luonnetestistä

bird

Onko näin ettei seropit pääse luonnetestiin? Itse sääntöpykälissä ei tätä kielletä, mutta joissain linkeissä on tuosta mainintaa...
Haluisin kauheesti viedä omaa kahen rodun sekamelskanarttuani testiin, vaikuttaa hirmu jäekevältä...

12

3451

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SpeedyGame

...on yleensä aikamoinen tunku.
      Paikat on melkeinpä täynnä jo siinä kohtaa, kun ilmottautuminen alkaa.
      Joku viisas mulle ainakin on sanonu, ettei sekarotusilla testiin pääse.
      Rodulliset kun on etusijalla.
      Mutta, voin olla väärässä, mut käsittääkseni x-rekisteriin rekisteröity seropi pääsee mukaan.

Kennelliitto sanoo näin: http://www.kennelliitto.fi/FI/jalostusjakasvatus/rekisterointi/rekisterointi.htm
      (ihan siellä sivun viimisimpänä)

Sori linkkihirviö, en jaksa lyhennellä...

Kysäse ihmeessä kennelliitolta, niin saat luotettavaa tietoa.
      Tää oli omaa mututuntumaa vaan, mitä mä tässä laskettelin ;)

• rompelo

Ei valitettavasti pääse.Olin yhden koirani kanssa jokin aika sitten testissä ja lysyin asiaa tuomareilta.Harmittaa,ku itsellänikin olisi yksi potentiaalinen tapaus,jonka kanssa olisin halunnut mennä.Sitten oli "pakko" mennä meidän puhdasrotuisen kanssa,että näki millanen juttu se on.
        Olen lukenut,että sekarotuistenkoirien yhdistys,jossain?Olisi joskus järjestänyt epävirallisen testauksen helsingissä.Asiaa olen tutkinut ja hutkinut,mutta enpä ole mitään löytänyt.
        Harmillista,koska on tosi paljon ihmisiä jotka haluaisivat testauttaa koiransa.Sekarotuiset saavat osallistua bh-kokeeseen,siinä testataan koiran yhteiskuntakelpoisuus.Erihän se silti on kuin luonnetestaus.

• bird
        rompelo kirjoitti:

Ei valitettavasti pääse.Olin yhden koirani kanssa jokin aika sitten testissä ja lysyin asiaa tuomareilta.Harmittaa,ku itsellänikin olisi yksi potentiaalinen tapaus,jonka kanssa olisin halunnut mennä.Sitten oli "pakko" mennä meidän puhdasrotuisen kanssa,että näki millanen juttu se on.
        Olen lukenut,että sekarotuistenkoirien yhdistys,jossain?Olisi joskus järjestänyt epävirallisen testauksen helsingissä.Asiaa olen tutkinut ja hutkinut,mutta enpä ole mitään löytänyt.
        Harmillista,koska on tosi paljon ihmisiä jotka haluaisivat testauttaa koiransa.Sekarotuiset saavat osallistua bh-kokeeseen,siinä testataan koiran yhteiskuntakelpoisuus.Erihän se silti on kuin luonnetestaus.

no voi kökkö...pitäskö sit ite kouluttautua tuomariks ja testata oma koira? =) ei kenenkään tutun tuttu ois tuomarina joka suostuis testaamaan?

• yksiselitteinen
        bird kirjoitti:

no voi kökkö...pitäskö sit ite kouluttautua tuomariks ja testata oma koira? =) ei kenenkään tutun tuttu ois tuomarina joka suostuis testaamaan?

koulutetut luonnetestituomarit eivät saa pitää epävirallisia luonnetestejä, eivätkä myöskään pidä.

• bh testiin
        yksiselitteinen kirjoitti:

koulutetut luonnetestituomarit eivät saa pitää epävirallisia luonnetestejä, eivätkä myöskään pidä.

BH testiin siis saa osallistua rekisteröimätönkin koira, mutta sen pitää olla tunnistusmerkitty = tatuointi tai siru

• lfldld

Miksi muuten pitää olla tunnistusmerkitty?

• vaikkapas

Koska kokeessa testataan yhteiskuntakelpoisuutta. Tunnistusmerkintä on yksi osa vastuullista koiranpitoa..

• xxx-rotu

On se kumma kun ensin hommataan x-rotuinen ja sitten sen kanssa pitäis pystyä tekemään samat asiat kuin rotukoirien kanssa. Ei mitenkään väheksymättä x-rotuisia, mutta eikös se siinä vaiheessa pitäisi olla tiedossa ettei niillä ole asiaa esim luonnetestiin jne?

• TyhmätOmistajat

Kyllä ainakin mulla on ihan samat temput oppinut sekarotuinen koira kuin aiemmat sakemanni ja rotikka...ei mitään ongelmaa ollut? Pitäisikö olla? Ei se rotumääritelmä tee läheskään aina koirasta"viisasta"......viisas ihminen ei edes väitä moista.Välillä tuntuu että koiraa ei oteta perheenjäseneksi vaan statukseksi että voidaan sanoa että on koira? Aikas monesti näyttää touhu siltä....Jaksetaan katsoa koiraa 2-3 kk:tta ja sitten pistetään kiertoon kun ei lapsia enää kiinnosta....Tässä vaiheessa kehotan todellakin vanhempia menemään itse luonnetesteihin koiran sijasta...

• harrasteliia

Tunnistusmerkintä pitää olla siksi, että se testissä oleva koira voidaan yksilöidä, että on juuri se tietty koira, eikä joku toinen väärillä papereilla.

Näitä luonnetestejä ovat järjestämässä rotukoirayhdistykset ja rotukoiraihmiset, joten onhan se aika selvää että testiin otetaan rotukoiria ja usein myös ensisijaisesti sen järjestävän rodun koiria.

Sekarotuisten omistajat voisivat itse tehdä yhdistyksen, kouluttautua testaamiseen ja kouluttaa omia testaajiaan ja toimihenkilöitä, kuten rotukoirayhdistyksetkin, olisi tasa-arvoista että myös itse tehdään jotain asian eteen eikä vain vaadittaisi että pitää päästä hyödyntämään muiden tuottamia palveluja.

• taiteiliiia
    • NaurettavatTestit

Luulenpa että ihmisten pitäisi nykyään mennä noihin testeihin eikä koirien...Se vika on yleensä aina siellä hihnan yläpäässä...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      42
      2812
    2. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      354
      2586
    3. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      56
      2315
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      35
      2194
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      25
      1733
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1639
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1526
    8. Sokea "ystävälle"

Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1449
    9. En ymmärrä käytöstäsi

Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      139
      1395
    10. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1289
    Aihe