Maallikkoamme kiinnostaisi tietää mitä pitkänmatkan rekkanupeilla ajetaan kilometreissä ennenkuin alkavat olla ns loppuunajettuja.
Teknisesti täysin "loppuunajettuja" tuskin koskaan jos aina vain korjataan/vaihdetaan konetta ja uutta rungon poikkipalkkia mutta kiinnostaisi tietää jotain suuntaa-antavia kokemuksia raskaan kaluston käyttöiästä ja kilometrimääristä mitä nuo pitkänmatkan rekkaveturit keräilevät mittariinsa uransa aikana.
Netistä poimittuna jenkkien nupit näyttävät rullaavan usein 150 000 mailia (about 240 000 km) vuodessa, nopeasti näkyy kertyvän matkaa kun painaa cruise päällä viivasuoraa Interstate Highwayta. Koneet näkyvät menevän avaamatta usein miljoona mailia (noin 1 600 000 kilometriä)avaamatta jos netistä poimittua tietoa on uskominen.
Suomalainen kalusto on varmasti kovemmalla kulutuksella kotimaan ja Euroopan liikenteessä ihan jo sään ja korroosion puolesta kuin jenkkien eteläisemmissä osavaltiossa ajeleva kalusto. Pohjoisemmassa Usassa pakkasta ja tiesuolaa kyllä riittää ihan kuten suomenmaassakin.
Eli tällaista "mitä-rekkaveturit-noin-suunnilleen-vuosissa-ja/tai-kilometreissä-kestävät/ajetaan-ennenkuin-poistuvat-kuvioista" -tietoa olisin vailla. Varmaan kiinnostaisi montaa muutakin lukijaa tämä tieto minun lisäkseni.
Rekkaveturin kestävyys kilometreissä
33
16067
Vastaukset
- keskimäärin 1,5 milj km?
Jotain tuollaista veikkaisin. Voipi olla joidenkin yksilöiden kohdalla enemmänkin.
Ainakin tavallisia täysperän vetureita kuljetusliikkeet ostavat 1 milj. km lukemilla, siis aikomuksenaan rahtia ajella vielä toiset samat.
Mutta alan ammattilaisethan ne tietävät.- dlhjndfg
Kuljetus Kuisma Oulusta ajeli entisellä 142 scanialla ton verran. Pistäkää paremmaksi
- ei_tilastotietoa
Kyllä tuollainen 1500000- 1800000 km menee. Nyt joku tietenkin älähtää ja tietenkin on enemmän ajettujakin. Yleensä suuri vuosisuorite kuluttaa kilometriä kohden vähemmän autoa. Mutta sitten onkin mietittävä sitä korjauksien määrää.
- niin se on
työkoneiden mihin myös rekat kuuluu ei lasketa käyttöä km mukaan vaan käyttötuntien mukaan. Taloudellinen tapa vaihtaa kalustoa on varmenpi mittari kuin joku kilometri määrä. Ehkä jotain 4-6 vuotta on varmaan oikeampi luku kuin 1,8 miljoonaa km.
- kanikoista
Rane antoi 1974 uuden 110 Scanian puolikkaan veturiksi Sepelle. Siihen tuli melkein 3 milj. kilsaa. Tehtiin vain huollot, jarrut, kartaani ja tietyseti renkaita pirusti. Muut sillä ei ajaneet edesä Sepen lomilla. Sepe lähti eläkkeelle Py***seltä ja Scania annettiin seuraavalle 1977. Sen bloki levisi Kaivokselan mäessä ja samalla putosi tielle vääntäen vaihdelaatikon kanssa rungon Z:taksi. Ei tykännyt 3 miljoonan kilsan satakymppi uudesta ajurista kymmentä kilsaa. Rane hinautti sen suoraan romukauppiaalle.
- Kaanja
kanikoista kirjoitti:
Rane antoi 1974 uuden 110 Scanian puolikkaan veturiksi Sepelle. Siihen tuli melkein 3 milj. kilsaa. Tehtiin vain huollot, jarrut, kartaani ja tietyseti renkaita pirusti. Muut sillä ei ajaneet edesä Sepen lomilla. Sepe lähti eläkkeelle Py***seltä ja Scania annettiin seuraavalle 1977. Sen bloki levisi Kaivokselan mäessä ja samalla putosi tielle vääntäen vaihdelaatikon kanssa rungon Z:taksi. Ei tykännyt 3 miljoonan kilsan satakymppi uudesta ajurista kymmentä kilsaa. Rane hinautti sen suoraan romukauppiaalle.
Tämä sama tarina kiertää eripuolella Suomea.Vain nimet ovat eri ja vuosiluvut vaihtelevat ihan sen mukaan miten kertoja ne haluaa sanoa.Kyseessä on siis urbaanilegenda!!
- ja heh
kanikoista kirjoitti:
Rane antoi 1974 uuden 110 Scanian puolikkaan veturiksi Sepelle. Siihen tuli melkein 3 milj. kilsaa. Tehtiin vain huollot, jarrut, kartaani ja tietyseti renkaita pirusti. Muut sillä ei ajaneet edesä Sepen lomilla. Sepe lähti eläkkeelle Py***seltä ja Scania annettiin seuraavalle 1977. Sen bloki levisi Kaivokselan mäessä ja samalla putosi tielle vääntäen vaihdelaatikon kanssa rungon Z:taksi. Ei tykännyt 3 miljoonan kilsan satakymppi uudesta ajurista kymmentä kilsaa. Rane hinautti sen suoraan romukauppiaalle.
3 miljoonaa kolmessa vuodessa. Eihän siinä tulisikaan kuin reilu 2700 kilometriä päivässä - siis vuoden jokaisena päivänä.
Tampereella tiedän 2003 mallisen viiru-FH turveauton, jolla on ajettu yli 1,2 miljoonaa kilometriä. Tuo taitaa alkaa olla jo aika maksimi, mitä autolla voi reilussa neljässä vuodessa ehtiä kilometrejä saamaan. - -C-
Täsmennetäänpäs hieman. Eli kyselin nupin "keskimääräistä eliniänodotetta" koskien kilometrejä ja käyttävuosia.
Kysyin kilometrejä kun niitä on huomattavasti helpompi hahmottaa kuin jotain käyttötunteja. Tiedän kyllä että tyhjäkäynnillä louskutus kuluttaa isoa dieselkonetta siinä kuin moottorin kuormittaminen ajossakin. Käyttötunneista tulee minulle helpommin mieleen pyöräkuormaaja tai traktori kuin joku Volvo Globetrotter. Eikös nyt sentään yleensä käytettyä rekkaveturia myytäessä ilmoituksessa mainita "ajettu xxx 000 kilometriä" kuin käyntituntimäärä.
Taloudellinen käyttöikä 4 -6 vuotta kuten kirjoitit, ennenkuin vaihtoon. Minä taas meinasin koko veturin käyttöikää ennenkuin "loppuunajettu" ts purkaamoon ja sulattoon. Tuskin nyt sentään 2001-2003 ikäinen kalusto paalaamoon menossa? Hehe... - avadvav
ja heh kirjoitti:
3 miljoonaa kolmessa vuodessa. Eihän siinä tulisikaan kuin reilu 2700 kilometriä päivässä - siis vuoden jokaisena päivänä.
Tampereella tiedän 2003 mallisen viiru-FH turveauton, jolla on ajettu yli 1,2 miljoonaa kilometriä. Tuo taitaa alkaa olla jo aika maksimi, mitä autolla voi reilussa neljässä vuodessa ehtiä kilometrejä saamaan.Erään suuren litkufirman autolla on vuodessa ajettu parhaimmillaan reilu 420 tkm. Liikkeessä 24/7 vuoden ympäri. Ruohtia ja Suomea ympäri, eikä ole lautoilla seilannu..
- kilometrien lisääntyessä
avadvav kirjoitti:
Erään suuren litkufirman autolla on vuodessa ajettu parhaimmillaan reilu 420 tkm. Liikkeessä 24/7 vuoden ympäri. Ruohtia ja Suomea ympäri, eikä ole lautoilla seilannu..
...tuo suorite alkaa tippumaan. Ei enää samaan tahtiin tule kilometrejä, kun mennään "ei reissua ettei remonttia"-mallilla. Eiköhän tuo turve-Volvokin ole alkuun tuollaisia kilometrimääriä tahkonnut. Tuppaa tahti hidastumaan, kun paikat alkavat pettää.
- Anonyymi
Höpö höpö. Ei lasketa.
- joka on ajettu
noin 1,3 miljoonaa km viidessä vuodessa ja autossa ei muuta vikaa kun että syö öljyä tai oikestaan joku stefa vuotaa. Auto on Scania 113.
Auto menee vaihtoon mutta sillä ajetaan vielä monta tuhatta km.- veikkaisin
Veikkaisinpa, että siinä 1,5 milj - 2 miljoonan kilometrin välillä riipuen kunnosta, eikä pelkästään auton kunnosta, vaan jo mätä korikin päällä lisää vaihtopaineita. Autothan ei kyllä käsittääkseni tässäkään vaiheessa vielä mene sulattoon/purkuun, vaan käyttötarkoitusta muutetaan, tehdään sora-autoja, jakareita, nostolava-autoja jne.
- riippuu
isoissaki autoissa ajo ja pito tavoista et kuin ne kestää. kaveri on itsenäinen yrittäjä ja ajelee vm, 84 112 tyyppisellä ja mitskussa on täl hetkel 3,5 mkl. tosin ei avaamattomal koneel. kevyt remppa on tehty jo eli pelkät männän renkaat ja ala laakerit on jouduttu päivittään kuulemma. tietääkseni kansia ei ole perus korjattu.
- kuultua.
Eipä omakohtaista kokemusta aiheesta, mutta tässä taannoin eräällä raksalla paikallinen sorakuski toi kuorman ja tuli siinä kahvilla sitten puheeksi nuo autot ja hän tuumasi Sisustaan että 3 000 000km:n paalu on jo ohitettu konetta aukaisematta. Kyllä kait ne aika lujia on ku tuumas ettei oo vielä tarkoitus vaihtaa.
- fh12
on mennyt nyt 1.8 milj km ja varmasti menee vielä etelä-amerikassa tai afrikassa toisen mokoman ennen kuin sulatetaan romuraudaksi
- -C-
Netistä luin äsken jonkun jenkin ihan pokkana väittämänä "i know a guy who have an old Kenworth with over 10 million miles, only runs it local now..."
Jahas, yli 16 000 000 kilometriä, yeah sure.. yli kymmenen kertaa Kenworthin mailimittari vetäisty ympäri takaisin nollalukemiin.
Jos tämä "tutun kaverin Kenworth" olisi niellyt maantietä uudesta saakka 1000 km joka ainoa päivä niin karvan alle 44 vuotta saisi tahkota ennenkuin tuo 16 miljoonaa kilometriä teoriassa olisi kerätty mittariin. Voi siinä jo vähän syylarinsäleikössä paras krominkiilto himmetä.. hehe. - Ruuhkakivi
-C- kirjoitti:
Netistä luin äsken jonkun jenkin ihan pokkana väittämänä "i know a guy who have an old Kenworth with over 10 million miles, only runs it local now..."
Jahas, yli 16 000 000 kilometriä, yeah sure.. yli kymmenen kertaa Kenworthin mailimittari vetäisty ympäri takaisin nollalukemiin.
Jos tämä "tutun kaverin Kenworth" olisi niellyt maantietä uudesta saakka 1000 km joka ainoa päivä niin karvan alle 44 vuotta saisi tahkota ennenkuin tuo 16 miljoonaa kilometriä teoriassa olisi kerätty mittariin. Voi siinä jo vähän syylarinsäleikössä paras krominkiilto himmetä.. hehe.Suurin osa (90%) mahtuu välille 300000 - 1 milj. km. Yleisesti ottaen autot on suht uusia. Omassa 2005 Freightlinerrissä 255000 mailia. 202000 mailia elokuun 15, 2007 kun sen saimme...
- Pecos
-C- kirjoitti:
Netistä luin äsken jonkun jenkin ihan pokkana väittämänä "i know a guy who have an old Kenworth with over 10 million miles, only runs it local now..."
Jahas, yli 16 000 000 kilometriä, yeah sure.. yli kymmenen kertaa Kenworthin mailimittari vetäisty ympäri takaisin nollalukemiin.
Jos tämä "tutun kaverin Kenworth" olisi niellyt maantietä uudesta saakka 1000 km joka ainoa päivä niin karvan alle 44 vuotta saisi tahkota ennenkuin tuo 16 miljoonaa kilometriä teoriassa olisi kerätty mittariin. Voi siinä jo vähän syylarinsäleikössä paras krominkiilto himmetä.. hehe.Googletappas "El Turbo", vm-49 rekanveturi, väittävät että 6 milj. mailia mennyt rikki.
- miljoonamittarit
Miksiköhän noita miljoonassa ympäri meneviä mittareita edes rekoissa käytetään, kun lähes joka härvelillä se mittari kuitenkin ympäri pyörähtää. Eikö järkevämpää olisi laittaa kymmenen miljoonan mittari? Miljoonamittari rekassa on yhtä järjetön kuin jossain vanhoissa Opeleissa olevat sadassa tonnissa ympäri menevät mittarit.
- se riippuu
Kyllä miljoonaan kilometriin auto ehtii jo pehmenemään, maantiellä ehkä joku 1,5-1,7 milj. on jonkinlainen yläraja. 200 000-350 000km per vuosi.
Mutta monesti noihin kilometreihin on jo saanut laittaa yhtä sun toista, viimeisillä 4-sarjan täysperä-Scanioilla voidaan hyvinkin ajaa hake, turve ja sahatavaran ajossa noita kilometrejä ilman suurempia murheita. On kokemusta.
Pöllinajossa miljoona-ajettu on aika puhki, ajosta riippuen 600-700 000km vielä menettelee mutta sen jälkeen voi kaikenlaista tapahtua. Tiedän kyllä kaksikin puu-Sisua joilla ajettiin lähelle miljoonaa eikä tarvinnut vaihdelaatikkoon tai kytkimeen tehdä mitään. Eikä Cumminsiin. Mutta muutenhan ne alkaa pehmetä. Joillain puuautoilla on ajettu yli 2 milj. mutta vaihtoarvoa noilla kilometreillä ei enää ole. Yleensäkin joku miljoona-ajettu alkaa olla vaihdon ja vaihtoarvon kannalta jo liian paljon ajettu.
Puolikkaista en sitten tiedä että kuinka paljon niillä ajetaan. Veikkaan että kyllä ne miljoonaan mennessä kannattaisi jo vaihtaa pois. - Ruuhkakivi
Meillä USAssa Wernerillä (Werner Enterprises) pannaan autot vaihtoon kun niillä on ajettu n. 600000 km (400000 mailia). Omassa Freighlinerissa nyt 255000 mailia ja on kuin uusi tekniikaltaan...
- veijo werneri
Mita Wernerin kuski tekee, kun saa weight stationilla punavalon, kasketaan sisaan. Ja diesel bear kysyy: "show me your logs"????
- Ruuhkakivi
veijo werneri kirjoitti:
Mita Wernerin kuski tekee, kun saa weight stationilla punavalon, kasketaan sisaan. Ja diesel bear kysyy: "show me your logs"????
osaako herra lukea elektronista lokikirjaa? vai saanko neuvoa?
- v.w
Ruuhkakivi kirjoitti:
osaako herra lukea elektronista lokikirjaa? vai saanko neuvoa?
Enpa ole koskaan moista laitetta nahnyt, ja tuskin osaisin lukea, jos sellanen eteen tuotas. Sen takia sita hiukan kyselin. Toisaalta ei ehka ois naille palstoille kannattanu kirjotella yhtaan mitaan. PS: hyvin tehdyt nettisivut teilla nakyy olevan.
- on joo
v.w kirjoitti:
Enpa ole koskaan moista laitetta nahnyt, ja tuskin osaisin lukea, jos sellanen eteen tuotas. Sen takia sita hiukan kyselin. Toisaalta ei ehka ois naille palstoille kannattanu kirjotella yhtaan mitaan. PS: hyvin tehdyt nettisivut teilla nakyy olevan.
Pistää ihan miettimään, että missäs välissä sitä ehditään ajaa, kun toinen vääntää koodia toisen pitäessä serveriä pystyssä.
- Ruuhkakivi
on joo kirjoitti:
Pistää ihan miettimään, että missäs välissä sitä ehditään ajaa, kun toinen vääntää koodia toisen pitäessä serveriä pystyssä.
15.8.2007 saimme nykyisen Freightlinerimme. Nyt 15.11.2007 on tullut mittariin sellanen 65000 mailia eli runsas 100000 km - siis 3:ssa kuukaudessa. Ei Internettiin ehdikään joka päivä, hyvä kun pari kertaa viikossa...mitä muuten tarkoittaa koodin vääntäminen? Olen tietokoneasioissa melkoinen tumpelo...
- Ruuhkakivi
v.w kirjoitti:
Enpa ole koskaan moista laitetta nahnyt, ja tuskin osaisin lukea, jos sellanen eteen tuotas. Sen takia sita hiukan kyselin. Toisaalta ei ehka ois naille palstoille kannattanu kirjotella yhtaan mitaan. PS: hyvin tehdyt nettisivut teilla nakyy olevan.
ei osaa DOTin miehet eikä poliisitkaan lukea. siksi meidän ajomanuaalissa on luku josta katsotaan ja neuvotaan miten ko. peli toimii...aivan selvästi siitä näkee missä on ajeltu ja paljonko aikaa on kulunut...
- ojien välissä
Ruuhkakivi kirjoitti:
15.8.2007 saimme nykyisen Freightlinerimme. Nyt 15.11.2007 on tullut mittariin sellanen 65000 mailia eli runsas 100000 km - siis 3:ssa kuukaudessa. Ei Internettiin ehdikään joka päivä, hyvä kun pari kertaa viikossa...mitä muuten tarkoittaa koodin vääntäminen? Olen tietokoneasioissa melkoinen tumpelo...
saa siinä ajaa 3kk ja 100000km on kyllä paljon suomen mitta kaavassa. me ajetaan kuitti peleillä noin 100000-140000km vuodessa. mutta te vaihdatte vain periä meillä supi suomssa joudutaan vielä tekemään töitä. 10-25 purkua päivässä nosturilla.
- Ruuhkakivi
ojien välissä kirjoitti:
saa siinä ajaa 3kk ja 100000km on kyllä paljon suomen mitta kaavassa. me ajetaan kuitti peleillä noin 100000-140000km vuodessa. mutta te vaihdatte vain periä meillä supi suomssa joudutaan vielä tekemään töitä. 10-25 purkua päivässä nosturilla.
Muut lastaa ja purkaa. Meille palkka tulee vain ajetuista maileista. Aina kun auto seisoo niin ei tule palkkaa...paras vaan panna usvaa putkeen niin paljon kun ehtii...
- -C-
Tästähän tuli hyvä keskustelu, asiallinen kaikinpuolin.
Kiitän kaikkia vastanneita, oli mielenkiintoista luettavaa. Minulle ja (30.11. 2007 mennessä) yli viidelle tuhannelle muullekin lukijalle. - Anonyymi
Miljoona helposti
- Anonyymi
Näissä kilometrikeskusteluissa ei kovinkaan usein puhuta Mersuista, Daffeista, MANneista.ym halpatuontikalustosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1176011Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631503894Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503295Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4702740Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2701755Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321423- 871406
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1591288- 771268