Menieren tauti!

Himmeli 123

Hei

Kirjoitin aiemmin kadonnesta kuulostani. Luultavamminkin tautini onkin nyt Menierin tautia, koska olen saanut myös hyvin pahoja tasapainohäiriöitä. Onko kenelläkään tietoa miten taudin kanssa voi elää? Mikä auttaa, onko paranemiskeinoja.
Kirjoittakaa kokemuksistanne.
Kiitos!

10

1773

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkäriin ,
    • Meniere potilaana

      Hei!

      Olen siis itse Meniere potilas. Ja oireesi sopivat kyllä periaatteessa Menieren tautiin. Mutta diagnoosi on syytä varmistaa erikoislääkärillä. Käsittääkseni tietämys sairaudesta on lisääntynyt ja lääkärit osaavat sen useimmissa tapauksissa tunnistaa. Itse elin muutamia vuosia epävarmuudessa. Diagnoosi minulle tehtiin lähes 20 v sitten.

      Tähän väliin on mahtunut kaikenlaista. Hetkittäisiä vaiheita jolloin olen luullut taudin jo hiipuneen pois. Ja toisia äärimmäisen epätoivon hetkiä jolloin tauti on ottanut minut täysin otteeseensa ja arjesta on tullut selviytymiskamppailua. Minun sairauteni on todettu olevan siitä pahimmasta päästä. Oireet alkoivat varhain (jo kouluiässä), ja molemmissa korvissa ja kehittyivät nopeaa tahtia. Eli minun kokemuksiani ei voi lukea ollenkaan tyypillisenä taudinkulkuna.

      Kaikesta sairastamisesta huolimatta olen pystynyt hankkimaan hyvän koulutuksen ja ammatin, kodin ja muuta. Erityisesti olen tyytyväinen rakastavaan vaimooni ja ihaniin kahteen pieneen tyttöseen. Eli pahimmillaankin on taudin kanssa mahdollista pärjätä. Varsinkin jos pitää itsestään hyvää huolta. Yleiskunto, terve asenne elämään ja ihmisiin auttaa merkittävästi. Ja hyvät harrastukset.

      • Sama potilas

        Joo siis hoidoista vielä. Niistä löytyy hyvin edellisen vastaajan lähettämästä linkistä. Sellaista lisäystä vielä niihin, että joskus saattaa olla kyse herkkyydestä tiettyihin ruoka-aineisiin yms. Mahdolliset aineet ovat tuttuja mm. migreenipotilaille. Listalla ovat suklaa, alkoholi (joskus jotkut tuotteet kuitenkin käy), lisä-aineet (Esim Sulfidi siis E224, E220) yms. Nämä oppii kokeilemalla ja potilas itse sitten tietää parhaiten. Lääkäri ei voi näitä neuvoa. Ainoa yleispätevä ohje on suolan vähentäminen jopa lähelle sitä tasoa mikä on mininmi millä elimistö pystyy toimimaan (joka on todella vähän).

        Itselläni on tyypillinen meniere-lääkitys päällä. Eli Betaserc ja Diurex. Ensimmäinen on erityisesti menieren tautiin kehitetty lääke jälkimmäinen nesteenpoistolääke joka samalla poistaa elimistöstä liikoja suoloja.


    • lääkäriin

      Lääkitys on aloitettava mahdollisimman pian. Nyt nopeasti korvatautien erikoislääkärille!

      • kokemusta on...

        Betaserc lääke ei auttanut minulla uhtään mitään, päinvstoin tinnitus paheni. Jätin sen pois. Lääkäri oli samaa mieltä, miksi syödä, jos siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
        Mikä sen vaikutus parhaimmillaan pitäisi olla, en tiedä vieläkään !


      • ....
        kokemusta on... kirjoitti:

        Betaserc lääke ei auttanut minulla uhtään mitään, päinvstoin tinnitus paheni. Jätin sen pois. Lääkäri oli samaa mieltä, miksi syödä, jos siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
        Mikä sen vaikutus parhaimmillaan pitäisi olla, en tiedä vieläkään !

        En tiedä vaikutuksista Ménièren tautiin enkä tinnitukseen, sensijaan se on ihmeparantanut romahtaneen kuuloni 2 kertaa.


      • että Betaserc
        .... kirjoitti:

        En tiedä vaikutuksista Ménièren tautiin enkä tinnitukseen, sensijaan se on ihmeparantanut romahtaneen kuuloni 2 kertaa.

        on sinut "ihmeparantanut" ??
        menieressä muuten on tyypillistä, että oireitten jälkeen kuulo alenee, palaa taas jonkun ajan jälkeen, mutta ei ihan niin hyväksi kuin ennen. eli kun tarpeeksi "kohtauksia" tulee loppujen lopuksi kuulo alentuu paljon (yleensä vain toisessa korvassa) ja lopuksi kuulo katoaa kokonaan.
        Näin kävi minulle.
        Tautini on tutkittu.
        Minun ei tarvitse ajatella "luultavasti" potevani Menieren oireyhtymää !


      • Kysyttävää
        että Betaserc kirjoitti:

        on sinut "ihmeparantanut" ??
        menieressä muuten on tyypillistä, että oireitten jälkeen kuulo alenee, palaa taas jonkun ajan jälkeen, mutta ei ihan niin hyväksi kuin ennen. eli kun tarpeeksi "kohtauksia" tulee loppujen lopuksi kuulo alentuu paljon (yleensä vain toisessa korvassa) ja lopuksi kuulo katoaa kokonaan.
        Näin kävi minulle.
        Tautini on tutkittu.
        Minun ei tarvitse ajatella "luultavasti" potevani Menieren oireyhtymää !

        Minulla epäillään alkavaa menieren tautia.Kuinkahan pian pysyvä kuulonalenema keskimäärin astuu mukaan kuvaan.Minulla on ollut yksi kuulonmenetys,jonka jälkeen se palautui lähes ennalleen.Onko tietoa tai kokemusta kellään?


      • .....
        että Betaserc kirjoitti:

        on sinut "ihmeparantanut" ??
        menieressä muuten on tyypillistä, että oireitten jälkeen kuulo alenee, palaa taas jonkun ajan jälkeen, mutta ei ihan niin hyväksi kuin ennen. eli kun tarpeeksi "kohtauksia" tulee loppujen lopuksi kuulo alentuu paljon (yleensä vain toisessa korvassa) ja lopuksi kuulo katoaa kokonaan.
        Näin kävi minulle.
        Tautini on tutkittu.
        Minun ei tarvitse ajatella "luultavasti" potevani Menieren oireyhtymää !

        Kuulon parantumisen tiedän kokemuksesta ja kuulontutkimuksen perusteella. "Ihme"- oli huulenheittoa. En sanonut että lääke on parantanut minut, sanoin, että se on parantanut kuuloni. Tämä on totta. Korvatautien erikoislääkäri oli sitä mieltä, että kyse ei ole Ménièren taudista. Tähän en ottanut kirjoituksessani kantaa.

        Mitä tarkoittaa "oireitten jälkeen kuulo alenee..."? Kuulonalenemahan on oire.


    • Anonyymi

      Minulla on tyypillisesti Meniere-kohtausten jälkeen kuulo jäänyt vähän alemmalle
      tasolle kuin sitä ennen ja olen nyt melkein kuuro. Kuulolaite ollut
      noin 15 vuotta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2719
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      351
      2571
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2180
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1856
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1763
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1754
    7. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      69
      1704
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      126
      1618
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1583
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1399
    Aihe