Olen ihmetellyt monista eri asioista tuota suomalaista ajattelua joka liittyy puomistoon ja kaivuvarren päähän.
Otetaan ensin tuo kaivuvarren pää, kauha osa. Mitä vähemmän liikkuvia osia, sitä parempi. Sitten jos jotain otetaan käyttöön, niin sitten se on liian heppoinen.
Kallistuva kauha saa usein liian hepposen sylinterirakenteen ja jos pyörivä otetaan käyttöön se on myös alimitoitettu - joka hajoaa nopeasti.
Asennetaan esim. Enconin S15 15 tonniseen ja ihmetellään kun sylintein varret ovat solmussa ja osat pihalla. Asian tunteva myyjä ei sellaista myisi.
Totuus on että kuskit jotka kykenevät ja hallitsevat pyörivän kauhan ovat vähissä. Hyvin moni ei halua sellaista koneeseen. On isäntiä jotka eivät maksa siitä esim 14000 €, pitäen sitä tarpeettomana.
Aikanaan kun isäntä näki rengin käyttävän kauhan sivustaa tasoitukseen sivuttaiskäännöllä tuli sanomista - hyvä ettei loparit.
Kaivukone on alkujaan suunniteltu suoraan kaivamiseen - veto kohti teloja (alustaan), ei mihinkään sivuttaiseen kaivamiseen jossa kääntökehä joutuu rasitukselle.
Sitten tuli tuo Offset puomi (sivusiirto) ja siitä kehitettiin tuo juuri- / tyvitaitto.
Kummallakin on plus puolensa.
Kaiken saa rikki ja kaikki kuluu.
Yksi kuski tankkaa 1.5 päivän välein, toinen tekee enemmän samaa työtä ja tankkaa 4-5 päivän välein.
Siinä joutuu niin kone kuten kaikki muu koville, tai säästyy.
Yksi vääntää konetta eri asentoihin kuin akrobaatti kun puomin päässä on vain kallistuva kauha, kun taasen "rotolla" oleva kone tekee töitä tarvitsematta temppuilla koneen kanssa. Tyvitaitto tai sivusiirto helpottavat työskentelyä. Pieni munkki syntyy helposti, sepelit menee sinne minne haluaa oikeassa määrässä, esimerkiksi kaivon ympärille. Kun kadulla maa-ainesta on kaivettu niin että kaapelit ym näkyvät, "roto-kuski" käyttää kauhan pyörivää ominaisuutta kaivaessaan kaapelien ja vesi- viemäriputkien alta. Istutusten kaivanto syntyy "yhdellä pyöräytyksellä" kartiomaiseksi. Yhdellä pyöräytyksellä syntyy kaivolle kunnon pohja, jne.
Kun apuna on sitten sivusiirto tai tyvitaitto ei koneen asennon kanssa tarvii taiteilla. Offsetilla arinan teko ja sen päälle laitettujen putkien peitto on nopeaa ja vaivatonta, etenkin kapeassa tilassa.
Offset puomi on monelle myrkkyä. Syy ei voi olla siinä että kuluvia osia on enemmän, mutta en usko siihen. Ne jotka sitä kritisoivat eivät vain osaa, tai uskalla sellaista käyttää. Se on "liian monimutkainen".
Kaivaessa rasitus kohdistuu pääpuomin ja kaivupuomin alueelle antaen maksimaalisen voiman käyttöön. Tämä tapahtuu kaikilla puomirakenteilla.
Mutta, sivuttain kaivaessa joutuu ohjaamaan kaivamista kääntömoottorilla, jolloin kääntömekanismi joutuu kovalle. Samalla kun useampi toiminto käyttää koneen hydraulijärjestelmää, niin tehot laskevat. Myös pääpuomin kiinnitys runkoon joutuu koville. Sama pätee pääpuomin ja kaivupuomin kiinitysniveleen.
Kone jolla on ajettu 2000 h voi olla alavaunun osalta huonommassa kunnossa, tai täysin loppu mitä esim. 6000 h ajetulla, unohtamatta puomistoa.
Sivusiirrossa (Offset) voimankäyttö ja rasitus jakaantuu toisin. Työskentely on yhtä kuin jos puomisto olisi suoraan edessä.
Kun pääpuomi on siirretty sivuun ja työskennellään kaivupuomilla rasitus kohdistuu pääpuomin tavalla joka ei rasita sen kiinnitystä kaivurin runkoon samalla tavalla mitä monopuomilla. Esim. ojan kaivuu tai maa-aineen poistaminen voidaan toteuttaa "suorilla vedoilla" ilman että kaivurin kääntöä tarvitsee käyttää. Pääpuomi kun on suorassa kaivettavaan alueeseen nähden. Tällaisella suoralla vedolla irtoaa niin kivet kuten kannot aivan toisella tavalla.
Tyvitaitolla saadaan sama ajamalla kone siten, että koneen keskiosa, puomiston tyvi on kohtisuorassa kaivettavaan kohteeeseen.
Rakennuksen seinän vierustaa kaivettaessa telat (alavaunu) on kohti rakennusta, eli poikittain kaivettavaan kohteeseen. Tällöin koneen siirtoon kuluu aikaa kun sitä veivataan uudelleen seuraavaan paikkaan.
Offset puomilla telat (alavaunu) on rakennuksen suuntaisesti, siirtyminen tapahtuu hetkessä - laittamalla pakin päälle- ei mitään veivaamisia. Esimerkiksi salaojan, tai kaapeliojan tekeminen lähelle sokkelia tapahtuu hetkessä.
Luiskan muotoilu Offset puomilla tapahtuu konetta liikuttamatta sivusiirron alueella helposti. Kuljettaja jolla on hyvät silmät ja kokemus pystyy samaan monopuomilla jossa on kallistuva kauha.
Olen nähnyt miten ammattimies tekee moottoritien tieleluiskaa / pengerrystä 450 Volvolla ilman mitään vimpaimia ja tulos on kuin se olisi tehty Gradallilla. Mutta, se on sitten toinen asia, joka ei kaikilta onnistu.
Mitä koneen ohjausjärjestelmään, syvyyden, kaadon ja etäisyyden mittaukseen tulee, se on sitten toinen juttu. Rahaa se säästää, vaan sitä harvoin käytetään.
Puomit ja kauhan pää
17
11235
Vastaukset
- kirjoituksessasi en
ymmärrä, että tyvitaitolla telat pitää olla poikittain kaivettavaan kohteeseen nähden. Miksi?
- sen takia
jos kaivat tyvitaitolla niin että käännät puomin siihen asentoon että katsot kaivettavaa kaivantoa sivuikkunasta niin tällöinhän puomin tyvi siirtyy taaemmas ja näin telasto tulee lähinnä tielle, näin näkisin asian.
- kaivajaa
sen takia kirjoitti:
jos kaivat tyvitaitolla niin että käännät puomin siihen asentoon että katsot kaivettavaa kaivantoa sivuikkunasta niin tällöinhän puomin tyvi siirtyy taaemmas ja näin telasto tulee lähinnä tielle, näin näkisin asian.
ei siihen mitään tyvitaittoja taikka offsettejää tarvita, engconilla tekee kuski vaikka mitä kuhan on asiansa osaava kuski ja erilaisia kauhoja/työlaitteita, meiltä löytyy esim. pakolliset luiska/kynsi/kapea/salaojakauhat/tukki/purkukoura/trukkipiikit/nostopuomi/routapiikki/penkka-aura,asfalttileikkuri nää kaikki edelliset kun saadaan engconilla pyörimään ja kallistumaan niin kaikenlaista pystyy tekemään ja kaiken hyvän lisäks kone on pyörä-alustainen
- Rataskone
kaivajaa kirjoitti:
ei siihen mitään tyvitaittoja taikka offsettejää tarvita, engconilla tekee kuski vaikka mitä kuhan on asiansa osaava kuski ja erilaisia kauhoja/työlaitteita, meiltä löytyy esim. pakolliset luiska/kynsi/kapea/salaojakauhat/tukki/purkukoura/trukkipiikit/nostopuomi/routapiikki/penkka-aura,asfalttileikkuri nää kaikki edelliset kun saadaan engconilla pyörimään ja kallistumaan niin kaikenlaista pystyy tekemään ja kaiken hyvän lisäks kone on pyörä-alustainen
Onko tosi että tuo käännön käyttö kaivamisessa on niin kauhean rasittavaa koneelle??
Eihän käännöllä ole paljoa voimaakaan?? - kyllä pyörittäjä
kaivajaa kirjoitti:
ei siihen mitään tyvitaittoja taikka offsettejää tarvita, engconilla tekee kuski vaikka mitä kuhan on asiansa osaava kuski ja erilaisia kauhoja/työlaitteita, meiltä löytyy esim. pakolliset luiska/kynsi/kapea/salaojakauhat/tukki/purkukoura/trukkipiikit/nostopuomi/routapiikki/penkka-aura,asfalttileikkuri nää kaikki edelliset kun saadaan engconilla pyörimään ja kallistumaan niin kaikenlaista pystyy tekemään ja kaiken hyvän lisäks kone on pyörä-alustainen
on nykypäivää. Tottakai on töitä joissa se kannattaa ottaa pois tai on tarpeeton. Itsellä tyvitaitollinen 5tn kone ja sen jälkeen kun Engconi laitettiin päähän niin eipä ole tarvittu tyvitaittoa kertaakaan. Ennen tuli kyllä käytettyä. Turha se on taistella kehitystä vastaan, pyörittäjä päähän vaan. Moni ns. mehumaija/lusikkahaarukka kuskikin tekis laitteestaan paljon käyttökelpoisemman kun laittais vain pyörittäjän; ajatelkaa itte miten lukuisa määrä lisälaitteita pystyy Engconiin kytkemään, tämä yhdistettynä mehumaijan liikuteltavuuteen ja etukauhan kuljetuskapasiteettiin (välineet kulkee etukauhassa). Lista olisi rajaton esim. Trukkipiikit, jibipuomi, tärylevy, tukkikoura, purkukoura. Keskustelin tuossa yhden 82-vuotiaan rakennusurakoitsijan kanssa. Mies kertoi että kun ensimmäiset kaivinkoneet tulivat niin lapiomiehet olivat täysin vakuuttuneita etteivät koneet tule yleistymään, ne tekevät niin rumaa jälkeä ja sotkevat paikat. Taisivat olla oikeassa.
- tämän koneen
Rataskone kirjoitti:
Onko tosi että tuo käännön käyttö kaivamisessa on niin kauhean rasittavaa koneelle??
Eihän käännöllä ole paljoa voimaakaan??Ostaisitko koneen jonka alaviitteenä lukee
Alarunko % 30 ja koneen hinta noin 40 tonnia? - joku
kyllä pyörittäjä kirjoitti:
on nykypäivää. Tottakai on töitä joissa se kannattaa ottaa pois tai on tarpeeton. Itsellä tyvitaitollinen 5tn kone ja sen jälkeen kun Engconi laitettiin päähän niin eipä ole tarvittu tyvitaittoa kertaakaan. Ennen tuli kyllä käytettyä. Turha se on taistella kehitystä vastaan, pyörittäjä päähän vaan. Moni ns. mehumaija/lusikkahaarukka kuskikin tekis laitteestaan paljon käyttökelpoisemman kun laittais vain pyörittäjän; ajatelkaa itte miten lukuisa määrä lisälaitteita pystyy Engconiin kytkemään, tämä yhdistettynä mehumaijan liikuteltavuuteen ja etukauhan kuljetuskapasiteettiin (välineet kulkee etukauhassa). Lista olisi rajaton esim. Trukkipiikit, jibipuomi, tärylevy, tukkikoura, purkukoura. Keskustelin tuossa yhden 82-vuotiaan rakennusurakoitsijan kanssa. Mies kertoi että kun ensimmäiset kaivinkoneet tulivat niin lapiomiehet olivat täysin vakuuttuneita etteivät koneet tule yleistymään, ne tekevät niin rumaa jälkeä ja sotkevat paikat. Taisivat olla oikeassa.
kyllä mehumaijassa tukkikoura tai purkukoura ihan tarpeeton, kyllä niihin töihin pitää olla jo kaivinkone.
- rataskone
joku kirjoitti:
kyllä mehumaijassa tukkikoura tai purkukoura ihan tarpeeton, kyllä niihin töihin pitää olla jo kaivinkone.
Mitä mieltä konemiehet kannattaako 13-tonniseen rataskoneeseen laittaa pyörittäjä kiinteäksi vaiko pikakiinnityksellä irrotettavaksi???
Kiinteänä säästäis vähän paisnossa ja murtovoimassakin!? - millaisesta?
rataskone kirjoitti:
Mitä mieltä konemiehet kannattaako 13-tonniseen rataskoneeseen laittaa pyörittäjä kiinteäksi vaiko pikakiinnityksellä irrotettavaksi???
Kiinteänä säästäis vähän paisnossa ja murtovoimassakin!?onko itsetehty vai tehtaalainen. miten ce-merkki. ajattelin että jos vaikka sattuis jokin onnettomuus korvaako vakuutus?
- puutavanosturin
millaisesta? kirjoitti:
onko itsetehty vai tehtaalainen. miten ce-merkki. ajattelin että jos vaikka sattuis jokin onnettomuus korvaako vakuutus?
puomista, ei todellakaan mikään laillinen esitys, mutta eihän kaivinkonetta muutenkaan sais käyttää nosturina
- luuletko
tämän koneen kirjoitti:
Ostaisitko koneen jonka alaviitteenä lukee
Alarunko % 30 ja koneen hinta noin 40 tonnia?että telakoneen alavaunun kuluvat osat on ikuisia, eihän se haittaa vaikka ostettavassa koneessa ois alavaunu täysin loppu kuhan se näkyy hinnassa, eihän se oo joku tuommonen 5 tonnia kun uudet ketjut ja vetokehät pistää, moni voi ajoittaa koneen vaihdon siihen että kun alavaunu remontti alkaa olla esissä niin vaihtaa uuteen
- 111
rataskone kirjoitti:
Mitä mieltä konemiehet kannattaako 13-tonniseen rataskoneeseen laittaa pyörittäjä kiinteäksi vaiko pikakiinnityksellä irrotettavaksi???
Kiinteänä säästäis vähän paisnossa ja murtovoimassakin!?Riippuu hyvin pitkälti millaisia töitä koneella tulet tekemään. Jos tiedät, että ajoittain (säännöllisesti) tulee raskaampaa hommaa, kannattaa ottaa pikakiinnityksellä. Molempi parempi riippuen hommista, joita tulet koneella tekemään. Jos niistä kerrot lisää, voi tulla parempaakin mielipidettä.
- 111
kyllä pyörittäjä kirjoitti:
on nykypäivää. Tottakai on töitä joissa se kannattaa ottaa pois tai on tarpeeton. Itsellä tyvitaitollinen 5tn kone ja sen jälkeen kun Engconi laitettiin päähän niin eipä ole tarvittu tyvitaittoa kertaakaan. Ennen tuli kyllä käytettyä. Turha se on taistella kehitystä vastaan, pyörittäjä päähän vaan. Moni ns. mehumaija/lusikkahaarukka kuskikin tekis laitteestaan paljon käyttökelpoisemman kun laittais vain pyörittäjän; ajatelkaa itte miten lukuisa määrä lisälaitteita pystyy Engconiin kytkemään, tämä yhdistettynä mehumaijan liikuteltavuuteen ja etukauhan kuljetuskapasiteettiin (välineet kulkee etukauhassa). Lista olisi rajaton esim. Trukkipiikit, jibipuomi, tärylevy, tukkikoura, purkukoura. Keskustelin tuossa yhden 82-vuotiaan rakennusurakoitsijan kanssa. Mies kertoi että kun ensimmäiset kaivinkoneet tulivat niin lapiomiehet olivat täysin vakuuttuneita etteivät koneet tule yleistymään, ne tekevät niin rumaa jälkeä ja sotkevat paikat. Taisivat olla oikeassa.
Monen kaivurikuormaajan käytettävyyttä voisi lisätä nimen omaan tuolla pyörittäjän laitolla. Pidän kuitenkin jibiä ja trukkipiikkejä kyllä melko tarpeettomina mehumaijassa. Koneen nostokapasiteetti ei riitä niiden täyteen hyödyntämiseen. Jossain isommassa länkkärissä ehkä, mutta sielläkin rajoilla liikutaan.
Pyörittäjä on myös iso painolisä mehumaijaan (riippuen tarkoittaako nelipyörä- vaiko runko-ohjattua), maksimiulottuvuuksilla arvot tippuvat selkeästi. Puolet pois (karrikoituna) tuhannen kilon maksimista(suurimmalla etäisyydellä) on paljon, ja siksi kannattaakin harkita kahteen kertaan pyörittäjän hankkimista lusikkahaarukkaan. Tätä viestiä ei pidä ymmärtää väärin, en ole pyörittäjää vastaan ja todennäköisesti se seuraavasta mehumaijastani löytyy. - ei ole
111 kirjoitti:
Monen kaivurikuormaajan käytettävyyttä voisi lisätä nimen omaan tuolla pyörittäjän laitolla. Pidän kuitenkin jibiä ja trukkipiikkejä kyllä melko tarpeettomina mehumaijassa. Koneen nostokapasiteetti ei riitä niiden täyteen hyödyntämiseen. Jossain isommassa länkkärissä ehkä, mutta sielläkin rajoilla liikutaan.
Pyörittäjä on myös iso painolisä mehumaijaan (riippuen tarkoittaako nelipyörä- vaiko runko-ohjattua), maksimiulottuvuuksilla arvot tippuvat selkeästi. Puolet pois (karrikoituna) tuhannen kilon maksimista(suurimmalla etäisyydellä) on paljon, ja siksi kannattaakin harkita kahteen kertaan pyörittäjän hankkimista lusikkahaarukkaan. Tätä viestiä ei pidä ymmärtää väärin, en ole pyörittäjää vastaan ja todennäköisesti se seuraavasta mehumaijastani löytyy.Kokemusta mehumaijoista. Heitin vain noin ajatuksen tasolla mahdollisuuksia, ei niinkään niiden toimivuudesta mehumaijoissa. No kuitenkin itse ajattelin tuolla Jibillä lähinnä (laitonta) kattotuolien nostoa rakennustyömaalla. Kouralla lähinnä työmaiden siivousta esim. betonilaudoituksen jälkeen. Eli lähinnä rakennustyömaille. Itse toimin lähinnä pientalotyömailla 5tn ympäripyörivällä jossa engconi. Kaverina on etukuormaajatraktori. Työmaat on usein todella lyhyitä. Näistä kolmesta pääajatuksesta tuli vaan mieleen että mehumaija kattavalla lisävarustevalikoimalla vois olla sellainen pientyömaiden välillä liikkuva aputyökalu, lähinnä niinkun tuollaisilla keskisuurilla / pienillä rakennusliikkeillä.
- kun pyörittäjä
rataskone kirjoitti:
Mitä mieltä konemiehet kannattaako 13-tonniseen rataskoneeseen laittaa pyörittäjä kiinteäksi vaiko pikakiinnityksellä irrotettavaksi???
Kiinteänä säästäis vähän paisnossa ja murtovoimassakin!?levähtää ,koko kone seisoo jos on tappikiinnityksellä.Meillä pikakiinnike ja kun pyörittäjä hajoaa,niin ei muuta ku luiskakauha kiinni ja taasen työ käy.
- muttajj
kun pyörittäjä kirjoitti:
levähtää ,koko kone seisoo jos on tappikiinnityksellä.Meillä pikakiinnike ja kun pyörittäjä hajoaa,niin ei muuta ku luiskakauha kiinni ja taasen työ käy.
niin se on monen muukin komponentin kanssa koneessa jos joku paikka poikii niin kone seisoon
- siinä
muttajj kirjoitti:
niin se on monen muukin komponentin kanssa koneessa jos joku paikka poikii niin kone seisoon
ammattilaisen kommentti.Onnittelen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?971968- 881380
- 1101153
- 761047
- 1201038
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57893- 47811
- 36792
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48761- 33713