MENEE HERMOT!

onneton koiranomistaja

olen kauan aikaa etsiny netistä neuvoja miten saada koira hiljaseksi ja OLEMAAN KUNNOLLA lenkillä kun tulee koiria vastaa!!!! mikään ei tunnu auttavan! joten jos joku asiasta jotakin tietävä osaisi neuvoa, niin kiitos! ja se pitää samaa POLKUPYÖRILLE!! olen ennen nauttinut lenkkeilystä mutta viimeisen vuoden ajan se on ollut yhtä tuskaa. (koirani on siis vuoden vanha)

NEUVOJA???

6

1200

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koiraneuvola

www.koiraneuvola.fi/keskustelu

• Ensinnäkin: Älä nyt vaan itse menetä hermojasi, vaan pysy itse tilanteessa rauhallisena!

Aluksi täytyy miettiä MIKSI koira käyttäytyy tuolla tavalla? Onko se vihainen eli puolustaako se käytöksellään omaa reviiriään? Usimmiten remmiräjäys on seurausta jonkinlaisesta johtajuus-ongelmasta: Koirasi ei siis jollakin tasolla luota siihen, että sinä laumanjohtajana hoidat ne ohitustilanteet.

Kokeilepa ihan peruskontaktiharjoituksia: Kun sinä ja koirasi huomaatte vastaantulevan koiran, niin otat koirasi hieman tien sivuun ja teet itsestäsi TOSI kiinnostavan joko leikillä tai jollakin erikoisherkulla. Kuitenkin niin, että koirasi huomio on sinussa, ei siinä ohittavassa koirassa.

Ohitusharjoittelu vaatii aikaa, eli se ei onnistu kerralla eikä parilla. Mutta kun olet johdonmukainen ja toimit aina samalla tavalla (eli vaadit huomion itseesi) niin ajan kanssa ne ohitukset alkavat sujua, eli koirasi ymmärtää sinun olevan kiinnostavampi kuin ohittavan koiran.

• Pikkusipuli

Et kerro koirasi rotua, eivätkä nämä itse hyväksi toteamani neuvot välttämättä toimi kaikilla koirilla.

Muutama positiivinen asia; koirasi on vielä nuori, se helpottaa ongelman hoitamista pois päiväjärjestyksestä. Toiseksi, ilmeisesti sinulla on vain yksi koira, joten pystyt ohitustilanteissa keskittymään täysin siihen. Haukkuvien räksyjen hiljentäminen ohitustilanteessa oikealla ja vasemmalla ja takana ja edessä on jo lähes toivotonta, koska lauma elää omaa elämäänsä, halusit tai et. Tosin ei sekään mahdotonta ole.

Tee ohitustilanteesta koiralle leikki. Yksi vaihtoehto on ottaa lenkille mukaan joku koiran lempileluista, jolla se ei saa leikkiä koskaan muulloin. Kun toinen koira tulee vastaan, vetäise lelu taskusta ja vie sillä koiran huomio kokonaan toisaalle. Koira oppii yhdistämään varsin nopeasti vastaantulijan leikkiin. Yhtä hyvin voit käyttää herkkupalaa. Parasta olisi, jos pystyisit ennakoimaan tilanteen, eli huomaisit vastaantulijan ennen koiraa. On huomattavasti helpompi estää tilanne etukäteen kuin keskeyttää jo alkanut riekkuminen.

Todennäköisesti koirasi haukkuu pelosta ja/tai epävarmuuttaan, joten älä missään nimessä pakota koiraasi liian lähelle vierasta koiraa. Jos vastaantulija tekee sen tyypillisen virheen, että alkaa lärpättää "ei tää meidän koira mitään tee, tää on ihan säyseä", pyydä tiukasti ja ystävällisesti pysymään kauempana ja kerro että harjoittelet ohituksia. Koira huomaa, ettei sitä pakoteta kohtaamaan pelon aiheuttajaa liian läheltä, eikä sille synny "pakene tai puolustaudu"- mielikuvaa.

Voit myös itse alkaa ohitustilanteessa hypellä ja laulella ja vaikka kävellä käsilläsi, jos se saa koirasi kiinnittämään huomion sinuun eikä vastaantulijaan. Et uskokaan kuinka monet naurut olen itse aiheuttanut lenkkipolulla heittämällä melkein kärrynpyörää.

Älä missään nimessä korota ääntäsi kieltäessäsi koiraa haukkumasta. Silloin koira tulkitsee tilanteen todella uhkaavaksi, koska sinäkin "haukut". Se ainoastaan vahvistaa koiran omaa tunnetta. Tiukka käsky matalalla ja rauhallisella äänellä on paras. Itse pyrin välttämään ei- sanaa, ja käytän sitä ainoastaan silloin, kun haluan koiran kerralla lopettavan tekemisensä ja kysymys on todellisesta vaarasta, kuten liian läheisestä tuttavuudesta pesuainekaappiin tai rotan raadosta. Koiralle ei ole olemassa tyhjiötä, jolloin ei tehdä mitään. Kuvittele tilanne, että töissä pomosi ilmestyy selkäsi taakse ja alkaa huutaa EI EI EI! Takuulla keskeytät hämmentyneenä työsi, mutta varmasti myös kysyt, että no miten sitten? Samoin koiralle on tarjottava vaihtoehtoinen käsky, esimerkiksi "hiljaa". Ensin sille tietysti pitää opettaa, että hiljaa merkitsee "ei mitään ääntä".

Jos itse jännität ohitustilannetta, koira aistii sen sataprosenttisen varmasti, ja terästäytyy itsekin. Jos joudut vetämään remmin kireälle, sekin on merkki siitä, että jotain uhkaavaa on tulossa. Saatat jopa huomaamattasi hermoilla jo ennen lenkille lähtöä, jolloin koirakin hermostuu ja stressitaso nousee jo ennen ulko-ovea.

Mainitsit myös pyöräilijät. Monen koiran kauhistus, jos suhahtavat kulman takaa liian läheltä mieletöntä vauhtia. Pyydä joku tuttu ihminen, jonka koira hyväksyy täysin, avuksi. Toistatte tilannetta, ensin kauempaa ja sitten lähempää, jossa ystäväsi hiljalleen ajelee ohitsenne ja sinä palkitset koiran sillä sekunnilla kun se alkaa rohkaistua ja malttaa pysyä hiljaa. Vielä parempaa, kun pyöräilijä on se, joka pysähtyy antamaan koiralle herkkupalan ohi mennessään.

Itse olen onnistunut poistamaan kepeillä lyömistä pelkäävän koiran kammon sauvakävelijöitä kohtaan sillä, että pysäyttelin ventovieraita sauvojia ja pyysin heitä antamaan koiralle herkun.

Mikään tästä ei onnistu päivässä. Olen joidenkin koirien kanssa tehnyt täysillä työtä toista vuotta, askel eteen kaksi taakse -menetelmällä, mutta se on vaivan arvoista.

• jepsjoo

Meillä tuo "herkkukoulutus" vaan pahensi tilannetta, että ei toimi joka koiralla nuo ohjeesi. Ja ihan kouluttajan silmän alla kuitenkin reenattiin, nolona kyseli vielä kurssin jälkeen sähköpostilla että haluttaisko yksityistunteja.

• canis.familiaris

Kokeile sitten vaikka seuraavaa.

Jos ongelma on vastaantulijat, niin ennakoimalla koiran eleistä puutut niihin ja otat koiran huomion itseesi tekemällä jyrkkiä ja ennakoimattomia käännöksiä.

Tarkoitus olisi, että koira alkaa västämään sinua, eli kiinnittämään tekemiseesi huomion. (tässä vaiheessa ongelman ydin on taitettu)

Eli hihna lyhyellä käännetää 90` tai 180 koiraan päin terävästi siten että koira joutuu väistämään. Käytä käännöksessä tehosteena hihnaohjausta ja polvella painamista/ohjaamista.

Kun kävelet vähän matkaa taakse päin niin voit kääntyä kohtaamaan vastaan tulijan olemalla valmis uusimaan tarvittaessa käännökset.

Aluksi niitä pitää tehdä riittävän usein ja yllättäen ja siitä näet että olet onnistumassa, kun pienestä hihna liikkeestä koira reagoi sinuun, joko katseellaan tai väistämis eleellä

Toinen varma onnistumisen merkki on se, että toisena päivänä tuota ongelmaa ei ole ,ainakaan siinä mittakaavassa, mitä alunperin.

Eli terävät kohtikääntyvät ja yllättävät liikkeet, niin siitä se lähtee.

• canis.familiaris
        canis.familiaris kirjoitti:

Kokeile sitten vaikka seuraavaa.

Jos ongelma on vastaantulijat, niin ennakoimalla koiran eleistä puutut niihin ja otat koiran huomion itseesi tekemällä jyrkkiä ja ennakoimattomia käännöksiä.

Tarkoitus olisi, että koira alkaa västämään sinua, eli kiinnittämään tekemiseesi huomion. (tässä vaiheessa ongelman ydin on taitettu)

Eli hihna lyhyellä käännetää 90` tai 180 koiraan päin terävästi siten että koira joutuu väistämään. Käytä käännöksessä tehosteena hihnaohjausta ja polvella painamista/ohjaamista.

Kun kävelet vähän matkaa taakse päin niin voit kääntyä kohtaamaan vastaan tulijan olemalla valmis uusimaan tarvittaessa käännökset.

Aluksi niitä pitää tehdä riittävän usein ja yllättäen ja siitä näet että olet onnistumassa, kun pienestä hihna liikkeestä koira reagoi sinuun, joko katseellaan tai väistämis eleellä

Toinen varma onnistumisen merkki on se, että toisena päivänä tuota ongelmaa ei ole ,ainakaan siinä mittakaavassa, mitä alunperin.

Eli terävät kohtikääntyvät ja yllättävät liikkeet, niin siitä se lähtee.

Unoshtui sanoa, että näitä käännöksiä voi harjoitella missä vain, ei ainoastaan "tosi tilanteessa". Kentällä, pihalla jne..Pääasia, että liikkeet on määrätietoisias

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      20
      11398
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      46
      3954
    3. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      113
      3140
    4. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      133
      2447
    5. Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?

Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin
      Maailman menoa
      92
      2155
    6. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      199
      1799
    7. Sofia Virralle täydet 12 pistettä!

Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.
      Maailman menoa
      307
      1069
    8. Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?

Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta
      Kuhmo
      18
      855
    9. Toisten elämän moralisointi

Eikö kukin voisi keskittyä lähinnä omaan elämäänsä? Jos jollakulla muulla on tunteita, ajatuksia, tai tekoja oman suhte
      Tunteet
      143
      785
    10. Missä milloin

Missä milloin nähdään?
      Ikävä
      53
      729
    Aihe