Nyt pitäisi saada kiperään kysymykseen vastaus teiltä viisaat kalamiehet! Minkäväristä on merestä saadun villilohen liha? Onko se punaista vai valkoista? Sekä lisätäänkö kasvatettuihin kirjoloheihin väriainetta, vai onko sen liha luonnostaan punertavaa? Olisin kovin kiitollinen, jos saisin tähän kysymykseeni vastauksia!
Kiitos
Lohen väri?
4
10165
Vastaukset
- pete....
villilohen liha on punaista. kutuasuisen lohen liha on yleensä valkoista. kirjolohen liha on punaista melkein aina. ei lisätä väriaineita. kutusu
- mmmmmm
itämeren lohen liha on ollut vaaleen väristä muuten normaalisti se on punainen liha johtuen siitä kun se syö äyriäisiä.
- pete...
kun ja jos lohi palaa joesta mereen, lohi on laiha ja liha vaaleeta! Syönnöslohi ja nousulohen liha on punaista/vaalean punaista.
- pasi-71
Terve!
Itämeren lohen väri, ja kaikkien muidenkin lohien väri tulee kalanlihaan astaksantiinista, jota on mm. joissakin planktonäyriäisissä, katkoissa ym. Näihin kerääntynyt astaksantiini kertyy sitten niitä syövien silakoiden ja kilohailien myötä lohen lihakseen antaen punaisen värin. Ravintoketju on vain ikävä kyllä muuttunut ja astaksantiinin määrä lohissa on vähentynyt, jolloin liha on vaaleampaa ja samalla lohien jälkeläistuotanto on heikentynyt.
Viljeltyihin lohiin ja kirjolohien rehuun lisätään synteettistä astaksantiinia, jolla saadaan lihakseen punainen väri. Keskieuroopassa ei astaksantiinia aina käytetä rehussa ja niinollen lihan väri on kirjolohellakin valkoista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857505- 965424
- 2614669
- 444555
- 643302
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512362
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214