Öljyä ilman seassa?

Outo

Tuli erehdyksessä kirjoitettua tuonne yleistä- palstalle, mutta korjataan tässä, jos tärppäisi
paremmin.

Scania 142 vm. 1983 ilmasäiliön hanasta tulee öljytöhnää.
Mistähän öljy pääsee ilman sekaan, kompurasta, vai?
Ja mikä silloin kompurassa vuotaa?
Mitähän kannattaisi tehdä, kun ei mielellään turhaakaan työtä tekisi?

13

6074

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinne toiseen

      Siis millä mallilla on ilmankuivain, onko öljyinen?

      • Outo

        Jatkampa täältä.
        Nyt on niin, että ei ilmeisesti ole ilmankuivainta.
        Vain alkoholinruiskutus löytyy.

        Nyt tulee yö, joten salapoliisityötä on jatkettava huomenna. Kiitti kumminkin.


      • Ja huoltokirja. On pikkuhuolto, välihuolto ja iso huolto. Isohuolto 120.000km. Silloin vaihdetaan ilmakuivain. Jos systeemiin ilmaantu öljyä huoltovälin aikana on syytä epäillä kompuraa. Ei auta että tyhjentää öljyt pois, sitä saa ainoastaan poistettua säiliöistä. Tiedätte montako ilmaventtiiliä on nykyaikaisessa autossa ja perävaunussa. Niihinkin on mennyt sitä öljyä. Tulee talvi ja pakkanen, mihinkään ei pääse kun systeemi ei pelitä. Eikun pistetään tenua letkuihin ja muutama litra säiliöön. Jo päästään liikkeelle mutta ihmetellään miten se kärry menee poikittain kun jarruttelee. Öljy tenu on se vihoviimeinen yhdistelmä lautasventtiilien kalvoille, ja niitä on monta. Jos ilmakuivaimen vaihdon jälkeen tulee öljyä säiliöön, vaihtakaa suosiolla kompuraa. Se on pieni kustannus siihen verrattuna että tulee sivu edellä linjaautoa vastaan.


      • Outo
        reimars kirjoitti:

        Ja huoltokirja. On pikkuhuolto, välihuolto ja iso huolto. Isohuolto 120.000km. Silloin vaihdetaan ilmakuivain. Jos systeemiin ilmaantu öljyä huoltovälin aikana on syytä epäillä kompuraa. Ei auta että tyhjentää öljyt pois, sitä saa ainoastaan poistettua säiliöistä. Tiedätte montako ilmaventtiiliä on nykyaikaisessa autossa ja perävaunussa. Niihinkin on mennyt sitä öljyä. Tulee talvi ja pakkanen, mihinkään ei pääse kun systeemi ei pelitä. Eikun pistetään tenua letkuihin ja muutama litra säiliöön. Jo päästään liikkeelle mutta ihmetellään miten se kärry menee poikittain kun jarruttelee. Öljy tenu on se vihoviimeinen yhdistelmä lautasventtiilien kalvoille, ja niitä on monta. Jos ilmakuivaimen vaihdon jälkeen tulee öljyä säiliöön, vaihtakaa suosiolla kompuraa. Se on pieni kustannus siihen verrattuna että tulee sivu edellä linjaautoa vastaan.

        Noinhan se on.
        Tämä Scania tuli hankittua hiljakkoin tarkoituksella kunnostaa se käyttökuntoon.

        Päältäpäin täysin ruosteeton ja hyvillä renkailla ja vaihtolavalaitteilla.
        Moottori, vaihteisto ja perä näyttäisi tällä näkemällä olevan kunnossa.
        Hiljakkoin katsastettu ja rekisterissä.

        Nyt vaan kysyttäisi pikkusen pitkäjänteisyyttä,
        eiköhän se siitä.


      • tuli nyt
        Outo kirjoitti:

        Noinhan se on.
        Tämä Scania tuli hankittua hiljakkoin tarkoituksella kunnostaa se käyttökuntoon.

        Päältäpäin täysin ruosteeton ja hyvillä renkailla ja vaihtolavalaitteilla.
        Moottori, vaihteisto ja perä näyttäisi tällä näkemällä olevan kunnossa.
        Hiljakkoin katsastettu ja rekisterissä.

        Nyt vaan kysyttäisi pikkusen pitkäjänteisyyttä,
        eiköhän se siitä.

        Tässähän tuli nyt luettua Konginkankaan onnettomuuden todellinen syy. Vaikka mitäpä sillä on enään väliä....


      • stycke
        tuli nyt kirjoitti:

        Tässähän tuli nyt luettua Konginkankaan onnettomuuden todellinen syy. Vaikka mitäpä sillä on enään väliä....

        Tuskin vielä vuoden vanhassa autossa kompura puskee öljyjä putkeen. No, voihan se olla yksi niistä 32 yksittäisestä syystä.


    • Kroposnikkari

      Kompura kulunut väljäksi joten öljyä pääsee järjestelmään. Vaihto-osaa kehiin niin loppuu kyllä, mutta järjestelmän puhdistus onkin hankalampi toteuttaa.

      • Outo

        Niin, millähän tavalla sekin tehdään?
        Varmaan moni on sitä joutunut tekemään.

        Olisko neuvoja, kun ei ole ennen tullut tuommonen
        homma eteen?


      • on minullakin
        Outo kirjoitti:

        Niin, millähän tavalla sekin tehdään?
        Varmaan moni on sitä joutunut tekemään.

        Olisko neuvoja, kun ei ole ennen tullut tuommonen
        homma eteen?

        Olis mukava kuulla muidenkin kokemuksia.

        Painemittarin anturikaan ei pelitä.


      • conna
        on minullakin kirjoitti:

        Olis mukava kuulla muidenkin kokemuksia.

        Painemittarin anturikaan ei pelitä.

        Jos öljyliejua on jo kulkeuttunut ensimmäisestä säiliöstä eteenpäin ja ulkolämpötila on pakkasen puolella olen tehnyt seuraavasti ja jäätymisiä ei ole tullut.Irroita kompr.lähtevä paineilmaletku(jos on ilmankuivain ja se on ollut epäkunnossa ja päästänyt vettä järjestelmään ,silloin irroita kuivaajalta lähtevä putki)Liitä siihen korjaamon paineilmaletkuliitin ,täytä irrallinen paineilma letku tenulla ,liitä ulkoseen paineilmalähteeseen(tarkoitus on saada tenu sumuna ilmanmukaan)Tämä on tehtävä kymmeniä kertoja,samaan aikaan ensin ilmasäiliöiden hanat oltava ensimmäisestä lähtien auki,niin kauan että tulee puhdas tenusumu.Kun säiliöissä on tenunsekaista ilmaa kaikkia paineilmatoimisia laitteita käytetään päälle/pois niin kauan,että kaikkien huohottimista tulee sevästi tenun haju.Sitten on tiedettävä esim.paineilakaaviosta,missä on sellaisia paikkoja mistä ilma ei mene eteenpäin esim.relevent.ohjaukset.Ne on avattava ja puhdistettava ja taas irroitetusta putkesta tultava tenunsek.ilma.Tämä on iso työ,mutta on tehtävä jos meinaa,että kaikki toimii pakkasellakin.Tietenkin alkuperäinen vika korjattava.


      • Outo
        conna kirjoitti:

        Jos öljyliejua on jo kulkeuttunut ensimmäisestä säiliöstä eteenpäin ja ulkolämpötila on pakkasen puolella olen tehnyt seuraavasti ja jäätymisiä ei ole tullut.Irroita kompr.lähtevä paineilmaletku(jos on ilmankuivain ja se on ollut epäkunnossa ja päästänyt vettä järjestelmään ,silloin irroita kuivaajalta lähtevä putki)Liitä siihen korjaamon paineilmaletkuliitin ,täytä irrallinen paineilma letku tenulla ,liitä ulkoseen paineilmalähteeseen(tarkoitus on saada tenu sumuna ilmanmukaan)Tämä on tehtävä kymmeniä kertoja,samaan aikaan ensin ilmasäiliöiden hanat oltava ensimmäisestä lähtien auki,niin kauan että tulee puhdas tenusumu.Kun säiliöissä on tenunsekaista ilmaa kaikkia paineilmatoimisia laitteita käytetään päälle/pois niin kauan,että kaikkien huohottimista tulee sevästi tenun haju.Sitten on tiedettävä esim.paineilakaaviosta,missä on sellaisia paikkoja mistä ilma ei mene eteenpäin esim.relevent.ohjaukset.Ne on avattava ja puhdistettava ja taas irroitetusta putkesta tultava tenunsek.ilma.Tämä on iso työ,mutta on tehtävä jos meinaa,että kaikki toimii pakkasellakin.Tietenkin alkuperäinen vika korjattava.

        On mukava kuulla, kuinka muut ovat vaivaa hoitaneet.
        Kompura on vaihdettu ja nyt näyttää hyvältä.
        Muissa vaivoissa kai apu löytyy omastakin päästä.


    • jusu

      ilmanputsari ensin kun ottaa ilmansa jostain vaikka väkisin jollei normaali tie onnistu!

    • conna

      Tämä ongelma koskee autoja,joissa kompressorit paineensäätimen katkaistessa avaavat komressorin venttiilit ja kompr. pumppaa ilman vastapainetta,tällöin oljyä kukeutuu paineettomaan putkeen(takaiskuventtiili vasta ilmasäiliön päässä)paineetta uudelleen alkaessa nostaa,öljy menee säiliöön ja muualle ilmaa käyttäviin venttiileihin.Näissä on tenulaitteet,ilmankuivain taas paineensäätimen katkaistessa aukeaa pohjaventtiili ja paine tulee ulos.Uudemissa autoissa lisäksi kompr.vapaalla olessa jättää västapaineen kompr.kanteen (3-4 bar.)Ilmajousiautoissa paine on 12bar. kompr. ja alkuosa putkiststa käy niin kuumana että pieni määrä öljyä palaa karstaksi.Kompr.vaihto kunto taas määritellään esim.tuoton mukaan.Paineilmajärjestelmässä olevan öljyn ,joka on veteen sekoittunutta harmaata mössöä ,on taas toinen laaja autokohtainen asia.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

      Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      181
      2366
    2. Miksi teillä meni...

      ...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      183
      1964
    3. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

      Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      173
      1821
    4. Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!

      Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys
      Maailman menoa
      118
      1626
    5. Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."

      The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise
      Tv-sarjat
      31
      1565
    6. Nainen näytät mummolta. :D

      Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      114
      1390
    7. Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle

      Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su
      Perussuomalaiset
      171
      1165
    8. Varattais lähihotellista

      🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää
      Ikävä
      166
      1116
    9. Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän

      Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c
      Perussuomalaiset
      77
      1103
    10. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

      En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      60
      1060
    Aihe