Rellun omat vanteet, sovittimia?

Sceenikko

Vaihdoin Relluun alkuperäiset alumiinivanteet itse alle, tuskainen eka kerta siis. Olisiko siinä pitänyt olla jotkut sovittimet vanteen ja navan välissä?

Napakasti tuntuivat olevan kiinni ilmankin, Scenic 2004 ja Nervastella -vanteet kyseessä.

7

2298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nerva

      Ei mitään sovittimia. Kova kovaa vastaan vaan. Muista jälkikiristys.

      • Sceenikko

        tämä vaikuttaa oikealta vastaukselta, eihän Nervastellan mallisiin kiinnityksiin taida saadakaan mitään väliin. Kiitos, jälkikiristys tehdään tulevana viikonloppuna.

        Kesäkummit oli tarvikevanteilla sovittimilla josta tämä epätietoisuus lähti.
        Renkaista vielä sen verran että Contin WinterViking 2:set on yllättävän hiljaiset, saa nähdä miten pitoa löytyy.


    • scenic 2006

      Aluvanteisiin kuuluu aina mukaan muovinen soviterengas, jota käyttäen vanne sopii tarkasti akselille. Asennus helpottuu huomattavasti.

      • edes tarvikevanteisiin

        Minulla on rellun talvirenkaissa jopa tarvikevanteet jotka eivät ole yksinomaan relluun tarkoitetut ja siitä huolimatta niissä ei tarvita soviterenkaita.

        Nähtävästi saksalainen vannevalmistaja oli huomannut että rellun keskireikä oli suurin tätä pulttijakoa käyttävistä autoista ja sorvannut sen suoraan 60,1 milliseksi jolloin soviterenkaita tarvitaan vain muihin automerkkeihin.

        Alkuperäisissä "tehdasaluissa" ei tarvita koskaan sovitteita koska ne on tehty tiettyyn automalliin joskus jopa vuosimallin tarkkuudella minkä ansiosta pulttijako, keskireikä ja offset on täsmälleen oikea.

        Maahantuojat värkkäävät välillä itse paikallisia varustepaketteja joihin kuuluu aluvanteet jotka todellisuudessa ovat halpoja tarvikealuja. Näihin on vain liimattu kyseisen merkin logo keskiöön. Tällöin mukana voi hyvinkin tulla soviterenkaita kuten melkein aina tarvikealuja käytettäessä muutenkin.


      • soviteholkki???

        -07 GS 2.0T, alla kesällä 17" alkuperäisaluvanteet, talvella liikkeen toimittamat 16" OZ-aluvanteet, kummassakaan ei ole soviteholkkeja. Lisäksi kumpaakin käy samat pultit. Kakkosautona Megane, jossa halvimmat 15" aluvanteet mitä kaupungista löysin ja keskiöreikä valmiiksi sopiva(muist. 60.1). Pultit pitää kuitenkin aina muistaa vaihtaa, kun talvivanteina peltivanteet, joiden pulteissa on eriasteinen kartio. Miten asennus helpottuu soviteholkin avulla? Onko asennus vaikeaa sellaisilla vanteilla, joiden keskiöreikä on jo valmiiksi sopiva?


      • holkkia
        soviteholkki??? kirjoitti:

        -07 GS 2.0T, alla kesällä 17" alkuperäisaluvanteet, talvella liikkeen toimittamat 16" OZ-aluvanteet, kummassakaan ei ole soviteholkkeja. Lisäksi kumpaakin käy samat pultit. Kakkosautona Megane, jossa halvimmat 15" aluvanteet mitä kaupungista löysin ja keskiöreikä valmiiksi sopiva(muist. 60.1). Pultit pitää kuitenkin aina muistaa vaihtaa, kun talvivanteina peltivanteet, joiden pulteissa on eriasteinen kartio. Miten asennus helpottuu soviteholkin avulla? Onko asennus vaikeaa sellaisilla vanteilla, joiden keskiöreikä on jo valmiiksi sopiva?

        ei kyllä löydy minultakaan. Vm. 05 turbossa kahdet "tehtaalaiset" 16' alut ja OTna täytyy sanoa että ovat painavimmat aluvanteet mitä olen ikinä käsitellyt (mutta eivät isoimmat). Käsittääkseni aluvanteiden idea oli alunperin keveys ja lujuus, mutta nykyään keskitytään näissä halpisvanteissa vain kosmetiikkaan ja käytetään mitälie-materiaaleja. Lopputuloksena suuremmat ainevahvuudet, heikoin mahdollinen viimeistely ja jopa isompi massa kuin peltivanteilla.


      • 60,1mm
        holkkia kirjoitti:

        ei kyllä löydy minultakaan. Vm. 05 turbossa kahdet "tehtaalaiset" 16' alut ja OTna täytyy sanoa että ovat painavimmat aluvanteet mitä olen ikinä käsitellyt (mutta eivät isoimmat). Käsittääkseni aluvanteiden idea oli alunperin keveys ja lujuus, mutta nykyään keskitytään näissä halpisvanteissa vain kosmetiikkaan ja käytetään mitälie-materiaaleja. Lopputuloksena suuremmat ainevahvuudet, heikoin mahdollinen viimeistely ja jopa isompi massa kuin peltivanteilla.

        Rellun keskireikähän on suurin mitä 4x100 jakoisissa on eli 60,1mm. Tästä johtuen myös tarvikevanteiden valmistajien ei ole järkeä tehdä holkitonta kekireikää isommaksi jos ei ole ns. monijakovanne jossa on lisäksi esim 4x108 tai jokin muu jako. Ja jos on niin silloin pitää rellussakin käyttää muovista keskiöholkkia koska 4x108 jakoiset ford, mazda yms. käyttävät n.63mm tai isompaa keskiötä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6560
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2634
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2210
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1886
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1457
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe