Romaniperheet

miksi ihmeessä?

Olen kummissani seurannut romaninaapureitamme, jotka eivät käytä autossa lapsillaan minkäänlaisia turvaistuimia! Vauva on takapenkillä äidillä sylissä ja kolmivuotias istuu etupenkillä. Miksi näin, eivätkö suomen lait koske heitä vai onko se kenties valistuksen puutetta?

He ovat muuten oikein mukavia ihmisiä ja tulen heidän kanssaan juttuun, mutten ole kehdannut asiasta suoraan mainita. Heillä käy myös paljon vieraita ja olen huomannut ettei heilläkään ole lastenistuimia. Käyttävätkö romanit lastenvaunuja, en ole koskaan nähnyt sellaistakaan?

27

4878

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyt joo

      on omat sääntönsä. En ole myöskään huomannut yhdenkään käyttävän vaunuja ja turvaistuimia.

    • silmät auki

      toki monet romaaniäidit työntävät lapsiaan rattaissa tai vaunuissa - on myös sallittua ja ihan suotavaakin kantaa lapsia tai kun ovat isompia niin on myös täysin suotavaa että kävelevät itse! ja voisin jopa kuvitella että myös toiset romaanit käyttävät myös turvavöitä tai jopa turvaistuimia..

      • eli kirjat...

        Joo ei varmaan kaikki olekaan samanlaisia, mutta valtaosa ei käytä turvavöitä ja lapset kulkee sylissä.


      • Huomautan vaan
        eli kirjat... kirjoitti:

        Joo ei varmaan kaikki olekaan samanlaisia, mutta valtaosa ei käytä turvavöitä ja lapset kulkee sylissä.

        Ei kai kirjoilla ole ennenkään käytetty turvavöitä? ;)

        Romaani ja romani, kaksi eri asiaa. Romaani on vanhempi kirjoitusasu, jota ei nykyään käytetä. :)


    • ...

      heille, vai oletko poliisi? Kaikki romanit eivät ole samanlaisia, ja tiedoksi pariskunnat eivät voi istua autossa vierekkäin. Turvavyöt tosiaan voisi laittaa, mutta minkäs teet. Jotkut laittaa jotkut ei.

      • Pandis

        Miksi ei voi? Olen nähnyt useiden romani pariskunnunnan istuvan autossa vierekkäin. Melko vastuutonta porukkaa kun ei käytä lapsilla turvaistuimia eikä usein edes turvavöitä. Nyt ei eletä enää -70 luvun malliin vaan liikennettä on huom. enemmän.


      • ...........
        Pandis kirjoitti:

        Miksi ei voi? Olen nähnyt useiden romani pariskunnunnan istuvan autossa vierekkäin. Melko vastuutonta porukkaa kun ei käytä lapsilla turvaistuimia eikä usein edes turvavöitä. Nyt ei eletä enää -70 luvun malliin vaan liikennettä on huom. enemmän.

        Mitä menetettäisiin...?


      • ...
        Pandis kirjoitti:

        Miksi ei voi? Olen nähnyt useiden romani pariskunnunnan istuvan autossa vierekkäin. Melko vastuutonta porukkaa kun ei käytä lapsilla turvaistuimia eikä usein edes turvavöitä. Nyt ei eletä enää -70 luvun malliin vaan liikennettä on huom. enemmän.

        eletään romanikulttuurissa, ei pariskunta voi istua autossa vierekkäin. Tosiasia. Painotan, jos elävät täysin romanikulttuurissa, tapoja noudattaen.

        Jep, siitä olemme kaikki samaa mieltä: turvavyöt kiinni, lapset heille osoitetuille turvaistuimille jne.

        Mutta onhan tämäkin yksi tapa narista kaikesta, ja löytää vikoja ihmisistä.


      • .::.....:
        ... kirjoitti:

        eletään romanikulttuurissa, ei pariskunta voi istua autossa vierekkäin. Tosiasia. Painotan, jos elävät täysin romanikulttuurissa, tapoja noudattaen.

        Jep, siitä olemme kaikki samaa mieltä: turvavyöt kiinni, lapset heille osoitetuille turvaistuimille jne.

        Mutta onhan tämäkin yksi tapa narista kaikesta, ja löytää vikoja ihmisistä.

        mielestäni ainakin alkuperäinen viesti huomautti ihan asiallisesti havainnoistaan, ei narissut... mielestäni on ihan oikein että kaikki noudattaisivat samoja lakeja. tiedän, että on romaneja jotka pitävät huolen että lapset istuvat asianmukaisesti autossa, mutta valitettavan usein olen itsekin huomannut että näin ei ole!


      • ...
        .::.....: kirjoitti:

        mielestäni ainakin alkuperäinen viesti huomautti ihan asiallisesti havainnoistaan, ei narissut... mielestäni on ihan oikein että kaikki noudattaisivat samoja lakeja. tiedän, että on romaneja jotka pitävät huolen että lapset istuvat asianmukaisesti autossa, mutta valitettavan usein olen itsekin huomannut että näin ei ole!

        valittaa? Menkää ihmeessä sitten sanomaan suoraan romaneille, jos vaivaa heidän elämäntottumukset? Huh huh!


      • ölklkkjh

        ni siksi ei voi istua vierekkääin. Pitää olla hissun kissun ja siveästi.


      • Juu tosiaan
        ... kirjoitti:

        eletään romanikulttuurissa, ei pariskunta voi istua autossa vierekkäin. Tosiasia. Painotan, jos elävät täysin romanikulttuurissa, tapoja noudattaen.

        Jep, siitä olemme kaikki samaa mieltä: turvavyöt kiinni, lapset heille osoitetuille turvaistuimille jne.

        Mutta onhan tämäkin yksi tapa narista kaikesta, ja löytää vikoja ihmisistä.

        Jos on isompia lapsia jo, niin sitten voidaan.. Alkutaipaleella ei. Eikä isompien lastenkaan olemassaollessa, mikäli vanhempia ihmisiä on katsomassa tätä vierekkäin istumista.


    • samaan...

      Itse olen ihmetellyt tätä ihan samaa asiaa. Aina kun näen romaniperheen autoilemassa, niin pieni lapsi istuu ilman vyötä ja istuinta etupenkillä isän vieressä ja nainen muiden lasten kanssa takapenkillä. Lapset pomppivat autossa miten sattuu.

      • huolet

        mitä se sun elämään vaikuttaa kuinka romaanit istuu autossa? Eikö omassa elämässäsi ole tarpeeksi pohtimista ja huolehtimista? Ota rekkari ylös ja soita poliisille jos noin vaivaa..


    • --------------

      Meillä täällä maalla on paljon perheitä, joiden lapset istuu (lue:pomppii) autossa ilman turvavyötä tai istuinta eivätkä muuten ole romaneja....

    • Niinpä niin

      Kuulin kerran romaniperheen keskustelun autoon mennessä.
      Äiti ajoi ja ala-asteikäinen poika olisi halunnut mennä etupenkille istumaan, koska siinä oli AINUT toimiva turvavyö. Äiti hääti pojan takapenkille ja isä tuli siihen eteen istumaan.

      Luultavasti tässä oli joku heidän kulttuuriin liittyvä sääntö, mutta tämä lapsi kuitenkin olisi laittanut turvavyön?! Ja vanhemmat kieltää..

      • ...

        AINUT toimiva turvavyö? Valistusta romanit ovat varmasti saaneet siinä missä pääväestökin. Noudattaako pääväestö sääntöjä? Vähemmistön tekemiset ja tekemättä jättämiset kyllä huomataan. Antakaa jo olla hyvät ihmiset!


      • Niinpä niin
        ... kirjoitti:

        AINUT toimiva turvavyö? Valistusta romanit ovat varmasti saaneet siinä missä pääväestökin. Noudattaako pääväestö sääntöjä? Vähemmistön tekemiset ja tekemättä jättämiset kyllä huomataan. Antakaa jo olla hyvät ihmiset!

        Koska se lapsi sanoi niin äidillensä:" Voinko mennä tuohon eteen istumaan, koska takapenkillä ei toimi turvavyöt?" Ja ei saanut.

        En minä haukkunut, myönsin myös, että kyseessä saattoi olla heidän kulttuuriin liittyvä sääntö( nuorempien on istuttavava vanhempien takana?) Mutta tämä lapsi oli ihan selvästi saanut valistusta liikenneturvallisuudesta! Ja puhuin nyt yhdestä perheestä, en koko väestöstä. Ja jos tämä olisi ollut valkolaisperhe, niin yhtä korviinpistävää se olisi ollut silti.

        Minun tuttavapiirissä ei yksikään lapsi istu liikkuvassa autossa ilman turvavyötä (tai turvaistuinta iän sen vaatiessa), eikä tästä asiasta keskustella edes. Aivan sama, kuin polkupyörällä ei ajeta ilman kypärää.
        Mutta varmasti näin ei ole kaikilla, enkä tarkottanut pelkästään vähemmistöjä.


    • Näin on!

      Voin vain sanoa että romaneiden kohdalla 99% romaniväestä pilaa sen 1%:nkin maineen.

      Enkä ole edes rasisti, itse ovat hankkineet itselleen sellaisen maineen kuin se nyt on.

      • se on.!!!!

        Olen aikoinani pitänyt romaneita ihan tavallisina,meikäläisinä ihmisinä,mutta huomattuani että he eivät sopeudu millään lailla (sitä yhtä prosenttia lukuunottamatta)valtaväestöön olen tullut siihen tulokseen etten edes viitsi keskustella heidän kanssaan.Siitä ei seuraa muuta kuin harmia.Ei ole auttanut vaikka ystävällisesti olisin heitä lähestynyt.
        Haluaisin kuitenkin tuntea kulttuurin,en missään nimessä uskonnollisten sessioiden kautta,ihan muuten vaan.
        Olisiko se mitenkään mahdollista?
        [email protected]


      • ...
        se on.!!!! kirjoitti:

        Olen aikoinani pitänyt romaneita ihan tavallisina,meikäläisinä ihmisinä,mutta huomattuani että he eivät sopeudu millään lailla (sitä yhtä prosenttia lukuunottamatta)valtaväestöön olen tullut siihen tulokseen etten edes viitsi keskustella heidän kanssaan.Siitä ei seuraa muuta kuin harmia.Ei ole auttanut vaikka ystävällisesti olisin heitä lähestynyt.
        Haluaisin kuitenkin tuntea kulttuurin,en missään nimessä uskonnollisten sessioiden kautta,ihan muuten vaan.
        Olisiko se mitenkään mahdollista?
        [email protected]

        hyviä keinoja löytää tästäkin kulttuurista se oikea tieto.


    • romaninainen

      Hei! En tiijä sitten kuulummeko siihen em. 1% sakkiin, mutta meillä lapset istuu niille tarkoitetuissa istuimissa, jos vaivaa mieltä, niin toisen istuimen merkki on maxi cosi ja toisen britax. yksi istuu tavallisessa korokeistuimessa. turva vyötä käytän itse sanotaanko 90-95%, etten valehtele, joskus vain epähuomiossa tai matkan ollessa lyhyt esim alle 0,5km en laita vyötä.

    • Marutzella*

      Kyllä lastenistuimia käytetään ihan samalla lailla, kuin muuallakin... Ehkäpä nämä naapurisi eivät ole tulleet ajatelleeksi koko asiaa sen kummemmin. Ei jokainen valtaväestönkään edustaja laita turvaistuimia autoon, vaikka toki lapsen turvallisuutta olisi ajateltava ensisijaisesti. Toki Suomen lait koskee meitä romaneja ihan yhtälailla kuin ketä tahansa muutakin, mutta ehkäpä se on sitten se valistuksen puute. Voisit vaikka valistaa naapureitasi tästä. :)

      Itselläni on lastenvaunut, peräti kahdetkin... Tarpeen ne ovatkin, että kyllä niitä käytetään ihan samalla lailla, kuin muutkin.

      • Hohoho

        "Kyllä lastenistuimia käytetään ihan samalla lailla, kuin muuallakin"

        haista nyt paska. jos yksi kahdestakymmenestä valtaväestön edustajasta ei laita turvaistuinta, niin romaneilla se on 10 kahdestakymmenestä. enkä minä muista koskaan, siis KOSKAAN nähneeni romaninaista tönäämässä rattaita tai lastenvaunuja.

        toi on ihan sitä samaa paskaa kuin, että "enemmän niitä valtaväestön edustajia vankilassa on kuin romaneja". no ehkäpä, jos romaneja on promille väestöstä. suomessa on muuten n. 10 000 romania, joista vankilassa on n. 150. se on aika hyvä prosentti.


      • sfffsf
        Hohoho kirjoitti:

        "Kyllä lastenistuimia käytetään ihan samalla lailla, kuin muuallakin"

        haista nyt paska. jos yksi kahdestakymmenestä valtaväestön edustajasta ei laita turvaistuinta, niin romaneilla se on 10 kahdestakymmenestä. enkä minä muista koskaan, siis KOSKAAN nähneeni romaninaista tönäämässä rattaita tai lastenvaunuja.

        toi on ihan sitä samaa paskaa kuin, että "enemmän niitä valtaväestön edustajia vankilassa on kuin romaneja". no ehkäpä, jos romaneja on promille väestöstä. suomessa on muuten n. 10 000 romania, joista vankilassa on n. 150. se on aika hyvä prosentti.

        Etkö nyt vähän eksy asiasta prosenttiesi kanssa? Kuka tässä nimittäin nyt mitään prosentteja kyseli, häh?


    • ihan parhaalla

      paikalla asua, jos kerran on manneja naapurustossa...

      • g865rf

        on roskatavat, ei voi muuta sanoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2136
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2001
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe