Tänään opimme RRR

tania78

Tänään lapseni oppi R- kirjaimen !
Mahtava fiilis!
(R ei vielä tule puheeseen, mutta muutoin hitaasti tavaamalla sanaa, RR tulee täydellisesti! )

Enpä olisi vielä eilen uskonut.. =)

7

1127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehkäpä meilläkin

      Meilläkin se joku päivä vielä osataan. Vielä se ei onnistu, enkä usko että lähikuukausinakaan vielä saadaan sitä aikaan. Mutta joku päivä!

      Voin kyllä aavistaa millainen tunne se on ollut! Muistan, kun lapsi eka kerran sai sanottua oikein "äiti".Pari vuotta sitäkin odoteltiin.

      • tania78

        Varmasti se sieltä tulee. =)
        Ja kyllä - tekisi mieli juhlia.. -Suu jumppaa ollaan tehty (kyllästymiseen asti..) ja harjoiteltu (itse keksin) "sylkäisemään" TRR..

        Tiesitkö että sähköhammasharjalla voi stimuloida kieltä tärisemään ?

        Tsemppiä! =)


    • ..........

      ikäinen lapsesi on? minulla 8v eikä vielä r kirjain onnistu...saa kerran viikossa koulussa puheopetusta.mieti juuri että kauankohan on vielä toivoa kirajaimen oppimisen suhteen ei niitä vissiin kovinkaan vanhana enään opi?

      • ja Kela-korvaus!

        Oppii kyllä kun saa tiivistä opetusta. Ellei koulun opetus riitä (sitä on usein vain 15 min viikossa) vie lapsesi kunnan puheterapeutille. Toiset lapset ovat julmia ja lastasi voidaan kiusata äännevirheen takia vaikka hän ei sitä sinulle myöntäisikään.

        Voi olla, että koulun erityisopettajan aika menee hoitaessa sellaisia lapsia,joilla on vaikeamman sorttisia oppimisvaikeuksia eikä aika riitä äännevirheiden hoitamiseen. Usein äänteiden harjoittelu voidaan koulussa lopettaa kokonaankin kakkosluokan jälkeen.

        On ihan kauheaa, että kunnissa puheterapeutit pannaan sellaiseen tilanteeseen, ettei heidän aikansa tai kunnan puheterapiaan varaamat rahat riitä äännevirheiden hoitamiseen. Puheterapeuttien aika menee nykyisin miltei kokonaan vaikeampia puheen ja kielen ongelmia hoitaessa, vaikka äännevirheetkin voivat olla lapselle todella suuri sosiaalinen haitta ja häpeä. Etenkin jos kiusataan. Käy puheterapeutilla ja vaadi hoitoa, se on lapsesi parhaaksi. Jos hän sanoo, ettei ole mahdollisuutta hoitaa niin nostakaa älämölö ja vaatikaa kunnalta lisää puheterapeutteja tai lisää rahaa puheterapiapalvelujen ostamiseen yksityisiltä puheterapeuteilta! Myös se epäkohta pitäisi saada mitä pikimmin korjatuksi, ettei nykyään saa Kelalta mitään pois jos itse käyttää lastaan puheterapeutilla. Saahan fysioterapiastakin osan pois kun käy siellä lääkärin lähetteellä! Eduskunnan pitäisi nopeasti korjata asia. Jos on lääkärin lähete puheterapiaan ja vanhemmat itse käyttävät lastaan siellä, niin kyllä siitä jokin kela-osuus pitäisi saada pois.


      • tania78

        koulussa oppi aivan yllättäen kun R-kirjain oli opettelu vuorossa ! (tosin puheeseen ei vielä tule)

        Oletteko kokeilleet sähköhammasharjaa? Tai "sylkäistä" TR. (kuin aivastaisi) ?
        -jotta kieli saisi tuntuman tärystä....


      • tania78
        ja Kela-korvaus! kirjoitti:

        Oppii kyllä kun saa tiivistä opetusta. Ellei koulun opetus riitä (sitä on usein vain 15 min viikossa) vie lapsesi kunnan puheterapeutille. Toiset lapset ovat julmia ja lastasi voidaan kiusata äännevirheen takia vaikka hän ei sitä sinulle myöntäisikään.

        Voi olla, että koulun erityisopettajan aika menee hoitaessa sellaisia lapsia,joilla on vaikeamman sorttisia oppimisvaikeuksia eikä aika riitä äännevirheiden hoitamiseen. Usein äänteiden harjoittelu voidaan koulussa lopettaa kokonaankin kakkosluokan jälkeen.

        On ihan kauheaa, että kunnissa puheterapeutit pannaan sellaiseen tilanteeseen, ettei heidän aikansa tai kunnan puheterapiaan varaamat rahat riitä äännevirheiden hoitamiseen. Puheterapeuttien aika menee nykyisin miltei kokonaan vaikeampia puheen ja kielen ongelmia hoitaessa, vaikka äännevirheetkin voivat olla lapselle todella suuri sosiaalinen haitta ja häpeä. Etenkin jos kiusataan. Käy puheterapeutilla ja vaadi hoitoa, se on lapsesi parhaaksi. Jos hän sanoo, ettei ole mahdollisuutta hoitaa niin nostakaa älämölö ja vaatikaa kunnalta lisää puheterapeutteja tai lisää rahaa puheterapiapalvelujen ostamiseen yksityisiltä puheterapeuteilta! Myös se epäkohta pitäisi saada mitä pikimmin korjatuksi, ettei nykyään saa Kelalta mitään pois jos itse käyttää lastaan puheterapeutilla. Saahan fysioterapiastakin osan pois kun käy siellä lääkärin lähetteellä! Eduskunnan pitäisi nopeasti korjata asia. Jos on lääkärin lähete puheterapiaan ja vanhemmat itse käyttävät lastaan siellä, niin kyllä siitä jokin kela-osuus pitäisi saada pois.

        Meilläkin puheter. vain n:15min koulussa... Eli kotona tehtävät päivittäiset harjoitukset ovat tärkeitä.

        Onnellinen olen siitä että poikani ei koskaan ole pelännyt puhumista.. (melkein voisi sanoa että määrä korvaa laadun =) )
        -joskus on varmasti kiusattu - jonka huomasin siitä kun poikani alkoi "vääntämään" minun puhettani lässyttäen ja nauraen... (puhuimme asiasta)

        Onneksi nyt näyttää taas valoisammalta! Kovaa työtä vielä vaatii, mutta uskon vahvasti että opimme !!


    • Tanja 22v

      Olen tosiaan 22-vuotias. Aloitin puheterapian R:n takia 5v, kun naapurin täti huomasi minun sanovan auLinko. Opin puheterapiassa 8 vuoden aikana sanomaan jonkinmoisen ärrän. Se on hyvin "pärisevä" ärrä, eikä siitä oikein kukaan selvää saa :D Mutta hyvin olen elämäs pärjänny, ja hyvin minut muistetaan tästä "viastani".

      Hyvä, kun teidän lapsenne oppi kuitenkin sanomaan! hienoa! :) Ehkä minunkin lapset tulevaisuudessa oppivat, toisin kuin äitinsä :p

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe