metson valmistus

kertokee

täällä varmaan joku metsästäjä osaa kertoa hyvän reseptin metson valmistamiseen uunissa. kinkkupusiin ajattelin sen laittaa ja päälle pekonia mutta mitä mausteita marinointiin ja linnun sisään varmaan jotain vihannesta.

21

18192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaipaava kans

      Jostain kumman syystä riistareseptit ovat "kateissa" - kysyipä mistä tahansa. Muutamia olen netistä ja muualtikin löytänyt. Osa on ymmärtääkseni - ihan tarkoituksella ehkä - pilanpäiten julkaistu, siksi epäselviä ne ovat olleet.
      Kerrohan , hyvä veli, tällekin "ukolle" jos onnistut saamaan hyviä reseptejä.
      En tosin kaipaa "sipulia, pippuria ja suolaa" -reseptejä koska minusta riista on sen verran arvokasta ja kunnioitettavaa lihaa, ettei siitä kantsis ihan vaan lintuvelliä keittää!!

      • minä vastaan.mies 71v.

        olin tänänn villi n vohjolan mailla ,en saanut mitään .(poika sai teeren.) METSO ,vanha sitkeä ,vaatii paljon aikaa kypsymiseen.ruskistan ulkona muurinpohja pannussa ,voita runsaasti.(ei neste karkaa,siks ruskistan.)otan talteen pannusta rasvan vedellä kiehauttaen.sit kiehumaan pataan jos on hellan renkas kansi .isossa kattilassa mihin meton lihatsopii,PANNUSTA SE LIEMI MUKAAN.olen kyllä ruskistamisessa läskiä käyttäny ,kun meton liha on kova ja kuiva.vilja siassa on läskiä.keitetään niin kauan ,että liha irtoo luista.ruskista kastike sekaan viimeksi ,lisää ruoka kerma viimeksi.hiljaa kiehuen ,maista välillä suolan pitoisuus. NAM;NAMI:


      • metson ----
        minä vastaan.mies 71v. kirjoitti:

        olin tänänn villi n vohjolan mailla ,en saanut mitään .(poika sai teeren.) METSO ,vanha sitkeä ,vaatii paljon aikaa kypsymiseen.ruskistan ulkona muurinpohja pannussa ,voita runsaasti.(ei neste karkaa,siks ruskistan.)otan talteen pannusta rasvan vedellä kiehauttaen.sit kiehumaan pataan jos on hellan renkas kansi .isossa kattilassa mihin meton lihatsopii,PANNUSTA SE LIEMI MUKAAN.olen kyllä ruskistamisessa läskiä käyttäny ,kun meton liha on kova ja kuiva.vilja siassa on läskiä.keitetään niin kauan ,että liha irtoo luista.ruskista kastike sekaan viimeksi ,lisää ruoka kerma viimeksi.hiljaa kiehuen ,maista välillä suolan pitoisuus. NAM;NAMI:

        -käristäessä ,paksua läskiä ,se ei pilaa makua .laitoin kerran riista viiniä ja katajan marjoja ,pilalle meni.


      • 71, v,ukko.
        metson ---- kirjoitti:

        -käristäessä ,paksua läskiä ,se ei pilaa makua .laitoin kerran riista viiniä ja katajan marjoja ,pilalle meni.

        -mulla oli 50, luvulla koira jota kannoin repussa ,tosi pieni.pyykin antoi haukkua. kerrankin meinasin ampua räpistelevvä koppeloa ,koirahan oli siivessä kiini ,nostin jo haulikon ,oonneksi en ampunut,olis menny koira ja koppelo.25 sm ,korkea koira.sillä reissulla teeri ja koppelo. paras reisu .kaura pellon reunaan koira koulu repussa ,tuli musta WANHA METTO,painoi 5 kiloo,koira repussa ,ammuin koia oli ennen minua,reppu jaloissa.oli etu kintut saanut irti ,että pysty juokseen.se 50 kyt luvulla.


      • Arvattu

        Oikein arvasit - se OIKEA resepti jää edelleen saamatta mutta pjauhantaa tulee kyllä.
        En muutakaan osaa noista parista "vastauksesta" sanoa.


      • arvattiinkin
        minä vastaan.mies 71v. kirjoitti:

        olin tänänn villi n vohjolan mailla ,en saanut mitään .(poika sai teeren.) METSO ,vanha sitkeä ,vaatii paljon aikaa kypsymiseen.ruskistan ulkona muurinpohja pannussa ,voita runsaasti.(ei neste karkaa,siks ruskistan.)otan talteen pannusta rasvan vedellä kiehauttaen.sit kiehumaan pataan jos on hellan renkas kansi .isossa kattilassa mihin meton lihatsopii,PANNUSTA SE LIEMI MUKAAN.olen kyllä ruskistamisessa läskiä käyttäny ,kun meton liha on kova ja kuiva.vilja siassa on läskiä.keitetään niin kauan ,että liha irtoo luista.ruskista kastike sekaan viimeksi ,lisää ruoka kerma viimeksi.hiljaa kiehuen ,maista välillä suolan pitoisuus. NAM;NAMI:

        Aika selkeä resepti ja soppa hyvää!
        Olisit nyt kertonut missä vaiheessa puhdistat/nyljet tai kynit linnun.
        Samoin sen mitä sulle siellä padassasi on vai kuivan metonko sinne heität lettupannultasi.
        Eli aika sekava ja mitäänkertomaton oli reseptisi.
        Pyydettiin hyvää ja selkeää resptiä, pliis!


      • Jottani
        arvattiinkin kirjoitti:

        Aika selkeä resepti ja soppa hyvää!
        Olisit nyt kertonut missä vaiheessa puhdistat/nyljet tai kynit linnun.
        Samoin sen mitä sulle siellä padassasi on vai kuivan metonko sinne heität lettupannultasi.
        Eli aika sekava ja mitäänkertomaton oli reseptisi.
        Pyydettiin hyvää ja selkeää resptiä, pliis!

        Höyhenineen se pitää keitteä. Sitten kun luut on irti, höyhenet on heleppo kerätä padasta pois, ja samalla saa suoletkin pois keitosta. Pitäsihän tuo nyt jokaesen ihteään kunnioittavan metästäjän tieteä.

        Sitä voita voit laittaa höyheniin valamiiksi ja kun haarukoit niitä suolia, siitä kattilasta, niin samalla vaivalla suolat saa sekoitettua soppaan.

        Tuloo hyveä mettukeittoa, muttaettä.


    • Ivalontyttö87

      Miksi siitä mettoruoan valmistamisesta pittää tehdä niin suuri numero. Jos on valmiiksi putsattu metto, niin eihän se ole kuin irrotella liitingistään -Jalat, rintapalat jne. erilleen. Sitten niitä ei keitetä kossussa, eikä pöllönmaidossa, vaan ne isketään mausteiden kanssa pataan. Mausteeksi sopii hyvin esim. timjami, suola ja ne perhanan varvut. Sipulia ja runsasta rasvamäärää ei saa unohtaa. Sipuli antaa makua ja rasva pitää kuivuuden loitolla. Jotkut nakkaa pataan vielä pekonipalasiakin ja toki nestettä. Sitten vain pata uuniin muhimaan. Metso on kuin vanha jääräpäinen lapinmies eli sitkas ja kuiva, joten sitä saa muhinuttaa siellä uunissa aika pitkään ;) Lisukkeeksi vaikka puolukkasurvosta, perunaa ja jottain hyviä heiniä. Porkkanaa mie olen ruukannut lisäksi höyryttää :)

    • Metsokin

      Idiootteja kaikki ootta. Metso pitää nylykeä ja paistaa ensin pannulla ja sitten panna uuniin. Mausteet oman maun mukkaan ja karpaloa sekkaan. Koppelo jouluna ja metto uutena voutena.

      • voihan pojat

        Tuossa viikonloppuna tuli Pitokokki-padassa valmistettua metson täkkälihoista paisti. Ensin paloittelin lihat ja poistin kaikki kalvot jne. Sitten kuumalle pannulle voihin paistumaan. Nopeesti väriä pintaan ja pataan. Sitten tein ruskean kastikkeen, jonka laitoin myös pataan. Yön yli haudutin ja ennen tarjoilua lisäsin purkin ruokakermaa. Mausteita maun mukaan. Lisukkeena perunoita, hyvä salaatti ja puolukat. Voi pojat että oli hyvää!!! Sitten tuossa jokin aika sitten tuli tehtyä viskillä liekitettyä pyytä, kanttarelli-valkoviini-kermakastiketta, savujuusto-kermaperunoita, lisukkeena vihreitä papuja ja puolukoita. Sekin oli aika hyvää.


