Biotieteellinen tiedekunta

näpertäjä

Mahtaako kukaan opiskella biotieteellisessä tiedekunnassa? Mitä mieltä olet? Oliko mielestäsi kuinka vaikea päästä sisälle tai millainen pääsykoe mielestäsi oli? =)

Mielenkiinnosta täällä kyselen, itseäni kovasti kiinnostaisi kyseinen tiedekunta :)

6

1900

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • salamandr

      Mikä sua tarkalleen ottaen kiinnostaa biotieteellisessä? Perusbilsa, opettajan opinnot, perinnöllisyys, ekologia ja ympäristö?

      Itse opiskelen ympäristöalaa aluksi maatalous-metsätieteellisessä, sitten laitoksemme siirtyi biotieteelliseen. Pakko sanoa, että viihdyin paremmin edellisessätiedekunnassa, jossa opinnot oli paljon käytännöllisempiä ja laaja-alaisempia. Biotieteellisessä asioihin suhtaudutaan ehkä teoreettisemmin.

    • Tieteilijäksi

      Työllisyystilanne on lähes kaikilla biotieteellisen aloilla surkea ja näyttää vain huononevan! Vain huippulahjakkuudet pärjäävät hyvin :(

    • ........................

      Moi,
      itse tein perustutkintoni siellä genetiikasta (aloitin ML:ssä ja sitten kun Biotieteellinen perustettiin, siirryttiin sinne). Pääsyekoe oli jopa naurettavan helppo - yksikin kysymys oli tyyliin "mitokondrion toiminta". Hommassa oli vaikeaa ainoastaan tiivistää kaikki oleellinen tieto, sillä vastaukselle varattu tila oli yksi A4 (en tiedä miten on muuttunut niistä ajoista).

      Sisällepääsy oli mielestäni siis suhteellisen yksinkertaista, eikä opiskelu tuottanut juurikaan päänvaivaa. Tietysti pänttäämiseltä ei voinut välillä välttyä. Mukavinta olivat labrakurssit sekä kenttäkurssit (jälkimmäiset eivät geneetikoille ole pakollisia mutta niillä oli niin kivaa että menin) ja niitä käytännön kursseja teinkin paljon.

      Jatkoinkin sitten väitöskirjan parissa ja edelleen olen perimän puolella.
      Työtilanne on tietysti heikko mutta mitä nyt on ympärilleen katsellut, hyvät pärjäävät aina. Muista tulee sitten opettajia... ;)

      Työmahdollisuuksia parantaa huomattavasti, jos opiskelee jotain muutakin kuin pelkkää omaa alaansa. Esim. biokemistille tai geneetikolle hyödyllisiä opintoja voisi olla farmasia, kaupalliset alat tai oikis. Tiedän useita henkilöitä, jotka ovat tehneet tuplatutkinnon. Monet ovat myös vaihtaneet biotieteellisestä lääkikseen tai eläinlääkikseen.

      Jos pätkätyöt ja naurettavan alhaiset palkat eivät haittaa, niin tervetuloa.

    • tuleva opettaja

      Aloitin bilsan opiskelut tänä syksynä ja täytyy sanoa että mukavaa on ollut! Varsinkin ainejärjestön toiminta on temmannut mukaansa ja tyypit joiden kanssa pääsee opiskelemaan ovat olleet todella mukavia. (näin nämä oleelliset asiat ensin :))
      Ei vaan, itse biologian opiskelu on vastannut juuri sitä mielikuvaa, mikä minulla ennen opiskelujen alkua oli: paljon luentoja, kokeita labrassa ja luonnossa yms. Minun tosin on tässä vaiheessa vielä paha sanoa sillä olen opiskellut alaa vasta muutaman kuukauden, mutta hetkeäkään ei ole kaduttanut.
      Pääsykoe on hieman erilainen kuin esimerkiksi bilsan yo. Kysymykset ovat ehkä vähän laajempia (pitää siis osata enemmän yhdistellä tietoja ja keskittyä oleelliseen), mutta kyllä siitä ilman valmennuskurssia selviää, jos vaan itsellä on vähänkään motivaatiota lukea. Vaikka vastaustila kokeessa oli rajallinen se ei ainakaan itselleni tuottanut ongelmia. Kaikki siitä kovasti ennen koetta varoittelivat, mutta minulle ainakin merkityt rivit riittivät hyvinkin.
      Älä kauhistele suurta hakijamäärää sillä esimerkiksi turun hakijamäärä (päälle 800 hakijaa) sisältää kaikki turkuun hakeneet eli tuossa luvussa on nekin jotka ovat laittaneet turun esim. neljännelle sijalle. Lisäksi bilsa on monelle niin sanottu varavaihtoehto: esimerkiksi lääkikseen hakevista monet pistävät paperit myös bilsan laitokselle mutta eivät välttämättä koskaan saavu pääsykokeisiin.
      Tosiaan työtilanne ei todellakaan ole mikään loistava, mutta ehkä sitä mieluummin opiskelee sitä mistä tykkää, vaikka työpaikan eteen joutuisikin tekemään vähän enemmän hommia...

      • Opiskellut

        Valitettavasti sitä työpaikkaa ette välttämättä saa edes "tekemällä vähän enemmän hommia." Jos teitä on 50 hakemassa yhteen virkaan (mikä on ihan normaalia nykyään) jää väistämättä 49 vaille paikkaa. Usein tilanne on vielä se, että oikeastaa tuohon paikkaan on jo työntekijä tiedossa, mutta paikka pitää säädösten takia pistää auki. Todellisia avoimia työpaikkoja on todella vähän tarjolla.

        Pitäkää biologia harrastuksena ja opiskelkaa ammatti, jolla voitte elättää perheenne! Akateemisista iso osa elelee lähellä köyhyysrajaa. Biologiaa voi opiskella myös sivuaineena, jos se kiinnostaa ihan hirveästi. Minusta 6-vuoden opiskelu ei saisi mennä loppu elämän edelle.


    • Biotekniikan maisteri

      Opiskelua on todella mielenkiintoista jos vaan on oma ala. Olisin viihtynyt ikuisesti labrassa virusten ja bakteerien kanssa, mutta mutta.. Joskus tulee aika elää ja maksaa laskuja.

      Työllisyystilanne bioalalla on karmean huono Suomessa. Joillekin sopii apurahaviiidakossa kerjääminen, pätkätyöt, työttömyys, epävarmuus, köyhyys yms.. Usein niille, joilla on perheessä toinen hyväpalkkainen vakaa elättäjä.

      Mutta. Mielenkiintoinen ala kyllä on. Voithan hakeutua opintojen aikana vaikka Jenkkilään vaihtoon? Hommata itsesi siellä töihin ja tehdä vaikka minkämoista uraa. Siellä jonkin verran rahaa on vielä jakaa biopuolellekin.

      Eli suosittelen opintoja jos kiinnostaa. Kyllä meille biokemisteille löytyy lopulta jotain hommaa...tai uudet kujeet lääkiksessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      250
      1995
    2. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      82
      1986
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      97
      1671
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      112
      1491
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1171
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1140
    7. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      63
      978
    8. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      962
    9. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      106
      957
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      896
    Aihe