Raaka jauheliha.

sasila

Usein kiistellään voiko koiralle syöttää raakaa jauhelihaa päivittäin. Onko jollain tietoa asiasta? Ja millaisia määriä voi kerralla syöttää? Toiset sanovat raa'an lihan olevan ehdoton juttu koiralle ja toiset ovat jyrkästi vastaan. Että ei missään nimessä ole hyvä asia. Tässähän menee ihan sekaisin. Fakta tietoa kellään?

13

29163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nähnyt..

      suden käristävän ruokansa?
      Kyllä petoeläin joihin koirakin kuuluu saa parhaiten tarvittavat ravintoaineet nimenomaan raa´asta lihasta eikä kypsytetystä.

    • Tiapi

      Annan pennulle päivittäin raakaa jauhelihaa, on saanut sitä jo kasvattajalla. Nyt pentu(4kk) syö kolme kertaa päivässä,ja yhdellä kerralla saa liotettun kuivamuonan sekaan raakaa jauhelihaa, muilla kerroilla raastettua raakaa porkkanaa,omenaa tai banaania sekä raejuustoa,hylapiimää tai kermaviiliä.

      • anniina123456

        Ei kylla kuulosta silta etta pelkka omena raaste tai maitotuote riittaa pennun ruoaksi. Lisukkeena voi antaa tai makupaloina mutta tulee kylla aliravitsemus jos vain kerran paivasssa saa kunnon aterian..


    • Kelpaisko kokemus? ;O)

      Faktat on joskus siitä hankalia,kun joskus ne riippuu tekijästä ;)

      Eli jokusia vuosikymmeniä,jokusia koiriakin henk.kohtasesti ruokittu meillä myös raa`àlla lihalla,vauvasta vaariin,päivittäin.Eri lihojakin saaneet,monenmoista.Myös vauvakoirat siitä asti,kun kiinteelle rupeavat.Yksikään ei ole lihaan kuollut,saati siitä mitään pöpöjä saanut.

      Joskus aikoinaan kysyin lekurilta,ihan sellaiselta vanhanaikaiselta ;=),joka on elänyt myös aikaa ennen teollista sapuskaa,ihan mielenkiinnosta kommenttia.Hän sanoi,että suomalainen liha on (tarkistettua) aivan turvallista raakana syöttää,ulkomaisesta hän ei sano mitään.

      Kaikista käsitellyistä tuhoutuu aina jotain,mikä on käsittelemättömässä.Lihassa lähinnä koiralle terveellistä entsyymejä.
      Myöskin,kuten monasti olen sanonut,yksi syy vatsavaivaisiin nykykoiriin on se,että vatsan vahva ja kestävä tasapaino ei välttämättä pääse muotoutumaan,kun syödään alusta asti liian "steriilia" ruokaa.
      Eiköhän kuitenkin raakaliha ole koira-eläimille aika luonnollista.Vaikkei ne mitään susia enää olekaan,niin eiköhän kuitenkin jotain perusjäänteintä esi-isiltä kuitenkin ole jäänyt...

      Määristä en sano mitään,koska se riippuu monista asioista.Mm.ruokintatavasta,iästä,kulutuksesta ym.

      ps.Enkä ole kyllä muiltakaan raa´an lihan vakikäyttäjiltä (joita jokusiakin tunnen)kuullut mitään ongelmista,saati huonoa ;)

      Ne,ketkä on jyrkästi vastaan,niin kysyppä mihin se perustuu.Siis onko kyse vaan ihan "kummin kaiman" sanomisista vai kokemuksista ;)

      • sasila

        Hyvä! Olen kyllä samaa mieltä tästä asiasta. Possua poskeen siis vain! :D Ja kyllä se näkyy tuolle koiruudelle maistuvankin kaikkein parhaiten.


    • Mevaa

      Moi!

      Ajattelin tähänkin vielä lisätä varoituksen sanan. Olin nimittäin itse Barf-kannattaja, ja syötin koiralle paljon raakaa lihaa ja riisiä. Raukka oli jatkuvasi ripulilla, mutta edes eläinlääkäri ei uskonut sen johtuvan ruuasta. Nyt vasta koirani ollessa neljän vanha, vaadin eläinlääkäriä ottamaan verikokeen. Jotain allergiaa siis on, mutta emme ole saaneet vielä selville, mikä sen aiheuttaa.

      Eli joko koirien sikanautajauheliha tai riisi tekevät meidän koiramme sairaaksi. Kummankaan ei kuulemma pitäisi olla erityisen allergisoivia. Mutta kai se on niin, että ei sääntöä ilman poikkeusta...

      • Sona

        Ensinnäkin, barffiin ei kuulu riisi eikä muutkaan viljat.

        Toisekseen, barf on paljon muutakin kuin pelkkää raakaa lihaa.

        En yhtään ihmettele, että koirasi sairastui noin yksipuolisella ruokavaliolla. Älä kuitenkaan mustamaalaa raakaruokintaa, koska se ei koiraasi sairastuttanut, sillä ethän edes barffannut sen kanssa.


      • solina

        nimenomaan nauta on yksi yleiseseti allergisoiva ruoka-aine koirilla. Meillä aloitettiin eliminaatiodieetti kanalla, joka ei aiheuttanut mitään oireita, myös kala sopii monille allergisille koirille. Barfissa kannattaa antaa mahdollisimman monipuolisesti eri lihoja, ei pelkkää sikanautaa, unohtamatta luita ja rustoja. Toivottavasti koirasi ongelma selviää.


    • nannikas

      Koirat ovat lihansyöjiä, anna vaan raakana liha vaik kaiken muun kypsentäisitkin

      • tiinajhniuvguy

        Minun koiran vatsa ei kestä raakaa lihaa eikä myöskään oikeita luita..Tulee heti ripuli ja oksentelua.. tietysti voishan se olla totuttelukysymyskin.. mutta koirani on jo 6-vuotias ja terve, niin miksipä alkaisin syöttää raakaa lihaa, kun ei kerta vatsa sitä kestä. Muuten kyllä antaisin raakaa lihaa.ja herkkua näkyisi olevan.mutta sitten on seuraavan päivän kipeänä. (koira ollut minulla vasta vuoden, ei siis ole tottunut raakaan..)


      • Npeesti tottuu pari päivää!
        tiinajhniuvguy kirjoitti:

        Minun koiran vatsa ei kestä raakaa lihaa eikä myöskään oikeita luita..Tulee heti ripuli ja oksentelua.. tietysti voishan se olla totuttelukysymyskin.. mutta koirani on jo 6-vuotias ja terve, niin miksipä alkaisin syöttää raakaa lihaa, kun ei kerta vatsa sitä kestä. Muuten kyllä antaisin raakaa lihaa.ja herkkua näkyisi olevan.mutta sitten on seuraavan päivän kipeänä. (koira ollut minulla vasta vuoden, ei siis ole tottunut raakaan..)

        Joo ihan vaan lihaa ja luita melkein mitä vaa! Eihän ne sudetkaa tosiaa riisiä keittele;)

        Ja ei ne nyt oikeesti mitää kasviksia tarvi höpö puhetta nokun ne syö saaliin mahalaukusta rehut hehheh aika skeidaa lihaa ja luita vaan;)

        Luonnollinen ruoka on liha ja luut koiralla ei ne keksit hyvää tee vaikka hyvin voiskin!! Miettikää vähän mä huomaan heti virkeydessä eron kun syöttää lihaa ja luita nappulan siaan! Koiran suolistokin on niin lyhyt et se vaatii lihapitosta ruokaa paljon!!


      • tiinajhniuvguy kirjoitti:

        Minun koiran vatsa ei kestä raakaa lihaa eikä myöskään oikeita luita..Tulee heti ripuli ja oksentelua.. tietysti voishan se olla totuttelukysymyskin.. mutta koirani on jo 6-vuotias ja terve, niin miksipä alkaisin syöttää raakaa lihaa, kun ei kerta vatsa sitä kestä. Muuten kyllä antaisin raakaa lihaa.ja herkkua näkyisi olevan.mutta sitten on seuraavan päivän kipeänä. (koira ollut minulla vasta vuoden, ei siis ole tottunut raakaan..)

        Jos se ei kestä raakaa lihaa tai luita, niin silloin se ruokitaan muulla tavoin. Ei koiran tarvitse kärsiä omistajan valitseman syöttötavan takia. Mun koira ei kestä aitoja luita kokonaisina koska ne närästää > syötän jauhelihaa jossa on jauhettua luuta mukana kalsiumin tarpeeseen.


      • idiooooottti
        Npeesti tottuu pari päivää! kirjoitti:

        Joo ihan vaan lihaa ja luita melkein mitä vaa! Eihän ne sudetkaa tosiaa riisiä keittele;)

        Ja ei ne nyt oikeesti mitää kasviksia tarvi höpö puhetta nokun ne syö saaliin mahalaukusta rehut hehheh aika skeidaa lihaa ja luita vaan;)

        Luonnollinen ruoka on liha ja luut koiralla ei ne keksit hyvää tee vaikka hyvin voiskin!! Miettikää vähän mä huomaan heti virkeydessä eron kun syöttää lihaa ja luita nappulan siaan! Koiran suolistokin on niin lyhyt et se vaatii lihapitosta ruokaa paljon!!

        Idiootti, aina jää suolet ( eli myös mahalaukku) syömättä jopa susilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5500
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3517
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1642
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1604
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1058
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe