Rellun omat vanteet, sovittimia?

Sceenikko

Vaihdoin Relluun alkuperäiset alumiinivanteet itse alle, tuskainen eka kerta siis. Olisiko siinä pitänyt olla jotkut sovittimet vanteen ja navan välissä?

Napakasti tuntuivat olevan kiinni ilmankin, Scenic 2004 ja Nervastella -vanteet kyseessä.

7

2379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nerva

      Ei mitään sovittimia. Kova kovaa vastaan vaan. Muista jälkikiristys.

      • Sceenikko

        tämä vaikuttaa oikealta vastaukselta, eihän Nervastellan mallisiin kiinnityksiin taida saadakaan mitään väliin. Kiitos, jälkikiristys tehdään tulevana viikonloppuna.

        Kesäkummit oli tarvikevanteilla sovittimilla josta tämä epätietoisuus lähti.
        Renkaista vielä sen verran että Contin WinterViking 2:set on yllättävän hiljaiset, saa nähdä miten pitoa löytyy.


    • scenic 2006

      Aluvanteisiin kuuluu aina mukaan muovinen soviterengas, jota käyttäen vanne sopii tarkasti akselille. Asennus helpottuu huomattavasti.

      • edes tarvikevanteisiin

        Minulla on rellun talvirenkaissa jopa tarvikevanteet jotka eivät ole yksinomaan relluun tarkoitetut ja siitä huolimatta niissä ei tarvita soviterenkaita.

        Nähtävästi saksalainen vannevalmistaja oli huomannut että rellun keskireikä oli suurin tätä pulttijakoa käyttävistä autoista ja sorvannut sen suoraan 60,1 milliseksi jolloin soviterenkaita tarvitaan vain muihin automerkkeihin.

        Alkuperäisissä "tehdasaluissa" ei tarvita koskaan sovitteita koska ne on tehty tiettyyn automalliin joskus jopa vuosimallin tarkkuudella minkä ansiosta pulttijako, keskireikä ja offset on täsmälleen oikea.

        Maahantuojat värkkäävät välillä itse paikallisia varustepaketteja joihin kuuluu aluvanteet jotka todellisuudessa ovat halpoja tarvikealuja. Näihin on vain liimattu kyseisen merkin logo keskiöön. Tällöin mukana voi hyvinkin tulla soviterenkaita kuten melkein aina tarvikealuja käytettäessä muutenkin.


      • soviteholkki???

        -07 GS 2.0T, alla kesällä 17" alkuperäisaluvanteet, talvella liikkeen toimittamat 16" OZ-aluvanteet, kummassakaan ei ole soviteholkkeja. Lisäksi kumpaakin käy samat pultit. Kakkosautona Megane, jossa halvimmat 15" aluvanteet mitä kaupungista löysin ja keskiöreikä valmiiksi sopiva(muist. 60.1). Pultit pitää kuitenkin aina muistaa vaihtaa, kun talvivanteina peltivanteet, joiden pulteissa on eriasteinen kartio. Miten asennus helpottuu soviteholkin avulla? Onko asennus vaikeaa sellaisilla vanteilla, joiden keskiöreikä on jo valmiiksi sopiva?


      • holkkia
        soviteholkki??? kirjoitti:

        -07 GS 2.0T, alla kesällä 17" alkuperäisaluvanteet, talvella liikkeen toimittamat 16" OZ-aluvanteet, kummassakaan ei ole soviteholkkeja. Lisäksi kumpaakin käy samat pultit. Kakkosautona Megane, jossa halvimmat 15" aluvanteet mitä kaupungista löysin ja keskiöreikä valmiiksi sopiva(muist. 60.1). Pultit pitää kuitenkin aina muistaa vaihtaa, kun talvivanteina peltivanteet, joiden pulteissa on eriasteinen kartio. Miten asennus helpottuu soviteholkin avulla? Onko asennus vaikeaa sellaisilla vanteilla, joiden keskiöreikä on jo valmiiksi sopiva?

        ei kyllä löydy minultakaan. Vm. 05 turbossa kahdet "tehtaalaiset" 16' alut ja OTna täytyy sanoa että ovat painavimmat aluvanteet mitä olen ikinä käsitellyt (mutta eivät isoimmat). Käsittääkseni aluvanteiden idea oli alunperin keveys ja lujuus, mutta nykyään keskitytään näissä halpisvanteissa vain kosmetiikkaan ja käytetään mitälie-materiaaleja. Lopputuloksena suuremmat ainevahvuudet, heikoin mahdollinen viimeistely ja jopa isompi massa kuin peltivanteilla.


      • 60,1mm
        holkkia kirjoitti:

        ei kyllä löydy minultakaan. Vm. 05 turbossa kahdet "tehtaalaiset" 16' alut ja OTna täytyy sanoa että ovat painavimmat aluvanteet mitä olen ikinä käsitellyt (mutta eivät isoimmat). Käsittääkseni aluvanteiden idea oli alunperin keveys ja lujuus, mutta nykyään keskitytään näissä halpisvanteissa vain kosmetiikkaan ja käytetään mitälie-materiaaleja. Lopputuloksena suuremmat ainevahvuudet, heikoin mahdollinen viimeistely ja jopa isompi massa kuin peltivanteilla.

        Rellun keskireikähän on suurin mitä 4x100 jakoisissa on eli 60,1mm. Tästä johtuen myös tarvikevanteiden valmistajien ei ole järkeä tehdä holkitonta kekireikää isommaksi jos ei ole ns. monijakovanne jossa on lisäksi esim 4x108 tai jokin muu jako. Ja jos on niin silloin pitää rellussakin käyttää muovista keskiöholkkia koska 4x108 jakoiset ford, mazda yms. käyttävät n.63mm tai isompaa keskiötä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3083
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      56
      2760
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2365
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2198
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      60
      2003
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1596
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1557
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1400
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      33
      1384
    Aihe