Lyhyt lapsi

äiti76

Hei!

Kirjoittelen hiukan meidän 4,5 vuotiaan tyttömme kasvuun liittyvistä asioista. Josko löytyisi "kohtalotovereita"? (ja ehkä myöhemmin kirjoittelen enemmän, jos keskustelua syntyy)

Laitanpa alkuun heti mittoja:

syntyessä rv 39 1 47cm ja 2700g

1v 67 cm ja 7050g
2v 77cm ja 9145g
3v 83 cm ja 10,8 kg
4v 88,7 cm ja 12kg
4,5v 94cm ja 12,7kg (minun mielestä hyvin tullut pituutta tässä välissä, mutta käyrillä mentiin kait samaa rataa)

(meillä on myös 1v 4kk ikäinen tyttö, joka oli 1 vuotiaana 70cm (hän myös kerran lääkärissä käynyt, vaikka ei varsinaisesti vielä rikokaan rajoja; itse olen ollut 1v 71cm)

Esikoista on seurattu ja tutkittua puoli vuotiaasta lähtien. Mitään syytä ei ole löytynyt, eikä myöskään sairautta.

2vk sitten olimme luustoikäröntgenessä ja tulos oli n. 3v 7kk, eli kasvu olisi mahdollisesti hiukan enemmän jäljellä, kun kalenteri-ikä sanoo.

Asiaan perehtyvä lääkäri suositteli meille seuraavaksi arginiini-acth-koetta, joka mittaa kasvuhormonin eritystä antamalla arginiinia.

Sen vaan tiedän, että koe kestää n. 4h, otetaan 6 verinäytettä...jäi aika paljon hämärän peittoon, mistä oikein onkaan kyse. Voisin ottaa yhteyttä lääkäriin. Aikakin jo tuli tammikuulle.

Jos koe näyttää, että kasvuhormonia ei erity, se ei ole vielä luotettava tieto, vaan koe pitää uusia; inhottavaa!

Ja kuitenkin se suurin kysymys, olisimmeko kuitenkaan valmiita kasvuhormonihoitoon (jos se meille "suotaisiin"!? Siitä ei ole vielä edes keskusteltu. Pelkään sivuvaikutuksia, onko niitä? Ja sitoohan se aika paljon!

Ja jos tyttömme aikuispituus olisi edes 150 cm, niin haluaisimmeko hoitoihin ryhtyä?

Tällä hetkellä pituuskäyrä on -3,1.

Itse olen 160cm ja mies 177cm. Äitini puolen suvussa on lyhyempiä ihmisiä.

Olisi kiva jutella, jos joku pohtii samoja asioita tai on kenties läpi jo käynyt...Ja kaikkien kommentit mukaan vaan!

Kiitos :)

10

5910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä sain koko lapsuus/nuoruus ajan kasvuhormooni hoitoa.. nyt aikuispituus on n.140cm
      minusta se oli hyvä että vanhemmat suostuivat aikoinaan. kasvuhormooni hoidon aloitukseen minulle.
      ja siihen pistoksen oottamiseen tottuu. minulle se oli sama asia, ku hampaitten pesu..eli normaali ilta
      rutiini.. jos näin voi sanoa.
      minulle sitä oli semmoinen vaikutus. et jaksoin paremmin kaikkea..

      • äiti76

        Kiitos viestistä ja kokemuksen jakamisesta. Minkä ikäinen olet nyt? Muistatko mitään huonoa liittyen kasvuhormoneihin? Lapsen itsetunnon kehitystä myös mietin. Onko sinua esim. kiusattu pituuden takia?

        Mukavaa syksyä sulle!


      • Lyhytmies24
        äiti76 kirjoitti:

        Kiitos viestistä ja kokemuksen jakamisesta. Minkä ikäinen olet nyt? Muistatko mitään huonoa liittyen kasvuhormoneihin? Lapsen itsetunnon kehitystä myös mietin. Onko sinua esim. kiusattu pituuden takia?

        Mukavaa syksyä sulle!


      • äiti76 kirjoitti:

        Kiitos viestistä ja kokemuksen jakamisesta. Minkä ikäinen olet nyt? Muistatko mitään huonoa liittyen kasvuhormoneihin? Lapsen itsetunnon kehitystä myös mietin. Onko sinua esim. kiusattu pituuden takia?

        Mukavaa syksyä sulle!

        nyt olen 24v ei minulla ole mitään huonoa sanomista niistä.. pelkästään positiivista.. ei mua oo kiusattu.. mut jos haluat kysyä enenmän. niin mun s-posti on [email protected]


      • Juppeli kirjoitti:

        nyt olen 24v ei minulla ole mitään huonoa sanomista niistä.. pelkästään positiivista.. ei mua oo kiusattu.. mut jos haluat kysyä enenmän. niin mun s-posti on [email protected]

        se olikin [email protected]


    • siis vieläkin pieni..

      mietit sitä kiusataanko lasta mahdollisesti.. mua kiusatiin tarhassa,kerhossa, ala ja ylä-asteella.. sen jälkeen muutin toiselle puolelle suomea ja olen jota kuinkin saanut nyt elää rauhassa, tietysti yleisillä paikoilla joutuu päivittäin kohtaamaan tuijotusta ja kyselyjä (myös typeriä kommentteja). Itse olen myöhemmin miettinyt, olisiko lapsena ollut helpompaa jos koulussa kaikille olisi tehty selväksi miksi olin muita pienempi, ja kerrottu etten itse eikä kukaan muukaan voinut asialle mitään, ja kaikkein tärkein ettei sairauteni tartu muihin! kuulostaa tyhmältä, mutta välillä itsestäni tuntui että olisin kantanut jotain tappavaa tautia ja ihmiset karttoi mua. Mutta siitä olen itse iloinen ettei mua kotona kohdeltu muita sisaruksia eri tavalla, ei mitään etuuksia tms. koulussa yritin myös tehdä kaiken mitä muutkin, mutta joissakin asioissa en voinut olla mukana. Pienuudesta ei pidä tehdä liian suurta numeroa lapselle, ainakin minä olen sitä mieltä nyt aikuisena. Lapsen pitäisi antaa yrittää kaikkea mitä ikäisensä tekee, ja vaikka epäonnistuessa siitä saattaa lannistua pahemmin kuin muut,pahempaa on se jos ei saa edes yrittää..
      itse olin kouluun mennessä 99cm, yläasteelle mennessä 120cm, ja nyt 24vuotiaana n.130cm..

    • tarenviikset

      Mun kaveli on 163.2 ja se on tooooodellla pieni. Ja se täyttää elokuussa 16 että onko hän liian pieni ja pitäiskö huolestua että kasvaako se enää. poika muuten

      • PäälliköMääly

        Joo no itsen olen sellaset 195 ja oon viistoist et ei siin sit mtn aika pikkunen


      • Silvasti88

        #TARENVIIKSET TUO ON AIKA ILKEETÄ ET SAISI PUHUA NOIN, SIIS VAIKKA HÄN ON PIENI NIIN SE EI OLE HÄNEN VIKANSA JA SINUN HYVÄNÄ YSTÄVÄNÄ PITÄISI YMMÄRTÄÄ T SILVASTI99


      • KuningaskunnansuurinET

        Joo mä oon tällänen "Tutti" mä oon huolissani kun en kasva pituutta vaan kasvan eteenpäin pelkästään että... :C


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6293
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4036
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2446
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1433
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe