Koppavat rouvat

kulittelevat

Tämä juttu sopisi kaikille matkaan lähtijöille, ei siis ainoastaan Tallinnassa kävijöille.
Tällä palstalla on viimeaikoina kovasti toruttu virolaisia tylyydestä ja haluttomuudesta palvella suomalaisia. Mistäköhän moinen asenne on saanut alkunsa?
Taannoin Viron pääministeri pyysi suomalaisia luopumaan isoveliasenteestaan suhtautumisessa virolaisiin. Tuollainen alentuva puhetyyli, aivan kuin kulille antaisi työ-ohjeita, on loukkaavaa.
Paha juttu tässä on se etteivät monet, alitajuisesti 'ylempituntoiset', suomalaiset edes huomaa kulittelevansa. Minulle itselleni kävi tämän vuoden aikana näin erään ’parempiosaisen’ rouvan kanssa, ihan täällä koto Suomessa. Hän ei huomannut itse ’kulittelevansa’ minua ja tuskinpa huomasi tapauksen jälkeenkään. Joka tapauksessa minua kun tässä maassa ei kukaan kulittele, oli kuinka ylhäinen tahansa, niinpä annoin rouvalle täysilaidallisen erittäin valikoituja sanoja. Hämillään rouva kykeni vain sanomaan, että hän kun yritti olla vain kohtelias.
Muistakaa! Alentuvalla puhetyylillä lausuttu kohtelias huomautus on vastapuolen arvostuksen loukkaamista. Sen kaltaista puhetyyliä ei suvaita muualla maailmassa.
Ne ajat ovat jo ohi.
Siis mikä avuksi? Kysykää ystäviltänne minkälaisia havaintoja ovat tehneet käytöksestänne kun asioitte virolaisten kanssa.
Niin, mutta saattaahan tietenkin olla, että virolaiset ovat ehkä tällä hetkellä erittäin herkistyneessä tilassa??

Jokaisen pitäisi tietää myös mitä hyvä palvelu todellisuudessa on. Se on huomaavaista avuliaisuutta, asiantuntemusta ja ystävällisyyttä. Saako asiakas sitä Suomessa? Tuskinpa, tai ainakin aika harvoin.
Suomalaisessa elektroniikkaliikkeessä kyselin japanilaisen tuotteen ominaisuuksista niin myyjätär vastasi, ettei tiedä ja minun olisi parasta kysyä laitteen valmistajalta. No mutta suomalainenhan ei huomaa tuossa mitään merkillistä.
Asiakaspalvelussa Suomessa on levinnyt laajalti tuollainen Teboil-mainoksen kaltainen käytös. Suomalaisten n.s. rautakauppojen oli kohennettava asennevammaisten myyjiensä asiakaspalvelu plussan puolelle kun ulkomaiset ketjut rantautuivat.

Sana kuli, englanniksi coolie, merkitsee aasialaista työläistä, palvelijaa, joskus myös orjaa.

22

3205

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peiliin,

Omien asenteiden, omien käytöstapojen ja ulkoisen habituksen osalta ja sitten ihmetellä, miksi minua kohdellaan tylysti, haluttomasti jne.

Jo valmiiksi mitätöivällä, ivallisella, öykkäröivällä jne. lähestymistapa asenteella on turha missään päin maailmaa odottaa palvelua.

Mihin on unohtunut tervehtiminen, kiittäminen,
      maailmalla ja Tallinnassakin nämä pienet, mutta isot asiat ovat kunniassa.

Liian moni suomalainen vapaa-ajan matkaaja muistuttaa variksenpelätintä, sellaista jonka näin joskun isoäitini mansikkamaalla, jonka oli tarkoitus karkoittaa varikset;)

• hymyilevä...

Miksi kuitenkin saan Tallinnassa huonoa palvelua, vaikka kiitän, olen kohtelias, hymyilen?

Käyttäydyn aivan samoin Suomessa, jossa vastineeksi tulee kohteliasta käytöstä ja hymyä.

Miksi tämä ei toimi Tallinnassa? Myös virolaiset tuttavani kertovat, että ero on Suomeen verrattuna suuri. Hekin valittavat palveluammatissa toimivien tylyä käytöstä Virossa.

• miljuuna kertaa käynyt
        hymyilevä... kirjoitti:

Miksi kuitenkin saan Tallinnassa huonoa palvelua, vaikka kiitän, olen kohtelias, hymyilen?

Käyttäydyn aivan samoin Suomessa, jossa vastineeksi tulee kohteliasta käytöstä ja hymyä.

Miksi tämä ei toimi Tallinnassa? Myös virolaiset tuttavani kertovat, että ero on Suomeen verrattuna suuri. Hekin valittavat palveluammatissa toimivien tylyä käytöstä Virossa.

Itse en ainakaan yhdy edelliseen, vaan olen aina saanut hyvää ja kohteliasta palvelua Tallinnasta. Johtuuko ehkä siitä että kunnioitan heitä omassa maassaan. Kiitän ja olen nöyrä, enkä vaadi mitään ylipalvelua, vaan ihan tavallista.Teen näin myös jokaisessa maassa missä käyn. Turha mennä ulkomaille pullistelemaan ja samalla odottaa saavansa itse hyvää kohtelua.

En muutenkaan ymmärrä tätä keskustelua Viron töykeydestä koska en ole siihen koskaan törmännyt. Monta kertaa mietin, josko koko "epäkohtelias" keskustelu on tuulesta temmattua, eli keksittyä.
        Toinen vaihtoehto sitten on että liikun aivan eri paikoissa kuin nämä jotka ovat tulleet huonosti kohdelluiksi.
        Mielestäni liikun kuitenkin siellä missä suurin osa tavallisista matkailijoista, eli siellä keskusta tuntumassa.

• ei kuitenkaan yhtä hymyä;)
        miljuuna kertaa käynyt kirjoitti:

Itse en ainakaan yhdy edelliseen, vaan olen aina saanut hyvää ja kohteliasta palvelua Tallinnasta. Johtuuko ehkä siitä että kunnioitan heitä omassa maassaan. Kiitän ja olen nöyrä, enkä vaadi mitään ylipalvelua, vaan ihan tavallista.Teen näin myös jokaisessa maassa missä käyn. Turha mennä ulkomaille pullistelemaan ja samalla odottaa saavansa itse hyvää kohtelua.

En muutenkaan ymmärrä tätä keskustelua Viron töykeydestä koska en ole siihen koskaan törmännyt. Monta kertaa mietin, josko koko "epäkohtelias" keskustelu on tuulesta temmattua, eli keksittyä.
        Toinen vaihtoehto sitten on että liikun aivan eri paikoissa kuin nämä jotka ovat tulleet huonosti kohdelluiksi.
        Mielestäni liikun kuitenkin siellä missä suurin osa tavallisista matkailijoista, eli siellä keskusta tuntumassa.

En usko että epäkohtelijas keskustelu on keksittyä, koska viron venäläiset ovat näissä rotterdameissa, sadamamarketeissä aika töykeitä.
        Kerran nämä nähtävyyden kiertäneenä, mieli ei tee uudelleen ko. marketteihin.

Virolaiset palvelevat, ovat kohtelijaita lähes poikkeuksetta, jos itse olet myös asiallinen ja asiallisesti käyttäytyvä.

Älkäämme siis sotkeko viron venäläisiä ja virolaisia.

• kokemukset
        ei kuitenkaan yhtä hymyä;) kirjoitti:

En usko että epäkohtelijas keskustelu on keksittyä, koska viron venäläiset ovat näissä rotterdameissa, sadamamarketeissä aika töykeitä.

Virolaiset palvelevat, ovat kohtelijaita lähes poikkeuksetta, jos itse olet myös asiallinen ja asiallisesti käyttäytyvä.

mulla ihan päinvastaiset kokemukset. tuntuu, että ainoat kohteliaat palveluammateissa toimivat on nimenomaan venäjänkielisiä. niiltä sentään joskus irtoaan herttainen hymykin. virolaiset on kuin seipään nielleet ja kääntää selkänsä, kun pitäis asiakkaalle jotain myydä.

• ------------------------

palvelu yhtä huonoa oli kyse virolaisista tai vironvenäläissistä ei mitään eroa.

• ttttttttttt

miksi asiakkaan pitää olla nöyrä minä ostan en kerjää silloin riittää normi käytös.

• myyjä on kuningas
        hymyilevä... kirjoitti:

Viron palvelukulttuuri taitaa olla neuvostoajan perintöä. Silloin myyjä oli kuningas, ei asiakas. Myyjät jakoi tiskin alta kavereille tavarat, tavalliset jonottajat ei saaneet kuin sen tylyn kohtelun.

Kerran Tallinnalaisessa kaupassa, kysyin tiettyä viinimerkkiä ja vastaukseksi sain: "Etkös itse näe?"
        En nähnyt ja viinit jäi ostamatta siitä kaupasta.

Tähän saakka on Virosssa tavarat myyty niin turisteille kuin paikallisille ilman, että olis tarvinnut kiinnittää mitään huomiota asiakaspalveluun. Asiakaspalvelun opettelu alkaa sitten, kun Viroon tulee talouden lama ja todellinen kilpailu.

• saatte huonoa palvelua?
        hymyilevä... kirjoitti:

Listatkaa nyt hyvät ihmiset niitä paikkoja esille(yleisesti) jossa saitte tai olette saaneet toistuvasti huonoa palvelua. Esim. ravintolat, (kertokaa mikä on ollut ravintolan tasoluokitus),
        laivayhtiöt (mitkä laivat) jne.

Kokemukseni näistä laivayhtiöistä ja aluksista on hyvä ja reissattu on.
        Olen käynyt tämän vuoden puolella noin 2 -3 kertaa/kk Tallinnassa. Tallinnikin sarjalippulaisena (fast tai star) tai Lindan sarjalippulaisena (merilin tai jaanika) eikä näillä aluksilla ole ollut palvelussa valittamista.

Minun virolaiset ystäväni ihmettelevät suomalaisten käytöstä ja eräs heistä kuvasi asiaa näin, "niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan".

Itse en voi palvelun laadusta Virossa valittaa, päinvastoin.
        Huomioni kiinnittyi erääseen pieneen asiaan ja näin todellakin on ollut esim. mennessäni vaikka marketissa kassalle, kassa sanoo aina, "tere"! Eikä tuppisuuna istu!

Liikkuessani julkisilla ympäri Tallinnaa ja Viroa,olen joskus vähän epävarma suunnasta, kysyn. Poikkeuksetta jokainen neuvoo, sen minkä osaa ja tietää, jopa venäjää äidinkielenään puhuvat. (Itselläni on kohtalainen viron ja venäjän kieli hallussa).

• -------------------
        saatte huonoa palvelua? kirjoitti:

Listatkaa nyt hyvät ihmiset niitä paikkoja esille(yleisesti) jossa saitte tai olette saaneet toistuvasti huonoa palvelua. Esim. ravintolat, (kertokaa mikä on ollut ravintolan tasoluokitus),
        laivayhtiöt (mitkä laivat) jne.

Kokemukseni näistä laivayhtiöistä ja aluksista on hyvä ja reissattu on.
        Olen käynyt tämän vuoden puolella noin 2 -3 kertaa/kk Tallinnassa. Tallinnikin sarjalippulaisena (fast tai star) tai Lindan sarjalippulaisena (merilin tai jaanika) eikä näillä aluksilla ole ollut palvelussa valittamista.

Minun virolaiset ystäväni ihmettelevät suomalaisten käytöstä ja eräs heistä kuvasi asiaa näin, "niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan".

Itse en voi palvelun laadusta Virossa valittaa, päinvastoin.
        Huomioni kiinnittyi erääseen pieneen asiaan ja näin todellakin on ollut esim. mennessäni vaikka marketissa kassalle, kassa sanoo aina, "tere"! Eikä tuppisuuna istu!

Liikkuessani julkisilla ympäri Tallinnaa ja Viroa,olen joskus vähän epävarma suunnasta, kysyn. Poikkeuksetta jokainen neuvoo, sen minkä osaa ja tietää, jopa venäjää äidinkielenään puhuvat. (Itselläni on kohtalainen viron ja venäjän kieli hallussa).

virolainen palvelu taso yleisesti on heikko tasoista.kolutus on huono tai sitä ei ole lainkaan.olen laittanut palautte ei mitään merkitystä .

• peremees

Maassa vuosia asuneena hiukan ihmettelen kirjoitustasi. Viron venäläiset suhtautuvat mielestäni suomalaisia kohtaan ystävällisemmin kuin natiivi virolaiset. Virolaisilla on jokin hirveä alemmuuskompleksi, joka estää suomalaisten kunnollisen palvelun... Muuten, ne "vironven'äläiset" ovat enemmänkin viron venäjänkielisiä, monet kansbaiallisuudeltaan jotain muita kuin venäläisiä, esim. tataareja, valkovenäläisiä, ukrainalaisia, azereita ym. ym muallisuudeltaan jotain

• sama havainto
        peremees kirjoitti:

Maassa vuosia asuneena hiukan ihmettelen kirjoitustasi. Viron venäläiset suhtautuvat mielestäni suomalaisia kohtaan ystävällisemmin kuin natiivi virolaiset. Virolaisilla on jokin hirveä alemmuuskompleksi, joka estää suomalaisten kunnollisen palvelun... Muuten, ne "vironven'äläiset" ovat enemmänkin viron venäjänkielisiä, monet kansbaiallisuudeltaan jotain muita kuin venäläisiä, esim. tataareja, valkovenäläisiä, ukrainalaisia, azereita ym. ym muallisuudeltaan jotain

venäläisten kanssa todellakin helpompaa, osaavat ottaa suomalaiset ilman komplekseja.

virolaisista osa näyttää tosiaan yrittävän peitellä koppavalla käytöksellään alemmuudentuntoaan.

• KTPK

"Olemalla nöyrä"! Eihän asiakkaan tarvitse olla nöyrä vaan asiakas on kuningas, myyjän tehtävä palvella asiakasta. Olet kyllä idiootti kirjoittaessi tuollaista. Pitääkö meidän kontata polvillamme Tallinnalaisissa liikkeissä, että maksavina asiakkaina saisimme palvelua? Ei todellakaan! Jos palvelua ei tule tai se on huonoa meidän tulee olla matkustamatta koko paikkaan niin kuin itse olen tehnyt. Mitään hyvää ei todellakaan jää kokematta, jos ei matkusta saamaan huonoa palvelua Tallinnaan.

• Paljon reissannut

Virossa on viime kahden vuoden aikana työvoimapula noussut hälyttäväksi ja asiakaspalvelualalle tullut paljon ihmisiä joilla ei ole siihen ammattitaitoa, halua, koulutusta tai työnantajan antamaa valmennusta.

Tämä on varsin ikävää koska tälläiset asiakaspalvelijan asenneongelmat olisi useimmiten poistettavissa pelkällä koulutuksella.

Työnantajat luulevat että "totta kai" ihmiset nyt osaavat toimia asiakaspalvelutehtävissä. No kyllä jotenkin osaavat, mutta eivät hyvin eivätkä mahdollisesti asiakkaita miellyttävästi ja parhaimpansa mukaan palvellen. Lisää koulutusta ja nopeasti tai talousihme romahtaa työvoimapulaan.

• Kalle

Virossa kuten muutkin Itäblokinmaat elävät vielä Neuvostoajan palvelukulttuurissa. Kestää vielä kauan ennenkuin siitä päästään. Toinen Viroa koskeva asia on varmaan virolaisten alemmuudentunto suomalaisia kohtaan. Viro ei halua olla pikkuveli, mutta sitä kuitenkin pienuutensa takia aina.

• venäläisomistuksessa
        Kalle kirjoitti:

Virossa kuten muutkin Itäblokinmaat elävät vielä Neuvostoajan palvelukulttuurissa. Kestää vielä kauan ennenkuin siitä päästään. Toinen Viroa koskeva asia on varmaan virolaisten alemmuudentunto suomalaisia kohtaan. Viro ei halua olla pikkuveli, mutta sitä kuitenkin pienuutensa takia aina.

Rikkaat venäläiset kahmii Viron Kaupan ja palkkaavat tietty työntekijät omalta kielialueeltaan. Puhu heille englantia ja jo kaupat syntyy. Tämä kommentti tuli ihan alkuasukkaan suusta.

• Kalle
        venäläisomistuksessa kirjoitti:

Rikkaat venäläiset kahmii Viron Kaupan ja palkkaavat tietty työntekijät omalta kielialueeltaan. Puhu heille englantia ja jo kaupat syntyy. Tämä kommentti tuli ihan alkuasukkaan suusta.

Samaa seljankaa syövää joukkoa molemmat. En nää mitään eroa. Sama rotu,samat tavat.

• Ollaankos me myös
        Kalle kirjoitti:

Samaa seljankaa syövää joukkoa molemmat. En nää mitään eroa. Sama rotu,samat tavat.

Eihän tästä ole kuin 90v itsenäisyydestä?

• valitettavasti...
        Kalle kirjoitti:

pitää paikkansa. Vaatii ainakin yhden sukupolven mittaisen ajan ennen kuin asenteet ja tavat muuttuvat.

• -Yes sir!

Onpas hankalan kuuloista tuo Virolaisten asenne suomalaiseen asiakkaaseen.
      Itse puhun Virossa aina englantia. Silti palveluasenne on surkeaa.
      Olen vaativassa asiakaspalveluammatissa ja palvelen viimeisen päälle hyvin asiakkaani. Saan siitä palkan ja hyvän mielen. Olen myynyt työnantajalle ammattitaitoni tietyiksi tunneiksi päivässä ja sinä aikana annan oman työpanokseni. teen sen hymysuin, palveluasenteella! Elämä menee hukkaan jos puolet päivässä on naama yrmeänä ja haluton... Elämänlaatu siinä kärsii!
      Omalla asenteella on merkitystä!

• tättädää

Älä usko kaikkea mitä täällä lukee. Suurin osa "haukkujista" on yksi ja sama henkilö. Hänkin on vain kovin katkera jostain syystä Viron suuntaan.
        Veikkaisin että on yli viiskymppinen äijän köriläs, jolta on huijattu rahat ja saanut vielä taudin kaupanpäälliseksi.

• saiko taudin sinulta?
        tättädää kirjoitti:

Älä usko kaikkea mitä täällä lukee. Suurin osa "haukkujista" on yksi ja sama henkilö. Hänkin on vain kovin katkera jostain syystä Viron suuntaan.
        Veikkaisin että on yli viiskymppinen äijän köriläs, jolta on huijattu rahat ja saanut vielä taudin kaupanpäälliseksi.

saiko taudin sinulta?

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7748
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3722
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1160
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1013
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      973
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      772
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      268
      703
    Aihe