Vedenlämmitin (peltier -elementistä)

vesi ei saa jäätyä

Terve,

Tartteis ideoida vedenlämmitintä, joka siis estää ulkona veden jäätymisen ja mahdollisesti pitää hieman lämpimänä ( 10.. 20 celcius). Ajattelin peltier -elementtiä käyttää ja virtalähteenä akkua (12V). Lähinnä kiinnostaisi, miten projektista saisi "automaattisen" ettei vettä tarvitse koko aikaa lämmittää, tai ainakin niin, ettei lämmittäminen ole kokoaikaa päällä..

6

1304

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taatti.

Miksi peltierelementti, kun pelkkä sähkövastus on parempi.
      Ja ohjaat tuota lämmitintäsi jääkaapin termostaatilla. Niitä löytynee käytettynä kierrätyskeskuksesta.

Lämmitysvastuksen teho tai siis ohmimäärä (kun jännite 12V) riippuu siitä vesitilavuudesta. Yksikertaisinta lienee ostaa elektroniikkaliikkeestä vastuslankaa tai valmis tehovastus, jonka upottaa veteen.

• vesi ei saa jäätyä

No näinpä tietysti... Kiitoksia ideasta!

• H.Ystereesi

Jääkaapin termostaatti tarvitsee invertterin jos sitä tuollaiseen käyttöön halutaan.

• Reino
        H.Ystereesi kirjoitti:

Jääkaapin termostaatti tarvitsee invertterin jos sitä tuollaiseen käyttöön halutaan.

Yleensä termostaatista löytyy vaihtokärjet, mutta jos ei löydy, niin termostaatilla ohjaa relettä siten, että lämmitysvastukseen virta releen lepokoskettimien kautta. Autoreleitä, joissa vaihtokärjet, (12V) saa tarvikeliikkeestä muutamalla eurolla.

Sitten on lieden ja uunin termostaatteja, jotka käy suoraan. Yleensä lämpötila-alue riittää, mutta jos ei, niin vähän ruvaa termostaatin säätöjä.

Noita termostaatteja olen nähnyt pilvin pimein esim. Joensuun kierrätyskeskuksessa.

• Raimo.
        Reino kirjoitti:

Yleensä termostaatista löytyy vaihtokärjet, mutta jos ei löydy, niin termostaatilla ohjaa relettä siten, että lämmitysvastukseen virta releen lepokoskettimien kautta. Autoreleitä, joissa vaihtokärjet, (12V) saa tarvikeliikkeestä muutamalla eurolla.

Sitten on lieden ja uunin termostaatteja, jotka käy suoraan. Yleensä lämpötila-alue riittää, mutta jos ei, niin vähän ruvaa termostaatin säätöjä.

Noita termostaatteja olen nähnyt pilvin pimein esim. Joensuun kierrätyskeskuksessa.

Vähemmän lepotilassa kuluttavan kytkennän saa jääkaapin termostaatista, josta ei löydy vaihtokärkiä:

Transistori, esim. BC639 kytketään seuraavasti:
        1: Kollektorilta akun plussaan rele ja releen käämin yli estosuuntaan (nuoli plussaan päin) diodi 1N4001.

2: Emitteri akun miinukseen.

3: Kannalta plussaan vastus 4,7kohmia.

4: Releen kärjet kannan ja emitterin väliin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1536
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      21
      1035
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe