Vakuutusoikeus

Vakuutusyhtiön kumileimasin

Minulla on meneillään eläkettä koskeva valitusasia vakuutusoikeudessa. Valitukseen lähettämäni lisätiedot oli kuitenkin vakuutusoikeudesta lähetetty vakuutusyhtiöön, joka esitti valituksen hylkäämistä. Tulee väkisin mieleen, mitä virkaa vakuutusoikeudella oikein on, nuijitaanko siellä päätökset vakuutusyhtiön sanelemien ehtojen mukaan? Eikö vakuutusoikeus olekaan itsenäinen päätöksentekoviranomainen, koska pyytää kaikesta lausunnon vakuutusyhtiöltä ennen päätöksensä tekemistä (hylkäämistä)? Prosessini on kestänyt jo 2,5 vuotta ja moni saattaakin käsittelyn pitkittyessä väsyä ja luovuttaa, antaen näin eläkkeen maksavalle vakuutusyhtiölle voiton. Omalla kohdallani eläkkeen kriteerit täyttyvät (on monta B-todistusta). On todella masentavaa ja nöyryyttävää aina uudestaan selittää, etten ole työkykyinen. Mikä ihme saisi vakuutusoikeuden "heltymään"? Millaisia kokemuksia toisilla on?

49

12648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kanava

      Miten tämä sairausvakuutukseen liittyy. Sairausvakuutus käsittää vain sairauspäivärahan, sairaanhoitokorvaukset,erityisrahan, äitiysrahat ja lääkkeet?

      Miksi eläke yms asioita jauhetaan tällä palstalla?

      • eläkkeet liittyvät

        usein läheisesti myöskin sairauksiin. Ei haittaa ainakaan meikäläistä yhtään.
        Laita valituksesi oikeaan osoitteeseen, eli ylläpidolle jos vaivaa. Tämä on siihen väärä palsta.


      • lzölhlkjhklj

        Äitiys ei ole sairaus. Niillekin asioille on oma
        osastonsa...


      • palstaa eläkeasioille

        Niin, pitäisikö olla palsta "Eläkeasiat" tai "Vakuutusasiat"? Tämän palstan nimenä voisi olla sairausvakuutus- ja eläkeasiat...


      • sekä että
        palstaa eläkeasioille kirjoitti:

        Niin, pitäisikö olla palsta "Eläkeasiat" tai "Vakuutusasiat"? Tämän palstan nimenä voisi olla sairausvakuutus- ja eläkeasiat...

        Kyllähän eläkeasiat ja sairasvakuutussysteemit yhteen kuuluvat! Useinhan ne käsitelläänkin rinnakkain noissa hakemusasioissa ja vaikuttavat toinen toisiinsa.

        Vaikeaa olisi jos pitäisi sanoa jutussa, että katsokaa seuraava palsta sieltä toisesta palstasta ja jatko seuraa taas täällä....:)

        Nimen muutos voisi olla palstalle paikallaan!


      • Paljon sairastava
        sekä että kirjoitti:

        Kyllähän eläkeasiat ja sairasvakuutussysteemit yhteen kuuluvat! Useinhan ne käsitelläänkin rinnakkain noissa hakemusasioissa ja vaikuttavat toinen toisiinsa.

        Vaikeaa olisi jos pitäisi sanoa jutussa, että katsokaa seuraava palsta sieltä toisesta palstasta ja jatko seuraa taas täällä....:)

        Nimen muutos voisi olla palstalle paikallaan!

        Voisi olla pääotsikko vaikka sosiaalivakuutus, jonka alla jaottelu sairausvakuutus, eläkkeet, kuntoutus, työttömyys, vakuutukset, vammaisetuudet j.n.e.
        Muuten, äitiysraha on sairausvakuutuslaissa. Ei siellä ole eläkkeitä ja vakuutuksia eli suurinta osaa mitä tässä osiossa keskustellaan.

        Kieltämättä liittyvät toisiinsa, mutta keskustelu olisi loogisempaa jos olisi jaottelu. Nyt on kovin sekalaista.

        Vielä parempi olisi, jos ketju, johon kirjoitetaan, nousisi kärkeen.

        Minua kyllä häiritsee tämä jaottelamattomuus, mutta voin jäädä sivuunkin. Olen löytänyt paremman foorumin, jossa enimmäkseen käyn kirjoittelemassa.

        Jatkakaa Te muut keskustelua.


      • Amalia

        Sammaa asiaa olen miettiny. Mukava palsta keskustella mutta pirun sekava. Minun äitiysrahapäätöksessä luki että" Teille on myönnetty sairausvakuutuslain se ja se §:n mukaan äitiysraha j.n.e.

        Sairausvakuutuksen alla olisi selkeämpi keskustella vain sairausvakuutuksesta. Lue ittekin mitä tuossa otsakkeessa ja ohjeissa lukee. Siinä lukee että keskustele sairausvakuutuksesta.

        Eläkkeet ja muut tältä palstalta hiiteen.


      • täällä

        ruuhkaakaan ole, joten ei haittaa.


      • Monisairas akka
        täällä kirjoitti:

        ruuhkaakaan ole, joten ei haittaa.

        Olen yrittänny pari kertaa ylläpidolle jaottelusta viestiä, vaan ei onnistu.
        Jos joku samaa mieltä oleva osaa laittaa, niin viitsisikö vaivautua. En ole kätevä koneella.

        Olen huomannut että täällä joskus vierailee tosi tietäviä ihmisiä, jotka ilmeisesti tekee ko. työtä työkseen. Vaikka tämä on kansalaisten keskustelupalsta, niin ei sen tartte välttämättä olla viranomaisten haukkumispalsta. Asiallisia vastauksia on tullut asiallisiin kysymyksiin. Asiantuntijat häippäsee heti kun keskustelu muuttuu haukuntalinjalle. Eihän niitten tietenni tartte vapaa-ajalla työtä tehdä.

        Jos joku kiltti todellinen asiantuntija vastailee, olisi hyvä että ei karkotettais pois.
        Olen saanut moneen asiaan tietyiltä nimimerkeiltä
        vinkkejä toisten esitämistä kysymyksistä. Ongelmathan on ihan samoja joka puolella. On ollut pohjaa tinkata asiasta sitten esim. kelan tiskillä. Miksiköhän asiakaspalveluun laitetaan sellaisia jotka eivät tiedä aina edes sitä, mitä kysseinen laitos hoitaa.

        Minulla on omassa kelassa yksi henkilö jonka kanssa pyrin hoitamaan asiat.Jos hänen luo pääsee, huokasen helpotuksesta. Ei hänkään kaikkia tiedä, mutta ottaa selville. Kysyy kaverilta tai soittaa läsnäollessani jollekin tietävälle. Hän tietää paljon muidenkin laitosten etuisuuksista ja neuvoo hakemaan.
        Kerran hän näytti luettelon mitä kaikkia kela tekee. Jottain sinnepäin että oli noin 140 erilailla määräytyvää etuutta. Hain silloin asumistukea ja niitä oli neljänlaista.


    • vakuutusoikeudesta?

      Vakuutusoikeus on Kelan ja vakuutusyhtiöiden hallinnoima ns. sosiaalituomioistuin.

      Siellä valtaa käyttävät vakuutusyhtiöiden kouluttamat vakuutuslääkärit, jotka toimivat vakuutusoikeuden ns.jaostoissa tuomarinvalan vannoneina tuomareina.

      Tämä toiminta ei aiheuta minkäänlaisia jääviysongelmia, toimiihan vakuutuslääkärit mafian tavoin, soluttautumalla kaikkiin valituselimiin, Kelaan, TEO:oon(terveydenhuollon oikeusturvakeskus) ja KKO:n(korkein oikeus) antamaan ed. mainittujen pyynnöstä "puolueettomia" lausuntoja potilaista.

      • sivusta seurannut

        Olen sivusta seuraannut tuttavani taistelua mafiaa (vakuutusyhtiö, muutoksenhakulautakunta, vakuutusoikeus) vastaan. Näyttää tosi rankalta, jossa ilmeisesti suurempi voima eli mafia voittaa lopultakin uuvuttamistaktiikalla.


      • vfg
        sivusta seurannut kirjoitti:

        Olen sivusta seuraannut tuttavani taistelua mafiaa (vakuutusyhtiö, muutoksenhakulautakunta, vakuutusoikeus) vastaan. Näyttää tosi rankalta, jossa ilmeisesti suurempi voima eli mafia voittaa lopultakin uuvuttamistaktiikalla.

        Vakuutusoikeus,muutoksenhakulautakunnat ja vastaavat käyvät mielestäni taistelua aikaan vastaan,he tietävät että päätösten perustelujen ja taustojen salaileva ilmapiiri ei kuulu 2000-luvulle.He tietävät että jonain päivänä Suomi nimisessä maassa on toimittava avoimemmin kuin nyt.Kommentteja!


      • Kokenut kaiken tietää.
        sivusta seurannut kirjoitti:

        Olen sivusta seuraannut tuttavani taistelua mafiaa (vakuutusyhtiö, muutoksenhakulautakunta, vakuutusoikeus) vastaan. Näyttää tosi rankalta, jossa ilmeisesti suurempi voima eli mafia voittaa lopultakin uuvuttamistaktiikalla.

        Tämä niinsanottu valitusoikeus on vain naiivien ihmisten kusetusta jolla lain kirjain täyttyy.Sillä ei ole tarkoituskaan oikaista vääryyksiä,saatikka noudattaa lainkirjainta,eikä taata ihmisille oikeutta.Päinvastoin setoimii tavallaan vakuutusyhtiöiden asianajajana siinä vuosia kestävässä vetkuttelussa joka väsyttää ihmiset tai he yksinkertaisesti kuolevat jolloin korvausvelvollisuutta ei edes synny.Korkeintaan nimelliset hautauskulut.Itse olen käynyt tämän prosessin jo kerran läpi korkeintaoikeutta myöten.En saanut valituslupaa.Nyt on toinen kierros menossa ja paperit maanneet vakuutusoikeudessa jo lähes kolme vuotta, eikä päätöksestä ole tietoakaan,tai on tietoa ,hylky tulee lähes varmuudella ja vuodenvaihteessa alkaa yhdestoista valitusvuosi.Sairastan vaikeaa asbestin aiheuttamaa ammattitautia seurannaissairauksineen jatulevaisuus on vähintäänkin surullinen,useimmat tuttavani ovat jo kuolleet.Edes lain määräämiä poliklinikka käyntejä saatikka hoitokuluja ei ole kovattu ja tämän ovat siunanneet ns.kansanedustajat joita olen jututtanut oikeuskansleria ja eduskunnan oikeusasiamiestä myöten,joka ei nänyt siinä mitään väärää.
        Näyttää pahasti siltä että viimeaikoina kansaa kuohuttanut poliitikkojen korruptio ja lahjonta yltää pitkälle oikeuslaitokseen ja virkamiehistöön,koska parannusta asiaan ei ole edes tiedossa.Ja yyllätys yllätys kaikkein suurimpana jarrumiehenä luotettavan tiedon mukaan toimivat SAK.n ja muiden ammattiliittojen johtomiehet.
        Kukapa sitä lypsävää lehmää tappaisi,arvon herrat kun istuvat näiden samojen eläkevakuutusyhtiöiden johtokunnissa ja hallintoneuvostoissa nauttien kymmenientuhansien eurojen palkkioista.Samalla tavalla nämä ns.vakuutustuomarit palvelevat kahta herraa,voi vain kuvitella kumpi voittaa,yksityinen ihminen vai vakuutusyhtiö.Kaikenlisäksi korvausten taso jos jotakin sttuu saamaan on sikamaisen pieni.Tällähetkellä 0-10 000 euroa.Todella vähän menetetystä terveydestä,lyhenevästä eliniästä ja hengestä.Eivätkä nämä ketkut osaa edes hävetä.
        Tykinruokaa sano.


      • Kokenut kaiken tietää.
        Kokenut kaiken tietää. kirjoitti:

        Tämä niinsanottu valitusoikeus on vain naiivien ihmisten kusetusta jolla lain kirjain täyttyy.Sillä ei ole tarkoituskaan oikaista vääryyksiä,saatikka noudattaa lainkirjainta,eikä taata ihmisille oikeutta.Päinvastoin setoimii tavallaan vakuutusyhtiöiden asianajajana siinä vuosia kestävässä vetkuttelussa joka väsyttää ihmiset tai he yksinkertaisesti kuolevat jolloin korvausvelvollisuutta ei edes synny.Korkeintaan nimelliset hautauskulut.Itse olen käynyt tämän prosessin jo kerran läpi korkeintaoikeutta myöten.En saanut valituslupaa.Nyt on toinen kierros menossa ja paperit maanneet vakuutusoikeudessa jo lähes kolme vuotta, eikä päätöksestä ole tietoakaan,tai on tietoa ,hylky tulee lähes varmuudella ja vuodenvaihteessa alkaa yhdestoista valitusvuosi.Sairastan vaikeaa asbestin aiheuttamaa ammattitautia seurannaissairauksineen jatulevaisuus on vähintäänkin surullinen,useimmat tuttavani ovat jo kuolleet.Edes lain määräämiä poliklinikka käyntejä saatikka hoitokuluja ei ole kovattu ja tämän ovat siunanneet ns.kansanedustajat joita olen jututtanut oikeuskansleria ja eduskunnan oikeusasiamiestä myöten,joka ei nänyt siinä mitään väärää.
        Näyttää pahasti siltä että viimeaikoina kansaa kuohuttanut poliitikkojen korruptio ja lahjonta yltää pitkälle oikeuslaitokseen ja virkamiehistöön,koska parannusta asiaan ei ole edes tiedossa.Ja yyllätys yllätys kaikkein suurimpana jarrumiehenä luotettavan tiedon mukaan toimivat SAK.n ja muiden ammattiliittojen johtomiehet.
        Kukapa sitä lypsävää lehmää tappaisi,arvon herrat kun istuvat näiden samojen eläkevakuutusyhtiöiden johtokunnissa ja hallintoneuvostoissa nauttien kymmenientuhansien eurojen palkkioista.Samalla tavalla nämä ns.vakuutustuomarit palvelevat kahta herraa,voi vain kuvitella kumpi voittaa,yksityinen ihminen vai vakuutusyhtiö.Kaikenlisäksi korvausten taso jos jotakin sttuu saamaan on sikamaisen pieni.Tällähetkellä 0-10 000 euroa.Todella vähän menetetystä terveydestä,lyhenevästä eliniästä ja hengestä.Eivätkä nämä ketkut osaa edes hävetä.
        Tykinruokaa sano.

        Jos vakuutusoikeuden päätös on kielteinen,olen päättänyt sen saatuani valittaa EU.n ihmisoikeustuomioistuimeen koska eurooppalainen korvauskäytäntö on ajanut jo aikoja Suomen korvauskäytännön ohi ja jopa kehitysmaissa on paremmpi korvauskäytätö,valitettavati.Esim.Ranskassa korvataan jopa asbestia sisältävillä maaleilla maallatuissa huoneissa työskentelevien työtekijöiden sairaudet,eikä se kestä vuosia jopa vuosikymmeniä kuten meillä.
        Pyydän asiallisia kommentteja,sillä Suomi on niin pieni maa että lähestulkoon jokaisen perhe,ystävä tai tuttavapiiriin kuuluu joku joka on tämänkokenut.


      • instituutiokorruptio

        Onko ttosi, että potilasta koskevat asikirjat arkistoidaan salaisiksi 80 vuodeksi. Miten saisi paperit itselle ennen arkistointia.


      • oikeus voittaa
        vfg kirjoitti:

        Vakuutusoikeus,muutoksenhakulautakunnat ja vastaavat käyvät mielestäni taistelua aikaan vastaan,he tietävät että päätösten perustelujen ja taustojen salaileva ilmapiiri ei kuulu 2000-luvulle.He tietävät että jonain päivänä Suomi nimisessä maassa on toimittava avoimemmin kuin nyt.Kommentteja!

        Oikeusministeriön on pakko ollut alkaa toimenpiteisiin uskottavuuden lisäämiseen valituselimissä kuten vakuutuoikeudessa Läpinäkyvyytttä koko järjestelmään on ihmisoikeus sopimuksista tuleva paine vedotkaa valituksissanne perus- ja ihmisoikeuksiinnne.


      • valittamallako ei
        instituutiokorruptio kirjoitti:

        Onko ttosi, että potilasta koskevat asikirjat arkistoidaan salaisiksi 80 vuodeksi. Miten saisi paperit itselle ennen arkistointia.

        Pyydä itseä koskevat asiakirjat kaikista paikoista, missä asioitasi on käsitelty esittelijän tai käsittelijän muistiot, niihin sinulla on oikeus kts. Korkein hallinto-oikeus päätös KHO:n sivuilta hakusanoilla asiakirja julkisuus, asianomistaja, oikeudenkäynnin osapuoli jne..
        Miksi asiakirjat olisi salaiset on saatava asiallisesti perusteltu päätös.
        Asiakirjat arkistoidaan siksi että ne saat sieltä pyydettäessä, ellei ne jostain syystä ole julistettu salaisiksi, joka on erittäin epätodennäköistä.
        Tämäkin on uutta suomalaisessa hallinnossa hallintolaki on noudatettava.
        Vakuutusoikeudessa tehdyillä muistioilla ei ole edes paperin arvoa voin kokemuksesta kertoa.
        Lääkäreiden lausunnot on salaisia "(neuvottelu salailua)" siis ei kestä minkäänlaista päivänvaloa.
        STM. vakuutusosasto on se putiikki jonka ohjailussa ja "valvonnassa" koko järjestelmä saa elää omaa elämäänsä.
        Liisa Hyssäl Kelan Pääjohtajana tämän entisenä sos.ministerinä tietää ei se paikka olisi hänelle muuten kuulunutkaan.
        Ihmetteleekö vielä joku miksi valituslautakunnissa ja vakuutusoikeudessa on olevinaan juttu ruuhka.
        Syy saman henkilön samassa asiassa tehdyt "valituskelpoiset" päätökset palautuu toistuvasti "käsiteltäviksi" lautakuntiin ja vakuutusoikeuteen?
        Tämä on helposti ratkaistavissa!...


    • Lakia lukemaan

      Vakuutusoikeudelle ei riitä B-lausunnot. Minä jouduin etsimään Vakuutusoikeuden lakikirjasta EU-pykälän (olen työskennellyt myös Eu-maassa),jonka johdosta Vakuutusoikeus joutui palauttamaan eläkehakemuksen uudelleen käsiteltäväksi eläkelaitoksiin.Kuntien eläkevakuutus kustansi uuden B-lausunnon yksityisellä ortopedillä ja sen perusteella tuli myöntävä päätös.Valituskierros kesti 4 vuottajoten älä luovuta.En ole juristi,joten rankkaa oli.

      • mikä oli tuo

        Eu-pykälä?Olen väsynyt tähän taisteluun,mutta pakko jatkaa,kun en töihinkään pysty!


      • vakuutusoikeudessa voittanut
        mikä oli tuo kirjoitti:

        Eu-pykälä?Olen väsynyt tähän taisteluun,mutta pakko jatkaa,kun en töihinkään pysty!

        Hylätty hakemukseni palautettiin uudelleen käsiteltäväksi,koska vakuutuslaitos oli antanut muutoksenhakukelpoisen päätöksen ennen kuin Eläketurvakeskus oli antanut minulle EU -yhteenvedon EU -maiden eläkepäätöksistä.Lainkohdat:(ETY)n:o 1408/71 ja täytäntöönpanomenettelystä annettu asetus (ETY) n:o 574/72 41 ja 48 artikla.Muutoksenhaku saa siis alkaa vasta kun EU-yhteenveto on saatu. Eläkelaitos kustansi sen jälkeen minulle B-lausunnon yksityisellä ortopedilla,ja myönsi eläkkeen.Taisivat kyllästyä minuun lopullisesti,koska B-lausunto ei poikennut työterveyslaitoksen antamasta B-lausunnosta lainkaan.Toivon, että vastauksestani on sinulle hyötyä.Älä luovuta.


      • nyt sitä,
        vakuutusoikeudessa voittanut kirjoitti:

        Hylätty hakemukseni palautettiin uudelleen käsiteltäväksi,koska vakuutuslaitos oli antanut muutoksenhakukelpoisen päätöksen ennen kuin Eläketurvakeskus oli antanut minulle EU -yhteenvedon EU -maiden eläkepäätöksistä.Lainkohdat:(ETY)n:o 1408/71 ja täytäntöönpanomenettelystä annettu asetus (ETY) n:o 574/72 41 ja 48 artikla.Muutoksenhaku saa siis alkaa vasta kun EU-yhteenveto on saatu. Eläkelaitos kustansi sen jälkeen minulle B-lausunnon yksityisellä ortopedilla,ja myönsi eläkkeen.Taisivat kyllästyä minuun lopullisesti,koska B-lausunto ei poikennut työterveyslaitoksen antamasta B-lausunnosta lainkaan.Toivon, että vastauksestani on sinulle hyötyä.Älä luovuta.

        että koska olet työskennellyt EU-maissa,niin tämä prosessi koskee vain heitä,joilla tuo työsuhde Eu-maihin on ollut?Tämä ei siis koske millään tavalla vain Suomessa työtään tehneiden kohtaloa?Ymmärsinkö oikein vai väärin?


      • Vakuutusikeus
        nyt sitä, kirjoitti:

        että koska olet työskennellyt EU-maissa,niin tämä prosessi koskee vain heitä,joilla tuo työsuhde Eu-maihin on ollut?Tämä ei siis koske millään tavalla vain Suomessa työtään tehneiden kohtaloa?Ymmärsinkö oikein vai väärin?

        Ymmärsit oikein,mutta neljän vuoden valituskierroksen jälkeen opin myös sen,että kannattaa ehkä kustantaa itse B-lausunto yksityisellä erikoislääkärillä.Lähettämäni kymmenet epikriisit ja työterveyslaitöksen tekemä kuntokartoitus eivät johtaneet mihinkään.Tukirankasairauksista kärsivien(minun tapaukseni) on tosi vaikea saada myöntävää päätöstä.Jaksamista ja sisua tarvitaan.


      • työtapaturma
        Vakuutusikeus kirjoitti:

        Ymmärsit oikein,mutta neljän vuoden valituskierroksen jälkeen opin myös sen,että kannattaa ehkä kustantaa itse B-lausunto yksityisellä erikoislääkärillä.Lähettämäni kymmenet epikriisit ja työterveyslaitöksen tekemä kuntokartoitus eivät johtaneet mihinkään.Tukirankasairauksista kärsivien(minun tapaukseni) on tosi vaikea saada myöntävää päätöstä.Jaksamista ja sisua tarvitaan.

        Mulla 3 vuotta sitten paukahti selkä töissä. Leikkaus ja kuntoutukset. Mutta ei tullut enää työmiestä minusta. Nyt vakuutusoikeuden päätös hylkäsi eläkkeelle pääsyn. Tosin perse-edellä tuli tuo päätös. Olin nimittäin juuri työkokeilussa kun tuo hylkypäätös tuli. Työkokeilunkin jouduin lopettamaan sairastelun takia kesken. Nyt työkkärissä työtähakemattomana etuuden saajana... Kun vaan pää kestäis on tämä hieno maa.


      • ahdingotar
        työtapaturma kirjoitti:

        Mulla 3 vuotta sitten paukahti selkä töissä. Leikkaus ja kuntoutukset. Mutta ei tullut enää työmiestä minusta. Nyt vakuutusoikeuden päätös hylkäsi eläkkeelle pääsyn. Tosin perse-edellä tuli tuo päätös. Olin nimittäin juuri työkokeilussa kun tuo hylkypäätös tuli. Työkokeilunkin jouduin lopettamaan sairastelun takia kesken. Nyt työkkärissä työtähakemattomana etuuden saajana... Kun vaan pää kestäis on tämä hieno maa.

        Olen hylkäys- ja valituskierteessä. Mistään ei tule rahaa. Työkkärissä olen myös kirjoilla (vakituinen työ kylläkin). Sairauslomalla jo 1,5 vuotta ja sairausloma jatkuu. Liitto pyytää työnantajalta todistusta, jossa ilmenee voiko työnantaja tarjota työkykyäni vastaavaa työtä. Ei mene oikein jakeluun työnantajalle. Sanoo vaan, että kyllä meillä on sinulle työtä. MUTTA KUN EN PYSTY TEKEMÄÄN. Eli en saa liitoltakaan rahaa ja vain ja ainoastaan työnantajan todistuksen takia. En kohta jaksa enää.....


      • farmor

        minäkin tappelin 4 vuotta .asun ruotsissa ja nyt ruotsinsairaskassa ottaa taikka vähensivät täältä saamaani rahaa koko suomen työeläkkeen määrän monen vuoden jälkeen.Elikkä turhaan meni valitukset kun ruotsin valtio ainoastaan siitä hyötyy.EU-laki takaa ansaitut työeläkkeet mutta mitä tehdä jos toinen maa vähentää sen voiko kukaan neuvoa olen saanut molemmista maista vuodesta 2004 ja tekevät tämän vähennyksen 2009 uskomatonta mutta totta


    • kaltoinkohdeltu

      Virkamiehet ei astu toisen varpaille. Se on vain kumileimasin.
      Valitukset ovat näinnäis demokratiaa.
      Itselläni oli viisi B-lausuntoa.
      Työnantajan lausunto, ettei sillä ole minulle työkykyäni vastaavaa työtä koulutustasoni huomioon ottaen.
      Esimieheni lausnto, jolla se lopetti työkokeiluni jossa olin, koska Keva ei suostunut minua kouluuttamaan.
      Työsuhde säilyi. Minua ei irtisanottu, kun ei ollut työtä josta voisi irtisanoa.
      1.Kelalta tuli puolitoistavuotta sairauspäivärahaan hylkäävä päätös. Sitten sain
      taannehtivati lopun ajan. Taannehtivasti kun vain ei voi elää. Olen veloissa korvia myöten.
      2.Keva :lta hylkäävä päätös.
      3.Vakuutusoikeudelta hylkäävä päätös.
      Suomiko oikeusvaltio?
      Vahvemman oikeusvaltio se on.
      Sairas kun ei ole rikas eikä vahva niin hän ei saa oikeutta .
      Et saa sinäkään oikeutta, tuskin vakuutusoikeus heltyy.
      Tämän kokemuksesta voin sinulle kertoa kuten huomaat kokemusta on.

      • Selva juttu

        Lait voidaan aina kiertaa. Otetaan sairailta. Hekoheko. Eduskunnan siunaus. Hyshys.


    • työkyvytön.

      Minulla itselläni on jo toinen valitus vakuutusoikeudessa ja hylkäyspäätös on tulossa tälläkin kertaa.En tiedä mikä jumala tämä eläkesäätiön kaveri on kun ei ole hänen tarvinnut edes perusteluja laittaa mukaan on konttoristin nimellä vain lisälausunto että tilanteessa ei ole tapahtunut mitään uutta joten valitus olisi hylättävä.Pian viisi vuotta sairaslomalla ja jatkuu koska en ole työkykyinen mutta eläkesäätiön mukaan minun pitäisi katsella oppisopimus paikka pikimmiten.Itse olen ilmoittanut että sairaana en töihin kautta opiskelemaan lähde,syksyllä on tuet katkolla ja katotaan mitä tapahtuu periksi en valitusprosessissa anna valitan vaika hautaan asti,sen olen päättänyt ja korvaukset takautuvasti tietenkin.Vakuutusoikeuden toiminta näyttää olevan pelkkää silmänlumetta ja asioita vetkutetaan vuosia,ei ne vaivat parane kun niille ei tehdä mitään,Pitäisi tehdä rikosilmoitus poliisille koko vakuutusoikeuden toiminnasta,pitäisi olla puelueeton taho mutta sitä se ei ole.Valittajalta ei pyydellä papereita mutta eläkesäätiöön lähetetään jopa paperit tarkastettavaksi ennen päätöksen tekoa.Tästä lähin valitan vain valittamisen ilosta ja eläkesäätiön riesaksi.

      • Anonyymi

        Sinun pitää kääntyä Oikeusapu toimiston puoleen , saat sieltä kautta asioihin selkyyden ja pääset oikeuteen .


    • Kyrpiintynyt.

      Vakuutusoikeus on senverran salainen taho vaikka heitä uhkailisi niin julkista siitä ei saa.He eivät voi tehdä edes rikosilmoitusta asiakkaasta joka heitä uhkailee koska asia tulisi julkiseksi sen jälkeen,ja sitten asiat puitaisiin siviilioikeudessa sen jälkeen ja paljastuisi heidän perättömät päätöksenteotkin.Julkista tosta ei saa millään muulla kun uhittelemalla jotain vakavasti.

      • ab kansalaiset

        Suomen eduskunta on muistaakseni vielä 2004 lisännyt vakuutuslääkäreiden oikeuksia,päätöstä ei tarvitse perustella mitenkään kun saavat erittäin hyvän korvauksen ja 80 vuotta salaista tietoa. Tämä on totta 2000 luvun Suomen OIKEUSvaltiossa.EU ei ota käsiteltäväksi enää ,rikkoo tietoisesti lakeja!


    • kyykytetty

      Sinulla ei mahdollisuuksia.
      Minulla oli kuntoutustutkimuksesta- ja 4 muulta lääkäriltä eläkettä puoltava lausunto, sekä työnantajalta lausunto, ettei sillä ole minulle työkykyni ja koulutuskseni huomioon ottaen antaa minulle työtä. Työsuhde kyllä säilyi. Olin ollut työkokeilussa, jotka kariutu.
      Vakuutusoikeus hylkäsi vakuutusyhtiön asiantuntiaa kuullen eläkehakemukseni. Siis yhtiö oli KEVA
      Vakuutusoikeus oli perustellut lausunnon, että voin tehdä muuta työtä.
      En vain keksinyt mitä se muu on ja miten työnantaja painostetaan sitä muuta minulle keksimään.
      Suomi on kuin venäjä Stalinin aikaan. Täällä ei ole mitään oikeusturvaa.

    • Itsekokija

      Katsottavissa nyt myös Yle Areenalla:
      Silminnäkijä: Tuntematon potilas

      Ovatko vakuutusoikeus ja terveysviranomaiset vakuutusyhtiöiden asialla? Aivovammapotilaiden voitonmarssi on alkanut yleisissä tuomioistuimissa. Toimittaja Yrjö Hjelt.

      # YLE TV2
      # Maanantai 1.11. klo 22.05
      # Kesto 00:28:15
      # Esitysaikaa 30 päivää jäljellä
      # Julkaistu: 1.11.2010 klo 22.05
      # Katsottu: 2555 kertaa
      # Poistuu: 1.12.2010 klo 22.05
      # Katseltavissa ulkomailla

      Suora linkki Silminnäkijä – Tuntematon potilas:
      http://areena.yle.fi/video/1408957


      - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - -
      - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - -


      Lisätietoja aivovammoista ja vakuutusongelmista
      http://atuubi.yle.fi/node/10702

      Kansanedustajien sidokset vakuutusyhtiöihin
      http://atuubi.yle.fi/node/10704

      Artikkeleja vakuutuslääketieteestä alan lehdissä
      http://atuubi.yle.fi/node/10703

      Silminnäkijä 1.11.; Tuntematon potilas ja vakuutusyhtiöt
      Kirjoittanut: atuubi 01.11.2010 – 19:24
      Terveys ja hyvinvointi

      Onko vakuutusyhtiöillä liikaa valtaa riippumattomassa vakuutusoikeudessa?
      Mitä on tehävissä vakuutuslääkärien ja hoitavien lääkärien erilaisille tulkinnoille?

      Keskustele Silminnäkijän reportaasista Tuntematon potilas A-tuubissa!
      http://atuubi.yle.fi/keskustelu/id-20010710

      - Suosittelen ottamaan kaikki itseänne kiinnostavat materiaalit talteen omille koneillenne. Kiitos. -

      • titterintaa

        mikäli sairauspäivärahapäivät ovat täynnä ja eläkkeestä on tullut hylky, on mielestäni aivan turhaa lähteä kovinkaan pitkälle valittamaan, suurin osa tuntuu olevan hylättävää tavaraa ja valitusprosessit ovat pitkiä. työttömäksi työnhakijaksi b-lausunnolla, työttömyysetuutta ON MAKSETTAVA mikäli muuta toimeentuloa ei ole. vähintäänkin toimeentulotukena elanto ja tässäkin tilanteessa ensisijaisesti siis työkkäriin. vuoden oltuasi kirjoilla työkkärissä, voit hakea uudelleen sairauspäivärahaa ja päivät lähtetävät juoksemaan alusta. mikäli olet edelleen yhtä työkyvytön ja sairas voit yrittää jälleen uudelleen hakeutua eläkkeelle päivärahapäivien jälkeen. sairauspäivärahaa on huomattavasti helpompi saada kuin eläkettä. eläkettä varten kun pitää lähes olla käynyt kaikki mahdolliset ammatit ensin läpi jotta voidaan todeta täysin työkyvyttömäksi kaikkiin töihin.


      • kysymys 1
        titterintaa kirjoitti:

        mikäli sairauspäivärahapäivät ovat täynnä ja eläkkeestä on tullut hylky, on mielestäni aivan turhaa lähteä kovinkaan pitkälle valittamaan, suurin osa tuntuu olevan hylättävää tavaraa ja valitusprosessit ovat pitkiä. työttömäksi työnhakijaksi b-lausunnolla, työttömyysetuutta ON MAKSETTAVA mikäli muuta toimeentuloa ei ole. vähintäänkin toimeentulotukena elanto ja tässäkin tilanteessa ensisijaisesti siis työkkäriin. vuoden oltuasi kirjoilla työkkärissä, voit hakea uudelleen sairauspäivärahaa ja päivät lähtetävät juoksemaan alusta. mikäli olet edelleen yhtä työkyvytön ja sairas voit yrittää jälleen uudelleen hakeutua eläkkeelle päivärahapäivien jälkeen. sairauspäivärahaa on huomattavasti helpompi saada kuin eläkettä. eläkettä varten kun pitää lähes olla käynyt kaikki mahdolliset ammatit ensin läpi jotta voidaan todeta täysin työkyvyttömäksi kaikkiin töihin.

        Siis jos minulla on F33 luokituksen koodi, olen saanut 300 kelan päivää, kuntoutustukea sen jälkeen ja nyt tapellaan siitä olenko osatyökykyinen vai en (mitä en todellakaan ole) niin JOS nyt käy niin että en edelleenkään saa kuin OSA kuntoutus tukea ja haen loppuosan työttömyyskassalta, niin kun VUOSI on mennyt saan samalla diagnoosilla uuden 300 päivää kelan rahaa?????

        Joissainhan keskusteluissa on sanottu, että saat vain tuon 300 päivää yhdelle diagnoosille.
        Katsotaanko kaikki numerot esim minun tuon F33 jälkeen samaksi diagnoosiksi, vai kuinka tuo menee.....


      • kysymys1
        kysymys 1 kirjoitti:

        Siis jos minulla on F33 luokituksen koodi, olen saanut 300 kelan päivää, kuntoutustukea sen jälkeen ja nyt tapellaan siitä olenko osatyökykyinen vai en (mitä en todellakaan ole) niin JOS nyt käy niin että en edelleenkään saa kuin OSA kuntoutus tukea ja haen loppuosan työttömyyskassalta, niin kun VUOSI on mennyt saan samalla diagnoosilla uuden 300 päivää kelan rahaa?????

        Joissainhan keskusteluissa on sanottu, että saat vain tuon 300 päivää yhdelle diagnoosille.
        Katsotaanko kaikki numerot esim minun tuon F33 jälkeen samaksi diagnoosiksi, vai kuinka tuo menee.....

        Tarkennusta siis
        Eli katsotaanko kaikki numerot F33.1-10
        samaksi diagnoosiksi????


      • titterintaa
        kysymys1 kirjoitti:

        Tarkennusta siis
        Eli katsotaanko kaikki numerot F33.1-10
        samaksi diagnoosiksi????

        Yleensä joo mielenterveyskoodit katsotaan kaikki samaksi. en sitten tiedä miten tuo osatyökyvyttömyyseläke vaikuttaa, voi olla että silloin ei oikeutta sairauspäivärahaa tulisi. mutta jos olet tosiaan ihan pelkällä työttömyysetuudella vuoden ajan ja haet sitten uudestaan samalla diagnoosilla niin päivät alkavat alusta ja on taas mahdollisuus uuteen 300päivään sairauspäivärahaa.


    • ikäviä asioita

      Menettely on asiallinen, sinulla tulee olla oikeus antaa vastine vakuutusyhtiön lausuntoon ja perustella ja uudistaa vaatimuksesi. jos sinulla on asiallinen lääkärinlausunto jolla pystyt perustelemaan ja kumoamaan vakuutusyhtiön väitteen Toivotan menestystä! tähän järjestelmään ei voi siltikään luottaa...

    • Heidi Kr.

      mielenkiintoista tietoa. paljon kiitoksia rohkeudesta kommentoijille. nähtävästi tämä ei ole ihmisoikeusasia, kunnes törmäsin toisaalla tällaiseen linkkitietoon.

      kyse vakuutuslääketieteestä suhteessa ihmisoikeuksiin
      https://www.google.fi/search?q=Suomen ihmisoikeustilanne ja vakuutuslääketiede&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a

      eikö toimittajat saa kertoa tällaisesta koneistosta?

    • Anonyymi

      Vakuutusoikeus ei nykyisin muuta Valtiokonttorin mielivaltaisia päätöksiä tapaturmakorvausasioissa,vaikka esittää kiistattoman näytön vakuutuslääkärin virheellisestä toiminnasta ja osaamattomuudesta.

    • Anonyymi

      Juurikin näin,samantasoinen työterveyslääkärijäsen kuin Valtiokonttorissa käsittelee valittajan asian Vakuutusoikeudessa,vaikka se vaatisi mm.keuhkolääkärin,silmätautien ja allergologian erityisosaamista turvatakseen oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin vaatimukset.

    • Anonyymi

      Mikäli asian
      ratkaiseminen edellyttää jonkin erityisalan, esimerkiksi lääketieteen tai tekniikan, eri-
      tyisasiantuntemusta, tuomioistuimen on turvauduttava kyseisen alan ammattihenkilön
      tietämykseen. Tällainen erityinen asiantietämys on hankittavissa oikeudenkäyntiin
      asiantuntijatodistelun avulla."

    • Anonyymi

      Vakuutuslääkäri ei tee päätöstä etuuden korvattavuudesta, vaan hänen roolinsa on ottaa antaa korvattavuuteen vaikuttaviin lääketieteellisiin seikkoihin. Tässä tehtävässään hän hyödyntää kliinisen lääketieteen, kansanterveystieteen ja epidemiologisen tutkimuksen tietoja henkilövakuutuksen harkinnanvaraisiin ratkaisuihin, joiden tavoitteena on vahingoittuneen vakuutusturvan oikeudenmukainen toteuttaminen.



      Oikeudenmukaisuus sisältää lainmukaisuuden ja yhdenvertaisuuden. Vaikeissa ongelmatapauksissa vakuutuslaitos voi pyytää toisenkin asiantuntijalääkärin arvion.
      Tämänkin asiantuntijalääkärin arvion jälkeen on mahdollista, ettei täysin kiistatonta oikeaa ratkaisua löydetä. Tällöin ratkaisu sopeutetaan jollain tavalla vakuutuskäytäntöön ja rajatapauksissa yleensä vahingoittuneen eduksi.



      Vakuutuslaitoksen tai muutoksenhakuelimen ratkaisun tekemiseen osallistuu useampi henkilö omalla vakuutusalaan liittyvällä asiantuntemuksellaan, eikä ratkaisu ole kenenkään ratkaisun tekemiseen osallistuneen yksittäinen kannanotto.



      Vakuutuslääkärin on tunnettava pääpiirteittäin korvausjärjestelmä
      sekä oltava perillä sovellettavista etuussäännöksistä, niiden soveltamisohjeista ja korvauskäytännöstä. Hänen on kiinnitettävä tarkoin huomiota esitettyyn kysymykseen ja vastattava siihen. Jos hänellä ei ole riittävää asiantuntemusta vastauksen antoon, hänen tulee myötävaikuttaa oikean asiantuntijan löytämiseen.



      Oikeudenmukaisuuden vaatimukseen liittyy olennaisesti ratkaisujen ja päätösten perusteleminen. Perusteluista on selkeästi käytävä ilmi ratkaisuun vaikuttavat tosiseikat ja sen oikeudellinen perusta. Päätöksessä olisi otettava kantaa myös etuuden hakijan olennaisina pitämiin näkökohtiin, jotka on arvioitu toisin tai joita ei ole pidetty asiaan vaikuttavina.
      Päätöksen perusteluiden pitäisi olla niin yksityiskohtaisia, ettei ole tarvetta jälkisääteiseen selittämiseen."

      • Anonyymi

        Miksi Valtiok.toimii toisin?


    • Anonyymi

      SAMA KAIKU ON ASKELTEN.. EDELLEEN!

      Korkeimman oikeuden presidentti Pauliine Koskelo arvostelee vakuutusoikeuden toimintaa. Koskelon mukaan korkein oikeus (KKO) joutuu liian usein oikomaan vakuutusoikeuden vääriä tuomioita.

      • Anonyymi

        Mielestäni oikeuslaitoksen irvikuva!


    • Anonyymi

      Vitsi koko vakuutusoikeus!

      • Anonyymi

        Todellakin, hyvävelijuttu!


    • Anonyymi

      Sama kuin kirjoittasi joulupukille kun kirjoittaa vakuutusoikeuteen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1950
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1529
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      137
      1350
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1308
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1230
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      271
      1029
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      982
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      947
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      113
      917
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      48
      761
    Aihe