Pentu kerrostaloon??

jennika kervinen

Hei! Asumme kerrostalossa ja etsimme pientä koirarotua lemmikiksi ja lenkkikaveriksi. Äidillä on mäyris. Olisiko siitä kerrostaloon, vai esim. haukkuuko liikaa? Auttaako siihen mikään. Äidin mäyris haukkuu, ja toinen koira vain innostaa sitä.

Pääsisi ainakin kerran päivässä lenkille, kun olen lenkkeillyt koiratta jo 2,5v. Tykkääkö pitkistä lenkeistä?

Eli mitä vaikeuksia koiran pidossa voisi olla?
Olisi eka oma koira, joten en haluaisi mitään liian vaikeaa, jota ei sitten saa koulutettua.. jackrusseli jo unohdettu, kpinseri myös..

Olisiko mäykystä kerrostaloon? Kokeneilta vastauksia, kiitos. Ei tod. ole naapurustossa ko. rodun koiria. Mikä syynä? En kyllä tiedä kauanko tässä vuokralla asuisi, mutta nyt toistaiseksi ainakin.

12

1251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummo-ihminen

      Kyllä mäykyt vähän ´haukkuherkkiä´tahtovat olla - itse asun vuoden vanhan mäykyn kanssa, se ei hauku paljon mutta johtuu siitä, että olen eläkeläinen ja koko ajan kotona ja lenkkeilemme tosi paljon.
      Mutta:
      jos en alusta asti olisi kieltänyt että EI kun joku kulki rapuissa, se olisi kyllä haukkunut.
      Välistä se saattaa nytkin haukahtaa - kun lehti tulee tai posti mutta ei mitään räksytystä.
      En ihan suosittele mäykkyä kerrostaloon, mutta itsehän valitset, muuten_ mäykyt ovat ihania!

      • Rhanna

        Aivan hyvin mäykyn voi ottaa myös kerrostaloon. Itse asun kerrostalossa 1v3kk vanhan mäykkyni kanssa. Naapuritaloissa, jotka siis ovat myös kerrostaloja, asustelee yhteensä 3 mäykkyä eli pihapiirissämme on tällä hetkellä 4 kerrostalo mäykkyä. Minulla ei ole ollut lainkaan suuria ongelmia tuon haukkumisen kanssa, koira ei hauku perääni vaikka lähden töihin ja muutenkin haukkuminen on hyvin vähäistä, mitä nyt joskus kun innostuu liikaa ;)

        Valituksia ei ole tullut, joten luotan siihen että mäykkyni osaa käyttäytyä kunnolla kun on päivät yksin. Postin tullessa saattaa joskus rynnätä ovelle ja haukahtaa ehkä kerran, mutta eivätkös kaikki koirat tee niin? Ei ole ongelmaa siitä että haukkuisi, toisin kuin naapurin jackrussel, kun joku liikkuu rappukäytävässä. Ulkona käydään 3-4 kertaa päivässä, joista 1-2 on pidempiä lenkkejä riippuen työvuoroistani tai onko vapaapäivä.

        Jokainen mäykky tietysti on oma yksilönsä. Mielestäni voit ihan hyvin ottaa mäykyn kerrostaloasuntoon (aina parempi jos talossa on hissi, mäykyt eivät oikein tykkää kävellä portaissa, eikä se niille pahemmin sovellukkaan). Kerrostaloon sopii mielestäni melkein koira kuin koira, kunhan sen vain muistaa kouluttaa tavoille ja huolehtia että ulkonakin käydään! Onnea hyvästä rotuvalinnasta jos päädyt ottamaan mäykyn itsellesi!


    • opetusta..

      Samaa mieltä kuin edellisetkin kirjoittajat .
      Mäykky kyllä haukkuu kun "vahtii" ja ilmoittaa kulkijoista.Alusta asti pitää kyllä opettaa ,ettei kerrostalossa tarvi kaikkea ilmoittaa :)
      Radion päällä pitäminen on meillä ollut hyvä tapa "rikkoa" päivisin hiljaisuudet tai muut äänet.Toki toiset mäykyt ovat tarkempia kuulemaan ja reakoivat sitten ääniin herkemmin .Lenkkeilyt pitää aina hyvin hoitaa asuipa miten vaan .Kerrostalossa vaatii kyllä aika REIPASTA koiran omistajaa että saa pennun sisäsiistiksi !?
      Naapurostossa ei ehkä sinulla asu koiraihmisiä tai mäyräkoirista pitäviä ? mäyräkoira ei ole mikään MUOTIKOIRA :)Karkkari ehkä "muodikkain" ,kait ?

      • Nimetön

        niin... äidillä on mäykkis ja beaglet kanssa aika tuttuja. lapsena kanssa eräillä naapureilla oli. juu ei täälläpäin ole niitä. beagleja jopa enemmän. katsotaan nyt ajan kanssa. taisi se myyjä ainakin säikähtää kun sanoin että asutaan kerrostalossa, eli se ehkä siitä. onko se selkävika miten paha?


      • halvaus
        Nimetön kirjoitti:

        niin... äidillä on mäykkis ja beaglet kanssa aika tuttuja. lapsena kanssa eräillä naapureilla oli. juu ei täälläpäin ole niitä. beagleja jopa enemmän. katsotaan nyt ajan kanssa. taisi se myyjä ainakin säikähtää kun sanoin että asutaan kerrostalossa, eli se ehkä siitä. onko se selkävika miten paha?

        Mäyräkoirahalvausta jos on suvussa niin en minä ostaisi pentua sairaan jälkeläisistä !
        On kasvattajia jotka ei välitä kyseisestä sairaudesta ja sukulaisia käytetään jalostukseen.
        Onhan se kovin paha , todella vakavaa koiralle voi johtaa isoon leikkaukseen tai kuolemaan , jopa molempiin !!!


    • ....

      "Olisi eka oma koira, joten en haluaisi mitään liian vaikeaa, jota ei sitten saa koulutettua.. jackrusseli jo unohdettu, kpinseri myös.. "

      Jos et voi harkita ruselia tai kääkkää, niin älä harkitse mäykkyäkään, koska luonne on hyvin saman lainen, jopa vaikeampi, koska mielyttämishalua ei ole senkään veraan, kuin mainitemillasi koirilla...
      kokeile jotain spanielia, ne on tyhmiä.. ei ku helppoja...

      • Rhanna

        Itse jätän myös päiväksi poissa ollessani radion auki, jotta ei ihan jokainen ääni kuuluisi sisälle. Tähän totutin koirani ihan pennusta asti. Mitä tulee sisäsiisteyteen, niin pojuni oli 4kk:n iässä sisäsiisti, tietysti se vaati reippautta viedä pentu ulos ennen kuin oppi sisäsiistiksi. Yhden kerran tuli pisut rappukäytävään, muuten kyllä jaksoi odottaa ulos saakka (hissillä pääsee nopeasti). Sen olen kyllä päättänyt että kun jonain päivänä toisen mäykyn otan, otan sen vasta sitten kun olen muuttanut pois kerrostalosta :)


      • asukkaat =)
        Rhanna kirjoitti:

        Itse jätän myös päiväksi poissa ollessani radion auki, jotta ei ihan jokainen ääni kuuluisi sisälle. Tähän totutin koirani ihan pennusta asti. Mitä tulee sisäsiisteyteen, niin pojuni oli 4kk:n iässä sisäsiisti, tietysti se vaati reippautta viedä pentu ulos ennen kuin oppi sisäsiistiksi. Yhden kerran tuli pisut rappukäytävään, muuten kyllä jaksoi odottaa ulos saakka (hissillä pääsee nopeasti). Sen olen kyllä päättänyt että kun jonain päivänä toisen mäykyn otan, otan sen vasta sitten kun olen muuttanut pois kerrostalosta :)

        Sisäsiisteyteen opettaminen vaatii kaikilta kärsivällisyyttä.Kerrostalossa se on kaikkein hankalinta , on koiria jotka ei loppujen lopuksikaan tuu sisäsiistiksi , johtuen kyllä opettajastakin =)
        En kyllä ite ottais koiraa kerrostaloon , ei ikuna !
        Kyllä ennen kaikkee pitää kysellä iteltä että onko minusta siihen koiran opettamiseen ?
        Olenko oikeudenmukainen ja kärsivällinen ...


    • pieniin :)

      Mäyräkoira (pienikin) ei ole kyllä helpommasta päästä "kouluttaa" ,haukku herkkiä ovat hyvinkin.
      Sitruunapanta on kovin yleinen haukun estona,panta EI ole halvimmasta päästä :(mutta voi hyvinkin tehota haukkumiseen.Normaalin kokoinen kestää kyllä pitkiäkin lenkkejä.
      Koiran pidossa voi aina arjessa ilmetä vaikeuksia !?
      Sairauksia ilmenee myös mäyräkoirilla !
      Sama kai missä koiran kanssa asuu, lähinnä on itsestään kaikki kiinni ja koiran luonteesta yms.
      Mäyräkoira ei ole kovinkaan suosittu rotuna.
      Kannattaa kyllä tutustua myös "helpompiin" rotuihin noin aluksi :)

      • Nimetön

        ja helpompia ovat?


      • jepulis
        Nimetön kirjoitti:

        ja helpompia ovat?

        On helpompia rotuja :D


    • ollil

      Meillä on 16kk ikäinen PKK-uros ja hyvin on mennyt.Sitä ilmoitushaukkua voi kyllä opettamalla vähentää ja hyvin tärkeää on että koira voisi tutustua saman rapun asukkaisiin.
      Yksin jäädessään tämä ei hauku kun on opetettu että tullaan pian takaisin ja puuhapaketteja pitää muistaa jättää.Ulkoilua vaatii ainakin tunnin päivässä jottei pitkästy.
      Lenkeistä sen verran että kyllä nämä toki jaksaa pitkiäkin mutta rodulle on ominaisempaa tarkistaa nuuskien pienehköä reviiriä.Pitävät nuuskimisesta ylikaiken.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4953
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4495
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2891
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1696
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe