joita käytellään eri tavoin.
Esimerkkinä 'ehkä'- sana muoto 'ehken'.
Toiset käyttävät jälkimmäistä myös myönteisissä
lauseissa, kuten "Ehken menisin sinne." Monet sanovat mieluummin "Ehkä menisin.." tai "Ehken sittenkään.."
Toinen, jota olen huomannut käytettävän kahdella tavalla, on 'monta'-indefiniittipronomini. Jotkut sanovat: "Sinne ei monta marjaa jäänyt..", toiset taas: "Sinne ei montaa marjaa jäänyt.."
Pieniä sanoihin liityviä juttuja, joilla ei ymmärtämisen kannalta ole merkitystä, mutta jotka kuitenkin huomataan.
-Mitä mieltä olet näistä?
-Oletko kiinnittänyt huomiota muihin saman tapaisiin sanoihin?
Sanoja
9
646
Vastaukset
- turha aihe
Mutta minua ärsyttää suunattomasti sanojen; kuka ja ketä väärin käyttö.
Nuorisolla se tuntuu olevan jo ihan tapa, koska TV ja radiokin niitä suosii.Nykänen.
Tuossa sitaatissahan on kyseistä sanaa käytetty
siinä tavallisemmassa muodossa.
Miltä se kuulostaisi toisella tavalla: "Ehken otin, ehken en."
Pikku jutuistahan tässä on kysymys, kuten jo sanoinkin avauksessa.
Tuo 'ketä'-muoto silloin kun tarkoitetaan 'kuka' on todella ollut jo kymmeniä vuosia ainakin eteläisessä osassa maata käytössä. Kaikkeen tottuu. :)- misä
satu kirjoitti:
Nykänen.
Tuossa sitaatissahan on kyseistä sanaa käytetty
siinä tavallisemmassa muodossa.
Miltä se kuulostaisi toisella tavalla: "Ehken otin, ehken en."
Pikku jutuistahan tässä on kysymys, kuten jo sanoinkin avauksessa.
Tuo 'ketä'-muoto silloin kun tarkoitetaan 'kuka' on todella ollut jo kymmeniä vuosia ainakin eteläisessä osassa maata käytössä. Kaikkeen tottuu. :)Minulta kysytään, mitäs tykkäsit käydä maailmanpyörässä,
Minä vastaan, sehän on näin, kun sinä meet maailmanpyörään niin pelottavaa se oli, pelotti ihan sikamaisesti mutta olihan se ihan siistii. - Satu*
misä kirjoitti:
Minulta kysytään, mitäs tykkäsit käydä maailmanpyörässä,
Minä vastaan, sehän on näin, kun sinä meet maailmanpyörään niin pelottavaa se oli, pelotti ihan sikamaisesti mutta olihan se ihan siistii.käyttämään tuota "sinä-passiivia", joka kyllä joskus kuulostaa hassulta.
Olen lähdössä, mutta jos keksit muita
h a s s u j a taikka h a u s k o j a tai kummallisia sanoja, niin kerro meillekin!
Sana(t) on /ovat vapaa(t).
:)
- Sannanen
Hei, voiko olla totta, että olet tammikuusta 2001 alkaen kirjoittanut tänne yli 6000 viestiä? Kurkistin tuonne "hae kaikki nimimerkin kirjoittamat viestit", siellä ainakin niin kerrottiin.
Jos näin ahkera olet ollut, olet kyllä sanoilla harjoitellut! Olet kirjoittanut keskimäärin 2,5 viestiä joka ikinen päivä! Jos vielä muillakin areenoilla keskustelet, voisit kyllä jo ehken/ehkä sen kirjankin julkaista, nettitekstisi ovat valmiina!
Hyvää jatkoa nettikirjailijalle!- Satu*
Aloitin joskus syksyllä 2005.
Tuo nikki silloin rekisteröityessäni hyväksyttiin,
ja jälkeen päin vasta huomasin, että oli jo ollut toisellakin sama nikki.
Silloin tällöin olen tänne kurkistanut.
Olen kyllä kirjoittanut joskus ilman nikkiä
ja joskus Merilii-nikilläkin. Esim. tuolla Kahvipirtissä.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mielestäni tuo ehken sana on väännös tai lyhennys sanoista ehkä en, siis vähän empivä en.
Ketä sana on varmaankin murresana, ainakin kotiseudullani sanotaan ketä se oli, kun kun kysytään kuka se oli.
Onko kuka sanan monikko keitä - keitä siellä oli, kyllä kai?- Merjaliisa
Mutta miksi monet kirjoittavat *siittä*, vaikka pitäisi sanoa siitä?
- Sitä näkee
Merjaliisa kirjoitti:
Mutta miksi monet kirjoittavat *siittä*, vaikka pitäisi sanoa siitä?
silti jonkin verran.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1763408
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten5012735Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!381524Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?1011379Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?221231- 451159
Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3171084Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti491062Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1201028Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.36946