Mikä lakka?

bolena46

Hei!
Todellisena aloittelijana (yksi töväenopiston viikonloppukurssi takanapäin..) kysyisin osaavimmilta neuvoa seuraavassa asiassa: Hallussani on jykevä koivusta tehty n. 30 v. vanha kirjoituspöytä, jonka haluaisin kunnostaa (entistää.. entisöidä..)käyttööni. Olen nyt siiklannut ja "nitromorssannut" ja hionut santapaperilla pöytälevyn pinnan (ah, miten upea vaalea sävy sieltä paljastuikaan..)ja olen varannut petsaukseen Herdensin teak-petsin, mutta, mutta; mikä lakka lopuksi laitetaan sellakka vai jokin muu tiukempi aine? Teen työtä asuinhuoneessa (oven saa siis kiinni) mutta koitan välttää hajuja, koska asunnossa on muitakin ihmisiä.. Myöskin mahdollisten sekoitettavien lakkojen sekoitussuhteet on minulle epäselvät. Voisiko joku viisaampi neuvoa? Olen tässä asiassa tosissani ja täpinöissäni, joten odotan tietysti asiallisia vastauksia! Eikös tämä palsta olekin tällaisia kysymyksiä varten... Käsillä tekeminen on kivaa!
Kiitos mahdollisista neuvoista!

18

10942

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miranoli

      Kunnostamasi pöytä kaipaisi pintaan uretaanilakan (=Dicco), kuten 60-luvulla oli käytössä. Haittapuolena tällä lakalla on että se haisee hirvästi ja kuivuu 10 minuutissa.Se pitäisi levittää ruiskulla.
      Suosittelen Miranol-lakkaa tai Unica-venelakkaa, nämä ovat hitaasti( 12 tuntia) kuivuvia alkyydilakkoja, joilla saa kiiltävän kauniin pinnan. Muista käyttää telaa, pensselillä tulee epätasainen kiilto.

      • jr06

        Itse olen käyttänyt Heloa, ohennettuna ja ihan pensselillä (vanha, moneen kertaan pesty kunnon sokeva, josta ei enää irtoa karvoja). Vaatii aika monta kerrosta 6-7, välihiontoineen (280/320 paperilla), mutta tulee ihan hyvä pinta. Haisee tietysti, mutta sille ei oikein voi mitään.


      • bolena46
        jr06 kirjoitti:

        Itse olen käyttänyt Heloa, ohennettuna ja ihan pensselillä (vanha, moneen kertaan pesty kunnon sokeva, josta ei enää irtoa karvoja). Vaatii aika monta kerrosta 6-7, välihiontoineen (280/320 paperilla), mutta tulee ihan hyvä pinta. Haisee tietysti, mutta sille ei oikein voi mitään.

        ..Miranoli ja jr06, otetaan neuvosta vaarin, ja mietitään. Kumpikaan teistä ei nyt kallistunut sen sellakan puolelle.. Kurssilla käytin sitä ja muutkin käytti, oli vissiin open mielilakka, ei haissut ja kuivui nopeasti.Kannattaisiko missään tapauksessa käyttää tässä sitä sellakkaa, minulla olisi aikaa vedellä sitä vaikka kuinka monta kertaa, deadlinea ei pöydällä ole..ja pöytää käyttää tulevaisuudessa aikuinen, eli ei kaatele nesteitä pöydälle..Jos vielä viitsisitte vastailla, kiitos!


      • Rince
        bolena46 kirjoitti:

        ..Miranoli ja jr06, otetaan neuvosta vaarin, ja mietitään. Kumpikaan teistä ei nyt kallistunut sen sellakan puolelle.. Kurssilla käytin sitä ja muutkin käytti, oli vissiin open mielilakka, ei haissut ja kuivui nopeasti.Kannattaisiko missään tapauksessa käyttää tässä sitä sellakkaa, minulla olisi aikaa vedellä sitä vaikka kuinka monta kertaa, deadlinea ei pöydällä ole..ja pöytää käyttää tulevaisuudessa aikuinen, eli ei kaatele nesteitä pöydälle..Jos vielä viitsisitte vastailla, kiitos!

        ettet laita konjakkilasiasi pöydälle, niin käytä sellakkaa. Sillä on kyllä kiva lakata, kuivuu parissa sekunnissa.

        Sellakka ei kestä alkoholia (eikä kai vettäkään kovin hyvin), ja naarmuuntuu hieman helpommin kuin modernit lakat. Toisaalta sillä on helppo lakata uudestaan tarpeen vaatiessa...


      • bolena46
        Rince kirjoitti:

        ettet laita konjakkilasiasi pöydälle, niin käytä sellakkaa. Sillä on kyllä kiva lakata, kuivuu parissa sekunnissa.

        Sellakka ei kestä alkoholia (eikä kai vettäkään kovin hyvin), ja naarmuuntuu hieman helpommin kuin modernit lakat. Toisaalta sillä on helppo lakata uudestaan tarpeen vaatiessa...

        ..että konjakkia ei juoda kirjoituspöydän ääressä ja jos juodaankin, niin käytetään alustaa.. Jotenkin juutuin vain tuohon sellakkaan kun sitä oli helppo käyttää ja ei haissut pahalle ja kuivui todella nopeasti, niin että seuraavan kerroksen saattoi levittää heti edellisen jälkeen. Kiitos vinkeistä! Enköhän lähde ravistamaan lakkahiutaleita ja Etasolia, kun kestää niin turkasen kauan tuo vaalean lakan liukeneminen..


      • bolena46
        Rince kirjoitti:

        ettet laita konjakkilasiasi pöydälle, niin käytä sellakkaa. Sillä on kyllä kiva lakata, kuivuu parissa sekunnissa.

        Sellakka ei kestä alkoholia (eikä kai vettäkään kovin hyvin), ja naarmuuntuu hieman helpommin kuin modernit lakat. Toisaalta sillä on helppo lakata uudestaan tarpeen vaatiessa...

        ..kun onneton olen unohtanut sen sellakan ja etasolin sekoitussuhteen (onko vaalealla ja tummalla lakalla muuten eroja sekoitussuhteessa?)Voiko suhdetta mitata vaikka desilitroissa? Kurssilla opettaja laittoi vain pullonkylkeen viivat; tohon asti lakkahiletta ja tohon asti etasolia..mutta se pullon pentele kiersi kurssilla ja jäi jonnekin.. Voitko auttaa?.. tai sitten joku muu asiassa viisas.. Kiitos!


      • Sisustus-suski

        Miranolit, uretaanit ja muut venelakat voi heti unohtaa, jos haluaa
        vanhan huonekalun mukaisen pinnan.

        Seluloosalakka on hienoa, mutta pinta on arka ja lakka kuivuu
        harrastajamaalarin kannalta kiusallisen nopeasti.


      • sellakka...
        bolena46 kirjoitti:

        ..Miranoli ja jr06, otetaan neuvosta vaarin, ja mietitään. Kumpikaan teistä ei nyt kallistunut sen sellakan puolelle.. Kurssilla käytin sitä ja muutkin käytti, oli vissiin open mielilakka, ei haissut ja kuivui nopeasti.Kannattaisiko missään tapauksessa käyttää tässä sitä sellakkaa, minulla olisi aikaa vedellä sitä vaikka kuinka monta kertaa, deadlinea ei pöydällä ole..ja pöytää käyttää tulevaisuudessa aikuinen, eli ei kaatele nesteitä pöydälle..Jos vielä viitsisitte vastailla, kiitos!

        miten kauniin pinnan saat sellakalla...kunhan teet sen aikaa ja vaivaa säästämättä puliteeraamalla...ja pinnasta tulee eloisa ja kestää myös hyvin...siis hohkakiveä..parafiiniöljyä ja paljon spriitä ja sellakka kiteitä...


      • sellakka
        bolena46 kirjoitti:

        ..kun onneton olen unohtanut sen sellakan ja etasolin sekoitussuhteen (onko vaalealla ja tummalla lakalla muuten eroja sekoitussuhteessa?)Voiko suhdetta mitata vaikka desilitroissa? Kurssilla opettaja laittoi vain pullonkylkeen viivat; tohon asti lakkahiletta ja tohon asti etasolia..mutta se pullon pentele kiersi kurssilla ja jäi jonnekin.. Voitko auttaa?.. tai sitten joku muu asiassa viisas.. Kiitos!

        kolme naulaa sekoitetta liuotetaan yhteen gallonaan :) elikkä...1,3 kg 5 litraan...soveltuu pulituuriin..sitten se siveltimellä levitys...5 naulaa gallonaan...ton laskutehtävän jos osaat itsekkin ratkaista:)


    • lakka.

      No jos käytät pöytää vain sisätiloissa eikä se joudu kovan kulutuksen kohteeksi eikä altistu nesteille usein, niin myös vesiohenteinen Kiva- lakka voisi olla yksi vaihtoehto. Se ei haise juuri lainkaan, on helppo levittää ja sitä saa sekä puolikiiltävänä että puolihimmeänä. Sivellin on helppo pestä eikä tarvitse läträtä sisätiloissa haisevien kemikaalien kanssa. Tosi kiva lakka! Käytännöllinen ja helppo.

    • bolena46

      ..asiallisista neuvoista kaikille vastanneille! Vaalea shellakka on liuoteltu ja petsi vedetty pöydän pintaan.. jos vaikka vielä tämä illan mittaan pinnan lakkaisin..

      • pro ent

        anna kuivua hyvin. ennen lakkausta voit hangata pinnan jollain karkealla ja mahd. vän nukkaavalla kankaalla/vanhalla karhunkielellä. lähtee se karva pois. Kun lakkaat niin lakkaa parina eri päivänäå, ja lopuksi tullolla niin saat kauniin pinnan


    • matkaan...

      Sellakkaa, hohkakivijauhoa, parafiini-öljyä, sikli ja tullot sekä lopuksi Benzoe-hartsi tuomaan kiilto pöytään.

    • bolena46

      ..nimittäin sen kunnostettavan pöydän kirjoitustaso! Siis "nitromorssasin", siiklasin, raaputtelin puukolla, hankasin erivahvuisilla hiekkapapereilla,välillä puuvillaliinalla putsasin, teak-petsillä petsasin ja lopuksi useita, useita kerroksia vaalea sellakkaa useana päivänä..näyttää tosi hienolta! Olen tyytyväinen työni tulokseen. Eihän vanhasta, 30-vuotiaasta käytössä olleesta pöydästä uutta saa, mutta se näytää nyt juuri siltä ajan patinoimalta pöydältä, miltä sen pitääkin. ..siis, huom! vain pöytälevy on työstetty, jäljellä on vielä kaapistot ja laatikot.. eli mukavaa puuhaa riittää, mutta nyt näkee, miten hienoa saa vanhasta kun jaksaa huolella tehdä ja syventyä asiaan! Kiitos kaikille vastanneille, annoitte kultaisia neuvoja!

    • samma system.

      Jep. Mulla oli ihan sama juttu. Ammattilaiset tekivät niinkuin sinäkin olet tehnyt. Mutta HUNAJAVAHA oli se taika millä siitä tuli vaalea, Kaunis. Mutta sitä ei voi enään lakata millään muulla kuin hunajalakalla. Tosin 10 vuoden päästä uusikisi. Minun neuvoni on sulle tosi paljon myöhässä. Lakan voit irroittaa aina siihen tarkoitetulla maalinpoisto aineella. Saat jokaisesta alan liikkeestä. petsiä ei voi oikein poistaa muutoin kuin uutta tummempaa päälle. Kiva että olet tosissasi sillä monet jotka näihin keskusteluihin osallistuvat, niiden paikka olisi oikeasti korkeasaaressa.

    • ERKKI 444444DDDDDDXXXXDDDDD

      Hei!
      Todellisena aloittelijana (yksi töväenopiston viikonloppukurssi takanapäin..) kysyisin osaavimmilta neuvoa seuraavassa asiassa: Hallussani on jykevä koivusta tehty n. 30 v. vanha kirjoituspöytä, jonka haluaisin kunnostaa (entistää.. entisöidä..)käyttööni. Olen nyt siiklannut ja "nitromorssannut" ja hionut santapaperilla pöytälevyn pinnan (ah, miten upea vaalea sävy sieltä paljastuikaan..)ja olen varannut petsaukseen Herd

      Tämmöinen olisi tulossa siinä huhtikuussa.

      Eli tämä on se, jossa Jackie Chan ja Jet Li ovat ensimmäistä kertaa näyttelemässä samassa elokuvassa.

      Perustuu kiinalaiseen kirjaan ja Monkey king tarinoihin/mytologiaa. Samaan on tungettu myös Amerikan lännestä itään seikkailua ja päin vastoin.

      Elokuva suurin piirtein kertoo amerikkalaisesta nuoresta, joka on kung fu elokuvien fani ja joutuu vanhan ajan Kiinaan.

      Ne, jotka pitävät mm..Hiipivä tiikeri ja piilotettu lohikäärmeen kaltaisista leijumis, taistelulaji elokuvista
      mitäpäs mieltä ootte kuka olis sopiva näyttelijä Max Payne Elokuvaan? :D
      Mun mielestä vaikka James McCaffrey, siis se joka on antanu äänensä Max Payne Peleihin..

      Ja jos tuolla youtubessa oleva traileri on oikea ja jos se näyttelijäki jo liitetty max payneks, niin ei mun mielestä sovi ollenkaan
      ensin teak-petsin, mutta, mutta; mikä lakka lopuksi laitetaan sellakka vai jokin muu tiukempi aine? Teen työtä asuinhuoneessa (oven saa siis kiinni) mutta koitan välttää hajuja, koska asunnossa on muitakin ihmisiä.. Myöskin mahdollisten sekoitettavien lakkojen sekoitussuhteet on minulle epäselvät. Voisiko joku viisaampi neuvoa? Olen tässä asiassa tosissani ja täpinöissäni, joten odotan tietysti asiallisia vastauksia! Eikös tämä palsta olekin tällaisia kysymyksiä varten... Käsillä tekeminen on kivaa!
      Kiitos mahdollisista

      • bolena46

        Erkki 444...
        Mitä tämä on? Teetkö pilaa asiasta? Ei kiva..


    • entisöijä

      EI missään nimessä lakkaa puupinnalle. Käyttäkää hyvät ihmiset vaikka mehiläisvahaa niin pinnasta tulee kaunis ja kestävä. Lakka tappaa puun hengityskyvyn.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe