Lomat meni ja jälleen täällä koneen ääressä...
En jaksa muistaa jooga-opusta, jossa mainittiin "sisäisen äänen" kuunteleminen. Jos joku tietää, niin kertokoon. Itse en hirveästi joogaile, mutta jäipä mieleeni joskus lukioikäisenä:
Laita sormet korviin ja hengitä syvään ja rauhallisesti. Sulje silmät. Aluksi kuuluu ainoastaan humisevaa veren kohinaa, mutta jonkin ajan kuluttua päässä alkaa soida hyvin mielenkiintoinen äänimaailma. Älä odota kuulevasi ääniä ulkopuolelta, vaan "musiikki" syntyy sisälläsi. Lopulta meteli on niin hermoja raastava että on pakko lopetaa.
Olen kuunnellut näin pitkiä äänimaailmoita, eräänlaisia astraalimatkoja nekin, ja joitain olen yrittänyt konstruoida jälkikäteen eri instrumentein.
Mitä sinä kuulet "sisäisenä äänenäsi"? Tämä kiinnostaa aika paljon. Kuuleeko kaikki samat jutut? Ja mistähän tämäkin johtuu?
Mitä kuuluu?
5
298
Vastaukset
- tulikivi
kiva "nähdä" taas.
minä ainakin kuulen päällimmäisenä valtavaa huminaa,
jonka korkeuden asteet vaihtelevat. kuulen välillä myös sykkeen hakkaamassa tahtia tälle huminalle. kuulostaa hieman siltä, kuin monen vesiputouksen ja kosken virtaus olisi päässä ja välillä aallot iskisivät rantaan.
hemmetin vaikea kuvailtavaksi tuo eriskummallinen konsertti. - Talvi
Luulisin, että nuo mainitut huminan kuulemiset ja sykkeen hakaamiset ovat vain fysiologisia ilmiöitä. humina on luultavasti kuuloaistin vuoksi syntynyttä taustahuminaa, jota on koko ajan, mutta aina ei sitä huomata (yksi tapa huomata se on juuri laittamalla sormet tai vaikka vahatulpat tai pumpulipallo korviin) ja sykeen kuuluminen on vain pulssin ääntä. Sitten kuuloaisti voi myös terävöityä joogaamisen (tai mietiskelyn tai hiljentymisen) aikana nii plajon, että esimerkiksi tietokoneen hurina taustalla voi tuntua ihan sietämättömältä meteliltä tai puhelimne soiminen voi todellakin "sattua"
itse en kyllä joogatessa kuule mitään. Alussa juuri tuota huminaa ja joskus pulssin ääntä, mutta sitten mieli hiljenee joogan edetessä kun saa suljettua nuokin äänet pois tietoisuudesta. Ainoat äänet joita sitten kuulen on omia ajatuksia, jos joku liikesarja meni väärin. Meditoidessakaan en oikeastaan kuule mitään, mutta aistin kylläkin erilaisia ääniä ja muita ärsykeitä. Unet taas ovat mahtavia äänten sinfonioita.
Se sisäinen ääni joogatessa on minulle sitä yhteyttä jonka parhaimmillaan saavutta kun milei ja keho tekee kaiken yhtäaikaa ja mahdollisimman täydellisesti. Silloin se tuntuu sinfonialta ja sen voi melkein kuullakin. - Topu
Niin. Minullakin aluksi suhisee, humisee ja jumputtaa. Ne ovatkin fysiologisia ääniä verenkierrosta, pulssista yms. mutta kun jatkan pitkään (vähintään 15 min.) nuo fysiologiset äänet vaimenevat taustalle ja tilalle alkaa nousta muita "instrumentteja". Niitä täytyy vain osata kuunnella oikein. Minulla kesti tovin ennenkuin tajusin, että ne soivat pään sisällä, eivät siis korvissa.
Aluksi alkaa aina vieno helinä, kuin lasikelloja tai kristallikruunun kilinää. Sitten mukaan tulee matalia rytmikkäitä huiluja - sellaisia eteläamerikkalaisia. Ihan kuin 3-5 henkilöä puhkuisi samanaikaisesti tyhjiin viinipulloihin. Ja niin konsertti on valmis. Rytmi kiihtyy ja mukaan tulee yhä enemmän instrumentteja kunnes meno on niin mieletön että on pakko tempaista sormet korvista.
Saman konsertin olen kuullut joskus kovassa kuumeessa. Käydessäni Balilla olin lentää hämmästyksestä peffalleni, kun paikallinen gamelan-orkesteri aloitti cesak-seremoniansa: ihan sama soundi!
Pakko kaivaa esiin jostain se jooga-kirja. Eikö täällä ole hinduja linjoilla?- Talvi
vaan se olisi sitten joku muisto edellisestä elämästä, joka aktivoitui kun pääsit syvärentoutuneeseen tilaan? Minulle ainakin on noin käynyt, mutta ei joogatessa tai mietiskellessä.
- tulikivi
no ehkäpä se selittää, että en harrasta joogaa. meditoidessa kylläkin nuo fysiologiset äänet hiljenevät ja katoavat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005368692Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo5370824h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?102231Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1701267Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17936Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.40794Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57762Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?72744- 46725
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36657