Nyt on pakko kysellä teiltä jos jollain olisi samanlaisia oireita...
Eli minulla on ollut runsaati ja isoja lasiaisen samentumia silmissä n.9kk ja ne ovat siis sellaisia palloista koostuvia häkkyröitä ja pitkiä nauhoja.
Nämä oudot oireeni onkin nyt, että olen alkanut näkemään pieniä yksittäisiä valopisteitä jotka liikkuvat näkökentässä samalla tavalla kuin nuo samentumat...näen niitä aina kuin vain keskityn tarkkailemaan. mutta pimeässä ne on ehkä helpoimmin havittavissa. Mitäkähän nämä nyt sitten ovat?
Ja toinen outo juttu on että lamppujen valot välillä sinkoilevat hassusti kehälle....pääasiassa lamput heijastuvat ihan normaalisti, mutta yhenäkin ne heijasteet rupeavat kieppumaan silmissä, voin havaita tämän vaikka en katsoisi edes valoa kohti vaan vaikka lattiaan ja tavallaan sivusilmällä nään valon. Se alkaa oudosti särisemään siellä sivulla ja pyörähtelemään kehälle. että mikähän ilmiö tämäkin nyt on??
Olen miettinyt voiko nämä kaikki liittyä samentumiin??
Onko kellään vastaavia ilmiöitä silmissä?
Silmälääkäriin olen kyllä menossa, mutta haluaisn silti kuulla muiden kokemuksia.
runsaasti lasiaisen samentumia
6
1543
Vastaukset
- vaarattomiksi
Minulla näitä samentumia, häkkyröitä, "matoja" ym. on ollut jo aivan lapsesta asti (nyt 50 v.) ja niitä silloin tutkittiinkin, mutta katsottiin vaarattomiksi. En osaa sanoa enkä muistakaan mistä ne johtuvat, ehkä joku tietää sen. Minulla ne eivät haittaa muulloin kuin vaaleata taustaa vasten esim. hangella tai kirkasta taivasta vasten ja varsinkin silloin jos niitä alkaa tarkkailemaan. Kirkkaita valopisteitä tulee myös joskus ja ne lentelevät muutaman sekunnin kunnes katoavat jonnekin.
- pulra
Kuvaamasi haitulat silmässä/silmissä? ovat ehkä vaarattomia, mutta kannattaisi ehkä tilata silmälääkäri, joka mm.mittaa silmän paineesi ja tutkii silmäsi kunnolla(optikko ei välttämättä riitä). Haituvien lisääntyminen saattaa eenkoida myös silmänpaineen nousua, joka johtaa viherkaihiin. Eli varmistys lienee paikallaan, ikäsikin huomioonottaen.
- -eräs-
Aika tuttua. Lasiaiskalvon irtauma lienee se oikea termi tälle asialle, sellainen on ainakin minulla tapahtunut. Pari kertaa on silmät tutkittu silmälääkärillä, ei ole löydetty aihetta huoleen. Oireet jokseenkin samoja kuin sinulla, runsaanlaisesti samentumia ja kaikenlaista mössöä pyörii näkökentässä kun päätä kääntelee. Kirkkaat valot hajoavat ja toisinaan vilahtelee niitä valotäpliä, ilmesesti valo heijastuu jostain samentumasta tms.
- outoja oireita???
Eilen kävin silmälääkärillä ja hän totesi minulla olevan lasiaisensamentumia, mutta ei lasiaisen irtaumaa.
Silmän pinnalta löytyi jotain naarmuja (vasemmasta) jotka aiheuttavat todennäköisesti noita valojen särisemisiä.
Arvoitukseksi jäi nyt nuo valopisteet jotka liikkuvat ja välillä vilkkuvat näkökentässä. Ne ovat kirkkaita pisteitä ehkä välillä sinertäviä, jotka liikkuvat kuin tähdenlennot ja välillä vain vilkahtavat.....taivasta katsoessa huomasin välkkyvän pisteen joka jatkoi matkaa välkkyen...nämä ovat minusta outoja. Näen näitä myös silmät kiinni ollessa, jostain piemästä kaukaiseuudesta alkaa pieni valopiste tulla kohti ja muuttuu isommaksi ja kirkaammaksi kun avaan silmät näen tämän saman pisteen liikkuvan seiniä pitkin. Voisiko tälläiset oireet olla ihan normaaleja joihin kiinnitän vain enemmän huomiota tai voisiko olla verenkierron häiriöitä???
Nyt alkaa huolestumiskynnys nousta....
To menen näkökenttäpuutos tutkimukseen.- -eräs-
Minulla alkoi samanlaiset ilmiöt lasiaisensamentumien tai sen irtauman kanssa. Toisinaan ilmestyy myös jälkikuvia kuin olisi katsonut kirkasta valoa, vaikkei ole katsonut.
Näitä ilmiöitä ja samentimia on ollut kohta jo parisen vuotta, mutta silti näen muilta osin erinomaisesti, ei tarvitse edes laseja. Kahteen kertaan on myös silmänpohjatkin tutkittu ja tehty myös näkökenttätutkimus kertaalleen. Ei löydöksiä.
Itse päättelen tästä kaikesta, että ko. ilmiöt eivät ole kovin vaarallisia.
- hokakokaloka
Eiköhän noita näe kaikki silloin kun katsoo kirkasta sinistä taivasta.
Itselläni on erittäin hyvä näkökyky 2,25/2,25
eikä lähi- tai kaukonäkö ongelmia. Olen nyt 20vuotias. Huomasin ehkä puolivuotta sitten ensimmäisen kerran kun katsoin sinistä taivasta ja ihmettelin että näenkö jotain radioaaltoja tai vastaavia? joita luonnollisesti taivas pursuaa nyt kännyköiden sun muiden aikakaudella. Muuten en näe niitä ikinä tai näen niin huonosti etten ole ikinä muulloin huomannut niitä. Äsken katseltiin taivasta ja tyttöystävä kuulema näkee jotain pyöreitä joissa piste keskellä ja itse näen pieniä harmaita/vaaleita/valkoisia tikkuja jotka risteilevät oudosti näkökentässä eri nopeuksilla erilaisia ratoja pitkin ja jotka häviävät hetken liikuttuaan, kun katsoo kirkasta taivasta taukoamatta. Selittyisiköhän tämä näkemysero silmien värillä tai sukupuolella? tuskin
Tietysti jos näkökyky on epätarkempi, niin voi olla että huomio kiinnittyy silloin helpommin näihin häiriöaistimuksiin. Kuulin myös että astronautit saattavat nähdä tällaisia valojuovia silmissään avaruudessa ja että se johtuisi siitä että on olemassa joitain (kosmisia) hiukkasia jotka kulkevat valoa nopeammin tietyissä väliaineissa eli ilmeisesti tässä tapauksessa silmän lasiaisessa ja saavat siten aikaan näyn?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli
Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.3832517IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!
Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk751952- 1541489
Martina Aitolehden Victoria-tytär, 16, tietää riskit - Teki silti yllättävän päätöksen
Victoria Eerikäinen on Martina Aitolehden ja Esko Eerikäisen tytär. Hän on yksi Nepot-sarjan tähdistä. Sarjan kuvausten141336Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko
Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää5021231Vastuunkantoa
Nyt kun Ähtäri on historiansa pahimmassa kriisissä, päättäjä luikkii perunakellariin: "Eronpyyntö kaupunginvaltuuston pu48995- 125975
- 71882
Ruohonpolttoa Suomussalmella
Poikaporukka oli kuullut että ruohonpoltto on muotia, joten Kirkkopuistossa oli tekoruohoa poltettu. Ketkä liene asialla44880- 28843