Öljyä ilman seassa?

Outo

Tuli erehdyksessä kirjoitettua tuonne yleistä- palstalle, mutta korjataan tässä, jos tärppäisi
paremmin.

Scania 142 vm. 1983 ilmasäiliön hanasta tulee öljytöhnää.
Mistähän öljy pääsee ilman sekaan, kompurasta, vai?
Ja mikä silloin kompurassa vuotaa?
Mitähän kannattaisi tehdä, kun ei mielellään turhaakaan työtä tekisi?

13

6281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinne toiseen

      Siis millä mallilla on ilmankuivain, onko öljyinen?

      • Outo

        Jatkampa täältä.
        Nyt on niin, että ei ilmeisesti ole ilmankuivainta.
        Vain alkoholinruiskutus löytyy.

        Nyt tulee yö, joten salapoliisityötä on jatkettava huomenna. Kiitti kumminkin.


      • Ja huoltokirja. On pikkuhuolto, välihuolto ja iso huolto. Isohuolto 120.000km. Silloin vaihdetaan ilmakuivain. Jos systeemiin ilmaantu öljyä huoltovälin aikana on syytä epäillä kompuraa. Ei auta että tyhjentää öljyt pois, sitä saa ainoastaan poistettua säiliöistä. Tiedätte montako ilmaventtiiliä on nykyaikaisessa autossa ja perävaunussa. Niihinkin on mennyt sitä öljyä. Tulee talvi ja pakkanen, mihinkään ei pääse kun systeemi ei pelitä. Eikun pistetään tenua letkuihin ja muutama litra säiliöön. Jo päästään liikkeelle mutta ihmetellään miten se kärry menee poikittain kun jarruttelee. Öljy tenu on se vihoviimeinen yhdistelmä lautasventtiilien kalvoille, ja niitä on monta. Jos ilmakuivaimen vaihdon jälkeen tulee öljyä säiliöön, vaihtakaa suosiolla kompuraa. Se on pieni kustannus siihen verrattuna että tulee sivu edellä linjaautoa vastaan.


      • Outo
        reimars kirjoitti:

        Ja huoltokirja. On pikkuhuolto, välihuolto ja iso huolto. Isohuolto 120.000km. Silloin vaihdetaan ilmakuivain. Jos systeemiin ilmaantu öljyä huoltovälin aikana on syytä epäillä kompuraa. Ei auta että tyhjentää öljyt pois, sitä saa ainoastaan poistettua säiliöistä. Tiedätte montako ilmaventtiiliä on nykyaikaisessa autossa ja perävaunussa. Niihinkin on mennyt sitä öljyä. Tulee talvi ja pakkanen, mihinkään ei pääse kun systeemi ei pelitä. Eikun pistetään tenua letkuihin ja muutama litra säiliöön. Jo päästään liikkeelle mutta ihmetellään miten se kärry menee poikittain kun jarruttelee. Öljy tenu on se vihoviimeinen yhdistelmä lautasventtiilien kalvoille, ja niitä on monta. Jos ilmakuivaimen vaihdon jälkeen tulee öljyä säiliöön, vaihtakaa suosiolla kompuraa. Se on pieni kustannus siihen verrattuna että tulee sivu edellä linjaautoa vastaan.

        Noinhan se on.
        Tämä Scania tuli hankittua hiljakkoin tarkoituksella kunnostaa se käyttökuntoon.

        Päältäpäin täysin ruosteeton ja hyvillä renkailla ja vaihtolavalaitteilla.
        Moottori, vaihteisto ja perä näyttäisi tällä näkemällä olevan kunnossa.
        Hiljakkoin katsastettu ja rekisterissä.

        Nyt vaan kysyttäisi pikkusen pitkäjänteisyyttä,
        eiköhän se siitä.


      • tuli nyt
        Outo kirjoitti:

        Noinhan se on.
        Tämä Scania tuli hankittua hiljakkoin tarkoituksella kunnostaa se käyttökuntoon.

        Päältäpäin täysin ruosteeton ja hyvillä renkailla ja vaihtolavalaitteilla.
        Moottori, vaihteisto ja perä näyttäisi tällä näkemällä olevan kunnossa.
        Hiljakkoin katsastettu ja rekisterissä.

        Nyt vaan kysyttäisi pikkusen pitkäjänteisyyttä,
        eiköhän se siitä.

        Tässähän tuli nyt luettua Konginkankaan onnettomuuden todellinen syy. Vaikka mitäpä sillä on enään väliä....


      • stycke
        tuli nyt kirjoitti:

        Tässähän tuli nyt luettua Konginkankaan onnettomuuden todellinen syy. Vaikka mitäpä sillä on enään väliä....

        Tuskin vielä vuoden vanhassa autossa kompura puskee öljyjä putkeen. No, voihan se olla yksi niistä 32 yksittäisestä syystä.


    • Kroposnikkari

      Kompura kulunut väljäksi joten öljyä pääsee järjestelmään. Vaihto-osaa kehiin niin loppuu kyllä, mutta järjestelmän puhdistus onkin hankalampi toteuttaa.

      • Outo

        Niin, millähän tavalla sekin tehdään?
        Varmaan moni on sitä joutunut tekemään.

        Olisko neuvoja, kun ei ole ennen tullut tuommonen
        homma eteen?


      • on minullakin
        Outo kirjoitti:

        Niin, millähän tavalla sekin tehdään?
        Varmaan moni on sitä joutunut tekemään.

        Olisko neuvoja, kun ei ole ennen tullut tuommonen
        homma eteen?

        Olis mukava kuulla muidenkin kokemuksia.

        Painemittarin anturikaan ei pelitä.


      • conna
        on minullakin kirjoitti:

        Olis mukava kuulla muidenkin kokemuksia.

        Painemittarin anturikaan ei pelitä.

        Jos öljyliejua on jo kulkeuttunut ensimmäisestä säiliöstä eteenpäin ja ulkolämpötila on pakkasen puolella olen tehnyt seuraavasti ja jäätymisiä ei ole tullut.Irroita kompr.lähtevä paineilmaletku(jos on ilmankuivain ja se on ollut epäkunnossa ja päästänyt vettä järjestelmään ,silloin irroita kuivaajalta lähtevä putki)Liitä siihen korjaamon paineilmaletkuliitin ,täytä irrallinen paineilma letku tenulla ,liitä ulkoseen paineilmalähteeseen(tarkoitus on saada tenu sumuna ilmanmukaan)Tämä on tehtävä kymmeniä kertoja,samaan aikaan ensin ilmasäiliöiden hanat oltava ensimmäisestä lähtien auki,niin kauan että tulee puhdas tenusumu.Kun säiliöissä on tenunsekaista ilmaa kaikkia paineilmatoimisia laitteita käytetään päälle/pois niin kauan,että kaikkien huohottimista tulee sevästi tenun haju.Sitten on tiedettävä esim.paineilakaaviosta,missä on sellaisia paikkoja mistä ilma ei mene eteenpäin esim.relevent.ohjaukset.Ne on avattava ja puhdistettava ja taas irroitetusta putkesta tultava tenunsek.ilma.Tämä on iso työ,mutta on tehtävä jos meinaa,että kaikki toimii pakkasellakin.Tietenkin alkuperäinen vika korjattava.


      • Outo
        conna kirjoitti:

        Jos öljyliejua on jo kulkeuttunut ensimmäisestä säiliöstä eteenpäin ja ulkolämpötila on pakkasen puolella olen tehnyt seuraavasti ja jäätymisiä ei ole tullut.Irroita kompr.lähtevä paineilmaletku(jos on ilmankuivain ja se on ollut epäkunnossa ja päästänyt vettä järjestelmään ,silloin irroita kuivaajalta lähtevä putki)Liitä siihen korjaamon paineilmaletkuliitin ,täytä irrallinen paineilma letku tenulla ,liitä ulkoseen paineilmalähteeseen(tarkoitus on saada tenu sumuna ilmanmukaan)Tämä on tehtävä kymmeniä kertoja,samaan aikaan ensin ilmasäiliöiden hanat oltava ensimmäisestä lähtien auki,niin kauan että tulee puhdas tenusumu.Kun säiliöissä on tenunsekaista ilmaa kaikkia paineilmatoimisia laitteita käytetään päälle/pois niin kauan,että kaikkien huohottimista tulee sevästi tenun haju.Sitten on tiedettävä esim.paineilakaaviosta,missä on sellaisia paikkoja mistä ilma ei mene eteenpäin esim.relevent.ohjaukset.Ne on avattava ja puhdistettava ja taas irroitetusta putkesta tultava tenunsek.ilma.Tämä on iso työ,mutta on tehtävä jos meinaa,että kaikki toimii pakkasellakin.Tietenkin alkuperäinen vika korjattava.

        On mukava kuulla, kuinka muut ovat vaivaa hoitaneet.
        Kompura on vaihdettu ja nyt näyttää hyvältä.
        Muissa vaivoissa kai apu löytyy omastakin päästä.


    • jusu

      ilmanputsari ensin kun ottaa ilmansa jostain vaikka väkisin jollei normaali tie onnistu!

    • conna

      Tämä ongelma koskee autoja,joissa kompressorit paineensäätimen katkaistessa avaavat komressorin venttiilit ja kompr. pumppaa ilman vastapainetta,tällöin oljyä kukeutuu paineettomaan putkeen(takaiskuventtiili vasta ilmasäiliön päässä)paineetta uudelleen alkaessa nostaa,öljy menee säiliöön ja muualle ilmaa käyttäviin venttiileihin.Näissä on tenulaitteet,ilmankuivain taas paineensäätimen katkaistessa aukeaa pohjaventtiili ja paine tulee ulos.Uudemissa autoissa lisäksi kompr.vapaalla olessa jättää västapaineen kompr.kanteen (3-4 bar.)Ilmajousiautoissa paine on 12bar. kompr. ja alkuosa putkiststa käy niin kuumana että pieni määrä öljyä palaa karstaksi.Kompr.vaihto kunto taas määritellään esim.tuoton mukaan.Paineilmajärjestelmässä olevan öljyn ,joka on veteen sekoittunutta harmaata mössöä ,on taas toinen laaja autokohtainen asia.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      331
      7179
    2. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      71
      4388
    3. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      208
      3175
    4. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      2987
    5. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      74
      1952
    6. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      153
      1826
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      216
      1773
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      166
      1587
    9. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      120
      1548
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

      Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      89
      1448
    Aihe