Aloittelen kh remonttia ja tämä on toinen kohde elämäni aikana. Tässä kohteessa on muovimatot seinissä ja lattioissa. Alusta on betonia sekä osa seinistä on gyproc levyä. Ongelmaksi voi tulla wc pönttö, koska vaikuttaisi siltä että sitä ei saa ehjänä irti... Onko joka tapauksessa suotavaa irroittaa se jotta saa laitettua läpivientimaton sekä vesieristeen kunnolla?? Wc-pönttö on oven vieressä ja pesupaikan välissä on suihkuseinä sekä pesukone. Kyselen koska eristys täytyy hoitaa kunnolla. Kiitos facta tiedoista.
KH-remontti ja Wc-pönttö
12
1948
Vastaukset
- jkjkjkkjkjk
Kyllä se pytty ja kaikki muutkin kalusteet on irrotettava, vaikka kappaleina, jotta saa vesieristeen laitettua nykymääräysten mukaisesti.
Seiniin sinä joudut ilmeisesti laittamaan lisätolpat, koska nykyisin runkotolppien väli saa olla levyseinässä maksimissaan 40cm.
Joten ensimmäiseksi revit pois muovimatot lattiasta ja seinistä levytys pois mattoineen päivineen.
Tämän jälkeen tarkastat, että missään runkorakenteissa ja lattiassa ei ole kosteutta, sitten vahvistat runkorakenteen ja levytät seinät.
Vesijohdot ja viemärit kannattaa pistää samalla kuntoon.- Repe696
Tekninen isännöitsijä on tietoinen kh. rakenteesta ja sinne ei tarvitse runkotolppia lisätä. Kiitos wc tiedoista.
- epäilyttävältä
En halua sen enempää masentaa tai mollata mutta noista kysymyksistä ja vastauksista päätellen saattaisi olla hyvä kun selvittelet niitä rempan yksityiskohtia juurta jaksain ennenkuin aloitat tai peräti annat ammatti-ihmisen hoitaa.
Olen viimeaikoina korjaillut noita kotikorjaajien remontteja. Veikkaisin jotta se pytyn irrotus tuossa remontissasi ei tule olemaan ainoa eikä edes pahin ongelma.
Jos kunnolla teet- mikä on kannattavaa- niin ei ole muuta vaihtoehtoa kun ottaa kaikki pois ja avata paikat runkoon asti. Kannattaa myös muistaa jotta noilla teknisten isännöitsijien jupinoilla ei ole mitään merkitystä koska vastuun remontista kantaa sen tekijä.
Jos laatat laitat niin runko jako pitää olla max 400mm. ja muuten sitä ei kätevästi saa kun seinät repimällä. Jotkut sählää päälle täytettä mutta en suosittele.
Sen lisäksi varmaan tiedät jotta nykyään vesi.
eristykselle pitää olla joku sertifioitu tai vastaava luotettava menetelmä. Luotettava ei ole jos se ei ole yhtenäinen.Sen vuoksi ja muutenkin sitä ei voi tehdä jos pytty on paikoillaan. Uusi pytty laitetaan liimaamalla paikoilleen vaikka siinä olisikin ne kiinnitysreiät.- Repe696
Minua on turha masentaa näissä asioissa. Kuten sanoin olen ennenkin näitä hommia tehnyt. Vastuu vedeneristyksestä siirtyy taloyhtiölle (juridiset asiat selvitetty) kun se tulee hyväksymään laatoitusluvan. Itselläni on alkuperäiset muovimatot ja tölli on vm:83. Kuluttaja asiamiehen ilmoituksessa kylpyhuoneen elinkaari on päättynyt ja taloyhtiö joutuu tod.näk uusimaan vedeneristyksen.
Pitäähän nykyään uusitussa keittiössä ja kh.ssa olla jokaisessa sähkölaitteessa vikavirta.. Moniko on laittanut!! Sama pätee runkopalkkien sijoitukseen!! Itellä on gyproc seinät noin metrin pätkiä jolloin tulee jokin kulma jne. eli runkopalkkeja on turha lähteä lisäämään jos levy on terve!... - Repe696
Repe696 kirjoitti:
Minua on turha masentaa näissä asioissa. Kuten sanoin olen ennenkin näitä hommia tehnyt. Vastuu vedeneristyksestä siirtyy taloyhtiölle (juridiset asiat selvitetty) kun se tulee hyväksymään laatoitusluvan. Itselläni on alkuperäiset muovimatot ja tölli on vm:83. Kuluttaja asiamiehen ilmoituksessa kylpyhuoneen elinkaari on päättynyt ja taloyhtiö joutuu tod.näk uusimaan vedeneristyksen.
Pitäähän nykyään uusitussa keittiössä ja kh.ssa olla jokaisessa sähkölaitteessa vikavirta.. Moniko on laittanut!! Sama pätee runkopalkkien sijoitukseen!! Itellä on gyproc seinät noin metrin pätkiä jolloin tulee jokin kulma jne. eli runkopalkkeja on turha lähteä lisäämään jos levy on terve!...Piti vielä sanoa että Kiilto Kerafiber sarja on primeristä ja nauhoista laastiin samaa sarjaa. Sitten olen vielä suhteillani selvittänyt (lakimiehet) että mikä tämä sertifikaatti juttu on.. No mikään niistä ei ole ns. laillistettu vaan niitä on monta eri fikattia olemassa. Sitten kun laki määrää kuten sähkö ym lvi töissä että vedeneristys työn saa suorittaa vain ammattimies niin silloin ne on laillistettu. Ja vaikka joku "laillistettu" firma sen käy suorittamassa niin vastuu on aina tekijällä, vastuu siirtyy taloyhtille ainakin osittain kun isännöitsijä käy luvat antamassa.
- koskaan
Repe696 kirjoitti:
Pitäähän nykyään uusitussa keittiössä ja kh.ssa olla jokaisessa sähkölaitteessa vikavirta.. Moniko on laittanut!! Sama pätee runkopalkkien sijoitukseen!! Itellä on gyproc seinät noin metrin pätkiä jolloin tulee jokin kulma jne. eli runkopalkkeja on turha lähteä lisäämään jos levy on terve!...siirry taloyhtiölle rampantekijältä, olet saanut väärää tietoa.
- luetun ymmärrys
Repe696 kirjoitti:
Piti vielä sanoa että Kiilto Kerafiber sarja on primeristä ja nauhoista laastiin samaa sarjaa. Sitten olen vielä suhteillani selvittänyt (lakimiehet) että mikä tämä sertifikaatti juttu on.. No mikään niistä ei ole ns. laillistettu vaan niitä on monta eri fikattia olemassa. Sitten kun laki määrää kuten sähkö ym lvi töissä että vedeneristys työn saa suorittaa vain ammattimies niin silloin ne on laillistettu. Ja vaikka joku "laillistettu" firma sen käy suorittamassa niin vastuu on aina tekijällä, vastuu siirtyy taloyhtille ainakin osittain kun isännöitsijä käy luvat antamassa.
Ei siellä kaveri puhunut tekijästä vaan järjestelmästä. Luetun ymmmärrys taitaa pikkasen ontua. Ja kysymyksistä päätellen, en suosittele tekemään remppaa itse.
- surulliselta
Repe696 kirjoitti:
Piti vielä sanoa että Kiilto Kerafiber sarja on primeristä ja nauhoista laastiin samaa sarjaa. Sitten olen vielä suhteillani selvittänyt (lakimiehet) että mikä tämä sertifikaatti juttu on.. No mikään niistä ei ole ns. laillistettu vaan niitä on monta eri fikattia olemassa. Sitten kun laki määrää kuten sähkö ym lvi töissä että vedeneristys työn saa suorittaa vain ammattimies niin silloin ne on laillistettu. Ja vaikka joku "laillistettu" firma sen käy suorittamassa niin vastuu on aina tekijällä, vastuu siirtyy taloyhtille ainakin osittain kun isännöitsijä käy luvat antamassa.
Kuulostaa nuo juttusi niin valitettavan tutuilta. Juuri noita "kyllä mä osaan-anteeksi mikä on vesieristys" remppaajien kättenjälkiä tarkastellut.
Siis osittain juttusi ja kontaktisi on oikeassa mutta asia sisältö ei muuten ole ihan vielä hallussa joten en suosittele jotta duunaisit sitä remonttia itse ainakaan ihan vielä noilla pohjatiedoilla. Saattaa tulla yhtiölle ja asuntosi seuraavalle omistajalle tai myyntivastuusi vuoksi itsellesi hintava yllätys myöhemmin.
Itsepäisyys ja omapäisyys on monasti etu mutta ei tässä kohtaa. Sä et ole vielä valmis haasteeseen. - välttämättä...
koskaan kirjoitti:
siirry taloyhtiölle rampantekijältä, olet saanut väärää tietoa.
Ei siirry jos menee omin päin tekemään/teettämään ilman taloyhtiön lupaa. Vesieristys sen sijaan on aina yhtiön vastuulla, joten sitä ei saa mennä omin päin tekemään/teettämään, vaan yhtiö hoitaa sen, tosin osakkaan omalla kustannuksella tällaisessa tapauksessa kun osakas tekee/teettää itselleen remonttia.
- ...©
koskaan kirjoitti:
siirry taloyhtiölle rampantekijältä, olet saanut väärää tietoa.
...jos todetaan, ettei tekijää saada vastuuseen
...jos todetaan, että tekijää ei tiedetä
...jos katsotaan, että taloyhtiö on rempan teettänyt
..jos rempasta on kulunut riittävästi aikaa
Rakenteet, vesieristeet mukaanlukien, ovat ensisijaisesti taloyhtiön vastuulla, mutta taloyhtiö voi toki periä saataviaan rempan tehneeltä jos voidaan todeta että remppa on tehty huolimattomasti. Taloyhtiön edustajan suorittamat tarkastukset työn edetessä ja laatoitusluvan myöntäminen siirtää vastuuta taloyhtiölle koska niissä todetaan ettei työ ole huolimattomasti tehty. Monesti on taloyhtiölle edullisempaa kustantaa korjaus kuin lähteä etsiskelemään mahdollista syyllistä ja perimään tältä korjauskuluja joita ei välttämättä kuitenkaan tulla saamaan, eli taloyhtiö ottaa vastuun itselleen. - jesperijasperijoonatan
...© kirjoitti:
...jos todetaan, ettei tekijää saada vastuuseen
...jos todetaan, että tekijää ei tiedetä
...jos katsotaan, että taloyhtiö on rempan teettänyt
..jos rempasta on kulunut riittävästi aikaa
Rakenteet, vesieristeet mukaanlukien, ovat ensisijaisesti taloyhtiön vastuulla, mutta taloyhtiö voi toki periä saataviaan rempan tehneeltä jos voidaan todeta että remppa on tehty huolimattomasti. Taloyhtiön edustajan suorittamat tarkastukset työn edetessä ja laatoitusluvan myöntäminen siirtää vastuuta taloyhtiölle koska niissä todetaan ettei työ ole huolimattomasti tehty. Monesti on taloyhtiölle edullisempaa kustantaa korjaus kuin lähteä etsiskelemään mahdollista syyllistä ja perimään tältä korjauskuluja joita ei välttämättä kuitenkaan tulla saamaan, eli taloyhtiö ottaa vastuun itselleen.Olen samaa mieltä. Sen takia isännöitsijä tulee asian tarkistamaankin ja suosittelee ottamaan paljon kuvia. Kuten monessa muussakin viestiketjussa, niin täälläkin näköjään törmää tuollaisiin haukkujiin jotka käskevät heti ottamaan "ammattimiehen". On täm ä surkeaa. Vedeneristyksen laittaminen ei ole kovin hankalaa jos lukee tuoteohjeet huolellisesti ja noudattaa niitä, tekee asian ajan kanssa niin siitä se lähtee. Ja toiseksi noin 20 v on kosteissa tiloissa ollut koolausväli 40cm että uskoisin myös tässäkin kohteessa niin oleva. Toki olen minäkin törmännyt silti mm.omakotitaloissa 60cm koolaukseen vielä tänä päivänäkin. Alalla ollut 25 v.
- surulliselta
jesperijasperijoonatan kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Sen takia isännöitsijä tulee asian tarkistamaankin ja suosittelee ottamaan paljon kuvia. Kuten monessa muussakin viestiketjussa, niin täälläkin näköjään törmää tuollaisiin haukkujiin jotka käskevät heti ottamaan "ammattimiehen". On täm ä surkeaa. Vedeneristyksen laittaminen ei ole kovin hankalaa jos lukee tuoteohjeet huolellisesti ja noudattaa niitä, tekee asian ajan kanssa niin siitä se lähtee. Ja toiseksi noin 20 v on kosteissa tiloissa ollut koolausväli 40cm että uskoisin myös tässäkin kohteessa niin oleva. Toki olen minäkin törmännyt silti mm.omakotitaloissa 60cm koolaukseen vielä tänä päivänäkin. Alalla ollut 25 v.
Ikävää kuultavaa jos on ollut alalla 25 vuotta ja on sitä mieltä jotta parikymmentä vuotta on käytetty kylppäreissä 400 jakoa. Samoin surullista jos on sitä mieltä jotta -83 rakennettu kohde olisi tod.näk tiheällä jaolla.
Kaiken surullisinta on jos 25-vuoden kokemuksella on sitä mieltä jotta pussinkyljet lukemalla tai edes tuoteoppaat selaamalla olisi valmis kylppäriremontoija. Just noiden näkemyksien vuoksi maa on täynnä vesivuotoja ja homekämppiä.
Vesieristys ei toki ole ydinfysiikkaa mutta käytäntö on osoittanut jotta täysin käsittämättömiäkin virheitä on mahdollista tehdä jopa ns. ammattirakentajilla. Mitkä luulet olevan mahdollisuudet ensikertalaisen tai toiskertalaisen saada moitteeton työ kun monikertalaisetkin tekee virheitä?
Siinä olet oikeassa jotta hiljaa ja rauhallisesti harkiten hyvä tulee mutta kaikki tekijät ei välttämättä tee niin. Ja silti joku sen kämpän ostaa tai sitä pesutilaa käyttää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941739
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401533- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9884- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829