minkä ikäisiä

hagrid ja voldemort

Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että Hagrid ja Tom Riddle kävivät Tylypahkaa yhtaikaa. Tämä lienee fakta, vrt. Hrgridin koulusta erottamisen syyt jne.

Minua on kiinnostanut minkä ikäisiä kirjan hahmot ovat. No, Feeniksin killan alussa kuvaillaan kuinka Voldemort käy murhaamassa jästi-perheensä ja ajanmääritykseksi mainitaan "...fifty years before, at daybreak..." Ja tällöin Voldemort on jo "teenage boy" eli vähintään varmaankin neljäntoista. Tästä laskemalla päästään tulokseen, että sekä Hagrid että Voldemort ovat kirjasarjan tapahtuma-aikaan jo eläkeiässä eli vähintäänkin 64-65 -vuotiaita ellei enemmänkin. Voiko näin tosiaan olla? Minulla on ollut Hagridista enemmänkin sellainen max viisikymppinen kuva. Entäs Voldemort-papparainen sitten? Ehkä dark magic vie ryppyjä kauemmaksi ;-)

Vai mainitaanko näiden hahmojen i'istä mitään muualla kirjoissa, oletteko kiinnittäneet huomiota? Harryn vanhempien, Snapen, Siriuksen, Lupinin yms yhtaikaa koulussa koulussa olleiden iät ovat selvinneet monia kertoja, mutta entäs nämä muut?

7

914

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikä on helppo päätellä. Salaisuuksien kammiossa mainitaan Voldemortin olleen 16-vuotias silloin kun hän avasi kammion ensimmäisen kerran. Vuosi on 1942, joka taas on helposti laskettavissa kirjassa mainitun melkein päättömän Nickin kuolinvuoden avulla, joka on siis 1492. Kirjassa eletään siis vuotta 1992. Kammio avattiin ensi kerran 50 vuotta ennen SK:n tapahtumia. Voldemort on siis SK:ssa n. 66-vuotias ja viimeisessä kirjassa hän on n. 72 vuotias. Hagrid taas on kaksi vuotta nuorempi eli n. 70 vuotias.

    • Noidat ja velhot pystyvät peittämään ikäänsä monilla erinäisillä taioilla ja loitsuilla. Noin luulisin asian olevan, kun Dumbledorekin oli niin vetreä ja Flamelkin oli aika vanha ja luultavimmin aivan hyvässä kunnossa.

      • mutta...

        Flamelilla oli sen lisäksi se viisasten kivi. Vaikka velhot elävätkin pitempään, niin eivät nyt sentään "itsestään" aivan niin kauaa, näin ainakin itse käsitin.


    • tuntuu

      että Voldemort voi olla niin vanha :-s Mutta ehkä se sitten on kuitenkin, perustelut olivat kyllä aukottomat :-)

      Ikäasioista muuten: yksi elokuvissa minua risonut seikka on se, että Lupinista on tehty niin omituisen vanhan oloinen. Tai sitten Sirius... Molemmat näyttelijät jo melkein viisikymppisiä. Itse ainakin kirjoja lukiessa olen kuvitellut ne paljon vetreämmän oloisiksi, niinkuin ovatkin. Mutta ehkäpä castingin tekijä on halunnut ajatella, että sekä Azkaban että ihmissuseilu vanhentavat ihmistä kummasti ;-9

      • drydjkdkcc

        ja entäs sitten snape? alan rickman on muistaakseni 61-vuotias, snapen hahmo taas kolmenkympin puolivälin tienoilla... huh. tykkään kyllä rickmanin snapesta mutta kyllähän se vanhuus paistaa paljon läpi.


      • drydjkdkcc kirjoitti:

        ja entäs sitten snape? alan rickman on muistaakseni 61-vuotias, snapen hahmo taas kolmenkympin puolivälin tienoilla... huh. tykkään kyllä rickmanin snapesta mutta kyllähän se vanhuus paistaa paljon läpi.

        Son totta. Ketään muuta ei voisi kuvitella kalkarosta näyttelemään, sopii kyllä olemuksellaan ja äänellään loistavasti siihen rooliin, mutta etenkin näissö uusissa potterin leffoissa alkaa se Rickmanin ikä paistaa läpi.. :/


    • Juu,

      ei kyllä uskoisi Voldea ja Hagridia niin iäkkäiksi. Mutta toisaalta, velhot ja noidat vanhenevat kai eri tavalla. Dumbledorekin oli reilusti yli 100-vuotias ja ihan vetreässä kunnossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      312
      3151
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1977
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1602
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1404
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      81
      1288
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      276
      1224
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1074
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      145
      867
    Aihe