opiskelu on

yksinäistä

Hei!

Haluaisin kysellä muilta humanisteilta kokemuksia... Eli opiskelen historiaa ja olen suorittanut jo ennen yliopistoon pääsyä abron avoimen kautta. Tunnen itseni nyt yliopistossa väliinputoajaksi ja välillä hyvinkin yksinäiseksi. Käyn samoilla luennoilla (silloin harvon kun niitä on) vanhempien opiskelijoiden kanssa, mutta heihin on vaikea tutustua, koska heillä kaikilla on jo omat "jenginsä". Olen vähän ujo ja käyn harvoin viihteellä, joten en ole sanut kuin yhden kaverin uudessa kaupungissa. En halua ahdistaa liian usein tätä kaveria, koska hänellä on paljon muutakin ja pelkään, että hän kyllästyy minuun. Olen hankkinut yhden uuden harrastuksen, mutta sielläkään ei oikein tutustu ihmisiin. Asun poikaystäväni kanssa, joka on aina menossa ja hänellä on paljon ystäviä, joten oma tilanne ei ainakaan helpota, kun vertaan häneen. Ilman häntä en puhuisi varmaan kenellekään elävälle ihmiselle päiväkausiin! Käyn saunailloissa ym. mutta huomaan kyllä, etten kuulu saman vuosikurssin joukkoon.

Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia? Yksinäisyys on minusta kammottava tunne! Tällaistako tämä humanistin arki nyt on, yksin tietokoneella kirjoittamista ja lukemista ja lukemista... Luentoja hyvin harvoin ja tenttejä tenttien perään?

5

1074

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Hei.

      Entäpäs sivuaineet ja niiden puitteissa muihin opiskelijoihin tutustuminen? Tai erilaiset yliopistossa toimivat harrastekerhot, niin ja tietenkin ainejärjestötoiminta tai ylioppilaskuntatoiminta. Sieltä varmasti löytyy ystäviä - älä rajoitu vain oman pääaineen kuvioihin.

      Itse opiskelen toista yliopistotutkintoa ja pääsin sisään yliopistoon vapaamuotoisella hakemuksella muutama vuosi sitten. Silloin en osallistunut fuksitouhuihin lainkaan enkä myöskään ole käynyt luennoilla kuin vasta nyt tämän syksyn aikana - sivuaineen luennoilla nimittäin. Kyllä siellä on tutustunut pikkuisen ihmisiin ja voisi jopa ehkä ystäviäkin saada. Minulla ongelma on se, että vaikka ihmiset ottavatkin minuun "kontaktia", niin itse en hirveästi avaudu tai se kestää hyvinkin pitkään minulla että varsinaisesti "ystävystyisin". Hyvän päivän tuttuja siis riittää, mutta ei juuri ystäviä.

    • ex-erakko

      Mulla oli vastaava tilanne (eri ala) puolen vuoden ajan, mutta sinkulle yksinäisyys pamahtaa vielä rajumpana :/ Joskus oikein laskin, että olen viikon aikana puhunut alle 20 sanaa, kaikki tyyliin "kiitos" kaupan kassalla. Alkoi oikein pelottaa.

      Sittemmin olen aktivoitunut määrätietoisesti, ja huomasin että tutustuminen on jännä laji. Sitä voi periaatteessa tehdä luennoilla, harrastuksissa, opiskelijajärjestöissä ja bileissä. Mutta jos samoja typpejä näkee vain yhdessä näistä eikä muita yhdistäviä tekijöitä ole, tutustuminen on jotenkin nihkeää ja teennäistä. Tarvitaan useampi yhdistävä tekijä, jotta hommasta tulee luontevaa.

      On ne tututkin ajan myötä löytynyt, ja tähän mennessä tuttavapiirini on (seurustelukumppanin puutetta lukuunottamatta) kutakuinkin sen laajuinen mikä sopii omaan ajankäyttööni ja mihin olen tyytyväinen. Hiljaa hyvä tulee, jos ei itsekseen niin sitten tarvitaan enemmän omaa vaivannäköä.

      Nakittautuminen jonkin itselle mieluisan järjestön vastuulliseksi toimijaksi on yllättävän tehokas tapa tutustua ihmisiin. Hintana joutuu maksamaan jonkin verran aikaa ja vaivaa, mutta kun viettää aikaa ihmisten kanssa niin sehän on tutustumista parhaimmillaan. Toimijana saa ujokin luontevan syyn tulla tapahtumiin joihin ei muuten menisi, ja kanssatoimijoihin tulee tutustuttua varsin hyvin jos toimenkuva on yhtään sosiaalinen.

      • minkä

        ikänen olet?


    • täällä:/

      opiskelen ensimmäistä vuotta humanistisessa tiedekunnassa ja kovin yksinäistä on ollut:( en vaan osaa luennoilla tutustua uusiin ihmisiin ja pienryhmistäkään en ole löytänyt kavereita. olen jopa alkanut miettimään pääaineen vaihtoa tämän takia.. monilla vaan on jo omat jenginsä eikä niihin uusia tyyppejä kaivata..

      • sfdsf

        Älkää nyt hyvät ihmiset pääainetta opiskelijakavereiden takia vaihtako, itseänne vartenhan siellä opiskelette.

        Ymmärrän, että väliinputoavalla ujolla ihmisellä on vaikeaa, mutta niin se olisi muissakin pääaineissa. Millään muulla ei tilanteesta eroon pääse kuin omalla aktiivisuudella. Ainejärjestöt, osakunnat, yms. muu aktiivinen toiminta yliopistoissa. Ja rohkeasti vain kysymään, jos kuulet jonkun "hyvän päivän tutun" juttelevan jostain aktiviteetista, bileistä yms, että olsikohan mahdollista päästä mukaan. Vedä vaikka pikkasen vitsiä että "alkaa pikkuhiljaa tulemaan mökkihöperöksi omassa kämpässä, kun nuo aktiviteetit on päässyt putoamaan nollaan" tms. Kyllä sen ilmeistä ja vastaustyylistä huomaa oletko tervetullut vai et, ja sitten joko mennä tai jättää menemättä. Tyrkyttämiseltä voi alussa tuntua, mutta se oma aktiivisuus on ihan oikeasti se ainoa parannuskeino. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      96
      1852
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1377
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1228
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      63
      1112
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      974
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      72
      959
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe