Metformiinia PCO:n hoitoon

Rie

Minulla on todettu useampi vuosi sitten PCO, söin lapsettomuushoitona syksyllä 2006 terolut ja clomifen, 1. kierrosta raskaaksi, keskenmeno viikolla 6, jatkoin terolut clomifeen yhdistelämällä helmikuun loppuun 2007, ovuloin kyllä mutta en tullut raskaaksi, toukokuusta syyskuulle 2007 söin clomifenia ja lugesteronia eikä mitään sen valmiimpaa tullut. Nyt sain metformiini tapletit (500mgX1/vrk). Sain ohjeen aloittaa aluksi pienellä annoksella. Minkäänlaista seurantaa ei käsketty pitää, eikä ruokavalio-ohjeita annettu. Olen lukenut tältä palstalta että jotkut on saanut hyvinkin tarkkoja ohjeita jos ovat käyttäneet metformiinia. Nyt kysyisinkin, millaista annostusta olette syöneet (jos sinulla on pco, ja ylipainoa, ei diabetesta)ja millaisia ruokaohjeita olette saaneet. Tiedoista kiitos etukäteen.

3

1448

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :),,:D

moikka!
      itse ylipainoinen, ei diabetesta ja todettu
      pco....menkat sekaisin pidemmän aikaa (välillä poissa kuukausiakin, joten käynyt kaavinnassakin kun limakalvot niin paksuuntuneet, saanut pari tyhjennysvuotokuuriakin että "paikat puhdistui")
      ...toista lasta yritetty moooonta vuotta...(1. onnistui pelkän clomifenin avulla)
      ...kunnes todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. sain siihen lääkityksen ja kierto tasaantui.
      mutta söin siis yhtäaikaa myös metforminia 3 x pvässä - eli pakkauksen ohjeen mukaan ruokailun yhteydessä, mitään ruokaohjeita en saanut tai mitään tarkkoja muitakaan ohjeita - paitsi sen tyypillisen saarnan eli miten pitäisi syödä ja liikkua, siis yleisellä tasolla - lääkityksen vaikutuksista tai ruoan vaikutuksesta lääkitykseen ei puhuttu mitään!
      itse vaan huomasin, että vatsa oli päiväruoan jälkeen aina sekaisin eli heti ruoan päälle en uskaltanut lähteä vessan läheltä mihinkään ainakaan tuntiin...muuten en huomannut minkäänlaista vaikutusta (painokaan ei tippunut metforminin avulla, valitettavasti)
      nyt sitten on 2. raskaus ohi, onnellisesti tuhisee pieni poika pinnasängyssään..:)
      enkä kärsinyt edes raskausiän diabeteksestä vaikka siis ylipainoa löytyy ;D

ja aloitus oli myös 1 tbl/pvä ja siitä sitten lisää pikkuhiljaa..

• :-)

Minulla todettiin keväällä PCO, johon aloitettiin Metformiini-lääkitys. Olen normaali-painoinen, eikä muitakaan pco:n oireita, mutta munarakkuloita munasarjat pullollaan.

Aloitus-annos oli just se 500mg/pv, joata sitten joka viikko nostin annosta 500mg:lla. Tarkoitus oli nostaa annos 2000 mg:aan päiväs (eli 4 tbl) siis neljännellä vkolla aloituksesta 2g. Mulla tuli kuitenkin aivan hirveet sivuvaikutukset niin isosta annoksesta (pahoinvointi, oksettava olo, ripuli), joten jouduin tiputtamaan annosta. Metformiinihan ei suoranaisesti verensokeia laske, vaan auttaa kehoa hyödyntämään sokeia eri tavoin, siksi verensok seurantaa ei tarvita.

Olen kuitenkin sietänyt suht hyvin 1500 mg päiväannoksen niin, että otan aamulla vain yhden ja illalla 2 tbl. Näin sivu-oireet ei ole niin voimakkaat. Ja aina jonkinlaisen syömisen kanssa.

Olen tutkiskellut tutkimuksia kyseisestä lääkkeestä pCO:n hoidossa. Niissä on käytetty lähinnä 1000-1500 mg:n päiväannoksia. 500 mg ei ilmeisesti ole riittävä, mutta 1500 mg:n ylimeneväkään ei ole tarpeen ? Tulokset vaihtelevia, ei täysin todistettu lääkkeen olevan täsmä-hoito pco:ssa.

Vähähiilihydraattinen ruokavalio on hyväksi, vaal leipä, pastat, pullat ja herkut pois.

Itellä paino tippui pian aloituksesta noin 3 kiloa, joka omalla kohdalla meinasi koitua jo ongelmaksi, ettei tipu enempää. Yli-painoisilla toki tämä on yksi lääkkeen toivotuista vaikutuksista. Itse en ole luopunut kuin vaaleasta leivästä, koska hiilarien liiallinen vähentäminen ei omalla kohdalla täysin toimiva kun ei ylipainoa.

~3 kk lääkeen käytön jälkeen ultrassa todettiin normaalin näköiset munasarjat, eli PCO poissa!! Nyt ensimmäinen inseminaatio takana, tulosta odotellaan :)tänään pp 9..

Tsemppiä teille!

• Rie

Sain lääkäriltä postissa lääkärilehden artikkeleista kopioita ja pienen ohjelappusen ja niiden ohjeiden mukaan voin nostaa pikkuhiljaa annostuksen 1,5g-2,5g/vrk jaettuna 2-3 annokseen vuorokaudessa.
      Mitään suurempia haittavaikutuksia en ole huomannut, nostin annosta 0,5g-1,5g muutaman päivän välein ja ei niistä ole ollut mitään haittaa. Nyt ajattelin odottaa viikon ennen kun nostan annosta 2,0g/vrk.
      Toivottavasti tämä auttaisi minullakin siihen että edes kuukautiset tulisivat itsekseen normaalisti. Yksistään se ettei ne tule tai sitten tiputtaa jatkuvasti vähän, lisää stressiä.
      No katsotaan ja odotetaan mitä tapahtuu, itse olen kuitenkin aika toiveikas tällä hetkellä. Meillä on lapsia ennestään kolme ja kaikki ovat saaneet alkunsa itsekseen ilman lääkityksiä ja raskaaksi olen tullut kun painoindeksi on ollut n. 26 (tällä hetkellä n. 30). Jos nyt tämän metformiinin avulla pysyisi verensokeri tasaisempana ja pystyisi laihduttamaan vähän helpommin lähemmäksi tuota normaalipainon ylärajaa niin ehkä hormooni tuotanto sitten korjaantuu siinä sivussa. Nuorimmaisen (nyt 7v.)jälkeen minulla on ollut kolme ensimmäisen raskauskolmanneksen aikaista keskenmenoa (vuosina 2003, 2004, 2006)ja varmaankin siihen on ollut syynä pco. Jotenkin vaan hormoonit eivät ole riittäneet pitämään raskautta yllä. Kuitenkin raskausultrissa on todettu elävä sikiö ennen keskenmenoja. No onneksi aika auttaa surussa ja olemassa olevat lapset tuovat lohtua ja heidän arvonsa on noussut silmissä aivan uusiin mittasuhteisiin ja olen todella kiitollinen näistä kolmesta lahjasta joita olen/olemme saaneet. Ehkä kolmessa on meille tarpeeksi, mutta toivoisin silti vielä jos mahdollista neljättä lasta ja sitä että hormoonitasapaino korjaantuisi. Onnea teidänkin elämään, kuitenkin nämä kaikki asiat ovat "korkeimman käres".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6565
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2261
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1857
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      83
      1235
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1032
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      81
      915
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      830
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      757
    Aihe