vakavaraisuus ja taloudelliset voimavarat?

Miten käytännössä?

Kertokaahan kuljetusalan yrittäjät..
olen hakeutumassa kuljetusalan yrittäjäkoulutukseen ja törmäsin, että luvan saanti edellyttää vakavaraisuutta ja taloudellisia voimavaroja.

Mitä ne siis käytännössä on?
Ajattelin liisata hyötyajoneuvon esim. kolmeksi vuodeksi. Makselen siitä vaikka 800€/kk.
Sitten varaan luotolla käteistä yrityksen tilille sen autoa kohden määrätyn 10000€!

Mitä muuta vakavaraisuutta tai taloudellisia voimavaroja tarvitaan?
Tai miten itse aloittaessanne nämä asiat hoiditte päivän järjestyksestä?

Tänx!!

5

2653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse saatan mennä myös

      vakavaraisuus tarkoittaa että sulla täytyy olla jokaista autoa kohden vähintään 10 000 euroa tilillä kun haet sen luvan skal.fi sivuilla enemmän tietoa

    • js28

      niin siis se vakavaraisuus homma.
      Ei sulla tarvi olla ku 10 000E pankki takaus jos ei suoraa rahaa ole.
      tarvit myös verottajalta paperin että ne asiat on ok. lisäksi nimismieheltä "nuhteettomuus"paperin ei känni yms. sekoilua, niin ja ettet ole "holhottavana".
      En tosin tiedä millaisella autolla ajejattelit touhuta mutta 800 kuulostaa aika vähältä.
      mutta ku se muistaa että ei ne isot tulot vaan pienet menot niin pitkälle mennään...

    • km9312

      Tervehdys,
      Aloittavan yrittäjän pitää antaa pankkitakaus tai talletus ELY-keskukselle, joka on ensimmäisestä autosta 9.000 euroa ja seuraavista autoista 5.000 euroa. Yritys saa välitilinpäätöksellä tai viimeistään tilinpäätöksellä osoittaen että varoja on enemmän kuin velkoja vähintään tuo 9.000 euroa yhdelle autolle. Pankkitakaus on kallis ratkaisu ja selvitä mitä se merkitsee kuluissa esim. viiden vuoden aikana. Arvioni on vähintään yli 2000 euroa pankin kuluja. ELY-keskus kyllä selvittää taustasi tarkoin lupaa myönnettäessä. Googlaa sivuilta todistus voimavaroista tai mene ELY-keskuksen sivuille joissa on tarkemmin kerrottu niin tavaraliikenteestä kuin joukkoliikenteen
      lupa-asioista. Myös voit soittaa ELY-keskuksen neuvontaa tai ao. sivuilta chattaa sivun oikeasta
      reunasta niin opastavat auliisti. Muistakaa että lupa-asiat siirtyvät 1.7. 2018 alkaen Trafille ja
      seuratkaa ELY-keskuksen ja Trafin ohjeita ja nettisivuja. Saatte tarkkaa tietoa miten pitää mene-
      tellä. Myös nettisivuilla asiantuntijat jotka tekevät todistuksia voimavaroista opastavat teitä.

      • Miten_Käytännössä

        Kiitos tiedosta. Nyt on vaan niin että yritykseni meni konkkaan jo yhdeksän vuotta sitten.


    • KäkKriäinen

      Minä olen sellaisena pitkänlinjan kuljettaja 36 v. takana samassa firmassa. Olen sivusta seurannut
      monen kuljettajan taivalta kun ovat ryhtyneet kuljetusyrittäjiksi. Ensin yksi auto ja sitten nälkä kasvaa ja sitten lisää autoja. Kaikki velkarahalla .Autot kiiltää ja on sellainen voittaja fiilis. Sitten ajojen tilaaja päättää pitää tarjouskilpailun. Hävitään yksi reitti sitten toinen reitti. Autoille ei löydy korvaavia ajoja. Lainojen lyhennykset jää rästiin kun rahaa ei tule firmaan.Veroja alkaa jäämään rästiin. Pankki hakee autoja pois. Sitten yleensä verottaja hakee yrityksen lopuksi konkurssiin.
      Jos on nyt niin valtava innostus lähteä alalle yrittäjäksi niin älä nyt ainakaan ala ajaa toiminimellä tai Ky muodossa. Pitää olla osakeyhtiö,jos et halua menettää myös omaa asuntoa jos homma ei suju..
      Sitten sellainen asia,että taksoista ei päätä kuljetusyrittäjä silloin kun kyseessä on pienyrittäjä. Vaikka niillä kursseilla opetellaan laskemaan mikä kannattaa mikä ei. Käytännössä ajojen tilaaja sanoo mitä he on valmiita maksamaan ja siitä sitten valitset otat tai jätät. Joten jokainen nuori tai vanha joka unelmoi omasta kuljetusyrityksestä niin ensimmäisenä nykypäivänä pitää olla jo ne ajot sovittu ennenkuin lähtee edes kursseille. Onnea ei kannata lähteä onkimaan varsinkaan tällä alalla. Jos on todella hyvä työpaikka ja mukavat työkaverit niin älä lähde yrittäjäksi ihan palkkatyöläisenä on paljon mukavampaa ja palkkaa jää jopa reilusti enemmän taskuun kuin yrittäjänä. Oma nimi auton ovessa on kuitenkin aika mitätön asia?
      En tiennytkään,että Bussissa (km9312) on näin kiinnostunut yrittäjän arjesta ,että näki vaivaa
      kaivaa vanhan viesti 9 vuoden takaa. Muista nyt Tuomas,että YTK ei auta yrittäjää,eikä auta kukaan muukaan. Ehkä pelastusarmeija?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      58
      3918
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      167
      2407
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2174
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      142
      2103
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      424
      1484
    6. 79
      1251
    7. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      140
      1235
    8. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1155
    9. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      92
      1146
    10. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      56
      1100
    Aihe