Päätimme mennä epäonnistuneiden inseminaatioiden jälkeen lapsettomuusklinikalle. Nyt olisi tarkoitus tehdä koeputkihedelmöitys eli piikitykset edessä. Haluasin tietää, millaisia kokemuksia on muilla. Miten piikitykset ovat vaikuttaneet? Fyysisesti sekä henkisesti? Onko täällä palstalle sellaisia, jotka ovat kokeneet jo tämänkin hoidon? Jotenkin haluaisin saada kuulla muiden onnistumisista että saisi itsellekin uskoa tähän juttuun. Pettymyksiä on niin paljon takana että kaikki onnistumiset olisi kiva kuulla ja kuinka monennella kerralla on tärpännyt?
Toivomme niin valtavasti lasta että tuntuu että kaikkensa haluaa nyt tehdä. Tuntuu vaan niin epätoivoiselta jo.
Koeputkihedelmöitys
5
1865
Vastaukset
- pimpula ja rv 24
Täällä palstalla pyörii paljon tämän hoidon kokeneita, toivottavasti saat monta vastausta.
Meille tehtiin 1. Ivf/Icsi tämän vuoden touko-kesäkuussa. Pitkän kaavan mukaan, ensin 2-3 viikkoa sumutteita. En saanut niistä muita sivuoireita kuin päänsäryn, sen kesti hyvin kun mietti päämäärää. Pistokset olikin hankalampi juttu, en pystynyt itse laittamaan, vaan mies joutui asialle. Sivuoireita en tästäkään saanut, kuin ihan parina viimeisenä päivänä alavatsaa lievästi turvotti ja hiukan kipuilikin. Kauhean stressin vaan, kun niin piikkejä pelkään. En kokenut sumutus/piikitys aikaa mitenkään rankkana, hyvin jaksoin töissä ja muutenkin. Mulla ei meinannut alkuun piikitysannokset riittää ja niitä jouduttiinkin muutaman kerran nostamaan hoidon aikana.
Punktiota jännitin myös tietysti kovasti etukäteen, mutta yllätykseksi sekin oli täysin kivuton ja kesti vain noin 10 minuuttia. Olo oli tosin hiukan tokkurainen sen jälkeen, johtuen rauhoittavista ja kipulääkkeistä. Noin tunti punktiosta alkoi masukin kovasti kipuilla ja sain hyvät lääkkeet polilla. Kotona en enää tarvinnut lääkkeitä, pari päivää meni kyllä ihan vaan lepäillessä. Kolmen päivän sairasloma viikonloppu riitti hyvin toipumiseen, jonka jälkeen olin taas normaalisti töissä.
Meillä punktioitiin 11 munasolua, joista lopulta vain 3 lopulta olivat siirtokelpoisia. Tämä oli pieni järkytys. Meillä lapsettomuuden syynä oli molemmat munanjohtimet tukossa. Spermassa ja munasoluissa oli molemmista löydetty vielä poikkeami. Alun alkaen tarkoitus oli tehdä IVF, mutta olivat päättäneet kuitenkin hedelmöittää osan munasoluista kuitenkin ICSI:llä. Hyvä niin, koska vain yksi oli hedelmöittynyt IVF:llä ja 5 ICSI:llä. Jakautumisvaiheessa karsiutui vielä puolet pois.
Siirto oli myös kivuton, joskin hiukan inhottava. Rakko täynnä, hoitaja painaa ultrauslaitteella masun päällä ja toinen ohuella katetrilla yrittää päästää kohdunkaulasta läpi kohtuun. Mutkalla oli minulla tuo kohdunkaulakin, piti vaihtaa katetrikin välissä. Tämäkään ei kestänyt kuin vajaa 10 minuuttia. Kahden viikon ajan käytössä oli vielä tukilääkitys, jotta munasolulla olisi mahdollisimman hyvä kiinnitysalusta.
Tästä alkanut 2 viikon piina-aika oli minulle kaikkein raskain ja tuntui todella pitkältä. Suurimmat mielialamuutokset tulivat tällöin, johtuen varmasti jännityksestä, toivosta ja odotuksesta. Testasin plussan kahta päivää ennen määrättyä testauspäivää. Onni oli valtaisa, joskin pelko myös suuri.
Meille siirretiin tuo ainut IVF:llä hedelmöittynyt munasolu ja ICSI:t jäivät pakkaseen. Pelko on alkanut väistyä onnen tieltä ihan vasta viime aikoina. Maaliskuussa toivottavasti saamme oman IVF-prinsessamme syliin ja voimme huokaista hoidon onnistuneen :o)
Kovasti tsemppiä ja onnea tulevaan hoitoon. - jaja
meillä on takana 3 inseminaatiohoitoa joista yhdessä päädyttiin punktioon ja koeputkihoitoon kun munarakkuloita kehittyi liikaa..hoidoissa tapahtui kuitenkin moka ja suurin osa rakkuloista ehti karata ennen punktiota. 2 munasolua saatiin ja ne eivät hedelmöittyneet. Lähdettiin koeputkihoitoon, jonka piti olla puoliksi koeputki ja puoliksi mikroinjektiohoito. taas tapahtui moka. Saatiin 7 hyvää,kaunista munasolua mutta aikaisempien suunnitelmien vastaisesti tehtiinkin pelkkä koeputki hedelmöitys eikä mikroinjektiota ollenkaan...yksikään munasolu ei hedelmöittynyt! Nyt ollaan mikroinjektiohoidossa ja olen piikitellyt tässä jo monta paäivää, huomenna punktio edessä...
piikittelyä/hoitoja en ole kokenut vaikeaksi/minulla ei ole ollut kovasti kipuja tai muutoksia itsessäni..tetysti jotain ja henkisesti tämä on ollut raskasta, ainakin noiden mokien osalta. Niitä on ollut vaikea hyväksyä.kannattaa itse olla hyvin perillä mitä hoidossa tapahtuu, mitä on suunniteltu ja miksi jotain juttuja tehdään...tsemppiä hoitoihin!Itse toivon itselleni parempaa onnea tähän hoitoon.. - Lissu
Myös me siirryimme syksyllä inseminaatioista ivf hoitoon. Sumutteista ainoana oireena olivat kuumat aallot. Heräilin yöllä hiestä märkänä tai sain esim. kesken ostoksilla olon hurjat hiki karpalot otsalle. Pidin ilmiötä enemmänkin koomisena, kun tiesin mistä johtui;) Piikitys oli mielestäni helppoa ja kivutonta, kun en ole millään tavalla neula kammoinen. Oireena oli vain loppuvaiheessa munasarjojen kipu.
Punktio oli minun kohdallani täysin kivuton. Alavatsa oli vain hurjan kipeä noin neljä päivää punktion jälkeen. Meillä saatiin 8 munasolua punktoitua ja kaikki hedelmöittyivät. (4 luonnollisesti 4 icsi) Meillä ongelmana on ollut miehen siittiö vasta-aineet, joten tuo tulos olikin oletettava. Näistä kaksi selvisi kolmanteen päivään ja ne siis minulle siirrettiin. Myös alkioiden siirto oli mielestäni täysin kivutonta.
Siirron jälkeen aika meni mielestäni siivillä, koska en todellakaan odottanut tulosta vielä ensimmäsellä hoitokerralla. Yllättäen tulos oli kuitenkin positiivinen ja viime viikolla näimme ultrassa yhden pienen sydämen sykkivän! Ja nyt se aika vasta hitaasti meneekin. Lasken vain päiviä siihen, että sikiö pääsisi maagisen kahdentoista viikon tietämille! Yritän kovasti olla asiaa ajattelematta, kun onnekseni minulla oireetkin ovat hyvin lieviä, mutta kovin vaikeaa se on;)
Mutta onnea teille! Äläkä ole sivuoireista huolissasi!- kaikille kokemuksista
Yksi asia vaan mietityttää vielä. Monet puhuvat sumutteista. Me emme saaneet mitään sumutteita. Ainoastaan ne piikit. Mitä se sumute tekee?
- aurinkoinenaamu
kaikille kokemuksista kirjoitti:
Yksi asia vaan mietityttää vielä. Monet puhuvat sumutteista. Me emme saaneet mitään sumutteita. Ainoastaan ne piikit. Mitä se sumute tekee?
sumutteen tarkoitus laskea ne hormoni hommat mini tasolle eli lamauttaa toiminta/toinen harvemmin käytetty on 1krt annettava piikitys joka tehdään samassa tarkoituksessa.tosin lamauttaa totaallisti toiminnan ja on vaikeampi saada "heräteltyä"munasarjat koitokseen..kuulema.
meillä alkaa ns.lyhyen kaavan mukaan tässä hoidot.ei sumutteita.suoraan piikitys alkaa ..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2083286Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391658Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971513- 921409
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461354Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121208Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55872