Mitä kuuluu?

Topu

Lomat meni ja jälleen täällä koneen ääressä...

En jaksa muistaa jooga-opusta, jossa mainittiin "sisäisen äänen" kuunteleminen. Jos joku tietää, niin kertokoon. Itse en hirveästi joogaile, mutta jäipä mieleeni joskus lukioikäisenä:

Laita sormet korviin ja hengitä syvään ja rauhallisesti. Sulje silmät. Aluksi kuuluu ainoastaan humisevaa veren kohinaa, mutta jonkin ajan kuluttua päässä alkaa soida hyvin mielenkiintoinen äänimaailma. Älä odota kuulevasi ääniä ulkopuolelta, vaan "musiikki" syntyy sisälläsi. Lopulta meteli on niin hermoja raastava että on pakko lopetaa.

Olen kuunnellut näin pitkiä äänimaailmoita, eräänlaisia astraalimatkoja nekin, ja joitain olen yrittänyt konstruoida jälkikäteen eri instrumentein.

Mitä sinä kuulet "sisäisenä äänenäsi"? Tämä kiinnostaa aika paljon. Kuuleeko kaikki samat jutut? Ja mistähän tämäkin johtuu?

5

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulikivi

      kiva "nähdä" taas.

      minä ainakin kuulen päällimmäisenä valtavaa huminaa,
      jonka korkeuden asteet vaihtelevat. kuulen välillä myös sykkeen hakkaamassa tahtia tälle huminalle. kuulostaa hieman siltä, kuin monen vesiputouksen ja kosken virtaus olisi päässä ja välillä aallot iskisivät rantaan.
      hemmetin vaikea kuvailtavaksi tuo eriskummallinen konsertti.

    • Talvi

      Luulisin, että nuo mainitut huminan kuulemiset ja sykkeen hakaamiset ovat vain fysiologisia ilmiöitä. humina on luultavasti kuuloaistin vuoksi syntynyttä taustahuminaa, jota on koko ajan, mutta aina ei sitä huomata (yksi tapa huomata se on juuri laittamalla sormet tai vaikka vahatulpat tai pumpulipallo korviin) ja sykeen kuuluminen on vain pulssin ääntä. Sitten kuuloaisti voi myös terävöityä joogaamisen (tai mietiskelyn tai hiljentymisen) aikana nii plajon, että esimerkiksi tietokoneen hurina taustalla voi tuntua ihan sietämättömältä meteliltä tai puhelimne soiminen voi todellakin "sattua"

      itse en kyllä joogatessa kuule mitään. Alussa juuri tuota huminaa ja joskus pulssin ääntä, mutta sitten mieli hiljenee joogan edetessä kun saa suljettua nuokin äänet pois tietoisuudesta. Ainoat äänet joita sitten kuulen on omia ajatuksia, jos joku liikesarja meni väärin. Meditoidessakaan en oikeastaan kuule mitään, mutta aistin kylläkin erilaisia ääniä ja muita ärsykeitä. Unet taas ovat mahtavia äänten sinfonioita.

      Se sisäinen ääni joogatessa on minulle sitä yhteyttä jonka parhaimmillaan saavutta kun milei ja keho tekee kaiken yhtäaikaa ja mahdollisimman täydellisesti. Silloin se tuntuu sinfonialta ja sen voi melkein kuullakin.

    • Topu

      Niin. Minullakin aluksi suhisee, humisee ja jumputtaa. Ne ovatkin fysiologisia ääniä verenkierrosta, pulssista yms. mutta kun jatkan pitkään (vähintään 15 min.) nuo fysiologiset äänet vaimenevat taustalle ja tilalle alkaa nousta muita "instrumentteja". Niitä täytyy vain osata kuunnella oikein. Minulla kesti tovin ennenkuin tajusin, että ne soivat pään sisällä, eivät siis korvissa.

      Aluksi alkaa aina vieno helinä, kuin lasikelloja tai kristallikruunun kilinää. Sitten mukaan tulee matalia rytmikkäitä huiluja - sellaisia eteläamerikkalaisia. Ihan kuin 3-5 henkilöä puhkuisi samanaikaisesti tyhjiin viinipulloihin. Ja niin konsertti on valmis. Rytmi kiihtyy ja mukaan tulee yhä enemmän instrumentteja kunnes meno on niin mieletön että on pakko tempaista sormet korvista.

      Saman konsertin olen kuullut joskus kovassa kuumeessa. Käydessäni Balilla olin lentää hämmästyksestä peffalleni, kun paikallinen gamelan-orkesteri aloitti cesak-seremoniansa: ihan sama soundi!

      Pakko kaivaa esiin jostain se jooga-kirja. Eikö täällä ole hinduja linjoilla?

      • Talvi

        vaan se olisi sitten joku muisto edellisestä elämästä, joka aktivoitui kun pääsit syvärentoutuneeseen tilaan? Minulle ainakin on noin käynyt, mutta ei joogatessa tai mietiskellessä.


      • tulikivi

        no ehkäpä se selittää, että en harrasta joogaa. meditoidessa kylläkin nuo fysiologiset äänet hiljenevät ja katoavat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3644
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2428
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1579
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1544
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1461
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1410
    Aihe