Soviteltu päiväraha

ja etätyö?

Apua/vinkkejä tarvittaisiin:
tarjolla olisi osa-aikaista työtä, jossa työaika olisi n. 2 vko/kk, vuoden määräaik.sopimus. Koska työaika olisi vähemmän kuin ” 75 prosenttia alalla sovellettavasta kokoaikaisen työntekijän työajasta”, niin olisin silloin käsittääkseni oikeutettu soviteltuun päivärahaan?

MUTTA koska työ olisi valtaosin etänä suoritettavaa työtä, niin mitäs silloin tapahtuu?

Netistä (mm.ytk:n sivut) löytyy infoa, jossa sanotaan mm. seuraavaa: ” Oikeutta soviteltuun työttömyyspäivärahaan ei ole ... jos työantajalla ei ole mahdollisuutta valvoa tehtyä työaikaa, jolloin työttömyyskassa ei pysty toteamaan, täyttääkö henkilö sovitellun työttömyyspäivärahan saamisen edellytykset”!?

Jos ainoa järkevä tapa työllistyä haja-asutusalueella omalle alalleen olisi etätyö, niin nouseeko työllistymisen esteeksi todellakin se, ettei ”työnantaja voi valvoa työaikaa”?? Millä tavoin työnantajalle voidaan järjestää mahdollisuus ”valvoa” (nettikamera, piilokamera, virallinen valvoja etätyöpaikkakunnalle tms.)??

Onko olemassa mitään järkevää tapaa ratkaista ongelma?

11

2044

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tilanteissa...

      Joissain tilanteissa myös etätyö muistini mukaan mahdollistaa sovitellun päivärahan. Nuo jutut vain taidetaan ratkaista tapaus kerrallaan, joten tilanne on siinä mielessä riskaabeli. Jos otat työn vastaan, se on kassan ratkaistavissa oleva asia, onko soviteltuun oikeus vai ei. Ja tuohan on jälkikäteistä harkintaa.

      Muistini hämäristä tulee jotain sellaista mieleen, että jos työn lopputulos on riittävästi kontrolloitua, niin soviteltu on mahdollinen. Palkanmaksu täytyy ilmeisesti olla kappalepalkka tms.

      Tämä on kyllä hyvin hataraa muistitietoa, mutta työttömyyskassassa ottavat paremmin kantaa asiaan. Mutta kuten sanottua, mahdotonta ei etätyön osalta soviteltu taida olla.

    • Kiikaa

      Tuossa pari työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan ratkaisua. Ehkä niistä on jotain apua:

      V työskenteli tutkimushaastattelijana. Työ tehtiin etätyönä ovelta ovelle -haastatteluina kodeissa tai yrityksissä. Säänneltyä työaikaa ei ollut ja palkka maksettiin haastattelujen kappalemäärien perusteella. V seurasi itse työaikaansa projektikohtaisella erillisellä seurantalomakkeella. Työttömyysturvalautakunta katsoi, ettei työnantaja kontrolloinut V:n työaikaa, koska V:n itsensä täyttämiä seurantalomakkeita ei voitu pitää riittävänä työaikavalvontana. V:llä ei ollut oikeutta soviteltuun työttömyyspäivärahaan.
      (TTLK 819/1/A).

      Silloin, kun hakija esittää riittävän selvityksen työnantajan mahdollisuudesta valvoa tehtyä työaikaa, hakijalla on oikeus soviteltuun työttömyyspäivärahaan. Selvitys työnantajan valvonnasta voi olla esimerkiksi se, että työtä tehdään työn­anta­jan toimi­ti­loissa sovi­tulla työajal­la. Pelkästään se, että työ tehdään muualla kuin työantajan toimitiloissa ei aina merkitse sitä, etteikö työnantajalla olisi mahdollisuutta valvoa tehtyä työaikaa.

      Työttömyysturvalautakunnan ratkaisu:
      K työskenteli tutkimushaastattelijana. Työnantajan antaman todistuksen mukaan työ käsitti erilaisia henkilökohtaisesti yrityksissä, kotitalouksissa tai tapauskohtaisesti erikseen vuokratussa toimitilassa tehtäviä sekä puhelimitse tehtäviä projektiluonteisia haastatteluja. Jokainen projekti ohjeistettiin kirjallisesti sisältäen tarkkaan rajatun aikataulun ja palkkausperusteet. Palkkaus oli yleensä suoritepalkka. Työntekijä piti haastatteluista työkirjaa, johon hän merkitsi työhön käytetyn ajan 15 minuutin tarkkuudella. Työnantajan edustaja hyväksyi työkirjan ja palkka maksettiin kirjan perusteella. Työskentelyä valvottiin siten, että ensivaiheessa työntekijä ilmoitti työn aloittamisen ja oli myös työn kestäessä päivittäin yhteydessä keskuspaikkaan. Varsinaiseen haastatteluaikaan käytetty aika kirjautui lisäksi haastattelussa käytettävään kannettavaan tietokoneeseen. Tehty työ tarkastettiin satunnaisesti jälkikäteen myös haastatelluilta. Todistuksen mukaan K:n työaika vaihteli 0-45 tuntia viikossa. Työttömyysturvalautakunta katsoi, että K oli osa-aikatyötä tekevä henkilö, jolle oli maksettava soviteltua työttömyyspäivärahaa, mikäli sen saamisen muut edellytykset täyttyivät. (2401/0/A)

      Mikä mahtaa olla työsi työtapa? Jos se on tietokoneella tehtävää työtä, niin kontrollointihan on silloin helppoa.

      • tietokoneella

        tehtävä (suunnittelu)työ; graaf.suunnittelua, lehden/esitteiden taittotyötä, kuvankäsittelyä jne. Työn tekisin enimmäkseen kotoa käsin omalla koneella ohjelmilla. Tuntimäärä / kuukausi saattaisi hieman vaihdella, mutta joka tap.alle tuon 75 %.

        Eli työajan kontrollointi omasta puolestani on/olisi todella helppoa, mutta mikä on työnantajan "todistevelvoite" siitä, että kyttää tarpeeksi työntekijänsä ajankäyttöä ja millä tavoin?
        Työnantajan kanssa oltaisiin luonnollisesti yhteydessä sekä puhelimitse, että sähköpostilla.

        Tuntuu vain niin hullulta riskaabelilta, että ensin pitäisi tehdä vuoden määräaikainen työsopimus, ja vasta sen jälkeen saada päätös siitä onko oikeutettu soviteltuun päivärahaan vai ei!
        Siinä tapauksessa olisi jälleen vaara, että ottamalla työtä vastaan tulot tippuisivat... Samoin on todella ikävää saattaa tuleva mahdollinen työnantaja tilanteeseen, jossa se joutuu valtaisasti selvittelemään ja tilittelemään omia valvonta/kontrollitoimiaan. Käy helposti niin, että heidän helpompi ottaa tilalle joku tekijä, jonka kanssa ei upota byrokratiamössöön.


      • tässä maassa homma
        tietokoneella kirjoitti:

        tehtävä (suunnittelu)työ; graaf.suunnittelua, lehden/esitteiden taittotyötä, kuvankäsittelyä jne. Työn tekisin enimmäkseen kotoa käsin omalla koneella ohjelmilla. Tuntimäärä / kuukausi saattaisi hieman vaihdella, mutta joka tap.alle tuon 75 %.

        Eli työajan kontrollointi omasta puolestani on/olisi todella helppoa, mutta mikä on työnantajan "todistevelvoite" siitä, että kyttää tarpeeksi työntekijänsä ajankäyttöä ja millä tavoin?
        Työnantajan kanssa oltaisiin luonnollisesti yhteydessä sekä puhelimitse, että sähköpostilla.

        Tuntuu vain niin hullulta riskaabelilta, että ensin pitäisi tehdä vuoden määräaikainen työsopimus, ja vasta sen jälkeen saada päätös siitä onko oikeutettu soviteltuun päivärahaan vai ei!
        Siinä tapauksessa olisi jälleen vaara, että ottamalla työtä vastaan tulot tippuisivat... Samoin on todella ikävää saattaa tuleva mahdollinen työnantaja tilanteeseen, jossa se joutuu valtaisasti selvittelemään ja tilittelemään omia valvonta/kontrollitoimiaan. Käy helposti niin, että heidän helpompi ottaa tilalle joku tekijä, jonka kanssa ei upota byrokratiamössöön.

        toimii. Olin taannoin "kokeiluluontoisesti" noin 11 vuotta pelkällä provisiolla tehtävässä työssä. Välillä tulosta tuli, välillä ei. Riittävän pitkä kokeilu mielestäni.

        Systeemi on sikäli mätä, että verovaroin istuva virkailija byrokraatti voi tehdä päätöksensä aina ja iankaikkisesti, joko työttömän haitaksi tai hyväksi. Käytännössä tulee vielä se ikävä tilanne, että joudut ehkä vaatimaan koko vuoden selvitykset työnantajaltasi jälkikäteen. Tämän kun pakon edessä sitten vaadit, muutenkin kiireiseltä yrittäjältä, koska byrokraatti sitä haluaa lukea, voit olla varma, ettet pääse enää jatkossa niihin hommiin. Jotta byrokratiaa saadaan purettua, perustetaan uusia toimikuntia, komiteoita ja mietintäryhmiä tätä hullutusta vähentämään. Siis sitä vain lisätään. Bruttokansantuote kasvaa!

        Suomessa tällä lainsäädännöllä työtön on työtön ja muutamankin tunnin viikossa työtä tekevä on työllinen. Välimuotoja ei oikein ole, paitsi ehkä muusikkojen liitto tekee poikkeuksen keikkailijoiden suhteen. Väärin perustein maksettu kassakorvaus peritäänkin sitten takaisin. Päätöksestä ei voi valittaa... paitsi Eduskunnan Oikeusasiamiehelle. Tämä kannattaa sitten muistaa, jos käy röpelösti. Nämä ja monet muut epäkohdat ovat varmasti työhallinnon tiedossa, mutta Suomen Laki I ja II uudelleen kirjoitusta on näiltä osin turha odottaa, kukaan ei sitä tee.


      • selkeästi työnantajan antamaa tehtävää suorittava henkilö ei ole oikeutettu soviteltuun päivärahaan silloin, kun työnantaja ei ole jatkuvasti fyysisesti valvomassa tämän työaikoja! Tällaisen periaatteen laaja soveltaminen merkitsisi sitä, että moni suoritepalkkaista osa-aikatyötä nyt tekevä menettäisi MAHDOLLISUUTENSA TYÖHÖN ja työnantajat puolestaan heille tuiki tarpeelliset TYÖNTEKIJÄT. En tiedä, miten tätä säännöstä voitaisiin kiertää silloin, jos sitä ruvetaan jääräpäisesti soveltamaan... Riittäisikö valvonnaksi esimerkiksi se, että pomo soittelisi tai tekstailisi keikalla oleville alaisilleen kysyäkseen työn edistymisestä?
        Etätyöhön eivät päde monien muiden työpaikkojen säännöt, mm. se, joka edellyttää työntekijän läsnäoloa työpaikalla tiettyinä (työ)aikoina. Kuitenkin moni etätyö on luonteeltaan sellainen, että sitä kannattaa tehdä vain tiettyinä vuorokaudenaikoina, joten käytännössä siis tämäntyyppiselle työlle muotoutuvat hyvinkin säännölliset työajat.
        On olemassa myös iltaisin ja viikonloppuisin tehtäviä opetus- yms. töitä, joiden esimiesvalvonta on käytännössä vähäistä - pomojen työrupeamathan sijoittuvat yleensä virka-aikaan. Aika usein nämäkin tehtävät ovat osa-aikaisia tai keikkaluonteisia, joten niiden suorittajat saattavat tarvita soviteltua työttmyysturvaa. Onko näissä tilanteissa tullut vastaavaa älämölöä työttömyysturvan maksajan taholta kuin mitä etätyössä?
        Sitä paitsi se, että jokin työttömyysturvalautakunta hyväksyy osa-aikaisen etätyöläisen sovitellun päivärahan/työmarkkinatuen saajaksi ja toinen taas hylkää, sotii tasa-arvoa vastaan!


      • Kiikaa...
        piruitte kirjoitti:

        selkeästi työnantajan antamaa tehtävää suorittava henkilö ei ole oikeutettu soviteltuun päivärahaan silloin, kun työnantaja ei ole jatkuvasti fyysisesti valvomassa tämän työaikoja! Tällaisen periaatteen laaja soveltaminen merkitsisi sitä, että moni suoritepalkkaista osa-aikatyötä nyt tekevä menettäisi MAHDOLLISUUTENSA TYÖHÖN ja työnantajat puolestaan heille tuiki tarpeelliset TYÖNTEKIJÄT. En tiedä, miten tätä säännöstä voitaisiin kiertää silloin, jos sitä ruvetaan jääräpäisesti soveltamaan... Riittäisikö valvonnaksi esimerkiksi se, että pomo soittelisi tai tekstailisi keikalla oleville alaisilleen kysyäkseen työn edistymisestä?
        Etätyöhön eivät päde monien muiden työpaikkojen säännöt, mm. se, joka edellyttää työntekijän läsnäoloa työpaikalla tiettyinä (työ)aikoina. Kuitenkin moni etätyö on luonteeltaan sellainen, että sitä kannattaa tehdä vain tiettyinä vuorokaudenaikoina, joten käytännössä siis tämäntyyppiselle työlle muotoutuvat hyvinkin säännölliset työajat.
        On olemassa myös iltaisin ja viikonloppuisin tehtäviä opetus- yms. töitä, joiden esimiesvalvonta on käytännössä vähäistä - pomojen työrupeamathan sijoittuvat yleensä virka-aikaan. Aika usein nämäkin tehtävät ovat osa-aikaisia tai keikkaluonteisia, joten niiden suorittajat saattavat tarvita soviteltua työttmyysturvaa. Onko näissä tilanteissa tullut vastaavaa älämölöä työttömyysturvan maksajan taholta kuin mitä etätyössä?
        Sitä paitsi se, että jokin työttömyysturvalautakunta hyväksyy osa-aikaisen etätyöläisen sovitellun päivärahan/työmarkkinatuen saajaksi ja toinen taas hylkää, sotii tasa-arvoa vastaan!

        ...On olemassa myös iltaisin ja viikonloppuisin tehtäviä opetus- yms. töitä, joiden esimiesvalvonta on käytännössä vähäistä - pomojen työrupeamathan sijoittuvat yleensä virka-aikaan. Aika usein nämäkin tehtävät ovat osa-aikaisia tai keikkaluonteisia, joten niiden suorittajat saattavat tarvita soviteltua työttmyysturvaa. Onko näissä tilanteissa tullut vastaavaa älämölöä työttömyysturvan maksajan taholta kuin mitä etätyössä?...

        Tuollaisissa tilanteissa useimmiten ei ongelmia sovitellun maksamisessa ole. Tosin voi olla monenlaisia tilanteita, joten yleispätevästi en väitä mitään, mutta useimmiten ei ongelmia noissa tilanteissa liene.

        ...Sitä paitsi se, että jokin työttömyysturvalautakunta hyväksyy osa-aikaisen etätyöläisen sovitellun päivärahan/työmarkkinatuen saajaksi ja toinen taas hylkää,,,

        Työttömyysturvalautakuntia on vain yksi, sijaitsee Helsingissä. Sen sijaan työkkäreissä toimivia työvoimatoimikuntia on lähes joka työkkärin yhteydessä.

        Saattaa olla, että nuo etätyö-jutut ratkeavat useimmiten vasta valitusasteessa (ensivaiheessa työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnassa = entinen työttömyysturvalautakunta), joten aika epävarmalle pohjalle lähtee se, ken etätyötä lähtee tekemään.

        Ensi vaiheessa asian tutkii yleensä maksaja eli työttömyyskassa/kela.


    • On pullon kaula tämä juttu

      ...kanssa neuvotella ja pyytää kirjallinen etukäteishyväksynnän työn valvomistavalle, sellaisen, joka tyydyttää heitä?

      Itse kyselin liitostani etukäteen, jos sattuisin saamaan töitä päiväksi tai kahdeksi viikossa. Sanoivat, että hirveän tarkka kirjanpito pitää olla sekä työnantajalla että itselläni siitä kuinka kauan olen ollut päivittäin työpaikallani työtä tekemässä.

      Jos sellaisen työn satun saamaan, vaadin kyllä kirjallisen hyväksynnän liitolta valvontatavasta ennen kuin uskaltaudun tekee yhtään mitään missään.


      Kannattaa kysyä liitosta, mulla osasisvat ainakin puhelimessa selittää pelisäännöt. Sitä en kysynyt, suostuvatko etukäteen hyväksymään kirjallisena kirjanpitotapamme.

      • Kiikaa

        ...Itse kyselin liitostani etukäteen, jos sattuisin saamaan töitä päiväksi tai kahdeksi viikossa. Sanoivat, että hirveän tarkka kirjanpito pitää olla sekä työnantajalla että itselläni siitä kuinka kauan olen ollut päivittäin työpaikallani työtä tekemässä...

        Tuossa liitto on väärä kyselypaikka, pitäisi kysyä työttömyyskassasta, joka asian ratkaisee. Liitosta kyllä voidaan auliisti vastailla, mutta voidaan vastata väärin. Tämä todettu useaankin kertaan käytännössä.

        Tosin kassankaan ratkaisu ei välttämättä jää pysyväksi, sillä kassan päätöksistä saa TE-keskuksen työttömyysasiamies valittaa ja kassan toimintaa valvoo STM:n vakuutusvalvontavirasto. Ne molemmat voivat panna kassan päätöksenteon uusiksi, toinen valitusasteen kautta, toinen oitis.

        Epävarmalla pohjalla on siis monesti työttömän toimeentulo.

        ...Jos sellaisen työn satun saamaan, vaadin kyllä kirjallisen hyväksynnän liitolta valvontatavasta ennen kuin uskaltaudun tekee yhtään mitään missään...

        Liitolla eikä työttömyyskassallakaan ole oikeutta antaa sitovia ennakkopäätöksiä. Jos asia viranomaisten taholta kyseenalaistetaan, niin sitten liiton/kassan paperilla ei ole enempää arvoa, kuin mitä on wc-paperilla.

        ...Sitä en kysynyt, suostuvatko etukäteen hyväksymään kirjallisena kirjanpitotapamme...

        Ks. edellä. Eivät siis voi, ainakaan oikeudellisesti sitovasti.


      • Kiikaa kirjoitti:

        ...Itse kyselin liitostani etukäteen, jos sattuisin saamaan töitä päiväksi tai kahdeksi viikossa. Sanoivat, että hirveän tarkka kirjanpito pitää olla sekä työnantajalla että itselläni siitä kuinka kauan olen ollut päivittäin työpaikallani työtä tekemässä...

        Tuossa liitto on väärä kyselypaikka, pitäisi kysyä työttömyyskassasta, joka asian ratkaisee. Liitosta kyllä voidaan auliisti vastailla, mutta voidaan vastata väärin. Tämä todettu useaankin kertaan käytännössä.

        Tosin kassankaan ratkaisu ei välttämättä jää pysyväksi, sillä kassan päätöksistä saa TE-keskuksen työttömyysasiamies valittaa ja kassan toimintaa valvoo STM:n vakuutusvalvontavirasto. Ne molemmat voivat panna kassan päätöksenteon uusiksi, toinen valitusasteen kautta, toinen oitis.

        Epävarmalla pohjalla on siis monesti työttömän toimeentulo.

        ...Jos sellaisen työn satun saamaan, vaadin kyllä kirjallisen hyväksynnän liitolta valvontatavasta ennen kuin uskaltaudun tekee yhtään mitään missään...

        Liitolla eikä työttömyyskassallakaan ole oikeutta antaa sitovia ennakkopäätöksiä. Jos asia viranomaisten taholta kyseenalaistetaan, niin sitten liiton/kassan paperilla ei ole enempää arvoa, kuin mitä on wc-paperilla.

        ...Sitä en kysynyt, suostuvatko etukäteen hyväksymään kirjallisena kirjanpitotapamme...

        Ks. edellä. Eivät siis voi, ainakaan oikeudellisesti sitovasti.

        lienee velvollinen avustamaan satunnais- tai osa-aikatyöntekjää, jonka soviteltu työttömyysturva on evätty tässä ketjussa mainittuihin valvonnanpuuttumis- tms. syihin vedoten. Mutta kuinka pitkään sosiaalitoimi auttaa tällaista henkilöä?
        Työvoimatoimiston velvollisuus olisi järjestää samaiselle osa-aikatyöntekijälle toinen työ, jota hän voisi tehdä em. osa-aikatyönsä ohella ilman, että työtehtävät kilpailevat samasta tekijänsä ajasta. (Viimeisin lauseeni tietysti pätee keneen tahansa riittämättömin palkoin osa-aikatyötä tekevään!)
        Mutta ketään ei pidä savustaa työmarkkinoilta sen takia, että he joutuvat tyytymään osa-aikaiseen työhön silloin, kun riittävästi jatkuvaa kokoaikatyötä ei ole todellisuudessa saatavana. Eivätkö työvoimatoimistot kuitenkin patistele soviteltua työttömyysturvaetuutta saavia osa-aikatyöläisiä kokopäivätyöhön?
        Ja mihin voi työttömyysturvaetuuspäätöksestä valittaa ja kuinka kauan valituksen käsittely kestää? Tietääkö kukaan, avustaako kunnan sosiaalitoimi valittajaa em. prosessin käsittelyn aikana?
        Ja lukeeko kukaan oikea päättäjä näitä palstoja? Voiko tällaiset asiasta nousseet urputukset siirtää foorumiin, jossa joku päätösvaltainen saa ne helposti luettavakseen?


      • Kiikaa
        piruitte kirjoitti:

        lienee velvollinen avustamaan satunnais- tai osa-aikatyöntekjää, jonka soviteltu työttömyysturva on evätty tässä ketjussa mainittuihin valvonnanpuuttumis- tms. syihin vedoten. Mutta kuinka pitkään sosiaalitoimi auttaa tällaista henkilöä?
        Työvoimatoimiston velvollisuus olisi järjestää samaiselle osa-aikatyöntekijälle toinen työ, jota hän voisi tehdä em. osa-aikatyönsä ohella ilman, että työtehtävät kilpailevat samasta tekijänsä ajasta. (Viimeisin lauseeni tietysti pätee keneen tahansa riittämättömin palkoin osa-aikatyötä tekevään!)
        Mutta ketään ei pidä savustaa työmarkkinoilta sen takia, että he joutuvat tyytymään osa-aikaiseen työhön silloin, kun riittävästi jatkuvaa kokoaikatyötä ei ole todellisuudessa saatavana. Eivätkö työvoimatoimistot kuitenkin patistele soviteltua työttömyysturvaetuutta saavia osa-aikatyöläisiä kokopäivätyöhön?
        Ja mihin voi työttömyysturvaetuuspäätöksestä valittaa ja kuinka kauan valituksen käsittely kestää? Tietääkö kukaan, avustaako kunnan sosiaalitoimi valittajaa em. prosessin käsittelyn aikana?
        Ja lukeeko kukaan oikea päättäjä näitä palstoja? Voiko tällaiset asiasta nousseet urputukset siirtää foorumiin, jossa joku päätösvaltainen saa ne helposti luettavakseen?

        ...velvollinen avustamaan satunnais- tai osa-aikatyöntekjää, jonka soviteltu työttömyysturva on evätty tässä ketjussa mainittuihin valvonnanpuuttumis- tms. syihin vedoten....

        Periaatteessa on, jos toimeentulotuen tarvenormit täyttyvät. Tällaisessa tilanteessahan mitään perusturvan alentamisia ei ole mahdollista tehdä.

        ...Mutta kuinka pitkään sosiaalitoimi auttaa tällaista henkilöä?...

        Niin kauan kuin toimeentulotuen tarve on. Tosin toimeentulotukinormit täyttyvät aika matalalla tulotasolla, joten kovin kummoista toimeentulotukea ei taida olla tarjolla.

        ...Työvoimatoimiston velvollisuus olisi järjestää samaiselle osa-aikatyöntekijälle toinen työ, jota hän voisi tehdä em. osa-aikatyönsä ohella ilman, että työtehtävät kilpailevat samasta tekijänsä ajasta...

        No jaa, eipä nuo työkkärit ole tainneet sitä perustehtäväänsä toteuttaa vuosikausiin. Niistä on tainnut tulla vain rangaistustenjakolaitoksia. Moni toimisto taitaa olla miehitetty pikkuhitlereillä.

        ...Eivätkö työvoimatoimistot kuitenkin patistele soviteltua työttömyysturvaetuutta saavia osa-aikatyöläisiä kokopäivätyöhön?...

        Niin kai pitäisi, vaan kun joku on saanut vaikka tunninkin viikossa kestävän työn, niin taitavat työkkärit käytännössä unohtaa tällaisen henkilön. Hänhän on työssä, joten ei rasita enää työttömyystilastoja.

        ...Ja mihin voi työttömyysturvaetuuspäätöksestä valittaa ja kuinka kauan valituksen käsittely kestää?...

        Kun on saanut maksajan hylkäyspäätöksen, niin sitten voi valittaa työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnalle ja sen päätöksestä vakuutusoikeuteen.

        Kokonaisuudessaan päätöksenteon noin-kestoajat:

        1. työvoimatoimikunnan lausunto n. 2 kk

        2. maksajan päätös 1-4 viikkoa

        3. työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan ratkaisu 6 kk

        4. vakuutusoikeuden ratkaisu 1 v

        Pitkä ja kivinen tie on siis työttömän valitustie. Tehty kai tarkoituksella.

        Ja tarkoituksella kai työttömillä on ihan oma valitustiensä eikä esim. valitukset mene hallinto-oikeuksiin, jolloin valituksia olisi vaikeampi kohdella muilla periaatteilla kuin mitä muiden valittajien valituksia.

        Nythän työvoimatoimikuntien päätökset vain pääsääntöisesti vahvistetaan valitusasteissa. Päätöksen muuttuminen taitaa olla aika harvinaista herkkua.

        ...avustaako kunnan sosiaalitoimi valittajaa em. prosessin käsittelyn aikana?...

        Ei. Apua voi pyytää liitolta, jos sellaiseen kuuluu, sekä oikeusaputoimistoista.

        ...Ja lukeeko kukaan oikea päättäjä näitä palstoja?...

        Eiköhän näitä lueta. Minä olen myös joskus lähetellyt näistä ketjuista linkkejä eteenpäin. Ja niin taitaa joku muukin tehdä. Tästä en viitsi lähetellä, kun aika moni kirjoitus on minun kirjoittamani. Tee sinäkin niin tai pyydä joku, jota ei voida näihin kirjoituksiin yhdistää, tekemään se. Osoitteita löytyy niin valtioneuvoston kuin Eduskunnankin sivuilta.


    • Anonyymi

      Tästäkin ketjusta on vuosia aikaa, mutta tilanne on yhä yhtä epäselvä. Haluaisin kovasti ottaa osa-aikaisen etätyön vastaan, mutta vaikka parhaillaan on korona-pandemia, niin osa-aikaisen etätyön palkan ja sovitellun päivärahan varmistaminen etukäteen on yhtä mahdotonta. Kukaan ei halua luvata, miten toimimalla voisi varmistaa, ettei tule menettämään oikeuttaan ansiosionnaiseen. Ei tarvita muuta kuin selkeät ohjeet. Käsittämätöntä! Työtä EI tässä tilanteessa kannata ottaa vastaan, tai voi menettää toimeentulonsa (ansiosidonnaisen) kokonaan! Kukahan uskaltaisi ottaa näin suuren riskin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2865
    3. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2105
    4. Mietin että

      Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1565
    5. Oot ilkee paha noita

      Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

      Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

      Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

      Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

      Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1260
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

      Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe