Kuka puhui?

Topu

Tämä varmaan kuuluisi foorumiin "yliluonnolliset ilmiöt", mutta kysyisin asiaa itse asiassa wiccoilta, jotka ovat perehtyneet paremmin astraalimatkailuun:

Noin 70-vuotias tätini koki voimakkaan ruumiista irtautumiskokemuksen ollessaan nukutettuna aika isossa leikkauksessa. Hän näki itsensä leikkaussalin pöydällä, leijuessaan itse katossa. Hän kuuli kaikki kirurgien puheet, mutta sitten - näin hän kuvaili - hän kuuli äänen ikäänkuin puhelimen kautta tai maan alta kertovan, että kun hän heräisi, kotona odottaisi kirje kymmenien vuosien takaiselta ystävältä. Tämä piti täysin paikkansa, kuten monet muutkin vielä tarkemmat ennustukset joita tätini sai kuulla omaan elämäänsä liittyen.

Kuka puhui? Tätini on maailman käytännöllisin ihmisin, jota ei todellakaan kiinnosta mikään "new-age-hömppä" vaikka onkin syntyjään vanhasta noitasuvusta.

Miten tuon selittäisi kukin uskomusperinteestään lähtöisin? Minä en nimittäin tiedä.

16

494

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulikivi

      mietiskelin asiaa tässä monelta eri kantilta, mutta en vain päässyt yli ensimmäisestä ajatuksestani.
      uskoisin, että se oli maailmankaikkeuden ääni, Jumalattaren ääneksikin kutsuttu.

      minullekin puhuu välillä ääni tai en osaa sanoa onko se ääni vai vain jokin voimakas aistimus, joka puhuttelee minua. olen itse ajatellut, että sen täytyy olla yhdestä hengestä kotoisin.

      muut mitäs mieltä te olette?

      • Topu

        Mietin syitä tuohon ilmiöön. Ääni kertoi tädille aika merkityksettömiä asioita. Siis ei suuria katastrofeja tai onnenpotkuja tai sen sellaisia. Pääpointti jutuissa oli, että monet ystävät ovat ajatuksineen mukana vaikeassa leikkauksessa.

        Oliko siis kyseessä Universaali Mieli? Ystävien ajatukset? Vai halusiko Ääni ainoastaan todistaa tuossa otollisessa tilanteessa omaa olemassaoloaan ennustelemalla "turhia" tapahtumia? Joka tapauksessa käytännöllinen tätini alkoi tuon seurauksena miettiä hyvin epäkäytännöllisiä asioita. Tosin kaikkea muuta kuin opetetussa kristillisessä hengessä. Omilla aivoillaan siis.

        Kun ihminen vaipuu hypnoosin, unitilan, narkoosin ja lopulta kooman kautta kuolemaan, mahdollistaako vapautuva energia/aivokapasiteetti silloin tilan jossa ajatusmaailma on yhtä muitten henkilöitten ajatusten kanssa? Onko Jumalatar siis yhteinen ajatusmaailma?

        Castanedan kirjoissakin "uneksitaan" välillä myös yhdessä...

        Näyttäisi siltä että täti tempaistiin vahingossa tasolle jolla noidat liikkuvat: toisten ajatusmaailmoihin ja tilaan jossa kronologia menettää merkityksensä.


      • Talvi
        Topu kirjoitti:

        Mietin syitä tuohon ilmiöön. Ääni kertoi tädille aika merkityksettömiä asioita. Siis ei suuria katastrofeja tai onnenpotkuja tai sen sellaisia. Pääpointti jutuissa oli, että monet ystävät ovat ajatuksineen mukana vaikeassa leikkauksessa.

        Oliko siis kyseessä Universaali Mieli? Ystävien ajatukset? Vai halusiko Ääni ainoastaan todistaa tuossa otollisessa tilanteessa omaa olemassaoloaan ennustelemalla "turhia" tapahtumia? Joka tapauksessa käytännöllinen tätini alkoi tuon seurauksena miettiä hyvin epäkäytännöllisiä asioita. Tosin kaikkea muuta kuin opetetussa kristillisessä hengessä. Omilla aivoillaan siis.

        Kun ihminen vaipuu hypnoosin, unitilan, narkoosin ja lopulta kooman kautta kuolemaan, mahdollistaako vapautuva energia/aivokapasiteetti silloin tilan jossa ajatusmaailma on yhtä muitten henkilöitten ajatusten kanssa? Onko Jumalatar siis yhteinen ajatusmaailma?

        Castanedan kirjoissakin "uneksitaan" välillä myös yhdessä...

        Näyttäisi siltä että täti tempaistiin vahingossa tasolle jolla noidat liikkuvat: toisten ajatusmaailmoihin ja tilaan jossa kronologia menettää merkityksensä.

        tuo se kuuluisa kollektiivinen alitajunta? Ainakin meditoidessa siihen pääsee joksus käsiksi. Ja samanatapainen ilmiöhän tapahtuu myös aivoissa narkoosin aikana kuin meditoidessakin kuinmyös lucidissa.


      • tulikivi
        Talvi kirjoitti:

        tuo se kuuluisa kollektiivinen alitajunta? Ainakin meditoidessa siihen pääsee joksus käsiksi. Ja samanatapainen ilmiöhän tapahtuu myös aivoissa narkoosin aikana kuin meditoidessakin kuinmyös lucidissa.

        tärkein kysymys olisi varmaankin aluksi, että miksi?

        kuuliko tätisi ennustuksia siksi, että puheet tulevaisuudesta antaisivat hänelle voimaa selvitä leikkauksesta?
        minun käsittääkseni ihmisen taistelun tahdolla saattaa olla arvaamaton vaikutus selviämiseen.
        ehkäpä tämä on tapahtunut jonkin kriittisen vaiheen kohdalla, kun kuitenkin kyse oli vaikeasta leikkauksesta?


      • ---
        tulikivi kirjoitti:

        tärkein kysymys olisi varmaankin aluksi, että miksi?

        kuuliko tätisi ennustuksia siksi, että puheet tulevaisuudesta antaisivat hänelle voimaa selvitä leikkauksesta?
        minun käsittääkseni ihmisen taistelun tahdolla saattaa olla arvaamaton vaikutus selviämiseen.
        ehkäpä tämä on tapahtunut jonkin kriittisen vaiheen kohdalla, kun kuitenkin kyse oli vaikeasta leikkauksesta?

        mutta täytyykö siihen olla jokin erityinen syy?

        minä olen ainakin niin kummia kokenut, että en oikein enää viitsi edes kysyä kysymystä miksi.


      • tulikivi
        --- kirjoitti:

        mutta täytyykö siihen olla jokin erityinen syy?

        minä olen ainakin niin kummia kokenut, että en oikein enää viitsi edes kysyä kysymystä miksi.

        ajattelin vain, että tässäkin tapauksessa se saattaisi selkeyttää tilannetta hieman tuonkin pohtiminen. jos katsot ylempää kirjoitustani niin tiedät, että minäkin "kuulen" ääniä ja kummia tapahtuu väkisinkin ...

        "---" kannattaisi keksiä joku selkeämpi nimimerkki, että olisi helpompi jutella sinulle.


      • Talvi
        tulikivi kirjoitti:

        ajattelin vain, että tässäkin tapauksessa se saattaisi selkeyttää tilannetta hieman tuonkin pohtiminen. jos katsot ylempää kirjoitustani niin tiedät, että minäkin "kuulen" ääniä ja kummia tapahtuu väkisinkin ...

        "---" kannattaisi keksiä joku selkeämpi nimimerkki, että olisi helpompi jutella sinulle.

        Talvi olin. tuli vain kiire, kun kelloa olin huolimattomasti katsonut ja en jaksanut heittää koko talvi nimeä tuohon nimimerkkikenttään! Sorry....

        Minua oikeasti jäikin mietityttämään, etät kuuletko minkälaisia ääniä? myös musiikkia kuin Topu vai ihan ihmisääniä?


      • Topu
        tulikivi kirjoitti:

        tärkein kysymys olisi varmaankin aluksi, että miksi?

        kuuliko tätisi ennustuksia siksi, että puheet tulevaisuudesta antaisivat hänelle voimaa selvitä leikkauksesta?
        minun käsittääkseni ihmisen taistelun tahdolla saattaa olla arvaamaton vaikutus selviämiseen.
        ehkäpä tämä on tapahtunut jonkin kriittisen vaiheen kohdalla, kun kuitenkin kyse oli vaikeasta leikkauksesta?

        Aika hyvin! Ajattelin itse aivan samoin. Ääni kertoi tulevasta elämästä että tätini kestäisi. Mahdollisuudet olivat nimittäin fifty/fifty. Leikkaus oli vaikea. Ääni kertoi myös sen että hän on tärkeä ihminen muillekin. Ehkä se auttoi myös kestämään.

        Mutta: kuka puhui? Tuottiko puheen tätini omat aivot, oliko se ulkopuolinen olento vai oliko kyseessä oikealla "taajuudella" tapahtunut yhteys...ööh...jonnekin?

        Mielenkiintoinen sattuma aiheeseen on leffa "Mothman". Periaatteessa tositapahtumiin perustuva thrilleri mystisestä Koimiehestä. Siinä myös kommunikoidaan puhelimenkaltaisella äänellä. En tiedä onko juuri se juttu napattu todellisuudesta vai liekö Hollywoodin käsikirjoittajien aikaansaannosta.


      • tulikivi
        Topu kirjoitti:

        Aika hyvin! Ajattelin itse aivan samoin. Ääni kertoi tulevasta elämästä että tätini kestäisi. Mahdollisuudet olivat nimittäin fifty/fifty. Leikkaus oli vaikea. Ääni kertoi myös sen että hän on tärkeä ihminen muillekin. Ehkä se auttoi myös kestämään.

        Mutta: kuka puhui? Tuottiko puheen tätini omat aivot, oliko se ulkopuolinen olento vai oliko kyseessä oikealla "taajuudella" tapahtunut yhteys...ööh...jonnekin?

        Mielenkiintoinen sattuma aiheeseen on leffa "Mothman". Periaatteessa tositapahtumiin perustuva thrilleri mystisestä Koimiehestä. Siinä myös kommunikoidaan puhelimenkaltaisella äänellä. En tiedä onko juuri se juttu napattu todellisuudesta vai liekö Hollywoodin käsikirjoittajien aikaansaannosta.

        kuka puhui?
        vaikea kysymys, mutta helpointa on kuitenkin jälleen ensimmäisenä nojata kaiken kattavaan Jumalatar-teoriaan eli... ihminen ja ihmisen aivothan ovat yhtä kaiken olevan kanssa. oikeastaan tulevaisuus vain tulee näyttämään sen, että tulevatko ennustukset toteutumaan ja ehkäpä sitä kautta sen, että kuka puhui.

        olen muuten myös nähnyt tuon Mothman-elokuvan. hui, se oli pelottava. paha sanoa oliko tuo totta vai fiktiivinen tarina.


      • tulikivi
        Talvi kirjoitti:

        Talvi olin. tuli vain kiire, kun kelloa olin huolimattomasti katsonut ja en jaksanut heittää koko talvi nimeä tuohon nimimerkkikenttään! Sorry....

        Minua oikeasti jäikin mietityttämään, etät kuuletko minkälaisia ääniä? myös musiikkia kuin Topu vai ihan ihmisääniä?

        hehheehee.. Talvi, olitpa kiireinen, kun et ehtinyt Talvea kirjoittaa!

        niin olenkin jo pariin otteeseen täällä maininnut, että esim. täydenkuun aikaan ja muutenkin, kun yritän saada kontaktin Jumalattareen (tai yhteen henkeen) ja puhelen hänelle jotenkin tavallaan "kuulen" hänen puhuvan minulle. jokin voimakas tuntemus tai en tiedä onko se ääni jossain pään sisällä valtaa minut ja puhuttelee minua. kukapa tietää, ehkä olen vain hieman tärähtänyt...


      • Talvi
        tulikivi kirjoitti:

        hehheehee.. Talvi, olitpa kiireinen, kun et ehtinyt Talvea kirjoittaa!

        niin olenkin jo pariin otteeseen täällä maininnut, että esim. täydenkuun aikaan ja muutenkin, kun yritän saada kontaktin Jumalattareen (tai yhteen henkeen) ja puhelen hänelle jotenkin tavallaan "kuulen" hänen puhuvan minulle. jokin voimakas tuntemus tai en tiedä onko se ääni jossain pään sisällä valtaa minut ja puhuttelee minua. kukapa tietää, ehkä olen vain hieman tärähtänyt...

        kun ensin pitää painaa shift-nappula alas ja sitten t ja muut kirjaimet onkin ihan eri puolella näppistä, meneehän siihen ainakin sekunti ylimääräistä! Tervetuloa tutstumaan elämääni ;D

        No, tärähtäneitä me varmaan kaikki täällä ollaan, pääasia, että osataan nauraa itsellemme. Juu, kyllä minäkin tuollaisen äänimaailman tunnistan, suljen sen vain aina joogatessa pois ja joskus meditoidessa annan tulla.


      • Topu
        Talvi kirjoitti:

        kun ensin pitää painaa shift-nappula alas ja sitten t ja muut kirjaimet onkin ihan eri puolella näppistä, meneehän siihen ainakin sekunti ylimääräistä! Tervetuloa tutstumaan elämääni ;D

        No, tärähtäneitä me varmaan kaikki täällä ollaan, pääasia, että osataan nauraa itsellemme. Juu, kyllä minäkin tuollaisen äänimaailman tunnistan, suljen sen vain aina joogatessa pois ja joskus meditoidessa annan tulla.

        Ääniä on aika monen tasoisia ja minusta vaikuttaa nyt siltä, että tässä keskustellaan ristiin ainakin neljästä eri tyyppisestä aistimuksesta.

        1) Konkreettiset, ympäröivästä fyysisestä todellisuudesta tulevat äänet.
        2) Pään sisällä soivat, metafyysisestä todellisuudesta tulevat äänet.
        3) Höpöttävä mieli, jolle tungetaan villasukka suuhun meditoidessa.
        4) Hallusinaatiot, harha-aistimukset.

        Minusta nämä on erittäin helppo terveen ihmisen erottaa toisistaan. Siis terveitähän tässä ollaan vaikkakin tärähtäneitä. Joskus tuntuu että jopa terveempiä kuin useimmat muut...

        Hallusinaatio on harha-aistimus, jota saattaa erehtyä luulemaan fyysisestä todellisuudesta tulevaksi signaaliksi. Se on aina vakava asia. Noita ei näe eikä koe halluja toisin kuin monet väittävät.

        Jäljelle jäävät höpöttävä mieli ja metafyysinen todellisuus. Mieli suojelee alitajunnan aiheuttamalta kaaokselta vaikkakin meditoidessa se tahtoo olla varsinainen häirikkö. Mielen tuottamat kuvat ja äänet ovat mielikuvia, siis mielikuvitusta.

        Metafyysinen todellisuus on sitten se vaikein asia maallikon ymmärtää, koska maallikko sekoittaa aina kaiken pään sisällä tapahtuvan yhdeksi kokonaisuudeksi, jota se ei todellakaan ole.

        Metafyysinen todellisuus on todellisuuden laajempi käsite. Noita elää tässä laajemmassa todellisuudessa. Ero on hieman kuin leffassa ja arkitodellisuudessa. Elokuvateoriassa puhutaan elokuvan "tarina-avaruudesta". Maallikko elää elämäänsä jatkuvasti ikäänkuin elokuvan tarina-avaruudessa tiedostamatta että leffateatterissa istuu ympärillä valtava lauma ihan oikeita eläviä olentoja.

        Metafyysistä todellisuutta voisi kutsua vaikka jonkin sortin jumaluudeksi jos haluaa. Tai kollektiiviseksi mieleksi. Tosin "mieli" arvottaa sen aivan liian aktiiviseksi toimijaksi. Itse en näe siinä kuitenkaan palvonnan kohdetta, jos jumaluus siten määritellään.

        Metafyysisessä todellisuudessa liikkuminen sen sijaan on aika mielenkiintoista, koska rajoja ei ole.

        Äänet joista puhun, tulevat tästä pään sisäisestä todellisuudesta. Joskus tosin fyysinen ja metafyysinen ovat niin arvaamattoman lähellä toisiaan, että hämmästyy miten samanlaisena ihmiset saattavat kulttuurista riippumatta nämä asiat kokea. Ulkoinen kulttuurikehys antaa sitten ainoastaan raamit sille, miten tämä metafyysinen todellisuus konstruoidaan maallikoille (vrt. sisäinen musiikki - balilainen cesak-seremonia).


      • Talvi
        Topu kirjoitti:

        Ääniä on aika monen tasoisia ja minusta vaikuttaa nyt siltä, että tässä keskustellaan ristiin ainakin neljästä eri tyyppisestä aistimuksesta.

        1) Konkreettiset, ympäröivästä fyysisestä todellisuudesta tulevat äänet.
        2) Pään sisällä soivat, metafyysisestä todellisuudesta tulevat äänet.
        3) Höpöttävä mieli, jolle tungetaan villasukka suuhun meditoidessa.
        4) Hallusinaatiot, harha-aistimukset.

        Minusta nämä on erittäin helppo terveen ihmisen erottaa toisistaan. Siis terveitähän tässä ollaan vaikkakin tärähtäneitä. Joskus tuntuu että jopa terveempiä kuin useimmat muut...

        Hallusinaatio on harha-aistimus, jota saattaa erehtyä luulemaan fyysisestä todellisuudesta tulevaksi signaaliksi. Se on aina vakava asia. Noita ei näe eikä koe halluja toisin kuin monet väittävät.

        Jäljelle jäävät höpöttävä mieli ja metafyysinen todellisuus. Mieli suojelee alitajunnan aiheuttamalta kaaokselta vaikkakin meditoidessa se tahtoo olla varsinainen häirikkö. Mielen tuottamat kuvat ja äänet ovat mielikuvia, siis mielikuvitusta.

        Metafyysinen todellisuus on sitten se vaikein asia maallikon ymmärtää, koska maallikko sekoittaa aina kaiken pään sisällä tapahtuvan yhdeksi kokonaisuudeksi, jota se ei todellakaan ole.

        Metafyysinen todellisuus on todellisuuden laajempi käsite. Noita elää tässä laajemmassa todellisuudessa. Ero on hieman kuin leffassa ja arkitodellisuudessa. Elokuvateoriassa puhutaan elokuvan "tarina-avaruudesta". Maallikko elää elämäänsä jatkuvasti ikäänkuin elokuvan tarina-avaruudessa tiedostamatta että leffateatterissa istuu ympärillä valtava lauma ihan oikeita eläviä olentoja.

        Metafyysistä todellisuutta voisi kutsua vaikka jonkin sortin jumaluudeksi jos haluaa. Tai kollektiiviseksi mieleksi. Tosin "mieli" arvottaa sen aivan liian aktiiviseksi toimijaksi. Itse en näe siinä kuitenkaan palvonnan kohdetta, jos jumaluus siten määritellään.

        Metafyysisessä todellisuudessa liikkuminen sen sijaan on aika mielenkiintoista, koska rajoja ei ole.

        Äänet joista puhun, tulevat tästä pään sisäisestä todellisuudesta. Joskus tosin fyysinen ja metafyysinen ovat niin arvaamattoman lähellä toisiaan, että hämmästyy miten samanlaisena ihmiset saattavat kulttuurista riippumatta nämä asiat kokea. Ulkoinen kulttuurikehys antaa sitten ainoastaan raamit sille, miten tämä metafyysinen todellisuus konstruoidaan maallikoille (vrt. sisäinen musiikki - balilainen cesak-seremonia).

        minäkin sen olen käsittänyt, vaikka ei käsitteitä olekaan ollut.

        "Metafyysistä todellisuutta voisi kutsua vaikka jonkin sortin jumaluudeksi jos haluaa. Tai kollektiiviseksi mieleksi. Tosin "mieli" arvottaa sen aivan liian aktiiviseksi toimijaksi."

        nämä menevät sinne minä-sinä ongelman, personuuden ja tietoisuuden ontologian ja metafysiikaan piiriin ja suohon, että vaikea kai rajanvetoa vetää. Mutta siis takaisin asiaan: en ole koksaan ajatellut, että itse mieli arvottaisi kollektiivisen mielen toimijaksi.Tuota en siis ehkä allekirjoita täysin. Itse näen, että kollektiivinen mieli on samalla tavlla kuin avaruus. Ei siis mitenkään aktiivinen toimija vaikka onkin aktiivinen. Huolimatta, että sitä sanotaan MIELEKSI. Kollektiivinen mieli on yhden ihmisen mielelle kuitnekin pasiivinen olotila vaikka sen yhden ihmisen mieli olisikin siellä tiettynä ajanhetkenä aktiivisena toimijana.


    • Talvi

      Minä vastaisin että ääni kuului hengiltä. Vaikea sanoa oliko se sitten suojelusenekeli tai henkiopas tai joku muu ilmeisesti ystävällismielinen henki. Nuo rajanvedot henkien määrittelyssä kun tuntuvat olevan vaikeita.

      En oikein muutenkaan ymmärrä miksi yleensä nuo ilmiöt luokitellaan new ageen tai ylipäänsä uskontoihin. Sen kyllä tiedän,että kautta aikojen ihmiset ovat nähneet "suojelusenkeleitä", eivätkä ne näyt ole suinkaan aina subjektiivisia eivätkä liity mitenkään mihinkään erityiseen uskontoon.

      että jospa kyseessä oikeasti olikin tuon tyyppinen kokemus.

      • Talvi

        Törmäsin muuten kirjaston uutuushyllyyllä aivan upeaan shamanismikirjaan. En tiedä kuinka plajon shamanismin historiasta tiedät, mutta suosittelen. Itse ainakinkoin sen upeana matkana shamaanien menneisyyteen.

        Samaanien maailma, (Mihaly Hoppal. A-kirjaimet ovat aksentilla)


    • watcher

      Nukutusaineena käytettävä ketamiini aiheuttaa juuri tuon tyyppisiä "ruumiistairtautumis" yms. tuntemuksia.

      Kyseessä tietenkin on vain voimakkaasti keskushermostoon vaikuttavan lääkeaineen tuoma harha.

      Ketamiinia käytetään etenkin jos leikattavan henkilön hengitys- tai verenkiertojärjestelmä on epävakaa tai heikkokuntoinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2803
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2380
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2160
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1944
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1796
    6. 152
      1782
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1767
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      131
      1510
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe