Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vuodeksi Aasiaan reppu selässä

Ulos oravanpyörästä

Terve,

Aloitan ensi vuoden alusta reilun vuoden mittaisen sapattivapaan jonka suunnittelin viettäväni reppu selässä Aasiassa. Minkäänlaista matkasuunnitelmaa en ole tehnyt enkä suunnitellut tekeväni. Otan junan Vladivostokiin ja jatkan sieltä kohti lämpimämpiä maita.

Kaikenlaiset vinkit matkanvalmisteluun liittyen ovat tervetulleita. Asioita joihin on vielä vastaus löytämättä on mm.
-Matkavakuutus (normaali matkavakuutus on voimassa vain muutaman kuukauden, riippuen hieman vakuutusyhtiöstä)
-Missä muodossa kannattaa ottaa rahaa mukaan? Luottokorttien laskut tulisi Suomeen, mikä ei ole suotavaa. Pärjääkö pelkästään Visa Electronilla?
-Rokotteet. (Kaipa ne terveyskeskuksissa tietää mitä kannattaa ottaa?)
-Pitääkö kaikki viisumit hankkia etukäteen vai voiko niitä hakea myös matkalla?

11

5886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastaaja..

      Muista en tiedä, mutta rahapuolella joku oikea luottokortti, esimerkiksi oikea Visa eikä mikään sekunda-Visa, on paras. Se että laskut menevät Suomeen ei ole mikään ongelma, kun sovit Luottokunnan ja pankkisi kanssa, että luottokorttilaskut veloitetaan tililtäsi aina automaattisesti.

      Ainoa riski on se, että hukkaat luottokorttisi. Muutamassa päivässä saat kuitenkin uuden jopa sinne keskelle viidakkoa, kunhan puhelinyhteytesi Suomeen vaan toimivat. Tietysti kadonnut kortti pitää kuolettaa mahdollisimman nopeasti, ja niiden muutaman välipäivän varalle pitää olla joku vaihtoehtoinen maksutapa. Pankkisi myös luultavasti lähettää uuden korttisi tunnusluvun kotimaiseen osoitteeseesi, eli siellä pitää olla joku vastaanottamassa sen tunnusluvun ja kertomassa sen sinulle. Voi olla, että hätätapauksessa kertovat sen sinulle puhelimitsekin.

      Oikealla luottokortilla saat maksettua mitä tahansa missä tahansa, ja nostettua käteistä missä tahansa. Eikä rosvoista ole huolta, kun et pidä koskaan paljoa käteistä päälläsi.

      • vastaavainen

        Olen tehnyt samantyyppistä reissua. Mä katselin silloin pallontallaajien sivuja ja sain sieltä tosi toimivia vinkkejä...


      • Ulos oravanpyörästä
        vastaavainen kirjoitti:

        Olen tehnyt samantyyppistä reissua. Mä katselin silloin pallontallaajien sivuja ja sain sieltä tosi toimivia vinkkejä...

        Kiitos kummallekin vastaajalle.

        Jotain pallontallaajienkaltaista foorumia olenkin yrittänyt etsiä tässä. Pelkäsin jo että tämä suomi24:n foorumi oli parasta mitä on. Muille mahdollisille kiinnostuneille tiedoksi että osoitehan on http://www.pallontallaajat.net/pt2/keskustelu/


    • on askelten

      Jos viela palaat tanne:

      Miksi ihmeessa sinne Siperiaan? Lenna mieluummin esim Delhiin tai Bangkokiin. Thaimaasta kasin on tosi mukava tehda reissuja naapurimaihin. Laos, Kambodja, Vietnam, Malesia, Indonesia, Singapore ja miksei Myanmar. Intiaan saa 6 kk viisumin ja sen jalkeen sielta voi menna Nepaliin, Sri Lankaan tai lentaa Kalkutasta Bangkokiin. Tai ota multiple entry - viisumi Intiaan ja kay sielta kasin Nepalissa edestaikaisin ja jatka Bangkokiin.

      Itse annan piut paut rokotteille. Mutta jos olet pelokas, niin miksei. Ja matkavakuutus. Kuinka pitkaksi aikaa aiot sen ottaa? Kylla minusta esim Visa Electron on ihan ookoo ja kay kaikkialla. Ei mitaan ongelmaa.

      • Ulos oravanpyörästä

        Lentäminen on kauhean tylsä vaihtoehto. Ja kalliskin. En suunnitellut suinkaan jääväni Siperiaan, mutta sinne nyt sattuu menemään juna ja sieltä pääsee sitten Kiinan kautta alas.

        Matkavakuutuksen jos ottaa, niin koko matkan ajaksi luonnollisesti, mutta mitä nyt olen muualta (lue: Pallontallaajien foorumilta) lukenut, sairaanhoito kaakkois-Aasiassa on halvempaa kuin vakuutus, ja tavaraa taas en ajatellut ottaa mitään varastamisen arvoista mukaan, eli ehkäpä sitä ei tarvitakaan.

        Rokotuksille annat piut paut? Millaisia reissuja olet tehnyt jos saan kysyä?


      • kovin fiksu...

        "
        Itse annan piut paut rokotteille. Mutta jos olet pelokas, niin miksei."

        No on kyllä suoranaista tyhmyyttä jättää hepatiittirokotteet ottamatta Aasian kiertueelle -- sen verran yleisiä nuo taudit Aasiassa ovat, eikä tuollaisilla reissuilla aina olla niin hygieenisissä oloissa.

        Mutta kukin tyylillään; on varmasti mieltä ylentävää olla rohkea maksasairas ihminen...

        Visasta puheenollen, kyllä se oikea Visa on Electronia huomattavasti parempi vaihtoehto.


      • homeopaatti
        Ulos oravanpyörästä kirjoitti:

        Lentäminen on kauhean tylsä vaihtoehto. Ja kalliskin. En suunnitellut suinkaan jääväni Siperiaan, mutta sinne nyt sattuu menemään juna ja sieltä pääsee sitten Kiinan kautta alas.

        Matkavakuutuksen jos ottaa, niin koko matkan ajaksi luonnollisesti, mutta mitä nyt olen muualta (lue: Pallontallaajien foorumilta) lukenut, sairaanhoito kaakkois-Aasiassa on halvempaa kuin vakuutus, ja tavaraa taas en ajatellut ottaa mitään varastamisen arvoista mukaan, eli ehkäpä sitä ei tarvitakaan.

        Rokotuksille annat piut paut? Millaisia reissuja olet tehnyt jos saan kysyä?

        Thaimaaseen saa halvan 1 suuntaisen lennon esim Tukholmasta. Silloin pitaa tosin olla viisumi valmiina passissa. Eli Helsingin konsulaatista turistiviisumi 20 euroa. Eiko ne junamatkat ole kalliita Venajalla? Niin olen kuullut. Heilla on eri hinnat venalaisille ja turisteille.

        Kolmesti Intiassa: 1, 6 ja 5 kk. Kahdesti Thaimaassa ja kaakkois-Aasiassa: 2 kk ja 2 vuotta. Rokotukset ovat turhaa. Sairastua voi vain tosi primitiivisissa paikoissa, jossa ei saa puhdasta vetta. Thaimaassa syon kadulla ja juon aina samaa vetta kuin paikalliset. Koskaan ei ole ollut ongelmia.


      • käteen...
        homeopaatti kirjoitti:

        Thaimaaseen saa halvan 1 suuntaisen lennon esim Tukholmasta. Silloin pitaa tosin olla viisumi valmiina passissa. Eli Helsingin konsulaatista turistiviisumi 20 euroa. Eiko ne junamatkat ole kalliita Venajalla? Niin olen kuullut. Heilla on eri hinnat venalaisille ja turisteille.

        Kolmesti Intiassa: 1, 6 ja 5 kk. Kahdesti Thaimaassa ja kaakkois-Aasiassa: 2 kk ja 2 vuotta. Rokotukset ovat turhaa. Sairastua voi vain tosi primitiivisissa paikoissa, jossa ei saa puhdasta vetta. Thaimaassa syon kadulla ja juon aina samaa vetta kuin paikalliset. Koskaan ei ole ollut ongelmia.

        - homeopatia on kusetusta
        - "Thaimaassa syon kadulla ja juon aina samaa vetta kuin paikalliset. Koskaan ei ole ollut ongelmia" -- mikä ei tarkoita, ettei niitä voi tulla -- oletko muuten käynyt testaamassa veresi ja virtsasi
        - "Rokotukset bluffia" -- sinä olet bluffaaja

        Kirjoitin jo aiemmin, että hepatiitit ovat hyvin yleisiä Aasiassa, kuin myös HIV ja yhtenä syynä levinneisyyteen on se, että ihmiset ajalltelevat yhtä typerästi, kuin sinä.

        Ja olen siis asunut Aasiassa vuosikausia ja vaimonikin on aasialainen, joten älä puhu mitään ennakkoluuloista.


      • Intian

        viisumista: sinne saa 5 vuoden turistiviisumin. Delhissä on eri maiden lähetystöt pienellä alueeella lähekkäin - sieltä vaan valkkailee mihin maihin haluaa hakea viisumeita.

        Jokainen reissatkoon omalla tavallaan, mutta omasta mielestäni perusrokotusten on oltava kunnossa. Typerää haukkua toisia pelokkaaksi, jos pitää huolta terveydestään ja itse asiassa myös samalla muidenkin terveydestä, kun ei osaltaan osallistu vaarallisten tautien levittämisenn! Ja kyllä itselläni on ollut aina matkavakuutuskin - Eurooppalaiselta on ainakin aikaisemmin saanut vuoden voimassa olevan vakuutuksen.

        Ja ehdottomasti oikea luottokortti messiin, hyvä jos on parikin erilaista. Itse olen pärjännyt Mastercardilla ja Diners Clubilla - jälkimmäisen käyttö ei ihan kaikkialla kylläkään onnistu. Toisaalta olenpa törmännyt automaatteihin, joissa Diners on kelvannut, mutta Mastercard ei.

        Ja mikä ettei Siperian kautta...? Älä välitä, tälläkin palstalla seikkailee aina joku noviisi jakamassa "neuvojansa".

        Hauskaa ja antoisaa matkaa!


      • jmk_136
        Ulos oravanpyörästä kirjoitti:

        Lentäminen on kauhean tylsä vaihtoehto. Ja kalliskin. En suunnitellut suinkaan jääväni Siperiaan, mutta sinne nyt sattuu menemään juna ja sieltä pääsee sitten Kiinan kautta alas.

        Matkavakuutuksen jos ottaa, niin koko matkan ajaksi luonnollisesti, mutta mitä nyt olen muualta (lue: Pallontallaajien foorumilta) lukenut, sairaanhoito kaakkois-Aasiassa on halvempaa kuin vakuutus, ja tavaraa taas en ajatellut ottaa mitään varastamisen arvoista mukaan, eli ehkäpä sitä ei tarvitakaan.

        Rokotuksille annat piut paut? Millaisia reissuja olet tehnyt jos saan kysyä?

        rokotukset kannattaa ehdottomasti hankkia ja matkavakuutus myos! paikallinen terveydenhuolto aasiassa on halpaa suomeen verrattuna, mutta monissa paikoissa saatetaan lansimaalaisilta velottaa lansimaalainen hinta eli sen varaan ei kannata laskea. ja halpa terveydenhuolto on sita paitsi hinnassa niin valitettavan usein myos laadussa, etenkin aasiassa. itse myos mieluummin kayn matkavakuutuksen turvin siisteissa ja kalliimmissa sairaaloissa/terveyskeskuksissa kuin siina kylan halvimmassa.. on nimittain suurempi todennakoisyys saada korkealaatuista hoitoa hygienisissa olosuhteissa, itselleni ainakin oma terveys on nimittain aika korkealla tarkeysjarjestyksessa. ja vakuutus kannattaa ottaa ihan vain senkin takia etta jotain vakavampaa saattuu, esim liikenneonnettomuus tms, tuskinpa kenenkaan matkabudjettiin on laskettu ambulanssilentoja lahimpaan sairaalaan tai pahimmassa tapauksessa suomeen. ja vakuutus kattaa myos pidempiaikaiset vahingot.. ei ollut tarkoitus saarnata mutta kuulostaa aika naiivilta lahtea reissuun maailman toiselle puolelle ilman vakuutusta 'koska sairaanhoito kaakkois-aasiassa on halvempaa kuin vakuutusmaksut'.


    • Jeppe xx

      Ite olin kanssa vuoden verran Aasiassa. Reitti oli Intia-Nepal-Tiibet-Kiina-Vietnam-Kamputsea-Laos-Thaimaa-Myanmar. Lähtiessä oli menolippu Intiaan eikä paljon vielä suunnitelmia. Mitään muita viisumeita ei ollut, kaikki järjesty suht. helposti paikan päällä, monissa maissa saa rajalta muutamassa minuutissa.

      Japanin aivokuumerokotteen otin ennen matkaa. Suomessa semmosen saa kuulemma huomattavasti halvemmalla kuin monissa muissa euroopan maissa. Ja hepatiitti A B.

      Luottokortti oli hyvä, suoraveloitukseen vaan ni ei tarvi siitä ressata.

      Söin malarianestoon doxycyclineä siinä vaiheessa kun pääsin kamputsean/laosin/myanmarin viidakoihin.

      Mulla oli matkavakuutus Lähivakuutuksesta ja ostin siihen lisäkuukausia 20 eur/kk. Nyt ovat tosin nostaneet tota hintaa. Onneksi ei käynyt henkilövahinkoja, mutta ite en kyllä lähtisi ilman vakuutusta.

      Vaellus Nepalissa oli oman reissuni kohokohta! Olihan niitä toki muitakin. Mene ihmeessä Myanmariin jos seikkailuasennetta löytyy. Sitä ei oo vielä pilattu turistilaumoilla. Pohjois-Thaimaan vaellusretkien sijaan suosittelen vastaavaa retkeä Laosin puolella, esim. Luang Nam Thassa. Hua Shan -vuori Kiinassa on upea!

      Kivaa reissua!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2268
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1964
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      83
      1743
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1608
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1532
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1413
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1372
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      37
      1347
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    Aihe