e-todistus?

mikä se on?

Olen pitkään ollut sairaslomalla ja välillä yrittänyt olla töissä. Nyt olen työtön työkyvytön. Sosiaalivirkailija kehoitti minua toimittamaan e-lausunnon työkkäriin. En kerennyt kysyä enempää, kun sillä oli niin kiire. Täytyy kai tilata lekuriaika, mutta kertoisiko joku, mitä tuo e-lausunto tarkoittaa? Onko mahdollisuus päästä eläkkeelle, vai mihin sitä tarvitaan?
Hävettääkin.

13

10189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuunanen

      Ei kai vielä elääkkeelle. Johonkin omiin mappeihinsa niitä keräävät eläkkeelle haetaan B-lausunnolla ja mieluummin sekin laaja... Jotain yrittävät kehittää...

    • mä vaan

      Hei,
      ainakin mulla on läjäpäin e-todistuksia. Käsittääkseni E-todistus kirjoitetaan vakuutusyhtiötä varten.

      Nyt voi mennä metsään, mutta ehkä sen lääkärinkäynnin maksaa vakuutusyhtiö, jos
      ne sitä haluavat? Pyydä matkakorvaukset sekä lääkärikäyntimaksut varmuuden vuoksi vakuutusyhtiöstä.

      Eläkettä ei kannata pelätä ennen 60-vuotta täyttämistä. Ei varmasti pääse eläkkeelle ennen kuin on puolikuollut tai lähes jo kuollut.
      Varmaan roikottavat sinua kuntoutustuella, jolloin lääkärikäyntejä tarvitaan 4 kk:n välein. Kuntoutustukea saa kai 6 kk kerrallaan, mutta koska käsittelyaika on pitkä, kannattaa mennä lääkäriin 2 kk ennen kuntoutustuen päättymistä, ettei jää rahattomaksi kuntoutustuen päätyttyä.

      Tai sitten hakevat sulle osa-aikaista kuntoutustukea, joka tarkoittaa noin 20 h/työviikko töitä?

      Tai sitten miettivät uudelleenkoulutusta??
      Itse asiassa se voi olla se "juttu", koska työkkäri sitä pyytää??

      Soita/käy henk.koht reippaasti Kelaan ja kysele ohjeita varmuuden vuoksi. Kelalla on ainakin velvollisuus neuvoa asiakasta, hallintolaki sen määrää, koska edustavat viranomaista. Niin taitaa olla myös työkkäri, mutta ennenmmin ottaisin yhteyttä Kelaan.

      Kelalla myös velvollisuus kuntouttaa sinua, jos olet työkyvytön. Voisit kysellä kuntoutuskartoitusta, ellet jo siinä ollut.

      Itse suhtaudun hyvin varauksellisesti kaikkeen, mistä en tiedä ja joku "muu" sitä ehdottelee. Kyse on ollut ainakin mun kohdalla poikkeuksetta yritys säästää rahaa omalta taholta tai jopa käydä minun kukkaroilla.

      Onnea joka tapauksessa,
      Se on malli nykyään.

      • vastauksista

        Menenpä sitten kelalle. Tuntee tässä ittensä vähän tyhmäks, mutta terveenä ollessa, kun ei tollasia asiota ole tullut tutkittua ja ne säännötkin aina muuttuvat.


    • dgbghjhgjhg'

      on lääkärin antama suhteellisen laaja/kattava
      todistus terveydentilastasi ja toimintakyvystäsi.
      Aikaa lääkärille varatessasi mainitse asiasta niin sinulle osataan varata tarpeeksi aikaa. Todistus on maksullinen myös julkisella puolella.

      • SAP

        E-lausunto laaditaan tapauksissa, joissa on yleisimminkysymys työtapaturmasta, ammattitaudista tai liikennevahingosta. Myös pahoinpitelytapauksissa E-lausunto on tarpeen. Se on vakuutusyhtiöitä varten ja siinä on määritelty ns. haitta-aste, jonka mukaan korvaus maksetaan todellisesta vuosityöansiostasi.

        Jos Sinulla on sairaus(astma, reuma, ms...j.n.e), niin silloin sairauden jatkuessa yli 60 päivää, tulee lääkärin kirjoittaa B-lausunto työkyvyttömyydestä. Lausunto sisältää anamneesin eli tilannekuvauksen. Siinä on hieman omia kertomiasi oireita sekä lääkärin kliiniset tutkimustulokset. Lausunnon kohta(kakkossivulla ylimmäisenä) on hoito-ja kuntoutussuunnitelma, joka tulisi olla myös täytetty. Lääkärisi ottaa lausunnossa kantaa myös ammaattiisi suhteessa sairauteen.
        B-lausunto on kelaa ja eläkelaitoksia varten.


    • ajankohtainenehkä

      Minkälainen on lääkärin laatima E-lausunto?
      Mitä siihen merkataan?

      • Älykäöpiö

        Voi vitun vajakki ja ääliö, etkö osaa lukea aikauaempia kommentteja, joissa asia on selvitetty?????????


      • vanhakäppänä
        Älykäöpiö kirjoitti:

        Voi vitun vajakki ja ääliö, etkö osaa lukea aikauaempia kommentteja, joissa asia on selvitetty?????????

        Noh.Haitanneeko tuo,jos toisenkin kerran kysyy.Mulle napsahti epileptiset koht.On mukava lukea valmista tekstiä,kun vastauksia erilaisiin kirjainmerkityksiin löytyy täältä.Löysin helposti oman asian käsille tulleita kirjainselitteitä.A.oli ensin (2kk.)ja nyt pyydettiin lääkäriltä E.todistusta jatkoon.


    • wewewes

      B-lausunto on kyseessä mikä työkkäriin. Toivottavasti siinä selvitetty myös kuulon rappeuma kun beestä on tullut ee kysyjän päässä.

    • Anonyymi

      Miten työkyvytön voi olla työtön TE toimiston työnhakija ? Työttömyysvakuutuslain mukaan työkyvytön ei voi saada työmarkkinatukea. Työkyvyttömän kuuluu lain mukaan saada ensin sairauspäivärahaa ja / kun sitä on maksettu enimmäisajan 300 pv tulee myöntää joko määräaikainen ( kuntoutustuki ) tai pysyvä eläke

    • Anonyymi

      TE tston työkyvyttömät ovat eläkeyhtiöiden vakuutusalan asiantuntijalääkäreiden IHMEPARANNETTUJA. Eli vakuutuslääkäri on hoitavan lääkärin lausunnosta ollut katsovinaan, että vielä on työkykyä jäljellä monen moiseen työhön. Joten työkkäriin vaan hakijaksi. Ei kuntoutustuelle, eikä eläkkeelle.

    • Anonyymi

      Jos eläkeyhtiö ei myönnä eläkettä 300 sairauspäivärahan päätteeksi, niin joutuu työkyvyttömäksi työnhakijaksi aktiivitoimenpiteiden pariin. Näin se vaan menee.
      Jos aktiivimalli 2 olisi toteutunut, niin seurauksena olisi ollut myös ikikarenssi jos ei olisi kyennyt työkkärin määräämiin toimenpiteisiin

      • Anonyymi

        Minä työkyvyttömänä työttömänä menisin määrättyyn toimenpiteeseen viimeisillä voimillani vaikka paskat vaipoissa. Mutta tetsto ei tarjoa vakuutuslääkärin ihmeparannetulle mitään toimenpiteitä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      7955
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      180
      1767
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1036
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe