, mutta ei sellaisia yksilöllisiä ominaisuuksia kuten tutkittavan tekemä työ. Laatijan tulisi jäljellä olevan toimintakyvyn arvioissa pyrkiä muutamin lausein esittämään, minkä tasoiseen kuormitukseen tutkittava kykenee koko- tai osapäiväisesti.

Lausunnon toisessa osassa lausunnon laatija esittää suunnitelman tutkittavan hoidoista, kuntoutuksesta ja mahdollisista muista toimintakykyä ja työkykyä palauttavista toimista. Sairauksien hoito ja kuntoutus liittyvät oleellisena osana terveydenhuollon toimintaan. Suunnitelmat tulee lausunnossa esittää tiiviissä muodossa. Hoidon ja kuntoutuksen suunnitelman lisäksi on lausunnossa selvitettävä suunnitelman tavoite ja aikataulu. Määräaikaisen työkyvyttömyyden keston arviointi vakuutuslaitoksessa perustuu esitettyyn hoitosuunnitelmaan, sen tavoitteeseen ja aikatauluun.

Lausunnossa arvioidaan myös lääkinnällisen kuntoutuksen sekä ammatillisen kuntoutuksen suunnitelmat ja kuntoutuksen mahdollisuudet. Lääkinnällisen ja ammatillisen kuntoutussuunnitelman laatiminen ja järjestäminen vaatii usein laajoja selvityksiä ja tiivistä yhteistyötä työpaikan, kuntoutusta järjestävän tahon sekä kuntoutujan välillä. Lausunnon laatijalta ei tällaisissa tapauksissa yleensä odoteta yksityiskohtaista kuntoutuksen suunnitelmaa, mutta lääkinnällisen tai ammatillisen kuntoutuksen mahdollisuus jäljellä olevaa työkykyä tukevana toimenpiteenä tulisi lausunnossa tarvittaessa esittää.

Erityisesti ammatillisen kuntoutuksen suunnitelmaa esitettäessä on aiheellista selvittää, ketkä ovat osallistuneet suunnitelman laatimiseen ja onko tutkittava itse ollut osallisena suunnitelman laatimisessa. Yksityiskohtainen ammatillinen suunnitelma on yleensä paras esittää liitteessä.

Vasta hoidon tai kuntoutuksen tulosten tai näitä koskevien suunnitelmien laatimisen jälkeen voidaan laatia lausunnon kolmas osa ja arvioida työkykyä ja sen alenemista pitemmällä tähtäyksellä. Ennen työkyvyn arviota tulee lyhyesti kuvata hakijan työhistoria ja hänen nykyisin tekemänsä työ. Työhistoriassa tulee myös kuvata, milloin hakija on viimeksi ollut työssä. Lausunnon laatijan on myös pyrittävä arvioimaan nykytyön aiheuttamaa fyysistä ja psyykkistä kuormitusta. Lisäksi tulee esittää kuvaus tutkittavan selviytymisestä nykyisessä työssä. Tarvittaessa on usein hyödyksi hankkia lisätietoja tutkittavan työnantajalta tai työterveyshuollosta tai kirjata lausuntoon, missä työterveyshuolto on järjestetty.

Työkykyä arvioitaessa tulee lausunnon laatijan arvioida, miten sairauden aiheuttama haitta vaikuttaa tutkittavan selviytymiseen nykyisessä tai siihen läheisesti verrattavassa työssä. Tämän jälkeen tulee arvioida tutkittavan jäljellä oleva työkyky sekä se, miten määräaikaisen työkyvyttömyysjakson (päivärahakauden tai kuntoutustuen) ajaksi esitettyjen hoito- tai kuntoutustoimenpiteiden arvioidaan vaikuttavan työkykyyn.

Mikäli lausunnon laatija ei tunne tutkittavan työtä ja sen vaatimuksia riittävästi, hän voi arvioida, minkä tasoisiin työsuorituksiin hakijan toimintakyky riittää. Vakavien ja ennusteeltaan huonojen sairauksien osalta työkyvyn arvioiminen yksinomaan lääketieteellisten seikkojen perusteella saattaa olla selvää. Näissä tapauksissa tutkittavan voidaan arvioida olevan työkyvytön kaikkeen työhön.

Lausuntoa kirjoittava lääkäri voi arvioida, että tutkittavan työkyvyttömyysjakso kestää vain määräajan, jonka aikana hakijan odotetaan todennäköisesti kuntoutuvan toimintakykyiseksi. Lääkärin arvion tulee perustua lausunnossa esitettyyn suunnitelmaan määräaikana tapahtuvasta asianmukaisesta hoidosta tai toteutettavista kuntoutustoimenpiteistä. Ellei lääkärinlausunnossa esitetä hoito- tai kuntoutussuunnitelmaa, ei hakijalle voida myöntää kuntoutustukea, ja tarvittaessa lausunto voidaan palauttaa täydentämistä varten lausunnon laatineelle lääkärille.

Lääkärinlausunto osatyökyvyttömyyseläkehakemuksen ja yksilöllisen varhaiseläkkeen hakemuksen liitteeksi laaditaan saman rakenteen mukaisesti kuin varsinaista työkyvyttömyyseläkettä koskevaan hakemukseen liitettävä lausunto. Vaikka yksilöllisen varhaiseläkkeen myöntämisen edellytyksenä eivät ole vain lääketieteelliset seikat, tulee lausunnossa kuvata yhtä tarkasti hakijan sairauden aiheuttama toiminnan vajavuus sekä arvioida annettujen hoitojen mahdollisten kuntoutusmahdollisuuksien vaikutukset hakijan jäljellä olevaan työkykyyn. Ilman hoito- tai kuntoutusyrityksiä ei pysyvän toimintakyvyn alentuman arviointi ole mahdollista eikä vakiintuneen käytännön mukaisesti yksilöllistä varhaiseläkettä myönnetä.

Lakisääteisen tapaturmavakuutuksen tapaturmaeläke
      Sakari Tola ja Ilkka Torstila

Tapaturmaeläkkeen edellytys on, että työkyvyn heikentyminen johtuu nimenomaan korvaukseen oikeuttavasta työtapaturmasta tai ammattitaudista. Mikäli tällainen syy-yhteys voidaan osoittaa, riittää korvauksen saamiseen periaatteessa vähäinenkin ansiokyvyn huononeminen. Mikäli tapaturmasta tai ammattitaudista aiheutunut työkyvyttömyys kestää yli vuoden tapaturman sattumisesta tai ammattitaudin ilmenemisestä, maksetaan ansiokyvyn huononemisen korvauksena tapaturmaeläkettä. Jos vahingoittunut joutuu korvaukseen oikeuttavan työtapaturman tai ammattitaudin vuoksi vaihtamaan esim. aikaisempaa huonommin palkattuun työhön, tapaturmaeläke maksetaan aikaisemman ja uuden palkan erotuksesta.

Korvaukseen oikeuttavan vamman tai sairauden ja työkyvyn heikentymisen välinen syy-yhteys on yleensä verraten helposti arvioitavissa. Tärkeintä on vamman ja sairauksien yksityiskohtainen lääketieteellinen kuvaaminen. Arvio syy-yhteydestä tehdään vakuutuslaitoksessa kaiken käytettävissä olevan tiedon perusteella. Ongelmia syntyy tapauksissa, joissa potilaalla on useita muita sairauksia ja vammoja tai työnteon vähentäminen on epäsuhteessa vammoihin ja sairauksiin. Lausuntoa kirjoittava lääkäri voi ottaa kantaa näihin kysymyksiin silloin, kun hän katsoo tietojensa siihen riittävän, mutta kannanotto ei ole välttämätön.

Lääkärinlausunnon tietojen perusteella pyritään arvioimaan vammasta tai sairaudesta aiheutuva ansiokyvyn huononeminen. Kysymyksenasettelu on muuten sama kuin suorituskyvyn arvioinnissa työ- tai kansaneläkettä varten, mutta lisäksi arvioidaan siis suorituskyvyn heikentymisen syy-yhteyttä korvaukseen oikeuttavaan työtapaturmaan tai ammattitautiin. Tätä varten tarvitaan lääketieteelliset diagnoosit perusteluineen - tärkeintä on lääketieteellisen tilan yksityiskohtainen kuvaaminen. Mikäli suorituskykyä voidaan mitata, on mittaustulokset esitettävä lausunnossa (esim. keuhkojen toimintakokeet).

Tapaturmien jälkitiloista yksityiskohtainen kliininen status antaa useimmiten riittävän pohjan suorituskyvyn arvioinnille. Mikäli lausuntoa kirjoittava lääkäri tuntee potilaan työn, voi hänen käsityksestään työkyvystä olla hyötyä ratkaisua tehtäessä. Mikäli taas lääkäri ei tunne potilaan työtä, hänen tulisi rajoittaa lausuntonsa kuvaamaan potilaan suorituskykyä lääketieteen menetelmin arvioituna.

Lausunto tapaturmista ja ammattitaudeista laaditaan E-lomakkeelle. Lausunnoille ammatti-ihotaudeista ja melun aiheuttamasta kuulon heikentymisestä on olemassa erityislomakkeet, joita on syytä käyttää näissä tapauksissa. E-lomakkeen etusivu täytetään kuten lausunnoissa lyhytaikaisesta työkyvyttömyydestä. Olennainen on lomakkeen takasivulle laadittava kuvaus vamman tai sairauden lääketieteellisestä tilasta. Siihen on syytä erikseen kirjata toisaalta anamnestiset tiedot, kuten vamman sattumismekanismi ja potilaan valittamat oireet, ja toisaalta lääkärin omat havainnot, objektiiviset kliiniset löydökset ja erilaisten lisätutkimusten, kuten röntgen- ja laboratoriotutkimusten, tulokset. Erityisen tärkeää on kuvata, millaisen toiminnan rajoituksen korvaukseen oikeuttava vamma tai sairaus aiheuttaa ja onko potilaalla muita sairauksia, jotka rajoittavat toimintakykyä.

Mikäli potilaasta laaditaan samanaikaisesti E-lausunnon kanssa esim. B-lausunto työkyvyttömyyseläkkeen hakemista varten, siitä on syytä liittää mukaan kopio. Vakuutuslaitoksessa työkyvyttömyys arvioidaan lääketieteellisiltä osin nimenomaan syntyneen toiminnanvajauksen pohjalta. Mikäli työkyvyttömyys johtuu usean eri sairauden yhteisvaikutuksesta, joudutaan erikseen arvioimaan, mikä on korvaukseen oikeuttavan vamman tai sairauden osuus kokonaisuudesta, esim. miten se vaikuttaisi, jollei muita tauteja olisi. Työntekijä on kuitenkin vakuutettu sellaisena kuin hän vahingoittumishetkellä on, ja näin ollen periaatteessa sama vamma voi vaikuttaa eri tavalla eri henkilöiden työkykyyn. Rajatapauksissa niin työkyvyttömyyden kuin työtapaturman tai ammattitaudinkin osuuden arviointi vaatii monipuolista lääketieteellistä ja juridista harkintaa, eikä hoitavalta lääkäriltä edellytetä kannanottoa tähän vain osittain lääketieteelliseen kysymykseen. Olennaista on, että potilaan lääketieteellinen kokonaistilanne ja vamman aiheuttamat toiminnanrajoitukset kuvataan huolellisesti ja yksiselitteisesti.

http://www.therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Pitkäaikainen_työkyvyttömyys

• Kimurantti!

Jos on haettu työkyvyttömyyseläkettä ja myönnetäänkin vain osatyökyvyttömyyseläkettä tai kuntoutustukea, pitääkö se myönnetty eläke tai tuki lajista riippumatta hyväksyä?

Jos olen jo työttömänä työnhakijana ja saan osatyökyvyttömyyseläkkeen tai kuntoutustuen, pääsenkö sen päätyttyä palamaan takaisin päivärahalle jos 500 päivärahapäivää ei ole vielä täynnä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2490
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      200
      1181
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      911
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      91