    • Ivalontyttö87

      Kah, anteeksi kun unohdin paistamisesta mainita, sitä piettää tuommosia asioita jo ihan itsestäänselvyytenä. Onneksi valmistustapoja on monia, eikä tarvitse yhteen tiettyyn jumiutua. Joskus kun haluaapi hieman herkutella, niin olen irrotellut meton lihat luistaan, maustanut ne mieluisilla mausteilla ja paistanut voissa. Lihan olen jättänyt vähän punakaksi. Kaveriksi metolle sitten ihan punaviinikastiketta ja vaikka lohkopottuja. Metson kanssa en kuitenkaan lähtisi puikkelehtimaan siitä mistä aita on matalin, vaan unohtaisin suoraan kaikki kaupan valmiit kumilohkopotut ja punaviinipulverit. Itse olen jo läppeensä kyllästynyt siihen, että riistalintu pilataan kermalla.

      Joulupöytään olen suunnitellut laittavani riimimetsoa, joka ei myöskään vaadi mittään mestarikokin titteliä.
      Meton lihat vain irrotellaan rungostaan, hieraistaan pintaan pippuria, suolaa, rosmariinia, timjamia, persiljaa ja katajanmarjaa. Lihat vain kelmun päälle vierekkäin, kelmu tiiviiksi rullaksi ja vuorokaudeksi suolautumaan ja sitten vielä pakastimeen. Jäisestä mettorullasta sitten vain ohuita viipaleita tarjolle ja kyytipojaksi Finlandia vodkaa jäillä. Kyllä on pojille saunan jälkeen aina kelvannut ;)

    • vanha metso

      Laita metson rintalihat pakastimeen ja leikkaa niistä ohuita siivuja poron käristyksen tapaan paista siivut pienen pekoni määrän kanssa ruskeiksi laita paistetut siivut ja pekoni kattilaan tai pataan voit maustaa siivut makusi mukaan joko sulalla ja pippurilla jo paistaessasi kun olet laittanut siivut ja pekonin pataan niin lisää sinne noin puoli toista desiä tummaa olutta ja muutama katajan marja muita mausteita esimcurrya taimuuta sellaista oman maun ja kokemuksen mukaan anna hautua pienellä lämmöllä noin kaksi tuntia kunnes olut on lähes haihtunut tämän jälkeen lisää kattilaan purkki 2dl kermaa ja vehnäjauhoja ja anna kiehua hiljalleen noin tunti jonka aikana jauhot ehtivät suurustua tarjoile peruna soseen ja karpalohyytelön tai puolukka hillon kanssa juomaksi sopii kuivahko punaviini tai olut PS.kannattaa kokeilla

      • Anonyymi

        Tämä on paras ohje.


    • lapinpoika666

      Ivalontyttö87, tulekko mulle akaksi? ;)

      • Ivalontyttö87

        Voi lapinpoika666, olisit tullut vähän aikasemmin huutelemaan, niin oltaisiin vaikka katottu josko olisit saanut akkanas minnuu pieteltyä ;)


    • Anonyymi

      Linnun lihat isoon kattilaan ja niitä HÖYRYTETÄÄN noin puoli tuntia / kunnes liha irtoaa.

      Lihat vedetään pulled pork tyyliin riekaleiksi ja laitetaa rautapataan.

      Annetaan hautua padassa puolituntia jonka jälkeen lisätään esim. ruokakerma ja kanttarelleja, suolaa, pippuria, katajan marjoja, sipulia, porkkanaa.

      Haudutetaan vielä tunti ja valmista on. Perunat voi kans kypsentää samassa hauteessa.

      • Anonyymi

        Niin ja vitusti voita.


    • Anonyymi

      Pienen siron linnun voi ensin keittää/höyryttää ja sen jälkeen irrotella lihat paistinpannulle ja tehdä siitä ruskean lintukastikkeen. Tarjoilla riisin tai perunoiden kanssa. Yhestä aikuisesta teerestä tai koppelosta syö 4 henkeä hyvän aterian. Metsossa on niin paljon tavaraa ettei se meinaa mahtua edes 5 litran kattilaan höyrystymään.

    • Anonyymi

      "SE JOKA KEITETYN PAISTAA SE MAKIAN MAISTAA"

      • Anonyymi

        Sian ainakiin maistaa jos sitä joka paikkaan laittaa.
        En kehtaisi villieläinlihaa sialla pilata.


    • Anonyymi

      Ei metsoja missään uunissa valmisteta. Pesässä ne syntyy niinkuin muutkin linnut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1816
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1478
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1123
    Aihe