Monille ihmisille maisemalla on merkitys muutoinkin kuin näkymänä.
Metsä merkitsee enemmän kuin hakkuutuotto. Itselleni on metsä ollut aina kuin kirkko, ja muutto toiselle paikkakunnalle teki ison muutoksen maisemaani.
Se näkymä mikä avautui ikkunastani viime syksynä, on piirtynyt lähtemättömänä mieleeni. Vaikka täälläkin on luonto lähellä, huomaan kuinka paljon kaipaan vihreää metsää, havupuita ja vanhaa haapaa mäen rinteessä.
Ne ovat jääneet sieluni silmiin ja katsoessani aamulla ohuen lumipeitteen saamaa pihaa, sen asfaltoitua parkkipaikkaa ja koivikkoa tien takana huomasin taas kuinka syvällä elän siinä tummassa vihreässä metsäisessä näkymässä, sen rauhoittavassa sylissä jossa itkin itkuni ja huusin ikäväni oksien lomaan.
Täällä on vettä. Hieno elementti joka muuttuu joka hetki valon ja varjon leikissä, tai tuulen henkäyksessä sen selkään. En kuitenkaan ole kasvanut kiinni laineiden liikkeisiin, en veden solinaan ja myrskyn nostamiin vaahtopäihin, vaikka viihdynkin niiden äärellä. Katson ikkunasta kuinka vesi muuttuu tummemmaksi ilmojen kylmetessä. Laineet ovat terävämpiharjaisia kuin kesällä ja veden äänikin on kovempaa kun pysähtyy rannalle kuuntelemaan.
Entisten niittyjen tilalla vettä, havupuiden tilalla lehtipuita. Iso muutos johon sopeutumista opettelen. Rakastan hiljaisuutta jossa voi kuulla itsensä. Omat sydämen lyönnit ovat ainut rytmi askelille ja linnun laulu, tai pyrähdys oksalta oksalle on merkki elämästä joka sykkii sielläkin minne katse ei yllä. Risun rasahdus askelen alla ei enää kiinnitä huomiota koska siellä olen yhtä luonnon kanssa. Täällä on etsittävä uusi polku luontoon, uusi tie sellaiseen kohteeseen jossa sisäinen harmonia voittaa ulkoisen maailman vaikutteet. Paikka jossa ei ole muuta kuin luonto ja minä, minä pienenä hyväksymässä sen rauhan ja opetuksen jonka metsä on minulle antanut.
Lapsuuden metsikkö, itkun ja naurun kuusimetsä jossa sammalmatto pehmeydessään oli vertaansa vailla, kuusten oksilla roikkuva naava kuin salaisuuksien puutarhan köynnökset jotka kietoivat minut maailmaansa josta en koskaan halua pois. Kiitetty olkoon luonto joka kasvatti minut, kiitetty se honkapuu jonka kylkeen nojatessa kaikki muu menetti merkityksensä ja tiesin että olen vain pieni osa sitä mikä silmin näkyy, mutta iso osa sitä mitä ei näe eikä kuule, osa elämän salaisuutta jonka taival on tuntematon ja polkukin usein kaita ja kivinen.
Millainen on sinun mielimaisemasi jossa ajatuskin lepää ja jossa tunnet viihtyväsi.
Onko se mökkiranta vai marjametsä?
Harmoniaa
5
448
Vastaukset
- metsänomistaja
pitääkö jokaisen oma metsäketjunsa aloittaa.Minä metsänomistajana ,jos kuka, ymmärrä metsän kauneusarvot ja myös hyötykäytön. Hoidan metsääni,mutta jokamiehenoikeudella siitä saa nauttia kuka tahansa. Vihreät ovat suojelemassa metsiä niin, ettei omistaja saisi koskaa kaataa metsää. Kirkkoja on kyllä muuallakin. Kiitä sinäkin metsänomistajaa, joka kustantaa metsäautotiet, joita pitkin pääset marjaan ja tunnelmoimaan. Tällainen oikeus on ainutlaatuista maailmassa.
- Tuoksuvattu ejk.
jos jälleen onnistuin ylittämään jonkun ärsytyskynnyksen ja myönnän, että eipä monta asiallista vastausta kirjoituksiini tulekaan joten kiitos kun edes Sinä otit kantaa.
En tarkoittanut metsäkeskustelua aloittaa, maisemastahan kysyin ja toisekseen omassakin metsässä on tullut viivähdettyä muutakin kuin tukkikuorman päällä aikoinaan kun hevosella tukkeja metsästä ajettiin. Hyvä onkin että vielä saamme kulkea vapaasti luonnossa, niin ei ole kaikkien kansojen kohdalla.
Minulle on kasvanut paksu nahka kuin männyn kuori eikä pienet tuulet heilauta tieltä ojaan. Metsässä liikun ilman autoa.
Hiljaisuutta ja rauhaa toivon sinunkin metsääsi.
- aureliina
on rannaton merinäkymä. Istua rantakivillä tai veneessä, eikä ketään eikä mitään muuta näkyvissä kuin aaltoileva meri. Siinä akkuni latautuvat.
- 1943
vaihtelevat. Yksi pysyvimmistä on näköalapaikka naapurikunnan puolella. Sinne on yhdestä kodistani noin 2 km:n kävelymatka. Paikalta näkyy kulttuurimaisema: jokilaakso ja kylämme kolme taloa kallion nyppylällä. Kuvittelen, että ennen vanhaan vihollinen on paikalta katsellut kylän touhuja. Tätä jokilaaksoa myöten maamme ensimmäiset asukkaat ovat nousseet sisämaahan. Ajattelen, että talomme paikalla on asuttu kauan sitten ja paikka on ollut merenlahden saari.
- Vedenelävä
Meri on minulle ainoa oikea maisema. Järvet ja joet ovat liian kesyjä, marjastamisesta sain lapsena mittani täyteen, joten marjametsä herättää lähinnä inhoa. Ilman poimimisia metsässä on mukavaa olla, mutta ei se merelle vedä vertoja oleskelu- tai katsomispaikkana. Meri edustaa minulle myös kirkkoa psyykkisessä muodossa, sielun ja ruumiin vapautta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1175935Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453863Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503285Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4682719Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681730Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321403- 871396
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151346Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1561272- 771268