lapsen puheen viivästyminen

mietin vain

poika täyttää 3 nyt jouluna ja puheterapiaa on saanut puoli vuotta joka nyt keskeytettiin koska pojalle on tullut paljon sanoja.sanoja ei ollut kuin pari viime keväänä jolloin terapia aloitettiin.suun motoriikassa ei kuulemma ollut vikaa ja kuulo on normaali.vielä saa kiukkukohtauksia kun ei aina ymmärrä mitä sanoo.sanoista jää eka kirjaimet yleensä pois.nyt muodostaa jo lauseitakin.onko syytä huoleen vai annetaanko pojan itsekseen opetella?jotenkin vain mietin että puheterapeutti ei laittanut mihinkään tutkimuksiin koska se "oppi"niin hyvin puhumaan ja puhe tahtoo olla epäselvää.
sori jos sekavaa tekstiä mut apuja tosissaan kaipaan

4

1617

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuka sitä antoi

Oliko terveyskeskuksen puheterapia? Siellä puheterapian tarve on niin suurta, että pikkuisenkin edistyksen jälkeen buukataan pihalle, koska kipeämmin apua tarvitseviakin on.

Jos koet, että lapsen puheen viivästymistä ja epäselvyyttä on tutkittava ja hoidettava, hae lähete keskussairaalan audiofoniatriselle neuvolan lastenlääkäriltä. Ota asia puheeksi 3v neuvolassa, jos teillä on. Tosin tavan terveydenhoitajan ammattitaito ei riitä puheen kehityksen vaikeuksien ymmärtämiseen, osa on vielä vanhakantaisia "kyllä kaikki oppii, toiset vain vähän hitaammin"- kökköpuppua jauhavia täti-ihmisiä.
      Olennaista ei ole sanojen määrä, vaan äänteiden määrä. Ymmärrettävyysongelmaa voitte kotona ratkoa (ihan ilman mitään osastolääkärienkin suosittelua) käyttämällä piktopäiväjärjestystä sekä tukiviittomia. Kenellekään lapselle niistä ei ole haittaa. Sen sijaan ymmärtämisongelmaan niistä on paljonkin etua.
      Selaile tämän palstan ketjuja, niin löydät paljon vinkkejä siihen mitä voitte kotona tehdä, vaikka terveydenhuollon puolella asiaan ei reagoitaisikaan mitenkään ettekä enää jostain syystä saisikaan puheterapiaa.

• ei kokemusta

Ihmettelen miksi ei jatkettu puheterapiaa tuon tekstin perusteella mitä olit laittanut.

Minulla on taas päivänvastainen kokemus, omalla lapsellani on kanssa epäselvää puhetta jonkin verran mutta siitä kyllä saa selvän. ainostaan jää joitakin kirjaimia edestä pois kun sanoo, lähinnä r ja s äänteet.

Jotenka ota ihmeessä neuvolaan yhteys ja sano mitä itse ajattattelet ja pyydä lähete uudestaan puheterapiaan. Vielä jos oli mukava puheterapeutti. (omasta kokemuksesta voin sanoa sen verran että ei ole mukava puheterapeutti oma lapseni on samaa mieltä)

• Päivyli

Itse kiinnittäisin huomiota, miten lapsi kokonaisuutena kehittyy, Onnistuuko leikki muiden kanssa, onko puhe ainoa raivarien syy jne. Mitenkäs päivähoidossa. Jos lapsi ei ole päivähoidossa, suosittelisin ryhmään menoa. Tuolloin syytä tehdä kuntoutussuunnitelma tukemaan lapsen puheen kehitystä.Lapsen vuorovaikutustaitojen kehittämiseen paljon huomiota, paljon kirjojen lukemista ja keskustelua.
      Itse seurailisin vielä vähän aikaa rauhassa ellei lapsen käytöksessä ilmene huolestuttavia piirteitä kuten pahoja raivokohtauksia, poikkeavaa vilkkautta, junnautumista joihinkin asioihin, selkeää syrjäänvetäytymistä ym. Ja jos suvussa on enemmän esim. lukivaikeutta, ei kannata liian kauan odotella.

• Joskus kuitenkin...

Iteselläni on elokuussa 3-v täyttänyt tyttö... hän ei puhu kunnolla, sanoja kyllä löytyy ja koko ajan tulee lisää, mutta paljon on tytön omia sanojoja ja "säklätystä"...
      Puheterapiaan olemme saaneet lähetteen mutta milloin sinne pääsee onkin ihan eri asia..
      Mutta itse en ole huolestunut tytön puhumisesta koska koko ajan tulee uutta ja olen 100% varma että hän oppii puhumaan.. tosin paljon, paljon muita hitaammin, mutta oppii kuitenkin!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5239
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3440
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2830
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      56
      2643
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      170
      2312
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2119
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1845
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe